Jaha, nu går drevet...

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
http://www.expressen.se/index.jsp?a=235540

Stoppa MC-döden! Är parollen som kommer att gälla...gissa om vi kommer att få pålagor i framtiden... :-(
Det hänger mycket på hur SMC bemöter detta så det är viktigt att vi stöttar SMC, SMC är det enda organet som kan stå emellan politikernas önskan om sporthojsförbud och våran önskan om att få fortsätta köra sporthoj...
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Skulle de verkligen kunna förbjuda sporthojar?

Om de gör det, hur ska de bära sig åt att hålla kvar förbjudet? Kommer nog att få en hel del kritik av mc förare :kocko Protestera ska man ifall det blir något!

Hoppas att ingenting händer.
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Hallo eller!
"Hela ökningen av dödsolyckor ligger dessutom i gruppen män över 35 år"
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
"Hela ökningen av dödsolyckor ligger dessutom i gruppen män över 35 år."

Annars har ju unga män ansetts vara den största risken, eller?
 

*DanTheMan*

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Nov 2003
Ort
3km från Das Bult
Hoj
Kawasaki J300
Punkt sju e ju så jävla rätt.
Törs säga att sju av tio sporthojs förare inte har på en sporthoj att göra utan borde köpa sig en glidare istället.Sorgligt men sant :fakta
 

M@rkus

Honda
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Piteå
Hoj
00 Honda Fireblade
Läste någonstans att sporthojar utgör 10% av totala mc-parken, men att dom står för hälften av dödsolyckorna. Med noll-visionen så skulle det inte förvåna om det blir hårdare tag,det finns ju också dom som gillar å dra uppmärksammheten till sporthojarna......
 

Najde

I smoke (two stroke)
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha RD350
Den där artickeln var väl inte så farlig? Men det kanske bara är början..
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
DanTheMan71 skrev:
Punkt sju e ju så jävla rätt.
Törs säga att sju av tio sporthojs förare inte har på en sporthoj att göra utan borde köpa sig en glidare istället.Sorgligt men sant :fakta
Vissa kan inte ens hålla koll fast dom har 4 hjul, eller hur va det med han som krockade posör-mercedesen :7peta
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Och ytterligare sju idiotpunkter från horpressen. Samtliga sju kan enkelt ignoreras genom att lära sig hur man ger fan i att krascha. Men inte ett ord om det som vanligt.
 

M@rkus

Honda
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Piteå
Hoj
00 Honda Fireblade
aha, det var i expressen :kocko
M@rkus skrev:
Läste någonstans att sporthojar utgör 10% av totala mc-parken, men att dom står för hälften av dödsolyckorna. Med noll-visionen så skulle det inte förvåna om det blir hårdare tag,det finns ju också dom som gillar å dra uppmärksammheten till sporthojarna......
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
H4 skrev:
Skulle de verkligen kunna förbjuda sporthojar?

Om de gör det, hur ska de bära sig åt att hålla kvar förbjudet? Kommer nog att få en hel del kritik av mc förare :kocko Protestera ska man ifall det blir något!

Hoppas att ingenting händer.

Nej, dom kan inte förbjuda sporthojar, det skulle krävas för mycket lagändringar plus att EU inte skulle tillåta det. Däremot så kan man enkelt göra det omöjligt att köra sporthoj, det är bara att införa en sporthojsklass i skattesystemet där vi som kör sporthoj får betala så mycket skatt att vi inte har råd att köra...
Motivet är enkelt, vi är få som kostar mycket för samhället därför måste vi pröjsa för det. Den springande punkten är just att vi är så få, vi kostar en massa, vi syns och hörs överallt vilket får gemene man att tro att vi är många vilket innebär att hot...samtidigt är vi så få att vi inte hörs när vi protesterar. Om en massa näringslivstoppar och stat- och kommunpolitiker körde sporthoj så skulle det vara en annan sak, men dom kör möjligtvis glidare, och glidarfolk har relativt ofta fördomar (ibland välgrundade) som gör att dom inte kommer att stå på några barrikader för oss...

