Jag har vurpat - eftertankens kranka blekhet

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
En härlig söndagsåkning slutade inte som det var tänkt. Sitter och funderar över vad som hände egentligen?

Tog nya offroadhojen o körde lite skog o stig, allt stämmer så fint efter att ha ställt hänget, kvicktyrd o alert, härligt...

Drar ut på en transportsträcka tilll en timmerutkörningsväg, lungt o fint förbi några hus sedan ökar jag tempot. Laddar lite över ett krön o plötsligt händer det, tänker fan jag vurpar! Nu hoj med mer pulver o ett chassi som automatiskt går fortare o oskärpt förare gör att jag ligger mitt på vägen o hojjen med tank o styre nedåt i högerdiket.

Ligger å vägen o det smärtar i benet o i sidan, reser mig upp ser hojen o går ned i diket. Det första som händer är att min fru ringer o ber mig köpa cig på vägen hem, surrealistiskt på nått sätt..

Förklarar att jag just klotat o hon frågar om jag behöver hjälp med transport hem. (Konstigt nog tar hon detta bra då hon ogillar hojåkning pga tidigare dåliga erfarenheter) Får upp hojen ur diket, f-n vad tung en hoj kan vara när den ligger med tanken ned i diket, adrenalinet gör sitt så jag får upp den.

Kollar skadorna på hojen, gaffeln vriden fotpinne o styre deformerat kopplingshandtag o kopplingscylinder + växelpedal skrot, kan dock köra på ettan hem i 30 knyck.
Jag är mörbultad och byxorna ihåliga efter kontakten med gruset, blodet rinner från knät.

Hemma möts jag av en konstigt nog förstående o omtänksam hustru (älskar henne!) som beklagar det som hänt o pysslar om mig. Hon går tom med ut i garaget o inventerar skadorna.

Usch, skriver detta för att dela med mig av upplevelserna och dokumentera händelsen.

Klota var en ny erfarenhet för mig och till er andra ta det coolt då saker o ting kan ändras o hända fortare än man anar. Det enda som behövdes var ett krön, litet ystert hopp o taskig landning med för långa horn utväxta=mycke gas

Dock är jag sugen på att köra mer o bli bättre på att köra offroad/enduro just i skrivande stund, lite lustigt känns det.

Kör försiktigt vänner!
 

Beachmulle

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen för tillfället
Trist att höra, aldrig kul att gå omkull. Hur pass allvarliga är dina skador? behövde du uppsöka sjukhus?
 

Micha

No one fights the naked guy
Gick med
28 Jan 2008
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 560smr -06
jobbigt när de händer o speciellt när de är en ny hoj :(

men alla som kör hoj vet att de inte är en fråga om om utan när man klotar tyvär..
gjorde det själv 2ggr förra ses, men jag kan i alla fall säga att jag aldrig vurpat likadant 2gånger :D
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Rekommenderar att du besöker läkare snarast bara för att få det dokumenterat om inte annat, jettteviktigt! Desutom kan det handla om ersättning av försäkringsbolag för ärrbildning och lite sånt så ifall det behövs lite girighet för att få dig till sjukan så har du det nu :tummenupp

I övrigt är det bara att beklaga men tur att det verkar gått bra med dig, leksaker går alltid att ersätta.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Lektion 1.

Kör aldrig ensam. speciellt om du kör grusväg, eller stigar, då dessa ofta är väldigt glest trafikerade. Man kan bli liggande i diket rätt länge utan att någon hittar en.
Och om man nu prompt måste göra det, berätta i förväg vilken väg du har tänkt ta, skulle man inte dyka upp hemma på kvällen finns det ju en sportmössa att hitta dig iaf.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Oavsett så ha det i åtanke, har själv ramlat på berg, skrotat en moppe, varit med 5 om bilolyckor (inte kört alla ggr) och en tågolycka så jag vet att det är bra att få det dokumenterat. Förklarar du att det varit en mc olycka kommer dom förmodligen lägga dig på en säng och i värsta fall får du ligga där o softa några timmar.

Även om du känner dig odödlig idag så kommer du förmodligen vara mör imorgon och andra skador kan visa sig år senare, har du ingen dokumentation på dig själv efter olyckan då har du en långdragen process framför dig.
 

joe hill

Ny medlem
Gick med
8 Nov 2003
Ort
Blähh
Hoj
Big Red Pig
Skönt att höra att det gick så bra ändå.
hojar är till för att förbrukas.

