Köksknivar

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
12wave.jpg
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Rekomenderar ett besök hos Clean cut i Bromma. Rejält utbud att klämma på inkl stenar, knivblock mm.
Kolla dock öppentider innan ni åker.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
hoppar på tråden lite

jag har jobbat 10 år som slaktare & har kvar knivarna sedan dess
dessa är ju inte direkt snygga i köket, så jag vill också byta ut
men gillar INTE global.

finns det några med stadiga grepp/handtag i bra prisklass ? tips om märke

Slaktare och använde kniv?

Låter brutalt.:D
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Ja, knivar är ju ett verktyg. Inte fan har jag alla verktyg uppradade för uppvisning i garaget, lika lite i köket. Funktion trumfar allt annat vad gäller verktyg.
Mina knivar är dock jävligt oimponerande, 10-15 år gamla ICA-knivar i nåt mjukt stål. Blir slöa fort, men lätta att få riktigt ordentlig skärpa i. :hihi
Bara man slipper rostfritt så...
Hade en gammal ärvd kniv från min mor i friskt rostande kolstål, nyslipad kunde man nästan raka sig med den..
Gällde att hålla undan fingrarna när den var vass..
Hmmm..ska nog besöka några loppisar och försöka leta upp fler såna..:va
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Folk är för övrigt helt anala med sina knivar. De skall sitta fint uppradade på en prickig skrytlist så att alla kan se dom, och gud förbjude att köra dom i diskmaskinen. Svenssonfjanteri.

Mina ligger i en enda hög i en kökslåda och körs dagligen i diskmaskinen. Med träskaft och allt :crash

Att man inte behöver hänga knivarna snyggt uppradade håller jag med om. Jag har mina i ett knivblock i köket. Inte snyggt men knivarna är lätt åtkomliga när jag lagar mat och man skyddar eggen.

Att köra knivarna i diskmaskinen är däremot inte någon bra idé.
Dels för att maskindiskmedel egentligen är svagt lut vilket innebär att det på sikt löser upp träet i handtagen.
Det är också ganska aggressivt mot många metaller och det påverkar mest där exponerad yta är stor i förhållande till volym vilket är just vid eggen.
Dessutom innehåller maskindiskmedel små mängder slip- eller polermedel som nöter en del. Framför allt på eggen.

Dvs kör du knivarna i maskinen så tappar dom skärpan avsevärt mycket snabbare än om du handdiskar dom.
Faktum är att det märks skillnad redan om en kniv råkar gå med i maskinen en gång att den tappat en del skärpa.

Men gillar man att slipa knivarna eller inte bryr sig om dom är vassa eller inte så är det ju inget problem.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Dvs kör du knivarna i maskinen så tappar dom skärpan avsevärt mycket snabbare än om du handdiskar dom.
Faktum är att det märks skillnad redan om en kniv råkar gå med i maskinen en gång att den tappat en del skärpa.

Men gillar man att slipa knivarna eller inte bryr sig om dom är vassa eller inte så är det ju inget problem.

Förr jag körde allt I maskinen, men nu(tre år sedan) har jag börjat bara handdiska knivarna. Visst det är skillnad, men för mej som vässar knivar var 14dag och kör dom på slipstenen 1-2ggr per år kvittar det. Mina knivar är alltid riktigt vassa. Oavsett maskin eller ej.
Men då har jag ingen kniv med trähandtag.

Min ena favvo jaktkniv blir jag dock inte klok på, får inte skiten vass med vässtål. Går bara att bryna för den där riktiga skärpan. Antar att det har med det speciella greppet på den kniven att göra. Har en annan I samma stål men med annat grepp och annan form på bladet och den går perfekt.
 

Tallefjant

vacker och genomklok
Gick med
12 Sep 2005
Ort
london
Hoj
honda rs250, 748SPS
Anvander I stort sett bara en kniv, en Victorinox Santoku. Billig, latt, vass. Kor nagra ganger pa stalet varje gang jag anvander den och den ar lika vass som nar den var ny.
vicsantoku.jpg
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Förr jag körde allt I maskinen, men nu(tre år sedan) har jag börjat bara handdiska knivarna. Visst det är skillnad, men för mej som vässar knivar var 14dag och kör dom på slipstenen 1-2ggr per år kvittar det. Mina knivar är alltid riktigt vassa. Oavsett maskin eller ej.
Men då har jag ingen kniv med trähandtag.

