Köpa hoj från försäkringsbolag??

Jonsssson

Medlem
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
Just nu bara en skoter...
Tja!
Ibland hör & läser man om folk som har köpt en lagd/kraschad hoj från ett försäkringsbolag.... Hur går det till?? Finns det speciella auktioner där dessa säljs eller ringer man runt och kollar vad som kan finnas?
Detta gäller naturligtvis hojar som försäkringsbolagen löser in för att det blir för dyrt att laga dom....
Nån som vet???
/Jonsssson

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Dom hojar som försäkringsbolagen löser in köps antingen av MC-firman som gjorde kalkylen att det skulle bli för dyrt att laga den (Doh!)
Eller så går den till en MC skrot.

Mig veterligen säljer inga försäkringsbolag hojar till privatpersoner.l

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Kvaddade hojar som kalkylen inte är lönsam för reperation blir lösen till försäkringstagaren.
Försäkringsbolaget låter i de flesta fall flera mc-firmor lägga bud på lösenobjektet och säljer givetvis till högstbjudande. Alltså inte alltid den som gjort kalkylen som köper objektet!
Är ingen intresserad, vilket ingen är om det är riktigt jävla skrot-skrot så säljs pallen med skit till mc-skrot.

Vad jag har för mig så har mc-firmorna som köper en lösen-hoj en skyldighet (antagligen i avtalen med bolagen) att göra iordning cykeln till säljbart skick innan den säljs.
En enkel anledning till detta är nog att dels vill inte bolaget riskera att få "lösa ut" samma hoj igen utan att den återställts korrekt och fullständigt och man vill nog inte att "vem som helst" skruvar ihop en kvaddad hoj för att brumma runt med, kan nog bli så att snålheten gör att man inte byter den där detaljen som faktiskt är rätt viktig o.s.v.

Försäkringsbolagen säljer nog ytterst sällan en hoj till privatperson!

/Nitrous

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Lite tråkigt att allt krockat går till verkstädet här. Däremot finns det en marknad för krockade bilar och mc i Tyskland för den som vill ha något att skruva på. Kolla på www.mobile.de så hittar du en hel del. Tyvärr brukar tyskarna säga att det är i rätt bra skick när det bara är skit.:mad:

P-nutZ

The end is now!
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
1000rr-09
oftast har försäkringsbolagen som krav att hojen ska besiktas på bilprovningen innan den får säljar vidare från firman som löst ut den.
så var det iallafall när jag köpte en hoj den fick stå skriven på firman som löst ut den tills jag lagat den och besiktat den
detta var 5år sen nu

Jonsssson

Medlem
Gick med
7 Sep 2006
Hoj
Just nu bara en skoter...
Ok, då var det som jag misstänkte då... Synd att man inte kan köpa som privatperson, ofta kan ju en sporthoj värd ca 30 tusen bli för dyr att repa med kåpor och tank och skit, men ändå vara ett grymt fighterobjekt!
Nåja, det är som det är:huvet
Tack för svaren!!

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Det går väll att köpa stulna hojar mm från polisen?

Ägs dom inte av försäkringsbolagen då?

Och om hojen bara skulle vara trafikförsäkrad återlämnas den väl till ägaren?

Edit: Det enda jag kan tänka mig att man kan köpa hojar av är kronofogden som har tagit dom i beslag.

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...