Köpa bärbar dator!

Panajo

Live Free And Ride Hard!
Gick med
25 Feb 2006
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ingen längre =(
Jau då var det dags, ska ju bli student och allt så då får man väl köpa sig en lårvärmare att ha och glutta i om det blir tråkigt på lektionerna.

Har funderat på en 15.4" för viktens skull.
Kollat lite på HPs maskiner, verkar prisvärda, dessutom är dom übersnygga!
Vill ha en med hyfsad prestanda. Den ska även ha firewire 400, hdmi och bluetooth kanske.

Frågor:

1. Bluetooth? Nåt att ha? Har ett par stereolurar med bluetooth, hade ju vart gött att köra med dom på tex en tågfärd när man kollar på film.

2. DVI? Min 19" wide som jag kommer ha som skärm ibland har DVI-ingång, vad ska då datorn ha? Är det bättre att köra med en HDMI -> DVI-sladd från datorn, DVI verkar ju lite old school.

3. HDMI? Har en 42" plasma som jag kommer använda som filmvisare och ibland som surfskärm. Kör väl bara HDMI -> HDMI och ställer in datorn på att köra dubbla skärmar? Måste datorn ha några speciella specs för att klara att mata ut från HDMI upp till en 42" plasma?

4. Blu-Ray? Då det flesta filmer jag har redan finns på vanlig DVD känns det kanske onödigt, men man vill ju inte köpa gammel förlegad skit. Blir det blu-raykvalle om man kör från datorn ut till tvn? Är inte gööörimpad av blu-ray när jag har tittat på det i butik, men där är det ju som vanligt att dom kör med dåliga kablar mm.

Sen har väl alla nya datorer brännare med dubbla lager och sån skit så det behöver jag nog inte tänka på. Kan ju vara bra om jag vill säkerhetskoppa något krysslådespel någon gång.:rolleyes:

Har ni några tips/förslag?
Skitsnack egentligen, kommer ju fan inte att ha tid att sitta vid någon dumburk ändå...:huvet
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Om du ska släpa på den och endå har en stor skärm hemma köp en mindre! Jag sitter med en 12"are som min "vanliga" dator.. Har en 15.4"are mé men den använder bara frugan.. Första veckan kändes den här liten men sen vande man sig! och när datorn väger under 2 kilo så är den ganska tacksam att släpa på :)

Jag köpte en billig acer ( under 6k ) som har fungerat kanon! ( glappar visserligen i strömsladden men det va ungen som kasta den i golvet så den landa på strömkontakten :huvet )
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Om du ska släpa på den och endå har en stor skärm hemma köp en mindre! Jag sitter med en 12"are som min "vanliga" dator.. Har en 15.4"are mé men den använder bara frugan.. Första veckan kändes den här liten men sen vande man sig! och när datorn väger under 2 kilo så är den ganska tacksam att släpa på :)

Jag köpte en billig acer ( under 6k ) som har fungerat kanon! ( glappar visserligen i strömsladden men det va ungen som kasta den i golvet så den landa på strömkontakten :huvet )

Håller med. En bärbar dator skall vara paktisk Det är INTE en 15-tummare lr större. Inte om du ska bära med dig ofta.

Har haft en 15-tummare och reser en del. Sitta på bussen och använda är bara attglömma, för att inte tala om flyget.

Köpte mig en Eee PC ASUS för att med mig på mina resor, och är NÖJD med den.

Imorgon tar jag flyget till Peru, ch är glad över att slippa släpa på en 15-tummre. Tar med mig en extern HDD på 250 Gb som jag får lätt ner i bröstfickan.

Önskar dig lycka till med ditt val av Laptop.
 

AGE

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
ra?
Hoj
Ingen =(
Som sagt innan, 15,4 kommer bli för tungt. Satsa på att hitta en på max 2,5 kg, över det är det inte kul att släpa på. Sen bör du titta på ett annat märke än HP då deras laptops inte håller bästa kvalitet. Kolla på Sony, ASUS och Acer istället.
 

