Jobbigt i säkerhetskontrollen??

Är säkerhetskontrollerna på flygplatserna i Sverige jobbiga?


  • Antal röstningar
    0

Busafreak

Sportforever-customnever
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-län
Hoj
Hayabusa, CBX 1000, REX 98cc -39
Säkerhetskontroll????

M.G.F skrev:
Så till min fråga. Denna fråga gäller er som flugit ......

Flyger något både i jobbet o privat och uppfattar inte säkerhetskontrollen som något problem för min del, vet ju redan hur man smidigast tar sig igenom, men...säkerhetskontrollen i sig är ett problem. Det är helt enkelt ingen säkerhetskontroll! Den filtrerar i stort sett bara bort Ak5:eek:r o liknande farligprylar. Det största värdet med säkerhetskontrollen är att invagga folk i en falsk säkerhetskänsla så att de ska våga flyga - inget annat.

Med kännedom och tillgång till modern teknik är det hur enkelt som helst att "ta ner" ett plan utan att man röjer något som helst i kontrollen. Det är alltså i huvudsak bara ett fejk med kontroller. De plockar en o annan nagelsax m m, än sen!

Jag flyger utan att känna mig orolig i alla fall.

Keep flying :)
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Jag kom med i sista planet från NY innan det hände.

Det spöregnade och blixtrade den kvällen... känns lite kusligt faktist att man var "så nära".
 

chox

Jazztobak
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Huddinge
Hoj
MT-01
Ni som eventuellt tycker det är jobbigt med säkerhetskontrollen:

SJ har ingen säkerhetskontroll...
 

M.G.F

I'm with stupid
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000 RR HRC Trico '09
Busafreak skrev:
Flyger något både i jobbet o privat och uppfattar inte säkerhetskontrollen som något problem för min del, vet ju redan hur man smidigast tar sig igenom, men...säkerhetskontrollen i sig är ett problem. Det är helt enkelt ingen säkerhetskontroll! Den filtrerar i stort sett bara bort Ak5:eek:r o liknande farligprylar. Det största värdet med säkerhetskontrollen är att invagga folk i en falsk säkerhetskänsla så att de ska våga flyga - inget annat.

Med kännedom och tillgång till modern teknik är det hur enkelt som helst att "ta ner" ett plan utan att man röjer något som helst i kontrollen. Det är alltså i huvudsak bara ett fejk med kontroller. De plockar en o annan nagelsax m m, än sen!

Jag flyger utan att känna mig orolig i alla fall.

Keep flying :)

Kan du ge mig ett exempel hur du kan kapa ett plan först efter att du gått igenom säkerhetskontrollen?

Det räcker med ett exempel.

Fejk med kontroller är det definitivt inte. Däremot är det som vanligt i Sverige tvetydighet eftersom vi beslagtar knivar i kontrollen men 20 sekunder senare kan du ta en kniv i restaurangen. Dock är denna kniv varken hotfull eller vass.

Så visst finns där en mening med kontrollen, i allra högsta grad.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Honken skrev:
Men en sak jag funderat över är att det är lite vådligt att slänga nycklar, telefon, plånbok osv i en korg som sen försvinner utom synhåll en stund... skulle ju vara busenkelt för en klåfingrig typ att sno åt sig både ett och annat då både passagerare och vakter är fullt upptagna med metaldetektorer och grejer

Lägg ned alla grejer i ditt handbagage istället för lådan. Då har du ingen plånbok eller dylikt ligandes framme för allmän åskådan.


Busafreak skrev:
säkerhetskontrollen i sig är ett problem. Det är helt enkelt ingen säkerhetskontroll! Den filtrerar i stort sett bara bort Ak5:eek:r o liknande farligprylar. Det största värdet med säkerhetskontrollen är att invagga folk i en falsk säkerhetskänsla så att de ska våga flyga - inget annat.

Med kännedom och tillgång till modern teknik är det hur enkelt som helst att "ta ner" ett plan utan att man röjer något som helst i kontrollen. Det är alltså i huvudsak bara ett fejk med kontroller. De plockar en o annan nagelsax m m, än sen!

Kontrollerna nuförtiden plockar nästan alla knivar och tar definitivt alla skjutvapen. Kontrollerna på den gamla tiden innan 911 var lite mer slapphänta. Det fanns inga direktiv att ta tex. Victorynox-knivar. Så dom fick åka med i handbagaget sålänge som personen inte dömdes ut som olämplig.
Men det är klart att det fortfarande finns en mänklig faktor som kan missa saker.

Är det då 100% säkert ? Nej, givetvis inte. Men det är bra mycket säkrare än innan 911. För att få ännu bättre säkerhet skulle det krävas att man börjar med riktiga utfrågningar/profileringar av pasagerare innan dom flyger. Alla svenska flygbolag har sagt nej till detta då det tar för lång tid och kostar för mycket.
 

kawafreak

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Spjutstorp
Hoj
kxf450 2008
Kan ju säga att det är lite jobbigt för oss som jobbar på flygplatsen och behöver ha verktyg med oss... Sen är det väldigt trist att jag inte får ha med mig mitt idrottsredskap till min arbetsplats...(sidvagnscross) verkligen farligt... tror det är lättare att åsamka skada med ett par vanliga golfklubbor... Men men det sätter ju folk i arbete...
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
kawafreak skrev:
Sen är det väldigt trist att jag inte får ha med mig mitt idrottsredskap till min arbetsplats...(sidvagnscross) verkligen farligt... tror det är lättare att åsamka skada med ett par vanliga golfklubbor... Men men det sätter ju folk i arbete...

