Köpa hoj, sportigt men körbart?! Med plats till två :)

Triumph Int

Medlem
Gick med
19 Oct 2008
Ort
Täby
Hoj
Snart
En sporthoj är lite jobbig i stan för att du hänger så hårt på styret.
Men går hur bra som helst då du får lite vind på dig som lyfter.

En hoj utan kåpa är sämre om du ska åka långt och lite snabbt.

Försök provköra så många du hinner, en del kåpor ger ett djävulskt dovt buller trots öronproppar.

Sprint ST är lik VFR men har mycket mer motor.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Jag brukar rekommendera VFR800. Det är en tusenkonstnär. Köpa till hårda väskor när man ska långresa så har man ett toppenhoj!
Att den skulle vara slö har jag svårt att förstå riktigt. Man ska behöva va en rejält erfaren förare för att finna de 105(?) hästarna otillräckliga och har svårt att se vart man på gatan skulle begränsas av det?

Räknar man på vikt/effekt och jämför med en bil så ser man att det rör på sig ändå.

Nu bräcker detta budgeten men jag kör det ändå:
Hade jag letat efter en dylik hoj idag och kunnat tänka mig att köpa japanskt hade valet varit lätt. En Kawwa Z1000SX:

kawasaki-z1000sx_tourer_abs-3777_21418468.jpg


Så snygg! Verkar så trevlig. Men iom att modellen lanserades i år så kommer inte 100k räcka. Så jag hade valt en VFR (i fantasin om att jag skulle köra japanhoj). :)
 

Tomas_Oslo

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2011
Ort
Oslo
Hoj
Ingen ännu...
Jag brukar rekommendera VFR800. Det är en tusenkonstnär. Köpa till hårda väskor när man ska långresa så har man ett toppenhoj!
Att den skulle vara slö har jag svårt att förstå riktigt. Man ska behöva va en rejält erfaren förare för att finna de 105(?) hästarna otillräckliga och har svårt att se vart man på gatan skulle begränsas av det?

Räknar man på vikt/effekt och jämför med en bil så ser man att det rör på sig ändå.

Nu bräcker detta budgeten men jag kör det ändå:
Hade jag letat efter en dylik hoj idag och kunnat tänka mig att köpa japanskt hade valet varit lätt. En Kawwa Z1000SX:

kawasaki-z1000sx_tourer_abs-3777_21418468.jpg


Så snygg! Verkar så trevlig. Men iom att modellen lanserades i år så kommer inte 100k räcka. Så jag hade valt en VFR (i fantasin om att jag skulle köra japanhoj). :)


Helt klart en grymt vacker hoj, och frågan är om inte den kan komma ner i ganska hyfsade pengar under vintern om man har lite tur, det där ser ju ut som den optimala hojen faktiskt något dyr dock. Men den i svart är ännu snyggare ;)
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Helt klart en grymt vacker hoj, och frågan är om inte den kan komma ner i ganska hyfsade pengar under vintern om man har lite tur, det där ser ju ut som den optimala hojen faktiskt något dyr dock. Men den i svart är ännu snyggare ;)

Nej nej för tusan, en kawwa ska vara grön! :D

Smaksak, men jag gillar inte svarta hojar.

Priset ligger väl runt 130 med väskor? Kanske går pruta sig blå till vintern...
 

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund, SWE
Hoj
GSX1300BK -08
B-kingen är samma ram och motor som Hayabusan, fast inte lika många hästar. Jag tycker det är positivt att känna fartvinden för även om det går att köra skitfort så låter man gärna bli. Pendla till jobbet i 110-140 km/h går alldeles utmärkt ändå. Men som sagt, även om jag är jättenöjd med min B-king så är gsx1400 en helt otroligt skön maskin och två personer sitter hur bra som helst på den.
 

gixxer600R

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2009
Ort
Ängelholm
Hoj
gsxr 97:a ombyggd till 01
min far äger en kawasaki zzr 1200. tror inte jag skulle vilja köra nån annan hoj om ja ska köra långt. går riktigt fint på kurviga fina vägar och samtidigt väldigt bekväm att köra långt på. både med o utan passagerare.
den finns även i 1400 men de e nästan mest lite onödigt, spec om de är förstahojen.
kanske inte värdens smäckraste hoj...

lycka till med lappen och inköp.
 

Zappa1

Not so Fast but Bad
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Skara
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 PS
ZRX 1200 R eller S

Billig i inköp och försäkring och riktigt kul.
 

snorky_81

z1000
Gick med
28 Jul 2010
Ort
stockholm, söder om söder
Hoj
Suzuki Bandit 1200s -05
jag kan rekommendera suzuki bandit 1200/1250, grymt bra med skjuts, väldigt bekväm att köra, bra lastmöjligheter, grymt bottenvrid, kanske inte värsta racermaskinen, men visst går det att köra fort om man vill det.
billig i soppan, och jag 29 år, bor i sthlm betalar endast 520kr/mån hel /hel ink. tilläggs försäkring via svedea.
har även en 05a till salu senare i höst. :D
 

Tomas_Oslo

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2011
Ort
Oslo
Hoj
Ingen ännu...
Hayabusan har en nackdel....bara en mor kan älska det utseendet, dessutom är väl försäkringen ljusår dyrare än en VFR.....

