Japanska klassiska enstånkor

DrT

Drömmande tänkare....
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Höglandets djupa skogar
Hoj
SF 750 -72,900 Darmah -82, skurhink blåfemtio -92, TRX 850 -97, TT600-94, Ett par Mzór...och numera Desmoquattro Touring Millenie-edition. XL 1000 Varadero 2004 brukis
Ah! "The one that got away."
En hemsk känsla som lätt kan utvecklas till bitterhet.
...eller besatthet.

Eftersom jag är allätare vad gäller MC så har jag följaktligen någon gång också velat ha alla motorcyklar.
Typ alla i vart fall. Å det går ju inte.

Men, man kan plocka upp de mest intressanta av dem när dom är nere i sin priskurva och vänder!
Det är en kul grej bara det - att bevaka Blocket och försöka lista ut när det är rätt läge för att slå till.
Behåll hojen några år, kör och var glad - och sälj igen utan att ha tappat speciellt mycket i värde.

Jag vet - detta MO har svagheter, men det är ändå ett sätt att lindra smärtan över att inte kunna köpa varje ny hoj som kommer ut.

SRXen blev osäljbar som ny eftersom den låg över dåtidens kubikgräns för att kunna försäkras som 600.
En ny 86a 1990 var inget orimligt då, och billig måste den varit. Andrahandsvärdet var tyvärr stukat på dem, och utvecklingen sprang ifrån den då futuristiska stånkan.

Det gick att köpa en billig, lågmilad SRX länge, men dom som finns kvar nu har börjat klättra.
Dags att hoppa på tåget...?

Jag är också allätare och känner igen mig i vad du skriver......

Vill minnas att den kvarvarande 86án kostade runt 24kkr då 1990.
eller kan det ha varit runt 22kkr..

Jag har kollat på dem på blocket i flera år men inte hittat rätt hoj eller hunnit dit ( igen...) i rätt tid och numera lutar jag alltmer åt att leva med drömmen i behåll - man får ju anta att den inte är så fantastisk vare sig att titta på eller köra att det svarar upp mot ungdomens drömmar och alla årens snuddanden vid tankar om....
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
SRX gillade jag som barn/ung, speciellt den korta ljuddämparen. En klassiker i dag, som redan är lite för dyr för "att bara" köpa på kul.

Jag håller på att bygga om en XL500 nu, skönt med encylindriga hojar när man bara behöver köpa 1 st av allt, som förgasarrenoveringssatser, kolvar mm
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Sensmoralläge ON

Hoj köper man med hjärtat, inte med hjärnan!
Hittar man det man vill ha så lånar man pengar och köper den...sen jobbar man ihop pengarna och betalar av lånet. Gör man tvärtom så blir det många "...den jag skulle ha köpt...." :)


Sensmoralläge OFF
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kan ärligt säga att SRX600 är snygg, men inget skit att köra. Slö, viberar, kassa bromsar och pissmjuk framgaffel. 5:e växeln maler i 9 av 10 fall samt är den extremt övervärderad. Men va fan, när har sunt förnuft hindrat typer som oss?! :crash

Jag håller med dig om att Yamahas småsömniga 558/595/608-kubikare inte direkt har nån räserknuff, men vet inte om du är ironisk när du säger att den är slö i samma tråd du startat om din FT 500 - som har mer än tio hästar mindre! :hej

Men FT:n är ju snyggare än SRX:en.
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Jag håller med dig om att Yamahas småsömniga 558/595/608-kubikare inte direkt har nån räserknuff, men vet inte om du är ironisk när du säger att den är slö i samma tråd du startat om din FT 500 - som har mer än tio hästar mindre! :hej

Men FT:n är ju snyggare än SRX:en.

FT500 är också slö men vibrerar betydligt mindre, känner mest SRX är allmänt övervärderad och överskattad trist hoj. Värt att tillägga jag haft en SRX i många år. :)
 

KGA

Spriten räddade mig från idrotten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
Såld
En hoj som känns lite bortglömd och med tiden kan bli en klassiker är SZR 660. Har tyvär aldrig provat någon.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
FT500 är också slö men vibrerar betydligt mindre, känner mest SRX är allmänt övervärderad och överskattad trist hoj. Värt att tillägga jag haft en SRX i många år. :)

Jo jag håller med om att priserna på såna lite udda hojar (eller ikoner om man så vill) har drivits upp lite väl högt, men det ruskiga är ju att det finns folk som betalar.
Fast så länge vi pratar enstånkor skulle jag mycket hellre köpa en SR 500 än en SRX.