Panajo

Live Free And Ride Hard!
Gick med
25 Feb 2006
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ingen längre =(

Mjaee, jag har ju vart på gymmet ibland så jag kanske orkar bära en 15,4":D
Skämt åsido, jag vill inte att skärmen ska bli för pyttig bara, ifall man vill kolla nån rulle enbart på datorn. Sen har jag tjocka korvfingrar också och när jag har surfat runt och skrivit på en sån där liten Acer så träffar jag 8 tangenter när jag vill träffa 1. Jag har alltid haft stationär burk så därför blir den här övergången troligtvis lindrigare om jag först köper en mellanstor laptop. Jag får dra till nån affär och klämma lite.


EEE Pcn har jag sett och hört talas om, dock för snik för mig.
Tack för tipset iaf!
 
Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Jag köpte en Acer på On-Off igår. En budgetvariant utan avancerade funktioner. Prestandan går dock inte att klaga på, 2mhz processor, 2 gig minne och 160 gig hd. Vista förinstallerat med en dj.... massa jox bla McAfee. Tog ett par timmar att installeraden och sedan rensa upp bland program. Avinstallerade en hel del och inaktiverade lika mycket. Nu funkar den kanon. Pris? 3.995:- :tummenupp
 

Panajo

Live Free And Ride Hard!
Gick med
25 Feb 2006
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ingen längre =(
Som sagt innan, 15,4 kommer bli för tungt. Satsa på att hitta en på max 2,5 kg, över det är det inte kul att släpa på. Sen bör du titta på ett annat märke än HP då deras laptops inte håller bästa kvalitet. Kolla på Sony, ASUS och Acer istället.

Vad är det som brister i kvallen hos HP? Farsan har haft ett par HP och dom funkar klockrent. Fujitsu/Siemens går fetbort, värsta skiten man kan köpa!
Skillnad på ASUS och Acer? Sony har jag alltid gillat, semidyra dock, men man får ju vad man betalar för:rolleyes:

Jag köpte en Acer på On-Off igår. En budgetvariant utan avancerade funktioner. Prestandan går dock inte att klaga på, 2mhz processor, 2 gig minne och 160 gig hd. Vista förinstallerat med en dj.... massa jox bla McAfee. Tog ett par timmar att installeraden och sedan rensa upp bland program. Avinstallerade en hel del och inaktiverade lika mycket. Nu funkar den kanon. Pris? 3.995:- :tummenupp

Hrmm:va meckagera med datorn och avinstallera etc det första du gjorde? :tveksamt

Fett billig dock. Men jag vill ha lite lull-lull iaf så den är inget för mig tyvärr.
 
Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Vad är det som brister i kvallen hos HP? Farsan har haft ett par HP och dom funkar klockrent. Fujitsu/Siemens går fetbort, värsta skiten man kan köpa!
Skillnad på ASUS och Acer? Sony har jag alltid gillat, semidyra dock, men man får ju vad man betalar för:rolleyes:



Hrmm:va meckagera med datorn och avinstallera etc det första du gjorde? :tveksamt

Fett billig dock. Men jag vill ha lite lull-lull iaf så den är inget för mig tyvärr.

Meck o meck, det är en nödvändighet i mina ögon. Jag har svårt att acceptera att systemet drar igång en hel hög med program vid uppstart, program som jag inte vill ha vare sig igång eller på hd´n över huvud taget. Men visst, lite nervöst är det ju innan man fått allt som man vill ha det.
Normalt sett så får man info om att göra backup på systemfilerna i samband med installation. Men icke på den här. Och eftersom jag aldrig kört Vista tidigare så tog det en stund innan jag listat ut var jag skulle göra det. Men som sagt, det gick ju bra:tummenupp
 

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Dells bärbara burkar, är det bara skit eller?
Håller nog mediumkvalle... Har haft ett par utan problem, men har å andra sidan hört andra som haft problem.

Det mesta beror på hur man hanterar datorn. Är man lite försiktig så går det mesta bra.
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
15,4 funkar bra. Ni måste vara jävligt svaga om ni tycker det är tungt att bära på en sådan. Back in the days före det var widescreen så var det inte särskilt coolt med 15,4 däremot.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Dells bärbara burkar, är det bara skit eller?