Nja håller inte riktigt med Hayabusan har ju helt klart ett speciellt utseende men en lite førlængd Busa ær ju riktigt porrigt, denna ær inte så dum den heller :)http://www.blocket.se/stockholm/Suzuki_Hayabusa__Guldbagevinnaren_2009__34929654.htm?ca=15&w=3

Førsækringsmæssigt så har jag hørt att det finns några bolag som har riktigt øverkomliga priser nær det gæller busan..

Kanske ær jag som inte ær helt rættvis mot mig sjælv hayabusa har næmligen varit en drømhoj længe. Såg ett reportage i någon tidning något år efter den kom ut dær dom kørde den på ett flygfælt och dom kom upp i råa hastigheter. Sen dess har jag alltid gillat dom :)
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Hayabusan har en nackdel....bara en mor kan älska det utseendet, dessutom är väl försäkringen ljusår dyrare än en VFR.....

Finns ju mödrar som lämnat sina barn i skogen för att dö. Och sen finns B-King... :D

Missfoster från Sugkukis drogavdelning. Det är min åsikt.

Svårt att tro att samma firma designat RGV 250 som är en tidlös skönhet. Någonstans på vägen blev det fel, rejält.
 

Tomas_Oslo

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2011
Ort
Oslo
Hoj
Ingen ännu...
jag kan rekommendera suzuki bandit 1200/1250, grymt bra med skjuts, väldigt bekväm att köra, bra lastmöjligheter, grymt bottenvrid, kanske inte värsta racermaskinen, men visst går det att köra fort om man vill det.
billig i soppan, och jag 29 år, bor i sthlm betalar endast 520kr/mån hel /hel ink. tilläggs försäkring via svedea.
har även en 05a till salu senare i höst. :D

Haha varfør ska du sælja nær du verkar så nøjd? ;)
Men nja den faller inte riktigt i smaken nær det gæller utseendet..

min far äger en kawasaki zzr 1200. tror inte jag skulle vilja köra nån annan hoj om ja ska köra långt. går riktigt fint på kurviga fina vägar och samtidigt väldigt bekväm att köra långt på. både med o utan passagerare.
den finns även i 1400 men de e nästan mest lite onödigt, spec om de är förstahojen.
kanske inte värdens smäckraste hoj...

lycka till med lappen och inköp.


Det ær ju just det att den ær inte speciellt vacker ;)
 
Last edited:

myrann

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2008
Ort
Skurup
Hoj
2009 Yamaha XJ6-N, 2008 Honda CRF250R
Hur är den längre sträckor på motorväg när det inte är något kåpglas?
Helt klart en godkänd hoj annars!

Jag har aldrig kört stor hoj med kåpglas, men har absolut inget att klaga på med XJ6'an. Blåser inte så det blir obekvämt på något sätt i lagliga motorvägshastigheter, först när man kommer upp i 130-140 som man får "hålla emot" lite!
 

Tomas_Oslo

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2011
Ort
Oslo
Hoj
Ingen ännu...
B-kingen är samma ram och motor som Hayabusan, fast inte lika många hästar. Jag tycker det är positivt att känna fartvinden för även om det går att köra skitfort så låter man gärna bli. Pendla till jobbet i 110-140 km/h går alldeles utmärkt ändå. Men som sagt, även om jag är jättenöjd med min B-king så är gsx1400 en helt otroligt skön maskin och två personer sitter hur bra som helst på den.

Vad kostar det att regbesiktiga en hoj i Sverige då? Och vad är det för papper som behövs? Den B-kingen du länkade står ju naturligtvis i Oslo några hundra meter från där jag bor så ska kolla på den imorn, blir äver en vända till diverse handlare imorn och se sig lite omkring.
 

m akeszon

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Ort
Eslöv
Hoj
KTM SD -09, Honda cbr 900 rr -98
Fz1-S ? Något nertrimmad R1:a motor ( Mycket kraft ) med skön sittställning. Kanon för passagerare. Betydligt billigare att försäkra än sporthoj.
 

Wildon

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2008
Ort
Järfälla
Hoj
bmw f 800 r
Alltid samma sak i dessa trådar.. folk rekommenderar det som dem själva sitter på. lite trist?

VFR är riktigt fin som många redan sagt.. första jag tänkte på också.
 

Lotek

5F(Fortare,fortare, fortare,fan,fel) #82
Gick med
7 Jan 2008
Ort
Bästkusten.
Hoj
En Italiensk drömhoj "Il Duce", Skramlaha 450 och en Italiensk Racehoj.
Viffern. 02-09 eller något i den vägen.
Helt ok att börja på. Dessutom funkar den bra för två.

Ja, jag har haft en..
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top