Jag e inte bitter

Renga

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2004
Ort
STHLM
Hoj
Hojlös...
660

Kan ju va lite tjurig ibland.. hehe när den e varm så kan den röda spaken va bra ;-) ibland så måste man bara låta den va någon halvtimme helt enkellt!
 

*Hampa*

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2007
Ort
Danderyd
Hoj
660-04
Härligt! Kör försiktigt

Instämmer! Och försöker köra med insidan av huvet, även om det e svårt ibland=)

Kul att de löste sig!
Tänk på att de inte bara är hojjen som stått till sig under vintern ;)

tack! Jag vet, och det var ju tyvärr mer än en vinter sen jag körde hoj sist.

Min var likadan efter vintern. Kickade halvt ihjäl mig innan jag fick igång den. Tömde även förgasaren, men den var fortfarande jäkligt svårstartad.

Hällde i ny soppa i tanken och då startade den hyffsat bra igen. Nu har jag barackört 2 svängar efter vintern. Dock så känns det som om gasen/varvet hänger kvar ett tag efter det att jag släpper tillbaka gashandtaget. Lite jobbigt när man ska frikoppla för att rulla eller stanna då cykeln varvar utan att gashandtaget rörs.

Innan jag ställde in den för vintern så hade jag inga problem. Har det ngt med vajern att göra?

hoppas du fått det att funka nu då! tyvärr vet jag inte vad felet kan va, kolla taknikforumet kanske? Visste inte ens vart tändstiftet satt förra veckan:gnissla

låter som att jag kommer få en spännande dag imorgon (skall igång med prylarna då)

Gick bra?

Låter man hojen stå över vintern med soppa i förgasaren så kommer denna bensin att dunsta av och lämna en massa rester i förgasaren som korkar igen munstycken och gör att hojen som var så go när man stoppa in den under vintern är en jävla skithög på våren.
Sen när man har slitit sig halvt ihjäl så börjar hojen bete sig gött igen. Inte för att man har slitet med den, utan för att bensinen som rann ner i knasaren när man vred på kranen har löst upp att trassel.

Så, det man kan göra är att innan man ställer in den över vintern så stänger man av soppakranen och dränerar förgasaren, då korkar den inte igen av gammal bensin iaf.
Eller så lämnar man kranen på, så fyller den upp all eftersom det dunstar. Första alternativet är att föredra av en hel hög med anledningar.

Point taken! Nästa vinter tror jag bestämt att jag provar din taktik=) Fast om man skall se det från den ljusa sidan så fick jag ju öva på kicktekniken.. :D

Kan ju va lite tjurig ibland.. hehe när den e varm så kan den röda spaken va bra ;-) ibland så måste man bara låta den va någon halvtimme helt enkellt!

Jag kan ju säga att jag bävade för att få igång den igen efter jag varit och tankat. men det gick oförskämt bra, andra kicken och behövde inte ens använda varmstarten. Det e ju just den där ofrivilliga halvtimmen man inte e så sugen på när man e ute och kör! Men använder du alltid varmstarten när du kört den ett tag?
 
Last edited:

Rocklets

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2009
Ort
Timrå
Hoj
Förr: KTM 640SM, ZX9 R 2001 Nu: Hojlös
rätt OT, men vad är en varmstart? Alltså, vad gör/förhindrar den?
 

*Hampa*

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2007
Ort
Danderyd
Hoj
660-04
rätt OT, men vad är en varmstart? Alltså, vad gör/förhindrar den?

Vet inte om den finns på 640 som har elstart men på
660 finns en röd knapp man drar ut när du skall starta motorn och den e varm. Den släpper in extra luft i motorn vilket skall ge en "lenare" blandning luft/bränsle. som i sin tur skall gör det lättare att starta motorn.
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Jag hade svårt för att låta min hoj stå över vintern.

Så ja startade helt enkelt upp den en gång i veckan. Just för att den inte skulle bli grinig när våren till slut kom.. Lät den gå i 5 minuter typ.

Enklare blir det inte. Plus att det minskar suget lite :rolleyes:
 

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Jag hade svårt för att låta min hoj stå över vintern.

Så ja startade helt enkelt upp den en gång i veckan. Just för att den inte skulle bli grinig när våren till slut kom.. Lät den gå i 5 minuter typ.

Enklare blir det inte. Plus att det minskar suget lite :rolleyes:

När det är vinter och härligt kallt ute, så gör det här lilla experimentet.

1. Glasögon på!
2. Ut och stå i vinterlandskapet. Har du glasögon för att kunna se nått, insup dom vidunderliga vyerna. Är det solglasögon, fortsätt att se cool ut.
3. Gå in i din varma lya. Nu ser du inget och ser ut som en närsynt gubbe med dåligt flås som har irrat bort sig på en porrmässa - imma på glasögonen!

Det är precis det där man får, fast på insidan av motorn, om man går och startar upp den då och då under vintern, "för det är ju bra".
Kör man så får man upp en temperatur som bränner bort fukten, men den tempen får man inte av lite torrgasande på vintern då och då.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top