Johans MC i Göteborg får inte längre sälja KTM!

Snowman89

Guest
V
Hade encylindrig 690 cc på 70 hk varit en optimal konstruktion , då vi sett hojar såsom er 6 , mt 07 m.fl försedda med en encylindrig motor. Naturligtvis inser japans främsta mc tillverkare att sådana konstruktioner inte är optimala i en landsvägsreggad hoj. Yamaha har t.ex stånka på 660 cc och 48 hk i xt 660 r / x
Så du menar alltså att en XT660R är en optimal konstruktion?
47,6hk på 181kg :glömdet

Jag tror mer på att Yamaha mfl, väljer att ta den säkra vägen framåt där de vet att de kan tjäna pengar.
Medans KTM väljer att försöka gå lite på sidan av alla märken som bara försöker vara mainstream.
Ducati och KTM väljer båda att gå sin egen väg med sina hojar, medans de flesta andra tillverkare kör på hojar av ungefär samma stuk.

Dessutom om du kollar på XT660R och en KTM 690 Enduro idag så har alltså KTM'en ca 20hk mer men samtidigt väger den 25kg mindre än Yamahan, ändå har de samma serviceintervaller.
Visst att man måste köra en annan olja i en 690, men samtidigt vad spelar det för roll?
Att gnälla på det är som att gnälla på att din nya bil dog när du hällde socker i tanken, bara för att din gamla 240 minsann fortsatte gå.
 

Snowman89

Guest
Har du nån verklig statistik på att 690:in går sönder mer än en XT eller gissar du bara?

Det roliga med det där är att jag hade en KTM 690 -08 som hade gått ca 1700mil för några år sedan.
En kompis som jag körde med hade en XT660R -09 som hade gått ca 800mil.

Visst att min hoj var lite kinkig ibland om batteriet var dåligt och att det blev lite skruvande, men det var aldrig några katastrofala grejer som hände.
Kompisen däremot åkte på växellådshaveri :crash :crash

Men samtidigt så finns det nog få/inga hojar som man kan köra som en 690 Enduro och ändå slippa skruva helt.
Dränker du hojen i ett kärr så får du vänta dig att det lär bli lite skruvande efteråt... Såvida du inte har anställda mekaniker som sköter om hojen/arna då :D
 

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Göteborg
Hoj
-
Det roliga med det där är att jag hade en KTM 690 -08 som hade gått ca 1700mil för några år sedan.
En kompis som jag körde med hade en XT660R -09 som hade gått ca 800mil.

Visst att min hoj var lite kinkig ibland om batteriet var dåligt och att det blev lite skruvande, men det var aldrig några katastrofala grejer som hände.
Kompisen däremot åkte på växellådshaveri :crash :crash

Men samtidigt så finns det nog få/inga hojar som man kan köra som en 690 Enduro och ändå slippa skruva helt.
Dränker du hojen i ett kärr så får du vänta dig att det lär bli lite skruvande efteråt... Såvida du inte har anställda mekaniker som sköter om hojen/arna då :D

Problemet är att " lite skruvande" kostar 1000 kr / tim hos en större mc verkstad. Då blir det lätt konflikter vem som skall betala när saker som du fixar själv blir verkstadsjobb, särskilt när kunden har köpt olika trygghetsavtal.
 

Snowman89

Guest
Problemet är att " lite skruvande" kostar 1000 kr / tim hos en större mc verkstad. Då blir det lätt konflikter vem som skall betala när saker som du fixar själv blir verkstadsjobb, särskilt när kunden har köpt olika trygghetsavtal.

Jo fast i mitt fall var hojen 4-5år gammal och hade 4ägare som "fixat" diverse egna "lösningar" på hojen och servat den sedan ny.
Hade den varit servad som den skulle från dag 1, på verkstad, så hade jag antagligen inte haft de problemen heller.
Dessutom hade min 500mils intervaller då det var den första 690n som kom ut, den hade enbart varit inne på verkstad på första servicen vid 100mil..

Likaså står min EXC 525a nedplockad just nu, inte för att det var något som faktiskt behövde fixas, utan mer för att jag skulle anpassa saker som jag tycker de bör vara.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top