Tror inte att det är av säkerhetsskäl du blir förhindrad att ha med dig ditt idrottsredskap. Det är väl snarare att det inte hör hemma inne på ett flygplatsområdet. :tungan
Sen får du iofs. numera inte ha med dig golfklubbor i handbaget heller.
 

törnan

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2003
Ort
.
Hoj
---
Är absolut inte jobbigt.
Enda gångerna det har varit jobbigtvar under lumpen tiden när jag låg som flygplatsbrandman på Sturup och inte fick använda vissa dörrar längre men det har å andra sidan inget med de vanliga säkerhetskontrollerna att göra.

Det var dessutom obligatoriskt att sitta med i säk en dag under utbildningstiden och jag som fick göra det precis efter det hade införts vart duktigt uskälld av folk som inte hade någon som helst förståelse för att dom inte fick ha med sig knivar till restaurangen som ligger innanför säk kontrollen.

Det var rätt kul att se folks miner när man slängde upp morakniv multivektyg mm på bandet och sen hämtade ut dem på andra sidan :D
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Säkerhetskontroll är det ju inte... De tar av en pennknivar och nagelklippare som är helt ofarliga, men tillåter blyertspennor t.ex. Mina händer i sig är långt farligare än så - handklovar som gäller då eller ? Kolfiberknivar och andra specialtillverkade prylar är det inga problem att få med sig heller. Tillverka en bomb som ser ut som raklödder flaska och det funkar det med. Skapar mer besvär än det gör nytta!!
 

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Örebro
Hoj
zero
tycker det är mest jobbigt med dom där djävla kontrollanterna så djävla dryga, tror fan att dom är några mini poliser, men det är väl väktarpack hela bunten. :D :D :lol :lol
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Roligast är det när de plockar av besättningen fickknivarna... för att sedan ge dem samma fickknivar paketerade i kuvert för att förvara i cockpit och lämna över till sig själva på destinationen. ;)
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
ft skrev:
Roligast är det när de plockar av besättningen fickknivarna... för att sedan ge dem samma fickknivar paketerade i kuvert för att förvara i cockpit och lämna över till sig själva på destinationen. ;)
På Arlanda ges inte möjligheten att transportera knivarna i kuvert/låda i cockpiten. Alla flygbolagen tyckte det var för krångligt att köra den varianten.

Men å andra sidan görs en annan riskbedömning när det gäller personal/besättning. Besättningarna har ju tex tillgång till brandyxa inne i cabinen/cockpit.
 

M.G.F

I'm with stupid
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000 RR HRC Trico '09
TomK skrev:
Tillverka en bomb som ser ut som raklödder flaska och det funkar det med. Skapar mer besvär än det gör nytta!!

Vill mest bara påpeka att denna "bomb" hade uppenbarat sig så oerhört tydligt på röntgen-monitorn att det är ett fullständigt löjligt exempel.

Varför tror du vi har röntgenutrustning egentligen?
 

MikkE

Guest
tycker att man kan offra lite extra tid för att känna sig säkrare.
jag störs inte av det i alla fall :)
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
M.G.F skrev:
Vill mest bara påpeka att denna "bomb" hade uppenbarat sig så oerhört tydligt på röntgen-monitorn att det är ett fullständigt löjligt exempel.

Varför tror du vi har röntgenutrustning egentligen?

Du tror inte man kan lura röntgen-utrustningen då ? Strålarna dämpas olika mycket av olika typer av material och det går utmärkt att designa behållare o.d. för att få det att se ut som något annat. Dessutom är det många saker som inte ger utslag i metalldetektorn och som man därmed bär med sig i eller på kroppen. PLO sydde kläder av tyg som i sig var explosivt - och det redan på 70-talet. Inte alls löjligt... Jag vet om ett närliggande fall med skarp ammunition som gick igenom kontrollen alldeles galant - liggandes helt öppet i en väska.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
TomK skrev:
Du tror inte man kan lura röntgen-utrustningen då ?
Till att börja med så är röntgen ett hjälpmedel. Den är till för att personen bakom monitorn skall kunna göra bedömningen.

Det finns röntgenmaskiner som kan detektera sprängmedel (EDS, CTX-maskiner).
Dessa reagerar på ämnets densitet. Och även om du packar in sprängmedlet i en metallburk så är densiteten den samma på ämnet och det detekteras.

TomK skrev:
Strålarna dämpas olika mycket av olika typer av material och det går utmärkt att designa behållare o.d. för att få det att se ut som något annat.
Men du behöver fortfarande vissa saker för att det skall vara farligt. Dessa saker hör oftast inte hemma i en behållare och personen bakom röntgen vet detta och öppnar väskan.
Till skillnad från vad dom flesta tror så kan en röntgen enkelt penetrera ganska tjock plåt. Samt att ser man inte vad som finns i väskan pga. för mycket plåt så öppnar man helt sonika väskan.

TomK skrev:
Dessutom är det många saker som inte ger utslag i metalldetektorn och som man därmed bär med sig i eller på kroppen. PLO sydde kläder av tyg som i sig var explosivt - och det redan på 70-talet. Inte alls löjligt...
Kläderna var inte sydda av sprängämne. Dom var doppade i ett flytande sprängämne. Ingenting man har på sig då det blir lite grann som sockerlösning på plaggen. Dvs. det blir ganska stelt efter ett tag. Samt att ifall du har ett allt för tunt lager sprängämne så försvinner stor del av sprängverkan.

TomK skrev:
Jag vet om ett närliggande fall med skarp ammunition som gick igenom kontrollen alldeles galant - liggandes helt öppet i en väska.
Fick han med sig vapnet också eller ?
Annars så är ju glasflaskan han kan köpa inne på tax-free farligare.

Men visst sker det misstag. I slutändan är det bara vanliga människor som tar besluten.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top