Jag blir trött och förbannad!!!

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
jannewall skrev:
För om jag har företag, har 10000kr på kontot och vill ta ut det i handen betalar Jag 8000:- av dom till Äckelfetgöran och får drygt 2000 i handen, det ör 80% i skatt det.

Den matematiken får du nog utveckla.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Drömhoj
69:an skrev:
2069138 Den matematiken får du nog utveckla.
han har fel. Men det är inte långt ifrån egentligen. Får man inte en faktura i företaget på 10.000 kr, så dras först 25% i moms som ska betalas in. 8000 kr kvar. Därefter är det nära inpå 50% som går bort i avgifter, sociala kostnader, skatter hit o dit. kvar är då 4000 kr att kalla för "lön efter skatt".
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Swedie skrev:
2069153 han har fel. Men det är inte långt ifrån egentligen. Får man inte en faktura i företaget på 10.000 kr, så dras först 25% i moms som ska betalas in. 8000 kr kvar. Därefter är det nära inpå 50% som går bort i avgifter, sociala kostnader, skatter hit o dit. kvar är då 4000 kr att kalla för "lön efter skatt".

Fast ingående moms kan du väll kvitta mot utgående moms lr?

I vilket fall har jag för mig att 70% av inkomsterna går till skatt totalt sett.
 

Salig

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
2006 KTM 950 SM
Swedie skrev:
2069153 han har fel. Men det är inte långt ifrån egentligen. Får man inte en faktura i företaget på 10.000 kr, så dras först 25% i moms som ska betalas in. 8000 kr kvar. Därefter är det nära inpå 50% som går bort i avgifter, sociala kostnader, skatter hit o dit. kvar är då 4000 kr att kalla för "lön efter skatt".

Fast sedan får man ju betala skatt igen på det man köper, om man skall använda pengarna privat.
 

Duke0

Medlem
Gick med
22 May 2003
Ort
Söderköping
Hoj
2012 ZX6R, 2007 ZX6R
Coola Ola skrev:
2065426 Jamen grattis. IQ-maffian på SH slår till igen.

1. Trafikens kostnader för samhället täcks inte av de inkomster som den inbringar via skatter etc. vilket ger att:
2. Redan i dagsläget är alltså beskattningen på fossila bränslen en form av subventionering till oljebolagen. Ytterligare sänkning av dessa skatter skulle alltså innebära ytterligare direkta subventioner till oljebolagen.
3. Skattenivåerna (och därmed bensinpriserna) ligger på ungefär samma nivå i hela Europa (inkl Frankrike och ändå protesterar de inte där heller).
4. Jag är student med mycket små inkomster och har ändå råd att pendla 3 mil om dagen med hojen. Har man inte råd med sin bränslekonsumtion får man antingen planera sitt bilkörande bättre eller hitta alternativa lösningar (vilket det finns för åtminstone 90% av Sveriges befolkning).
5. Skattesatsen har såvitt jag vet inte ändrats dramatiskt sedan hösten 2004 och även då var det en höjning på några ören per liter.

Slutsats: gnäll på bensinbolagen om priserna höjs för mycket, inte på staten.



Och du själv drar naturligtvis ingen nytta av en enda av dessa kronor som "storebror" tar i från dig...


Så skatten är inte en procentsats på priserna eller?
Som förra året höjdes??
Dvs ett lite pill på priset blir ett stort pill i slutändan

Du borde grumla av ditt hjärttvättade sinne och se lite av vekligheten och varför pluggar du? ...du borde väl jobba som politiker istället och leva på stulna penga du med..
Om du inte redan gör det av ditt resonemang att dömma

Firefly skrev:
2065029 Räcker det inte med att försäkringen är hög?
Nu ska bensinpriserna höjas till nya "rekord"-priser i sommar...
:mad: :huvet :mad:
http://www.n24.se/dynamiskt/nyheter/did_12300346.asp

Vart fan ska detta sluta?

I helvetet...
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Swedie skrev:
2069153 han har fel. Men det är inte långt ifrån egentligen. Får man inte en faktura i företaget på 10.000 kr, så dras först 25% i moms som ska betalas in. 8000 kr kvar. Därefter är det nära inpå 50% som går bort i avgifter, sociala kostnader, skatter hit o dit. kvar är då 4000 kr att kalla för "lön efter skatt".

Jag är med dig, som företagare i femton år. :) Jag var nyfiken på hur han resonerade.

Däremot kan jag tycka att momsen i faktureringsledet inte har så mycket med saken att göra, i synnerhet om man jobbar mot andra (momsregistrerade) företag för vilka momsen då inte heller spelar någon roll.
Men visst går mycket bort i skatt.
 

Karsten Janker

Karsten J
Gick med
1 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Yzf750r -93
E85

Tyvärr kan man väl inte bara slå i E85 i mc-tanken, eller kan man? Hur som helst, så börjar ju världen att bli orolig för oljetillgången i framtiden. Tänk bara på alla utvecklingsländer och Kina där folk också vill köra bil etc. Den globala uppvärmningen på grund av koldioxidutsläpp från olja och kol är ett faktum som också är ett gott skäl till att köpa bensinsnålare eller köra mindre bil...

Förresten! Drar inte hojar också mindre soppa nu än förr?
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
jannewall skrev:
2076793 Precis.
Alltså, högre bensin pris, mer i moms till staten.
Och moms som är en procentbaserad skatt ger mer pengar ju högre bensinpriset är :D



Iofs sant, tankar du 10 liter betalar du mindre i skatt än en som tankar 100 liter :D

Och den betalas med pengar som redan skattats för (minst) en gång.
 
Nyheter
Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Top