Köp av Yamaha R6 00,01,02,03

Stotte

Lotto?
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
-02, Yamaha R6
Hejsan.

Har inte vart inloggad här på år och dar och nu har jag bestämt mig för att köpa hoj. Har fluktat och kollat på r6:an som första hoj och tänkte höra om det är något speciellt jag ska tänka på vid köp av en r6:a? Tex babysjukdomar, växellåddsproblem m,m.. alla tips uppskattas! :tummenupp
 

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Hej!
Välkommen tillbaka:tummenupp
Kul hoj, jag har aldrig ägt en R6 men vad jag har hört av diskussionerna på forumet så brukar det generella problemet vara växellådan, och då främst
2:ans växel som kan hoppa ur vid fullgas körning. Annars finns det inget speciellt att kolla vad jag vet. Tänk dock på att det är en sporthoj, och antagligen lär du inte vara första ägaren som drar den till varvstoppet så kolla det allmäna slitaget. Annars är det bara att go for it! :yoparty
 

Stotte

Lotto?
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
-02, Yamaha R6
Okej. Så växellåda och olja. Några fler tips? Bla varför jag ska välja en 03 framför en 00 osv.. Fram med alla ess nu :D
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Okej. Så växellåda och olja. Några fler tips? Bla varför jag ska välja en 03 framför en 00 osv.. Fram med alla ess nu :D

00-01 är samma modell förutom färgsättning.
-02 är i grund & botten samma modell men med små förändringar så som en snyggare bakdel & baklampa och annat tanklock.

Fördelar:

Billigare i inköp, försäkring
Minst lika bra som en 03-04

Nackdelar:

Ovanlig däcksdimension i fram vilket leder till upptuggade framskärmar då många monterat ett 120/70
Förgasare vilket innebär förgasarsynkronisering = lite dyrare service.
Serviceintervall var 600:e mil

-03 är en helt ny modell som innebär ny motor med insprutning mot de tidigare som hade förgasare. Ny pulverlackad Deltabox-ram & sving, ny kåputformning & mildare körställning. Däcksdimensionen i fram har ökat till 120/70 mot tidigare 120/60.

Fördelar:

Insprutning
Några fler hästar
Uppdaterat chassie
Serviceintervall var 1000:e mil

Nackdelar:

Dyrare i inköp & försäkring
Ryckig insprutning upplevs av en del exemplar


För mer info, klicka på "10-års jubileum" länken nedan & jämför hojarna.
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
99-02 är samma hoj förutom lite facelifts på kåporna och bakljus.
problem är väl som nämt oljeförbrukningen.
alla yamaha drar oljor men lägg på en deciliter på angiven mängd så håller den rätt många mil faktiskt.
lådorna är fjädern till selektortrumman som går av,tar ca 1 timme att byta och kostar 63 kr.
dålig retur på gafflarna med orginalolja i den men byt till samma mängd fast 20 i tjocklek så är det problemet löst.
halvsunkig bakstötta på de för bana men annars kanonhoj.
03-04 är med insprutning.lite svårkörda då de kan upplevas som ryckiga men annars kanon.
känsliga på oljekvalitet annars ryker kopplingen är väl det vanliga felet på de.
03:an är en bra mycket bättre hoj faktiskt och står sig bra i konkurransen med dagens hojar.en sådan hade jag siktat på om jag var dig:tummenupp
 

Stotte

Lotto?
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
-02, Yamaha R6
Fasen så bra info! Tack så hemskt mycket! Nu har jag lite mer kött på benen =)

Hur långt kan en r6:a generellt sett rulla? Alltså vad anses som en lång milare?
Jag menar är det acceptabelt att köpa en r6:a som har rullat 2500+kmh?
 

pvcraketen

Ung å lovande...
Gick med
12 May 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
En liten svart
Eftersom du bor i Sthlm så kan du få komma och provköra min. Det är en -02:a som är fint skick. Om jag vill sälja och om du vill köpa den kan vi vänta med för jag trivs riktigt bra med den. Den är dessutom reggad som 25kw så jag vet inte om jag har råd att byta och få en riktig försäkringspremie igen.
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx650f och Sfv650
På 03 till 05 modellen ska man se upp med glappa stylager, vilket inte är speciellt ovanligt.
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
-03 är en helt ny modell som innebär ny motor med insprutning mot de tidigare som hade förgasare. Ny pulverlackad Deltabox-ram & sving, ny kåputformning & mildare körställning. Däcksdimensionen i fram har ökat till 120/70 mot tidigare 120/60.

