Köp av min första cross - HJÄLP!

moddlaren

Guest
.

Mej veterligen har dom ändrat på något i usa för en heldel killar har ju bytt från 4T 450 till just 2T 250 james stevard bubba är en av dessa och många vet ju vem han är. se o lyssna på vad han säger om yamaha yz250:

https://www.youtube.com/watch?v=vIgLBONBAVE

https://www.youtube.com/watch?v=6h6zRLX2ipo




Tvåtakt har aldrig blivit förbjudna inom crossen.Däremot är fyrtaktarna fullständigt överlägsna som reglementet nu är utformat och så länge det inte ändras lär fokuseringen på 4T fortsätta.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
nja bubba kör fortfarande 4t det där va bara ett reklamjippo men visst hade det varit roligt och se.. Amatörserien får köra 250 2t i 250 4t klassen men så fort dom går pro är det slut med det...
 
Last edited:

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
Att jämföra en 80cc 2T med en 530cc 4T blir ju lite som att jämföra en F1 bil med en Diesel och sen klaga påatt man måste varva bensinaren så mkt...

Anledningen att 4T byggs fortfarande är dels miljökrav i amerikat, var väl i kalifornien man förbjöd 2T förrut iaf? Elelr är det bara en myt? Sen har ju 450 med sin kubik fördel oftast en fördel på crossbanor. dock tror jag fler och fler enduroåkare går över emot stora 2T. (300cc t.ex.) Mest p.g.a mysig effektkurva å hanterbarhet som jag förstått det.

jämförelsen var inte cc vs cc utan 2t vs 4t dock gammal 2t, men kan göra en ny jämförelse :p har inte någe större än 80 cc när det gäller 2t att jämföra med, men på tex dotterns 70cc fyrhjuling 4takt 2014 så är den galet stark på ca 30% av maxvarvet, ingen 2t ja har provat moppe som cross 60 samt 80cc som ja körde när ja var liten så händer det inte ett skit på 30% gas. 60-70% så gick de uta helvete :)

måste ju finnas en anledning utöver miljökrav att dom flesta kör 4t utanför crossbanan?
att 2t skulle vara billigare samt mindre/samma slitage på motorn köper ja inte. bara en idiot skulle köra 4t ifall det var sant, viktskillnaden på 2t o 4t spelar ju ändå roll om man ska traggla sig fram i skogen på hoj.

vad är det jag har missat här? :S
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Nja, man har väl inte förbjudit 2t utan man har satt miljökraven högt och dessa går inte att uppfylla med en 2t om jag inte minns fel.
Ja det var kanske så det var. Vet att det var nå miljötjafs i början iaf. :)
Jag var nära iaf. ;-)

Sen har väl 450 ett rätt rejält effekt försprång nu för tiden?
Är väl bara KTM som brytt sig om att utveckla 2T senare åren? Yamaha pimpade väl iofs upp sin i år med nån plast å ny framgaffel?

Har så dålig koll på crossar nu för tiden känner jag. :p
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top