Köpa hjälm i USA

Treard

Ny medlem
Gick med
7 May 2012
Ort
Gävle
Hoj
2003 Honda CBR954
Sålänge den är SIS eller E märkt är det grönt.
USA´s DOT duger inte i Sverige
 

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Tjöp!

Köpte mig en Shoei VFX-W när jag var over there senast, inga konstigheter.
 

Häggis

Gubbe i övre tonåren 40+
Gick med
2 Oct 2010
Ort
Asarum
Hoj
Monark med 1 gk (gubbkraft)
Grabben köpte sin Arai marker från USA, ända skillnaden då var ungefär halva priset jämfört med likvärdig hjälm här och naturligtvis det faktum att hjälmen inte finns här vilket var motiv nog för honom.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S

heggeli

gubbjävel
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Norrtälje
Hoj
Aprilia rsv
Köp, Jag skulle väldigt gärna vilja veta om någon faktiskt har råkat illa ut för att hjälmen haft en amerikansk Dot märkning i stället för SIS eller E
 

Treard

Ny medlem
Gick med
7 May 2012
Ort
Gävle
Hoj
2003 Honda CBR954
Nu skiljer det sig så pass mycket mellan testerna som krävs för godkännande av både E och DOT att båda är sämre och bättre än det andra.

Om du inte vill att FB ska kunna slingra sig med ersättning pga en märkning i hjälmen om/när du fått en bestående skada som hjälmen kan skydda mot.... köp SIS/E märkt.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Precis, så slipper man tull och det faktum att hjälmen kanske inte är laglig här i Sverige, och då är det stor risk att försäkringarna inte gäller, vilket åtminstone jag tycker är hyggligt obra.

Tull slipper man ändå om man inte har grejer för över 4300 kr.
Under det är det tullfritt även utanför EU.
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
RF-1100 och XR-1100 är samma hjälmar, förutom DOT och E-märkningen. Funderade själv på en RF-1100 just för att färgen jag ville ha inte fanns på de europeiska XR-1100.

Finns ett par gamla trådar om DOT vs E-märkning. En del försäkringsbolag kan, rent teoretiskt, slinga sig iom att hjälmen saknar E-märkning. Jag kollade upp det med mitt dåvarande försäkringsbolag och de gjorde ingen skillnad på DOT och E-märkning. I slutändan köpte jag en XR-1100 från Tyskland, för det var nästan lika billigt (och ingen risk för tull).
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Tull slipper man ändå om man inte har grejer för över 4300 kr.
Under det är det tullfritt även utanför EU.

Det stämmer inte. Tull och moms ska betalas på de flesta prylar utanför EU, även på frakten eftersom det är en utländsk tjänst.
 
Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Det stämmer inte

Jaså? Då får du nog mejla tullverket och meddela dom det.

http://tullverket.se/innehallao/k/k...andutanforeu.4.30cfbac4117bfb36546800095.html


"Behöver jag betala tull- och skatt för mina varor?

Om inresan till Sverige sker med flyg eller färja i kommersiell trafik får du tull- och skattefritt ta med dig varor för 4 300 kronor. Om inresan sker på annat sätt kan du ta med dig varor för 3 000 kronor utan att betala några avgifter. Varorna måste transporteras personligen."
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
Jaså? Då får du nog mejla tullverket och meddela dom det.

http://tullverket.se/innehallao/k/k...andutanforeu.4.30cfbac4117bfb36546800095.html


"Behöver jag betala tull- och skatt för mina varor?

Om inresan till Sverige sker med flyg eller färja i kommersiell trafik får du tull- och skattefritt ta med dig varor för 4 300 kronor. Om inresan sker på annat sätt kan du ta med dig varor för 3 000 kronor utan att betala några avgifter. Varorna måste transporteras personligen."

Pratar ni om att resa till USA och köpa prylar stämmer det. Isf missade jag det.

hihi.. my bad. Läste bara de senare inläggen. Det är ju bara att shoppa loss och ta med sig allt man kan. Kartonger och skit kastar man.. tog själv med mig saker för 15k
 
Last edited:
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top