Tyvärr kom 120/70 fram först 2005.
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag har en 04 som ja är sjukt nöjd med. Smidig som ett as, känns som att kasta runt en liten 125a på banan. Effekt? mnja de duger men på rakorn känns den ganska trött men man tar snabbt igen det i kurvorna pg.a dess smidighet.

Hursom, kända fel? ingen aning. Men min glappade i styrlagret, slirarade lite på koppling samt hade ganska oeffektiv frambroms när jag köpte den, om de var slump eller r6 fel har jag däremot ingen aning om.

Det är som vanligt när man köper hoj, kolla att alla växlar går i som de ska, spec 1-3 då dessa oftast är fullt använda. Och lyssna på motorn, om du köper 01 elle 03 spelar ingen roll, huvudregeln är alltid man köper den som är fräschat till bäst pris och skiter i antal mil och årsmodell.
 

RobRas

Guest
Det mesta verkar vara sagt men jag tänkte bara tillägga att jag har en 03:a och är helnöjd! Inte dykit upp ett enda problem med den! Den har väll rullat 2800-2900 mil..
 

Engmark

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2014
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF R6 2000
Väldigt gammal tråd, men hoppas på svar i alla fall.

Har en 00:a, strypt, 25 kW. Som Nyligen börjat tända upp oljelampan som sitter i varvmätaren lite då och då när jag kört. Lämnade inte den till en lokal MC-verkstad idag (huvudsakligen för att ta bort strypningen). Men till min fråga, kan detta ha med att göra att den slukat olja då? Glad kille in dat case för jag trodde det var haveri på gång.

Ytterligare en fråga, någon annan som känner till problemet att få i 2:an om du varvat lite på 1:an, låt os säga 4-6k på mätarn? Den hoppar tillbaka i N så att säga, måste växla till 2an i lågt varvtal (här snackar vi 2-4) om jag inte dunkar i 2:an ganska så hårt, men sen är det inga problem, får upp den i 12k varv utan problem på 2an utan att den hoppar ur.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Väldigt gammal tråd, men hoppas på svar i alla fall.

Har en 00:a, strypt, 25 kW. Som Nyligen börjat tända upp oljelampan som sitter i varvmätaren lite då och då när jag kört. Lämnade inte den till en lokal MC-verkstad idag (huvudsakligen för att ta bort strypningen). Men till min fråga, kan detta ha med att göra att den slukat olja då? Glad kille in dat case för jag trodde det var haveri på gång.

Ytterligare en fråga, någon annan som känner till problemet att få i 2:an om du varvat lite på 1:an, låt os säga 4-6k på mätarn? Den hoppar tillbaka i N så att säga, måste växla till 2an i lågt varvtal (här snackar vi 2-4) om jag inte dunkar i 2:an ganska så hårt, men sen är det inga problem, får upp den i 12k varv utan problem på 2an utan att den hoppar ur.

Oljelampan aktiveras av en oljenivågivare. Har du inte kollat oljenivån? Alla hojar slukar olja och man måste kolla oljan med jämna mellanrum.

Testa med ett annat fabrikat av olja. Yamaha-lådor är ganska känsliga på vilken typ man använder, även om det är en bra olja. Vår R6a rullar just nu på biltemas helsyntetiska olja och växellådan är silkeslen, körde den tidigare på någon Motul (om jag inte minns fel, var ändå 5 år sedan) och då gick det knappt att växla.
Kan även vara något annat problem, men kan vara värt att testa.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Krokig "shift fork" kanske, eller så är det bara en tidsfråga innan den börjar hoppa från 2:an till friläge även vid lugnare växling.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Testa att flytta ner växelpetaren några mm, kan vara så enkelt att när du vrider på så stressar du dig själv i växlingen så du växlar inte riktigt klart, så länge du har gaspådrag så håller den sig i nästantvåan, men när du släpper av hoppar den ur och du får göra om.
 

Engmark

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2014
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF R6 2000
Ja visst har jag kollat den, är dock relativt ny med hoj så när lampan började tända så tänkte jag "var ju inte alls länge sen jag kollade oljan, men ber dem kolla på det när dem ändå ska ta bort strypningen."

Okej, ska kolla upp det där med växellådsoljam, tack för så snabbt svar, inte lika orolig längre :tummenupp

Om jag inte misstar mig helt fel så står väl stjärnorna vid ramnumret för att vlådan en gång i tiden har lagats? Men ska kolla upp det, och uppskattar verkligen svaren! :D

Mm kanske du har rätt i, får kolla upp det med, det går ju liksom få i 2an, men det förutsätter ju att jag "dunkar" upp den så att säga! Tack :)

(Mobilinlägg, ledsen för stavfel och luddig text..)
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top