Köp av Bmw S1000RR

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Hej flickor och pojkar! Har funderat på att göra mig av med min gamla härk till streetfighter och köpa en Bmw S1000RR 2010 eller 2011. Ni som har testat eller äger S1000RR, hur är den? Skön sittställning? Jag tycker den verkar grym och har seriösa planer på att antingen köpa en fin beg med få mil eller en ny från usa via en importfirma som fixar alla papper och inreg osv.

Vad tycker ni? Kom gärna med positiva och negativa saker om just den modellen.

Må väl! /Tobbe85
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Pssst... Kolla under modellspecifika diskussioner så kommer du hitta vårt tillhåll där det redan skrivits massor! ;)

Sent from my HTC Desire S using Tapatalk
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag tycker den är skitfin och bra på alla sätt trots att jag bara provat den i ca 15 minuter. Den är så bra att den nästan är klinisk. Men ska jag klaga på nånting så känns den väl så "toppig" i motorn jämfört med t.ex. nya ZX10:an som jag provade samtidigt som BMW:n. Den hade betydligt bättre drag i motorn i mellanregistret tyckte jag. Upplevde också att den hade lite sämre känsla i gasreglaget (mer på/av känsla) än Kawan. Traction controllen och allt det där är svårt att kvantifiera vid gatkörning men visst fasen fungerar dom bra. ABS:en likaså.

Sittställningen var också bra men Kawan var skönare. (187cm lång, 100kg+ fet)

Sen har det väl funnits lite rapporter om motorproblem. Hög effekt och höga varvtal innebär ökat slitage på motorn och det medför givetvis risker, speciellt om man tänkt behålla hojen mer än en säsong.

Tål att nämnas att ingen av dessa hojar kommer till sin rätt på gatan när det gäller att göra en "korrekt" bedömning. Jag hade inte köpt nån 1000cc sporthoj för att ha som gatmaskin. Då hade jag satsat på en lämplig nakenhoj / halvkåpehoj eller en sport-tourer.

Som folk brukar säga i den här typen av trådar: provkör och avgör själv!

Det finns så mycket mer än bara sittställning och effekt som spelar in. Hojen ska kännas rätt för dig. Vad jag eller någon annan tycker är våra intryck. Du måste bilda dig en egen uppfattning också. :)
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Jag tycker den är skitfin och bra på alla sätt trots att jag bara provat den i ca 15 minuter. Den är så bra att den nästan är klinisk. Men ska jag klaga på nånting så känns den väl så "toppig" i motorn jämfört med t.ex. nya ZX10:an som jag provade samtidigt som BMW:n. Den hade betydligt bättre drag i motorn i mellanregistret tyckte jag. Upplevde också att den hade lite sämre känsla i gasreglaget (mer på/av känsla) än Kawan. Traction controllen och allt det där är svårt att kvantifiera vid gatkörning men visst fasen fungerar dom bra. ABS:en likaså.

Sittställningen var också bra men Kawan var skönare. (187cm lång, 100kg+ fet)

Sen har det väl funnits lite rapporter om motorproblem. Hög effekt och höga varvtal innebär ökat slitage på motorn och det medför givetvis risker, speciellt om man tänkt behålla hojen mer än en säsong.

Tål att nämnas att ingen av dessa hojar kommer till sin rätt på gatan när det gäller att göra en "korrekt" bedömning. Jag hade inte köpt nån 1000cc sporthoj för att ha som gatmaskin. Då hade jag satsat på en lämplig nakenhoj / halvkåpehoj eller en sport-tourer.

Som folk brukar säga i den här typen av trådar: provkör och avgör själv!

Det finns så mycket mer än bara sittställning och effekt som spelar in. Hojen ska kännas rätt för dig. Vad jag eller någon annan tycker är våra intryck. Du måste bilda dig en egen uppfattning också. :)

Jag har redan bildat mig en uppfattning om den :) Tycker den verkar grym rakt igenom. Ska ta mig ner till AVA och testköra den någon fin dag, kanske i helgen :) Annars om dagarna är slut så får man vänta till våren och det suger ju.

/Tobbe85
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Vad får du en för reggad och klar här i sverige från importfirman som hämtar den i usa?
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Vad får du en för reggad och klar här i sverige från importfirman som hämtar den i usa?

Har en nära vän som använde en kille som plockade hem en ny Yamaha R1 2009 årsmodell, han beställde den på hösten 2010 och den var levererad vid nyår och inreggad och klar för 95 000:-. Har tittat runt lite och jämnfört olika sidor i USA, de flesta ligger på 97 000:- nya i butik, då får jag nog lägga på 20-25k för att få den inreg och klar i sverige, men det är de ju värt :) 117-123k för en ny är ju samma pengar som en beg som har gått 1000 mil eller mer. Enda nackdelen är ju garantier har jag för mig, iallafall när det gäller Yamaha, vet inte om det är samma för BMW:n. Och då menar jag att de inte gäller om man tar en motorcykel från ett annat land.

/Tobbe85
 

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
Jo, garantier ska visst gälla, det är jag ganska säker på. Eftersom det är sommarljumt ute ska jag sätta mig på hojen och dra ut en sväng, men jag kan googla lite senare ikväll. :)
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
IF är ganska förmånlig för flera S1000RR ägare.
Om du där vill ha maskinskada försäkring (vilket kan vara bra att ha) är det värd att kolla extra noggrant med IF, om det kan lösas vid en inspektion av en BMW återförsäljare!

Sen har jag (efter att ha haft dårliga erfarenheter med "goodwill" på importfordon) beslutat att jag i fortsättningen endast vill ha svensk såld..