Men lyssna på BRUTE FORCE ovan ÅK TILL AKUTEN och få en genomgång det är värt 4h väntetid.
dels får du papper på det som hänt, mkt bra om ev nackstul eller motsvarande om några år. Dels kanske de hittar något du inte märkt av än.

Jag ångrar själv att jag inte gjort det när jag vurpat i skogen några gånger.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Köra ensam är helt förkastligt när det gäller offroad/enduro håller med om det till 100% Skall försöka hitta mer folk att åka med i fortsättningen, som det är nu har jag bara en o åka med.

Håller även med om vikten med att uppsöka sjukhus men vill förtydliga att JAG hade tur o det är ingen fara med mig men att det kunde lätt gått värre. Landade så att jag gled längs med vägen, alltså förhållandevis mjukt.

Jag lovar att uppsöka hjälp om jag skulle känna mig sämre dock, har hustruns argusöga på mig förövrigt också ;)
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ok ett steg i rätt rikning iaf =) Efter min hårdaste vurpa så tog processen 11år, 4 ombud och 3 försäkringsbolag och då hade jag full dokumentation från start. Trots detta fick jag i princip bevisa luftens existens = mucho pappersgöra och helt obegripliga paragraftexter att få fram.

Hoppas du slipper det iaf =)
 

Fredriksson

Det är bare å åk
Gick med
29 Jun 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
Kawasaki ER-6n 2007
fattar inte varför du inte åker till sjukhus? 4 timmar kan du väll ofra eller? Farsan min blev påkörd med bil och efter ca 11 år så fick har wiplash skador i naken, han hade inte känt av något innan. Men nu vet ju inte jag hur du gick omkull. Men säger du att det är lugnt så är det nog det =) Ta det lugnt i framtiden så du inte blir alvarligt skadad! :D
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Det fins fantastiska kvinnor..
"Hemma möts jag av en konstigt nog förstående o omtänksam hustru (älskar henne!) som beklagar det som hänt o pysslar om mig. Hon går tom med ut i garaget o inventerar skadorna."
 

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Ort
Tyresö
Hoj
Troll
Köra ensam är helt förkastligt när det gäller offroad/enduro håller med om det till 100% Skall försöka hitta mer folk att åka med i fortsättningen, som det är nu har jag bara en o åka med.

Håller även med om vikten med att uppsöka sjukhus men vill förtydliga att JAG hade tur o det är ingen fara med mig men att det kunde lätt gått värre. Landade så att jag gled längs med vägen, alltså förhållandevis mjukt.

Jag lovar att uppsöka hjälp om jag skulle känna mig sämre dock, har hustruns argusöga på mig förövrigt också ;)



Dokumentera är alltid bra, rätt vad det är har du fått någon skada som gör sig påmind om 2-3 år... Jag klotade och trodde jag klarat mig bra. Ville inte uppsöka sjukan men slutade med 10 veckor på kryckor och brutet bäckenben...
 

Hellpig

Ny medlem
Gick med
4 May 2010
Ort
Wexiö
Hoj
Såld!
Tråkigt att höra, hoppas allt ordnar sig trots allt. Själv har jag bara vurpat rejält en gång, 130 km/h, kurva lösgrus och en plötsligt genom luften flygande MC-förare. Hela ramen på hojen kröktes men jag klarade mig utan större skador (även om knäna sedan dess var lite känsligare). Inte kul alls och sedan dess har jag varit lite försiktigare när jag kör på okända vägar.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Vill tacka för all omtanke, men jag är inte illa däran, ni får liksom jag lita på mitt ömdöme. Lovar att jag dock tagit till mig av de goda råden o hade jag varit det minsta tveksam så hade jag åkt in.


Jag har haft ruggit flyt, det är snarare tanken på hur lätt man kan stå på arslet jag vill plantera hos mina hojbröder o systrar.
 

BeBe

Full fart spar tid...
Gick med
20 Sep 2006
Ort
I en liten byhåla
Hoj
Ducati MTS1200, Husaberg FE450.
Vad jag inte blir klok på är hur vurpade du :confused:

Slog du runt på bakhjulet eller sladdade du omkull?

Tycker som andra i kören att du skall ta dig till sjukan o kolla upp kroppen. Sviterna kan komma efter ett halvår, då e de så dax.. :huvet

Krya på dig!
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Trist att höra att du klotade, skönt att höra att du åtminstone verkar ok. Hojen är värdsligt ting, det går alltid att köpa nytt. Det viktigaste är att du klarade dig.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top