Jag har köpt ny hoj! IZh Planeta 350 -66!!!!

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
En "sanning" i mc-världen är ju att tvåtaktare inte är slitstarka. Det kan knappast gälla din MZ250 och Mozz Planeta. Jag var runt på Kuba två veckor över Jul och Nyår. Och jag kan säga att jag såg en hel del Planeta, och ännu fler MZ. De flesta i samma ålder eller äldre än din. Och det var alltså brukshojar som gått året om sedan de tillverkades! :)

Långa kolvar och små portar.

Det är inte långa kolvar, det är lååååååånga kolvar!!!! Hittade reservdelar på E-bay (även om säljaren, Peter från Bulgarien menar att "Magnus, dom går Aldrig sönder) som visade på den längsta kolv jag sett!!!! http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-PISTO...pt=UK_Motorcycle_Parts_13&hash=item462833e758

Dyr var den också, 12 pund!!!!
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är inte långa kolvar, det är lååååååånga kolvar!!!! Hittade reservdelar på skroten (även om säljaren, Peter från Bulgarien menar att "Magnus, dom går Aldrig sönder) som visade på den längsta kolv jag sett!!!! http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-PISTO...pt=UK_Motorcycle_Parts_13&hash=item462833e758

Dyr var den också, 12 pund!!!!

Långa kolvar skareva i en everlasting tvåtaktare. Här är kolven till min Seffle 20-hästars tändkula. Originalmotorn i min båt Vinö, båda byggda 1950.
Kolv med vevstake väger 25 kg. Dunk dunk

IMG_4360.JPG
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Långa kolvar skareva i en everlasting tvåtaktare. Här är kolven till min Seffle 20-hästars tändkula. Originalmotorn i min båt Vinö, båda byggda 1950.
Kolv med vevstake väger 25 kg. Dunk dunk

View attachment 415266

SNYGG!!!! :tummenupp Lång kolv bra…. Är det för att kolven inte ska skeva över portarna, och långsamt hyvlas bort? Och att en lång kolv löper smidigt och hyvlingsfritt?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är nog glidlagerteorin som bäst förklarat varför långa kolvar håller längst.

Sidkrafterna från vevstaken fångas upp på en större yta, mindre vick/byrålådseffekt, samt att en lång kolv får mer tillgänglig cylinderyta att leda bort värmen genom.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Det är nog glidlagerteorin som bäst förklarat varför långa kolvar håller längst.

Sidkrafterna från vevstaken fångas upp på en större yta, mindre vick/byrålådseffekt, samt att en lång kolv får mer tillgänglig cylinderyta att leda bort värmen genom.

Right! Till och med en vänersborgare kan förstå att det är så. Ser fram mot MÅNGA problemfria mil!:tummenupp
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Bild 2015-01-29 kl. 15.04.jpg

Arbetet går vidare, ursprungskontroll på gång!!!!!:)
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Arbetet går vidare, ursprungskontroll på gång!!!!!:)

Det var ju inte så svårt, det står där att du är från Varberg. :tungan


(Du kanske vill dölja Gatuadress och/eller annan info när du publicerar bilder publikt på nätet)
 

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Ort
-
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Ja för Herr Magnus Mossberg är ju en hitintills okänd figur i RR sverige för övrigt ;)

Alla kanske inte vet var han bor?
Men så länge det är information om sig själv så får han själv avgöra vad han vill publicera eller inte.
Det var i välmening jag skrev det. :krama
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Alla kanske inte vet var han bor?
Men så länge det är information om sig själv så får han själv avgöra vad han vill publicera eller inte.
Det var i välmening jag skrev det. :krama

Jag uppskattar din kommentar, absolut! Hade det varit ett mer DYRT fordon hade det varit rent jättedumt att posta som jag gjorde, nu är det bara kanske dumt! TACK!
 
Last edited:

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Okänd och okänd.. Det var väl någon tråd rätt nyligen om Mozzbergs kändisskap i Halland och "ryggar inte för höga farter".. Vilket ju kan komma väl till pass i det här nya tvåtaktsläget!

Vaddå R6?
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Och för er som alltid orkar kolla på en hoj till :
http://b-cozz.com/timeline
Här finns de flesta sovjethojar uppradade, gillar 1200cc v-twinnen från 1928.. och att de kopierade xjellkåpan på 80talet! Tack mozz för ditt bisarra hojköp som fick mig att googla :)
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top