Jag är busnöjd med vad jag har fått av Bavaria i Solna :tummenupp

Vist har det varit snack om lite "åtgärder" på några av dom första. Min, är producerat våren 2010, och med nästan 1.100 mil, mestendels på bana, kan jag endast konstatera - funkar klockrent utan några problem..
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
På gata - Låt bli

PÅ bana - Kalas enligt de flesta. Jag har testat den ett 20 min pass på bana bara och visst var den grym. Personligen kom jag inte överens med ergonomin, den kändes alldeles för stor på nåt skumt sätt. Men det finns bara ett sätt att reda ut sånt, och internet ain´t it.
 

minid

Ny medlem
Gick med
19 May 2010
Ort
Saxtorp
Hoj
2010, KTM 690 SMC
Bmwn är en jättre trevligt hoj. Gärna med allt lull lull som Quickshift, Abs och DTC.
Riktigt kraftig motor och bra drag genom registret. Hade en K9 Gixxer innan även den 1000cc och det är som natt och dag mellan dessa hojjar. Mycket högre standard och kvalité på allt på Bmwn om man jämför dessa cyklar.

Tråkigt nog ska jag sälja min då jag ska flytta och skaffa eget. Tyvärr går inte min ekonomi ihop med att skaffa eget till en början. Tyvärr.. :( Men men sånt är väl livet.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Felfri så här långt, dvs snart 800 mil. En hel del banköring men även körd till o från jobbet, sköna turer på krokiga vägar osv.
Jag är 193 lång och det fungerar alldeles utmärkt - i jämförelse med andra sporthojar! För naturligtvis sitter du framåtlutad och utan racefart så blir det ansträngande i längden.
Men du köper den inte för att vara en bekväm hoj till jobbet, du köper den för bandagarna.

I övrigt är den lättkörd och mycket genomtänkt. Säger som de andra, titta in HÄR så blir du lite klokare och får direktkontakt med ett helt gäng som kör hojen! :tummenupp Välkommen!
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Den hade betydligt bättre drag i motorn i mellanregistret tyckte jag. Upplevde också att den hade lite sämre känsla i gasreglaget (mer på/av känsla) än Kawan.

Jag vill inte vara den som är den men jag har också kört nya ninjan och jag tyckte tvärtom, BMWn kändes piggare. Jag förutsätter att du hade något vettigt körläge inställt? Alla bänkningar jag sett har också givit stöd åt den här teorin.

Kan säga att båda kändes lite svagare på "mitten" än vad en Fireblade jag testade gjorde dock men allting annat var roligare på BMWn därav valet!
 

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Har hört från flera håll att kamaxlarna går ner sig! Gäller detta bara vissa årsmodeller?
 

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Tycker den verkar grym, och jag vet faktiskt inte om jag kommer köra så mycket bana, men vad gör det? Förhoppningsvis så funkar den nog alldeles utmärkt på gata. GP Bulten är väl den enda bana jag kommer besöka :) Fan nu vart man redan fattigare, är ju helt såld på den. Hmm, beställa en nu och få den levererad till våren då man kan sälja sin egen för en vettig peng. Tack så mycket för alla kommentarer.
/Tobbe85:tummenupp
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Kolla med försäkringsbolagen vad som gäller, jag har fått höra att svensksålda går att märkesförsäkra med vettig premie och att importerade blir sjukt mycket dyrare att försäkra.
 

Micke™

La costen krokodil
Gick med
13 May 2010
Ort
Bra
Hoj
bilringar och hängröv
Tobbe. bara för att du skaffar hojen som spöar allt betyder inte det att du per automatik kommer att steka alla :D och betänkt följande, Launch Control, antispinn control, ABS, wheelie control. mao så kommer du inte kunna göra ett smack av de saker du gillar mest. dvs, burna, wheela o stoppies :D:D:D:D

p.s bäst att lägga till att det var ett försök till att vara rolig. klart det går att koppla ur alla dessa funktioner också
 
Last edited:

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Ort
Nacka
Hoj
BMW S1000RR -15
Tobbe. bara för att du skaffar hojen som spöar allt betyder inte det att du per automatik kommer att steka alla :D och betänkt följande, Launch Control, antispinn control, ABS, wheelie control. mao så kommer du inte kunna göra ett smack av de saker du gillar mest. dvs, burna, wheela o stoppies :D:D:D:D

p.s bäst att lägga till att det var ett försök till att vara rolig. klart det går att koppla ur alla dessa funktioner också

Hahaha Micke! Tror nog att man kommer koppla ur dem så småning om, men man lär ju ta det väldigt piano i början. Titta bara på dig själv Micke :) Du kommer säkert slanga som bara den nästa säsong. Även fast du kör så försiktigt nu med nya finhojen ;)

Hoppas någon ska ut och leka på lördag, har hört att vädret kommer bli bra och man får ju passa på att få ut det sista av säsongen.

/Tobbe85
 

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
Hahaha Micke! Tror nog att man kommer koppla ur dem så småning om, men man lär ju ta det väldigt piano i början. Titta bara på dig själv Micke :) Du kommer säkert slanga som bara den nästa säsong. Även fast du kör så försiktigt nu med nya finhojen ;)

Hoppas någon ska ut och leka på lördag, har hört att vädret kommer bli bra och man får ju passa på att få ut det sista av säsongen.

/Tobbe85

Det är ju fan att skiten sitter ihop bara i olika program (Rain, sport, slick och race och allt vad de heter)...vad jag hört måste man koppla ur såväl abs som antispinn (dvs välja programet race) för att få wheela. Gött vore ju att ha dessa kvar och ändå kunna wheela hojen.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top