JO-kritik för polisjakt där mc-förare dog

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Som redan sagts är det lätt med facit i hand säga hur polisen brustit. Det fanns en person som hade huvudansvaret för hur historien slutade och det var mc-föraren själv. Han hade inte mördat någon, han hade bara kört väldigt vårdslöst. Han hade när som helst kunnat stanna motorcykeln och tagit sitt straff, men han valde att fortsätta gäcka polisen och utsätta medtrafikanter för fara.

Enligt Per Wetterlind på Stockholmspolisens ledningscentral hade mc-föraren kört mycket vårdslöst under kvällen.


– De var runt i halva länet kan man säga, bland annat ner till Södertälje. Det gick i 200 knyck och de körde mot rödljus inne i stan och höll på, säger han till DN.se.

Mc:n upptäcktes när den körde mot enkelriktat och mot rödljus i centrala Stockholm på onsdagskvällen. En civil polispatrull startade efterföljandet.

Ett urdrag från DN artikeln som finns som länk under artikeln som bifogades i första inlägget.
 

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Och nu vet allt bus att Polisen inte längre vågar hänga på om man gasar iväg.
Vad sänder det för signaler?
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Jag blir förbryllad över kritiken, för enligt den här artikeln:

http://www.dn.se/sthlm/22-aring-dog-efter-extremfard-pa-mc/

... så hade de släppt av honom 10 minuter innan kraschen, och bara en helikopter höll uppsikt. Hur länge efter avbruten jakt har polisen fortsatt ansvar?

Det är väl så att JO av popularitetsskäl (och självhävdelseskäl) måste kritisera Polisen eftersom en person omkommit och därför gör det på det lindrigaste (och meningslösaste) sättet; kritisera hela polisen utan att peka ut en enda person eller avdelning eftersom det då inte kommer att få några konsekvenser för någon.

Säger JO att allt gick rätt till kommer ju mediedrevet igång, eftersom det inte händer något annat av intresse just nu, med kryddiga rubriker som "JO håller med om dödsjakten" eller "JO säger OK till dödsjakter".
 

SinneD

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2012
Ort
-
Hoj
2013 Ducati Streetfighter 848 och 1987 Yamaha FZR1000
Killen hade inte ens tagit hojkort utan bara Racecert, körde utan skyltar och fort som fan.
Har ingen sympati över till honom över huvudtaget. Han bidrar bara med att öka redan skyhöga försäkringspremier och att fler får ett ont öga till _riktiga_ motorcyklister som sköter sig.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Man kan ju tycka att motorcykelförarens mamma borde ta sin beskärda del av ansvaret, och fadern med. De kan ju knappast ha varit ovetnades att han körde utan körkort...
De försåg honom med literklubban som han använde för att döda sig själv. Ite konstigt att man vill i sånt läge desperat hitta en skyldig som man kan dela ansvar med...
 

Dr. H

Sporthojsnörd
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Västerås
Hoj
GSXR 1000 K8
Jag är glad att han tog livet av sig och inte körde på någon barnvagn när han körde som en idiot mitt i stan. Då hade minsann polisen fått kritik men åt andra hållet; varför gjorde man inte mer för att stoppa idioten.

Hur polisen än gör kommer det alltid finnas de som tycker de gjorde fel, rätt, borde ha gjort på bättre eller annat sätt. Vi har polisen för att de i de flesta fall ser till samhällets intressen, inte enskilda individers och däri ingår att hålla ordning på trafikanter.

Sen är jag stark förespråkare av evolutionen och har man inte tillräckligt med hjärnkapacitet så hamnar man i sådana här situationer och mig personligen gör det mig inget om de tar kol på sig själva.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Det är lätt att kritisera, mycket svårare än två fåglar i handen eller i skogen. Tänk på det ni innan ni ertappas med handen i kakBurken !
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Föräldrarna tillhandahöll en hoj, som han körde som en dåre på... Sedan blir mammsen lissen i ögat när han sedemera ramponerar en bom med blinkfyrar och letar efter andra att skylla på? Hon borde rannsaka sig själv först.
Det var hans mor som anmälde till JO, vilket är anledningen till att jag tyckte att hon borde se till sig själv först.


Jo, mest pga att jag är uppväxt i en inavlad skithåla där alla rapporterade allt till föräldrarna, både uppdiktade dumheter som faktiska dumheter jag verkligen gjort.

Hade han ens haft kortet? Han höll ju på att ta det?

Faktiskt förstår jag mamman, olyckan hände hennes son och vore ganska hemskt om hon INTE vill hitta någon annan att skylla det hela på.
Däremot borde t.ex. JO och andra juridiska instanser se på det ur en annan synvinkel.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Om vi kritiserar polisen för allt de gör hela tiden, och säger att det alltid är deras fel när deras ingripande inte blir så lyckat, kommer vi få poliser som inte vill eller vågar ingripa längre. Detta gäller förföljande av trafikbrott, huliganer vid fotbollsmatcher, verkanseld mot knäppgökar med kniv och alla andra ingripande där det finns risk att "misslyckas" eller få kritik. I dag kan du kalla en polis massa fula saker och spotta efter dem och du kommer undan med det. Vem vill jobba i det yrket?