Min ena favvo jaktkniv blir jag dock inte klok på, får inte skiten vass med vässtål. Går bara att bryna för den där riktiga skärpan. Antar att det har med det speciella greppet på den kniven att göra. Har en annan I samma stål men med annat grepp och annan form på bladet och den går perfekt.

Det där med hur man får en kniv vass är faktiskt en hel vetenskap.
Beroende på typ av stål så kan det vara mer eller mindre svårt eller för vissa stålkvaliteter näst intill omöjligt att få en bra skärpa.
Vissa stålkvaliteter svarar bättre på vissa typer av skärpning.
En hederlig vanlig slipning ska dom flesta stålkvaliteter svara bra på. dvs att man slipar med slipsten eller bryne. Skärpstål funkar inte alls särskillt bra på många stålkvaliteter

Jag skulle misstänka att dina två knivar som du tror har samma stål i bladet faktiskt har lite olika stålkvaliteter där den ena är kinkigare vad gäller skärpstålet.

Det hänger ihop med att olika stålkvaliteter är lite olika sega eller spröda och sen ger vissa legeringsämnen att det blir lite svårare att få till en vass egg om man inte väljer rätt metod.

Skärpstålet vässar egentligen inte kniven. Det enda det i stort sett gör är att det rätar upp eggen. På en kniv i lite mjukare stål så kan eggen vikas så att den liksom lägger sig ned och då rätar man upp den med skärpstålet och då känns kniven vass igen. Visst sker det en viss slipning också men den är ganska marginell.
 

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Jag skulle misstänka att dina två knivar som du tror har samma stål i bladet faktiskt har lite olika stålkvaliteter där den ena är kinkigare vad gäller skärpstålet.

Ska vara samma. Står German 4116 Steinless på båda.

http://www.coldsteel.com/Product/20CBL/CANADIAN_BELT_KNIFE.aspx
http://www.coldsteel.com/Product/20SPH/PENDLETON_LITE_HUNTER.aspx

Ett vässtål är bara för att bättra på skärpan. Vässar gör man med bryne eller sten.
Men den jäkla Canadian blir bara slöare av vässtål. Den andra blir vassare.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ska vara samma. Står German 4116 Steinless på båda.

http://www.coldsteel.com/Product/20CBL/CANADIAN_BELT_KNIFE.aspx
http://www.coldsteel.com/Product/20SPH/PENDLETON_LITE_HUNTER.aspx

Ett vässtål är bara för att bättra på skärpan. Vässar gör man med bryne eller sten.
Men den jäkla Canadian blir bara slöare av vässtål. Den andra blir vassare.

Då är det enda jag kan tänka mig att det är olika vinklar och utformning på eggen som gör att skärpstålet får lite effekt på ena kniven och ingen på den andra.

Det kan vara så att canadian har en egg med hög vinkel. Dvs att den inte är så skarp. Då kommer eggen inte så lätt att lägga sig ned och ett skärpstål får liten eller ingen effekt.
Samma sak är om man slipat kniven med dubbel egg. Dvs att man har en låg eggvinkel på huvudeggen och så har man slipat bara den sista biten med lite högre vinkel. Då får man en ganska vass kniv men som ändå håller relativt bra.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Slaktare slaktar, styckare styckar.

Så om du slaktade med kniv så, ja, Afghanistan ligger nära till hands.:)

det var inte mycket du visste om den saken

en slaktare föser boskapet från stall/box, till fålla, avlivar med slaktmask, avblodar, flår, skär av ben & huvud, tar ur tarm, sedan delar kroppen på mitten, sedan in i kyl

allt detta görs med kniv (bortsett från avhuda & dela på mitten)



styckaren får halvan från kylen & delar sedan upp i mindre bitar med kniv
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
det var inte mycket du visste om den saken

en slaktare föser boskapet från stall/box, till fålla, avlivar med slaktmask, avblodar, flår, skär av ben & huvud, tar ur tarm, sedan delar kroppen på mitten, sedan in i kyl

allt detta görs med kniv (bortsett från avhuda & dela på mitten)



styckaren får halvan från kylen & delar sedan upp i mindre bitar med kniv

Det var trots allt bara en av sakerna jag lärde mig.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top