Kännsla eller rutin?

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
Då ni ger er ut på en väg för att köra allt vad ni vågar på en väg en sen kväll, Har ni rutin eller kör ni på känsla då ni satsar in i kurvorna som man förhoppningsvis även kommer ut ur :hihi

Rutin= Denna kurva är studerad och jag känner varje liten bit av den samt eventuella ojämnheter eller andra saker som kan vara farliga. Du har ett bromsmärke före kurvan och vet att det fungerar då du utstuderat testat detta märke och vet att det går med nöd och näppe. Du vet även vilken hastighet du kann hålla igenom utan marginaler.

Känsla= Utan att titta på hastighetsmätaren känner du hur fort du bör hålla i början och igenom kurvan, du tittar inte på hastighetsmätaren och har en känsla för vad hojj och däck pallar. Du har inga referenser det är bara ett flyt du känner
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Kör på känsla. Inte f-n vågar man titta när det går så fort... :yoparty
 

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
-
Hoj
-
Jag kör på känsla, men om jag ska spralla på riktigt rejält så vill jag nog känna vägen innan.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Att gå på din definition av rutin på gata verkar lite farligt, eftersom det inte är säkert att kurvan ser likadan ut från gång till gång. Man kan få möte, det kan ligga grus på vägen, man kan få solen rätt i synen i utgången osv.
 

Maja

Gillar kossor.
Gick med
17 Apr 2004
Ort
GBG
Hoj
Fajtör-kavva i delar. Igen.
SvartR1a skrev:
Då ni ger er ut på en väg för att köra allt vad ni vågar på en väg en sen kväll, Har ni rutin eller kör ni på känsla då ni satsar in i kurvorna som man förhoppningsvis även kommer ut ur :hihi

Rutin= Denna kurva är studerad och jag känner varje liten bit av den samt eventuella ojämnheter eller andra saker som kan vara farliga. Du har ett bromsmärke före kurvan och vet att det fungerar då du utstuderat testat detta märke och vet att det går med nöd och näppe. Du vet även vilken hastighet du kann hålla igenom utan marginaler.

Känsla= Utan att titta på hastighetsmätaren känner du hur fort du bör hålla i början och igenom kurvan, du tittar inte på hastighetsmätaren och har en känsla för vad hojj och däck pallar. Du har inga referenser det är bara ett flyt du känner

Jag kör på känsla - men så klotar jag allt som oftast åxå... :crash

Kanske skulle börja använda rutin istället? Fast det är ju genom misstagen rutinen kommer. Borde isf vara jäfflit rutinerad vid det här laget, men man fattar väl trögare än genomsnittet. :rolleyes:
 

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trosa
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Känsla blandat med rutin, skulle aldrig falla mig in att ladda in i en kurva jag inte känner... :kocko
Men titta på hastighetsmätaren när kompisarna ska hängas av, det hinner jag bara göra under inbromsningen vid bebodda kvarter! :tummenupp

Fredrik :tomten
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top