Det slutar med att du eller någon annan inte får den hjälp vi verkligen behöver för att polisen skall be om lov först eller begära backup av någon specialenhet istället för att stoppa våldsverkaren direkt när han håller på att förstöra livet för någon av oss.

Nä, enskilt ansvar hela vägen är det som gäller. Uppför du dig illa får du vara beredd att betala. Allt annat tycker jag personligen är helt galet. Det är det enda sättet vi kan hjälpas åt på. Oavsett om det är trafikbrott på mc eller nåt annat.

Kanske ska äta lunch nu.....

Samtidigt är det viktigt att alltid granska allt och kritiskt ifrågasätta, annars är det svårt att bli bättre.
Ständiga förbättringar heter det inom ISO-certifieringar.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Är väl inte just dödsfallet som kritiseras, utan det faktum att polisen bröt mot endel föreskrifter som dom har.
 
Last edited:

T.Wieckman

Medlem
Gick med
2 Mar 2013
Ort
Sthlm
Hoj
-
Ska man inte börja kontakta luftförsvaret så fort någon överskrider hastigheten också? Vi är i Sverige. Är jäkligt glad för den frihet vi har och hoppas/håller tummarna på att den inte är på väg att försvinna! Man måste ju kunna få köra lite sporthoj och känna sig lite fri på svenska vägar. Dumt att börja efterlikna USA.

-DIIIIEEEE MOTHERFUCKER I KICK YOUR ASS FUCKING FUCK GET OUT OF MY YARD OR I TAKE MY MAGNUS 553 AND SHOOT YOU STRAIT IN YOUR HEAD!!!

That was live from Brooklyn New York. Back to Sweden:musik Over
 
Last edited:

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Ort
Utanför
Hoj
Yamahahaha
Killen körde för fort. När man kör fort spelar det någon roll om polisen är bakom en eller inte? Vem av oss här på sporthoj kan kasta första stenen i det avseendet? Killen gjorde ett misstag och är död, låt honom vila i fred...
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Alla ni som sitter och förmanar här, skulle ni vara lika hårda i minneslunden? Jag tror inte det.

Det är ett ungt liv som bara försvann och orsak kontra verkan är oerhört stort, att någon enskild polis skulle hängas ut är ju inte önskvärt, men det är väl bra att JO pekar med fingret och kanske får in ett lite annat tänkesätt på hur dom blå bör agera i framtiden.

Att använda presumtivt dömande för vad som skulle kunnat hända om polisen inte fått stopp på den här killen är idiotiskt, det innebär ju att alla fortkörare, rattonyktra, rödljuskörare, vårdslösa mm i trafiken borde dömas för anstiftan till kroppsskada/dråp/mord, ja varför inte kanske men då kommer många blonda smsande bimbos fylla våra anstalter och få lite uppfostran av alla gubbar/gummor i hatt som sitter där med.

Jag försvarar inte killens handlande men kan förstå att polisen får en smäll på fingrarna för att dom skall se över sitt arbetssätt i detta och typ broöppningar.

Och sen är det väl så att det finns en del frågetecken om polisen verkligen avslutade jakten eller inte, bla en försvunnen film från helikoptern....
 

Sordid

professionell sjörövare
Gick med
29 Dec 2007
Ort
på gatan i en skokartong
Hoj
KTM 690 SMC -10
oavsett om det e rätt eller fel i det här fallet är det bra att polisen känner sig övervakade och kontrollerade för hade dom inte blivit det ja då hade vi haft ett nytt gäng i stan
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Om vi kritiserar polisen för allt de gör hela tiden, och säger att det alltid är deras fel när deras ingripande inte blir så lyckat, kommer vi få poliser som inte vill eller vågar ingripa längre. Detta gäller förföljande av trafikbrott, huliganer vid fotbollsmatcher, verkanseld mot knäppgökar med kniv och alla andra ingripande där det finns risk att "misslyckas" eller få kritik. I dag kan du kalla en polis massa fula saker och spotta efter dem och du kommer undan med det. Vem vill jobba i det yrket?

Det slutar med att du eller någon annan inte får den hjälp vi verkligen behöver för att polisen skall be om lov först eller begära backup av någon specialenhet istället för att stoppa våldsverkaren direkt när han håller på att förstöra livet för någon av oss.

Nä, enskilt ansvar hela vägen är det som gäller. Uppför du dig illa får du vara beredd att betala. Allt annat tycker jag personligen är helt galet. Det är det enda sättet vi kan hjälpas åt på. Oavsett om det är trafikbrott på mc eller nåt annat.

Kanske ska äta lunch nu.....


Det där är ett tänkesätt som inte hör hemma i en demokrati och rättsstat.

Inte ens du vill leva där, jag lovar...
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top