Och det mest ironiska av allt är att det är vi själva som bränner våra skepp, med stuntande inne i stan, långa hjulisar i trafiken, glorifierande av sådana trafikmiffon som GR och ett allmänt utanförskap som retar svensson... det är nästan lite lustigt i allt elände.:rolleyes:

Jag sätter mej inte på höga hästar och tittar ner på andra, jag är en i många fall lika god kålsupare som alla andra, men jag har iallafall insikt om vad vi gör för vårat eget "kollektiv"...

...f-n vad jag låter som en politiker :huvet

...hoppas att ni förstår vad jag menar...
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Niklasinorr skrev:
Nej, dom kan inte förbjuda sporthojar, det skulle krävas för mycket lagändringar plus att EU inte skulle tillåta det. Däremot så kan man enkelt göra det omöjligt att köra sporthoj, det är bara att införa en sporthojsklass i skattesystemet där vi som kör sporthoj får betala så mycket skatt att vi inte har råd att köra...
Motivet är enkelt, vi är få som kostar mycket för samhället därför måste vi pröjsa för det. Den springande punkten är just att vi är så få, vi kostar en massa, vi syns och hörs överallt vilket får gemene man att tro att vi är många vilket innebär att hot...samtidigt är vi så få att vi inte hörs när vi protesterar. Om en massa näringslivstoppar och stat- och kommunpolitiker körde sporthoj så skulle det vara en annan sak, men dom kör möjligtvis glidare, och glidarfolk har relativt ofta fördomar (ibland välgrundade) som gör att dom inte kommer att stå på några barrikader för oss...

Och det mest ironiska av allt är att det är vi själva som bränner våra skepp, med stuntande inne i stan, långa hjulisar i trafiken, glorifierande av sådana trafikmiffon som GR och ett allmänt utanförskap som retar svensson... det är nästan lite lustigt i allt elände.:rolleyes:

Jag sätter mej inte på höga hästar och tittar ner på andra, jag är en i många fall lika god kålsupare som alla andra, men jag har iallafall insikt om vad vi gör för vårat eget "kollektiv"...

...f-n vad jag låter som en politiker :huvet

...hoppas att ni förstår vad jag menar...

Sen är väl frågan om de inte redan har gjort det omöjligt för vanligt folk att åka dagens sporthojar med tanke på premien :huvet
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
H4 skrev:
Sen är väl frågan om de inte redan har gjort det omöjligt för vanligt folk att åka dagens sporthojar med tanke på premien :huvet

Försäkringspremien har ingenting med "det allmänna" att göra, det är försäkringsbolagens sätt att säja att vi är en dålig affär...återigen för att vi är så få. Jag snackar om en politikerstyrd plan att stoppa sporthojsåkare...
 

GixxerperO

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2003
Ort
High Coast Bridge
Hoj
Suzuki GSXR 600-00
Om en massa näringslivstoppar och stat- och kommunpolitiker körde sporthoj så skulle det vara en annan sak, men dom kör möjligtvis glidare, och glidarfolk har relativt ofta fördomar (ibland välgrundade) som gör att dom inte kommer att stå på några barrikader för oss...

Och det mest ironiska av allt är att det är vi själva som bränner våra skepp, med stuntande inne i stan, långa hjulisar i trafiken, glorifierande av sådana trafikmiffon som GR och ett allmänt utanförskap som retar svensson... det är nästan lite lustigt i allt elände.:rolleyes:

Jag sätter mej inte på höga hästar och tittar ner på andra, jag är en i många fall lika god kålsupare som alla andra, men jag har iallafall insikt om vad vi gör för vårat eget "kollektiv"...

...f-n vad jag låter som en politiker :huvet

...hoppas att ni förstår vad jag menar...[/QUOTE]


Håller med fullständigt, så sant som det va sagt :klappar
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
DanTheMan71 skrev:
Punkt sju e ju så jävla rätt.
Törs säga att sju av tio sporthojs förare inte har på en sporthoj att göra utan borde köpa sig en glidare istället.Sorgligt men sant :fakta


Den ultimata sporthojsföraren kör aldrig för fort och spelar definitivt inte in dumheterna på film... :D
 
Nyheter
Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

Top