Men nu var det ju din FT 500 tråden handlade om... :hihi
 
Last edited:

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Tråden får handla om alla japanska stånkor med klass. :)

- - - Updated - - -

En hoj som känns lite bortglömd och med tiden kan bli en klassiker är SZR 660. Har tyvär aldrig provat någon.

Sant, de ligger rätt i pris med än så länge. :fakta
 

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Ort
Skånelandet
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
En hoj som känns lite bortglömd och med tiden kan bli en klassiker är SZR 660. Har tyvär aldrig provat någon.

Jag o sambon var o tittade på just en sån i grannbyn förra året. Fanns alltså på blocket o den var inte speciellt dyr. Allt är ju relativt men jag upplevde den som en pigg maskin. Hade troligtvis kört 8:eek:r runt kompisens FT500 som jag provkörde härom året :tungan

DSC_0314.JPG
 

KGA

Spriten räddade mig från idrotten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nässjö
Hoj
Såld
Jag o sambon var o tittade på just en sån i grannbyn förra året. Fanns alltså på blocket o den var inte speciellt dyr. Allt är ju relativt men jag upplevde den som en pigg maskin. Hade troligtvis kört 8:eek:r runt kompisens FT500 som jag provkörde härom året :tungan

View attachment 441098

Synd att man mäter 193 i strumplästen och vågen går över 100 sträcket. Blir svårt att få plats....
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
En hoj som känns lite bortglömd och med tiden kan bli en klassiker är SZR 660. Har tyvär aldrig provat någon.

Den känns ju mer som en spännande princip men som i verkligheten känns rätt ospännande. Italienskt chassi, 250-mått och en stånka borde kunna bli rätt kul, men när den låter som en gräsklippare och ser ut som ett ihopplock av överblivna kåpdelar så känns inte verkligheten lika lockande som principen.
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Jag o sambon var o tittade på just en sån i grannbyn förra året. Fanns alltså på blocket o den var inte speciellt dyr. Allt är ju relativt men jag upplevde den som en pigg maskin. Hade troligtvis kört 8:eek:r runt kompisens FT500 som jag provkörde härom året :tungan

View attachment 441098

SZR är byggd i Italien och motorn är Minarelli tillverkad och konstruerad, tror det får den att inte räknas i samma liga som de japan tillverkade. Men bara vad jag tror.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
SZR såldes med 2-3 olika trimalternativ som iaf en tredjedel hoppade på. Typ Gata eller gata/race och Race.

Kolv, kam, avgas, kostade tror jag kanske 15" så undrar ibland hur många av dessa man ibland ser på blocket är toktrimmade utan att ägaren ens vet
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Motorn vet jag inte men åtminstone resten stämmer https://en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_SZR660
Motorn är väl en Yamaha 660, inte en Minarellikonstruktion. Ok, med tillrättalagda detaljer den kommer inte rakt av från XT utan vart ju tvungen att passas i ramen. 5-ventilstopp och hela kalaset Yamaha körde med i sitt Genesis.

Oavsett vet jag var det står två stycken i varierande skick och väntar på att bli en. Den otrimmade körs, den trimmade behöver motorrenovering...

Skickat från min G8441 via Tapatalk
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Tyvär, men det är Minarelli. :) Googla.

0C62FC91-BA4C-4189-9645-B81BC63C39D9.png
 

MJ_

Gillar udda hojar.
Gick med
29 Aug 2016
Ort
Skåne
Hoj
För många att räkna upp
Säger inte att du har rätt eller fel, men det enda jag hittar är att det är samma spis som i XT 660 Tenere samt att Yamaha äger Minarelli https://sv.wikipedia.org/wiki/Minarelli.

Jo men det stämmer det är samma som används i XT660 etc. Dock vet jag inte om senaste XT använder Minarelli motorn, men SZR hade. :crash


Ps: vem fan har godkänt tangentbordet på Iphone! Blir alla andra bokstäver än den man trycker på! Man blir fan dyslektiker!
 
Last edited:

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Har en SR400 -83. Den är inte original, men har valt en annan väg än tracker/café.

Bilden är inte den bästa på ekipaget men får duga. Trädetaljerna på pakethållare och sidopaneler är i samma nyans i verkligheten.

Mysig maskin att tuffa runt på. :mindfulness

IMG_20170525_162918_s.jpg
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top