Jagad och gripen av polis...

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Det e sjukt att polisen tillåter/håller på så. Blir så FÖRBANNAD!:mad:

Det är inte polisen som krånglar. Det är åklagaren.

Vad säger lagen om följande?

En person som blir tagen av polisen på en "ev stulen motorcykel" och hävdar att motorcykeln tillhör personen i fråga, utan att kunna bevisa detta. Medan den "rätte" ägaren kan identifiera motorcykeln som sin tidigare stulna ägodel.

Vad händer om denne person som blev tagen av polisen får en påhälsning av en eller flera väldigt övertygande personer. Räknas detta som tex övergrepp i rättssak eller liknande?

Ja, det bör det göra. Ärendet är föremål för utredning och sålänge det är det och ngn lägger sig i så bör det även blir "övergrepp i rättsak" i det här fallet.
 
Last edited:

arkefrän

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Arbrå
Hoj
R1 Streetfighter
Det med ramnummer är enkelt att få fram ....
Går att röntga metallen och på så vis så får man fram vilket nummer som har suttit där ...
Ibland så kan det vara svårt, men oftast så kan du tyda stora delar av ett nummer och då kör åklagaren på sannolikheten och då är den din igen.
 

F1eX

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2006
Ort
Linköping, eg. Göteborg
Hoj
Honda VFR -00 - såld, Yamaha XJ6 -09
Jag håller med om att det är helt sjukt att du inte kan få tillbaka den, men rent juridiskt så förstår jag det.

Men sjukt är det!
 

doro

Sommar,Sommar,Sommar!!!
Gick med
6 May 2006
Ort
Mölndal
Hoj
625 SMC -06
Tyvär är de ju inte polisen som sätter käppar i hjulen. Polisen får inte döma någon, och så länge ord står mot ord är de upp till tingsrätten att besluta vems motorcykeln är. och det är även där man får lägga fram sina bevis. tyvär är rättegångar av detta slag inte högprioriterade så kan nog ta en stund. Tragiskt men sant. så är våra lagar uppbyggda:gnissla
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Så i princip är det fritt fram att stjäla så länge man raderar numret och plockar bort låsen?
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
vore sjukt intressant att höra vad ditt försäkringsbolag säger om saken, har du ring och förklarat situationen för dom?
 

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Ort
Sävedalen
Hoj
R6-00, M1-03
Kanske dags för en liten update. Försäkringsbolaget blev överlyckliga när jag sa att de hade en gripen, då skulle de ha nån att kräva på pengar för reparation/inlösen. Pratade sedan med en annan snut som hade lite mer koll. Han sa att ärendet var hos åklagare och att jag skulle återkomma om en vecka (alltså nu på fredag). De sista försäkringsbolaget hörde var att jag skulle rulla över den till Johans, men jag tänkte uppdatera dem när jag vet mer vad som gäller.

To be continued...
 

arkefrän

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Arbrå
Hoj
R1 Streetfighter
Någon som saknar en kawa er-6 grå med röd ram ?
Såg en ev stulen sådan vid 14 tiden i frölunda.
Trasa i tanklocket och utan tändningslås ...
 

Striden

DARKSTAR
Gick med
5 May 2006
Ort
Gbg City
Hoj
KTM 540SM Kawasaki KX500MX/SM.
Vad säger lagen om följande?

En person som blir tagen av polisen på en "ev stulen motorcykel" och hävdar att motorcykeln tillhör personen i fråga, utan att kunna bevisa detta. Medan den "rätte" ägaren kan identifiera motorcykeln som sin tidigare stulna ägodel.

Vad händer om denne person som blev tagen av polisen får en påhälsning av en eller flera väldigt övertygande personer. Räknas detta som tex övergrepp i rättssak eller liknande?

Yup det gör oftast det... När folk tar saken i egna händerna kan det på verka sak frågan i tinrätten åt båda håll... Knivig fråga fall till faktum! :)

Låt den så kallade rättvisan göra sitt först...
 

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Ort
Sävedalen
Hoj
R6-00, M1-03
Kom med posten idag:

Brott/Händelse: Tillgrepp av fortskaffningsmedel
Beslutsmotivering: Förundersökning nedlägges - Bearbetningsbar information saknas.
 

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Ort
Öjersjö
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Kom med posten idag:

Brott/Händelse: Tillgrepp av fortskaffningsmedel
Beslutsmotivering: Förundersökning nedlägges - Bearbetningsbar information saknas.

jag har bra lust att bearbeta den lilla tjuven lite.........har du pratat med Åklagaren
 

Aidet

Gasar tills det rasar
Gick med
12 Mar 2007
Ort
Sävedalen
Hoj
R6-00, M1-03
jag har bra lust att bearbeta den lilla tjuven lite.........har du pratat med Åklagaren

Jodå, killen är nu istället misstänkt för "olovligt framförande" (=olovlig körning?). Men det lär väl inte bli nåt av det heller. Sen att han hade GHB både i sig och på sig får väl ses som pojkstreck.
 

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Kom med posten idag:

Brott/Händelse: Tillgrepp av fortskaffningsmedel
Beslutsmotivering: Förundersökning nedlägges - Bearbetningsbar information saknas.

Japp, känner igen det där. Satt två killar i min bil för ett par år sedan som slagit sönder dörrlås+tändningslås. Polisen tar dem på bar gärning när de sitter i bilen.

Tjuvarna motiverar sin vistelse i min bil med ""vi satt bara och värmde oss i bilen, den var redan uppbruten". Det var mitt i sommaren, vindstilla och bilen hade stått still i 8-10h. Det var inte varmare i bilen än ute!

Polisen kan inte göra något mer, så de släpper dem. De 'tröstar' mig med att killarna ändå har så stort kriminellt register så de åker nog snart in ändå.

Såna här trådar späder bara på mitt förakt för vårt rättssamhälle. Fortkörningsböter är lätta att dela ut och fortkörare stoppas med hårdare och hårdare medel men våldsbrott, stölder m.m. slipper mellan fingrarna.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top