Köksrenovering

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Jag åkte till Polen och hämtade hem mitt kök från Ikea. Många kronor sparade, köpte även massa annat där också förvisso men på bara köket blev det ca 40% billigare än i Sverige skulle jag tro.

Hej Anders !
Jag håller oxå på att renovera köket och jag har flera bekanta som säljer kök här .
De som skiljer mest i pris och kvalitet är lådmekanismen ! :7peta

En kompis här förklarade för mig , de är så att alla tillverkares kvalitet på framför allt lådmekanismen kontrolleras av någon kontrollmyndighet och där har man en maskin som öppnar och stänger lådan typ 10.000 ggr . Då börjar IKEA lådan ge upp sen kommer nästa i pristrappan som ger upp vid 20.000 ggr osv sen vid 100.000 ggr börjar Kvalite´tsköken typ Marbodal osv ge upp !
Skillnaden ser man inte de första typ 10 åren men sen ...!

På tal om luckor osv så lär IKEA ha stor tillverkning i Ryssland nuförtiden ! :tummenupp
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hej Anders !
Jag håller oxå på att renovera köket och jag har flera bekanta som säljer kök här .
De som skiljer mest i pris och kvalitet är lådmekanismen ! :7peta

En kompis här förklarade för mig , de är så att alla tillverkares kvalitet på framför allt lådmekanismen kontrolleras av någon kontrollmyndighet och där har man en maskin som öppnar och stänger lådan typ 10.000 ggr . Då börjar IKEA lådan ge upp sen kommer nästa i pristrappan som ger upp vid 20.000 ggr osv sen vid 100.000 ggr börjar Kvalite´tsköken typ Marbodal osv ge upp !
Skillnaden ser man inte de första typ 10 åren men sen ...!

På tal om luckor osv så lär IKEA ha stor tillverkning i Ryssland nuförtiden ! :tummenupp

Mina mest öppnade lådor har nog passerat 15000 och då räknar jag väldigt lågt(säkert långt förbi 20), ingen antydan till problem och då är det ändå de lådorna som är tyngst lastade, skafferi med diverse burkar, kaffe, salt och liknande och besticklådan, antingen har jag haft tur eller så är det en myt för att kunna kränga dyrare prylar.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag har IKEAs "gamla" system i köket (2011) och det nya i verkstan (2014) och är nöjd med båda. Med den dyrare varianten på lådor är det nya systemet något bättre kvalitetsmässigt faktiskt och känns därmed i klass med ganska dyra konkurrenter. De snyggare luckorna är inte jättebilliga så det kan man ta någon annanstas ifrån om man vill vara lite mer egen men jag gillar IKEAs högblanka. Lättstädade, snygga och verkar hålla bra.

Köpte även kyl/frys, ugn och micro från IKEA och det gör jag inte om. Vitvarorna generellt är lite väl billigt byggda. Diskbänkarna är för tunna och lär lätt bli buckliga.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Hej Anders !
Jag håller oxå på att renovera köket och jag har flera bekanta som säljer kök här .
De som skiljer mest i pris och kvalitet är lådmekanismen ! :7peta

En kompis här förklarade för mig , de är så att alla tillverkares kvalitet på framför allt lådmekanismen kontrolleras av någon kontrollmyndighet och där har man en maskin som öppnar och stänger lådan typ 10.000 ggr . Då börjar IKEA lådan ge upp sen kommer nästa i pristrappan som ger upp vid 20.000 ggr osv sen vid 100.000 ggr börjar Kvalite´tsköken typ Marbodal osv ge upp !
Skillnaden ser man inte de första typ 10 åren men sen ...!

På tal om luckor osv så lär IKEA ha stor tillverkning i Ryssland nuförtiden ! :tummenupp

Ikeas bättre lådor till det nya systemet känns riktigt välbyggda. Mina är byggda i Österrike förvånande nog.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Hej Anders !
Jag håller oxå på att renovera köket och jag har flera bekanta som säljer kök här .
De som skiljer mest i pris och kvalitet är lådmekanismen ! :7peta

En kompis här förklarade för mig , de är så att alla tillverkares kvalitet på framför allt lådmekanismen kontrolleras av någon kontrollmyndighet och där har man en maskin som öppnar och stänger lådan typ 10.000 ggr . Då börjar IKEA lådan ge upp sen kommer nästa i pristrappan som ger upp vid 20.000 ggr osv sen vid 100.000 ggr börjar Kvalite´tsköken typ Marbodal osv ge upp !
Skillnaden ser man inte de första typ 10 åren men sen ...!

På tal om luckor osv så lär IKEA ha stor tillverkning i Ryssland nuförtiden ! :tummenupp

Angående lucktillverkningen så var den förlagd till Rumänien och Bulgarien tidigare men de har säkert en anläggning även i Ryssland. De präntar ju ut några kök i minuten så att säga...
Största anledningen till att de övergav Faktum-serien till förmån för Metod är ju för att Faktum hade svensk standard vilket var svårsålt i övriga världen. Nu håller den mer en internationell standard och de räknar med att sälja sjukt mycket mer kök för varje år som går.