Ja faktiskt. Jag har två.
Ska köpa en Sony VAIO snart, de verkar vara de enda som håller måttet.
T.ex. om man vill ha en liten DELL, glöm DVD.
En annan grej, fläktljudet. Skämtar de? Jag lovar att en jag hade gav mig tinnitus och jag kunde inte sova om den var på, höll på och reklamerade i ett halvår innan jag fick en ny som då ersatt den gamla fruktansvärda. Den jag fick är en Inspiron 9300 men även den låter lite för mycket nu, dock hanterbart. Finish och allt är värdelöst i alla fall. Som att jämföra en Skoda med en Porsche.

15,4 funkar bra. Ni måste vara jävligt svaga om ni tycker det är tungt att bära på en sådan. Back in the days före det var widescreen så var det inte särskilt coolt med 15,4 däremot.

Det beror på hur långt man ska bära den. :mad:
Plus att till en 15" får man stor väska, så i med nio kollegioblock, fjorton askar visitkort, läsk, kakor, dvd-filmer och böcker. Vips så är det 22kg pga lättja.
 
Last edited:

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
15,4 funkar bra. Ni måste vara jävligt svaga om ni tycker det är tungt att bära på en sådan. Back in the days före det var widescreen så var det inte särskilt coolt med 15,4 däremot.

Det är inte vikten som är problemet, utan att en 15-tummare är helt enkelt för stor och klumpig (läs mitt inlägg ovan).

Känner bara till EN laptop tillverkre som har äkta widescreen (16:9), och det är Acers nya 16-tummare. Övriga har 16:10
 
Last edited:

*Larre*

Medlem
Gick med
5 Jul 2005
Ort
Skbg
Hoj
Såld, senast Speed Triple -02
Köp inte HP, det är mitt råd. Har en bärbar HP Pavilion dv9000 som är rena skämtet. Den har aldrig funkat riktigt bra från det jag plockade den ur lådan.
Den hänger sig, går ej att stänga av eller för den delen att starta upp ibland och är segare än sirap, fläkten går konstant trots att den står på ett bord med god ventilation och mycket mer. Just värmeproblemet hos HP-lappisar har diskuterats här tidigare i en tråd.

Kvallaintrycket är ju inte heller särskilt bra, buktande och knakande plast, tangenterna smäller och låter allmänt billiga.
Denna pinsamt dåliga maskin har jag genom jobbet och delar dessa och många andra negativa saker att säga om HP med mååååååånga arbetskamrater.

Har en gammal Acer som hängt med i 5-6 år nu som jag mycket hellre sitter vid. Har alltid funkat klockrent sånär som på en hårddiskkrasch.
 

Arnesson

Glad amatör
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Uppsala
Hoj
CBR 929 Hästhage Ed.
Som de andra skriver, 15" är inte bärbar... max 12" är mitt tips (du kommer ångra dig annars..). Sen kan du köra extern skärm etc hemma om du önskar.

jag har bara bra erfarenhet av HP, skriver just nu på en HP NC4200 som har ett gäng år på nacken men som fortfarande är i mycket bra skick, känns inte alls utnött eller dyl.

Jag köpte min begagnad för 4000kr för 1,5år sen och den funkar prima (har dock köpt ett nytt batteri). Finns mycket bra datorer begagnade som är bättre köp i mina ögon än någon plastig ASUS för 4000kr (jag har en sådan i garderoben...).
 

Panajo

Live Free And Ride Hard!
Gick med
25 Feb 2006
Ort
Kungsholmen
Hoj
Ingen längre =(
Ok, så HP verkar gå bort då.
Jag köper ingen beggad, ny ska det vara! Jag är pedant och överdrivet noga och rädd om mina saker så det är inga problem.
Då verkar det stå mellan en Acer, Asus eller Sony då. Sony känns ju mest hett kan jag säga.

Är det någon som har lite funderingar eller svar på de andra frågorna jag ställde?
 

Okej

Folkilsk
Gick med
30 Jul 2007
Ort
Södra Halland
Hoj
Moddad XJ600s
Hewlett Packard och Fujitsu-Siemens är ren skit både när det gäller laptops och stationära.
Jag hade faktiskt kollat på Zepto. Där bestämmer du själv vilka komponenter datorn ska ha. Har du möjlighet att köpa den momsfritt så blir de riktigt billiga.

http://www.zepto.se

Acer är jävligt billiga med tanke på vad man får för pengarna och jag har HÖRT att de ska vara riktigt bra också.
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top