Det stämmer som du säger att beslagen samt inredningen är det som skiljer mellan köken allt som oftast, melaminklädda spånplattor kan vilken apa som helst tillverka utan att misslyckas då metoden är uråldrig och fortfarande densamma förutom att man har bytt lim till blandningen några gånger under åren.

Tidigare använde Ikea beslag från Blum och man kan nog ganska snällt säga att Ikea är en av de stora anledningarna till att Blum är så stora som de är idag, lite som Hoppe när de fick huvudansvaret för Europas största fönster/dörrtillverkare någon gång på 80-talet och är störst idag.
När Ikea märkte att de kunde investera x antal miljoner på egen tillverkning av beslag så var de inte dummare än att de gjorde slag i saken och antagligen "köpte" Blums främsta ingenjörer och startade egen tillverkning.
Jag vet inte hur många köksbeslag jag har skruvat genom åren men det jag har märkt är att det är väldigt liten skillnad mellan Ikeas och Blums beslag, dock till Blums fördel.
Att det skulle skilja så mycket i antal öppningar ställer jag mig dock tveksam till, däremot är Blums gejdrar av kraftigare materialval och håller för 30-40% mer belastning om man ska ha mycket porslin i lådorna.

Man får vad man betalar för, så är det ju alltid. Jag är dock övertygad om att Ikea genom sin masstillverkning kan hålla lägre priser än konkurrenterna men ändå behålla vinstmarginalerna.
Apropå det så ska jag faktiskt reklamera ett antal luckor ur Faktumserien då de har 20 års garanti men mina är bara 4 år gamla och har börjat svälla av fukt på två av dem. Det ska bli kul att se hur de löser det, inte en enda lucka av dessa mått gick att uppbringa i hela Europa sist jag kollade :näsblod
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Körde på Marbodal själv och jag är jävligt nöjd. Kunde varit bättre finish på laminatbänkskivan men det var en "tillfällig" lösning då jag ska ha sten när allt är färdigt.
 

Cawasapien

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Ort
i öppna landskap
Hoj
- 04 zx 10 r Ninja
Angående lucktillverkningen så var den förlagd till Rumänien och Bulgarien tidigare men de har säkert en anläggning även i Ryssland. De präntar ju ut några kök i minuten så att säga...
Största anledningen till att de övergav Faktum-serien till förmån för Metod är ju för att Faktum hade svensk standard vilket var svårsålt i övriga världen. Nu håller den mer en internationell standard och de räknar med att sälja sjukt mycket mer kök för varje år som går.

Det stämmer som du säger att beslagen samt inredningen är det som skiljer mellan köken allt som oftast, melaminklädda spånplattor kan vilken apa som helst tillverka utan att misslyckas då metoden är uråldrig och fortfarande densamma förutom att man har bytt lim till blandningen några gånger under åren.

Tidigare använde Ikea beslag från Blum och man kan nog ganska snällt säga att Ikea är en av de stora anledningarna till att Blum är så stora som de är idag, lite som Hoppe när de fick huvudansvaret för Europas största fönster/dörrtillverkare någon gång på 80-talet och är störst idag.
När Ikea märkte att de kunde investera x antal miljoner på egen tillverkning av beslag så var de inte dummare än att de gjorde slag i saken och antagligen "köpte" Blums främsta ingenjörer och startade egen tillverkning.
Jag vet inte hur många köksbeslag jag har skruvat genom åren men det jag har märkt är att det är väldigt liten skillnad mellan Ikeas och Blums beslag, dock till Blums fördel.
Att det skulle skilja så mycket i antal öppningar ställer jag mig dock tveksam till, däremot är Blums gejdrar av kraftigare materialval och håller för 30-40% mer belastning om man ska ha mycket porslin i lådorna.

Man får vad man betalar för, så är det ju alltid. Jag är dock övertygad om att Ikea genom sin masstillverkning kan hålla lägre priser än konkurrenterna men ändå behålla vinstmarginalerna.
Apropå det så ska jag faktiskt reklamera ett antal luckor ur Faktumserien då de har 20 års garanti men mina är bara 4 år gamla och har börjat svälla av fukt på två av dem. Det ska bli kul att se hur de löser det, inte en enda lucka av dessa mått gick att uppbringa i hela Europa sist jag kollade :näsblod

Hej Anders !
Kul med någon som vet vad han snackar om även här ! :tummenupp
Håll oss underrättade om hur de går med luckorna ! :Bugar

Ha en Trevlig Helg ! :banana
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jesse, du kan även kolla in detta företag om du vill ha något som ingen annan har rakt av. Mindre företag som har helt egen tillverkning, riktigt duktiga killar som bor ett stenkast från mig men jag tror att de levererar och monterar över hela Sverige.
www.snickradehem.se
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top