Jag är officiellt klantig

Stolten

Team Starköl Racing
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Eskilstuna
Hoj
Husaberg 570
Äntligen en som förstått att han inte klarat det och tar på sig det själv,
istället för att skylle på uppkörningsläraren som många andra!!

På det igen Hinkaz, bra erfarenhet att låsa framdäcket iaf :yoparty
 

sweborn

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Fido/Bulle
K Eriksson skrev:
2302359 Enligt min körskolelärare så ska man ge ett bestämmt tryck direkt..

Vägen till framgång går genom brutna nyckelben, som Janne Boklöv sade. (Boklöw?)

Jag fick beröm för mina korta bromssträckor, tills jag drog till med två feta framhjulssläpp på raken inför ögonen på läraren. Då lärde jag mig att jag inte fattat någonting om hur man bromsar en hoj.
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Asch, Hinkas. Bättre lycka nästa gång då, och be dem skruva på lite vettiga däck på de där hojarna....
 

FLAGEL

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Haninge
Hoj
CBR600F och gammal Kawa!
Jag hade en liknande händelse vid min uppkörning, alltid lyckas man fucka upp på något sätt när det väl gäller. I mitt fall var en en stoppie på 70-broms. VV-gubben var mindre glad men gav mig en extra chans. Gick bra till slut. :)
 

Vurpan 40

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Ort
Upplands Väsby
Hoj
Suzuki Bandit 1250 SA-08
Jag låste bakhjulet på 70-bromsningen men min inspektör var snäll och lät mig prova igen... Har jag sagt att han var en klippa :lol Men jag har förstått att det är en lottdragning vilken inspektör man får. Min kompissa kuggade förra året p.g.a att hon inte hade blicken rakt fram när hon krypkörde...konstigt...att bli kuggad för något sånt..
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Vurpan 40 skrev:
2302617 Jag låste bakhjulet på 70-bromsningen men min inspektör var snäll och lät mig prova igen... Har jag sagt att han var en klippa :lol Men jag har förstått att det är en lottdragning vilken inspektör man får. Min kompissa kuggade förra året p.g.a att hon inte hade blicken rakt fram när hon krypkörde...konstigt...att bli kuggad för något sånt..

Skumt, under krypkörningen så vill jag gärna hålla lite koll på konerna IAF och inte så mycket på alla träd i horisonten :3freak

Stolten skrev:
2302574 Äntligen en som förstått att han inte klarat det och tar på sig det själv,
istället för att skylle på uppkörningsläraren som många andra!!

Han gjorde det han kom dit för att göra, det gjorde dessvärre inte jag :huvet

Gustav1 skrev:
2302591 Asch, Hinkas. Bättre lycka nästa gång då, och be dem skruva på lite vettiga däck på de där hojarna....

Däcken tror jag nog är vettiga, det var jag som ville för mycket, men har jag gått i motorcykel tankar i snart 10år så kan jag vänta ett tag till också. Hade varit kul att ha det klart innan semestern bara :gnissla
 

Lemon

,,,,,,
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala, Sunnersta
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -08
Nästa gång sitter inbromsningen. Visst är det väldigt lätt att låsa framhjulet, speciellt när man är nervös också på en uppkörning.
Shit happens,ligg på telfonen och ring efter avbokningstider så får du en ny ganska snart...

jag ringde 15-20 gånger samma dag och fick tid efter 2 dagar :Bugar
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Zee skrev:
2302315 Jag kuggade också första gng eftersom jag låste framtofflan innan undanmanöver. Dock väldigt lite, jag släppte och bromsade om på nytt s.a.s. Tilläggas ska det att jag körde upp i Sept i Falkenberg på en bana där det låg ett par mm vatten på banan samt att det spöregnade.

Kontrollangubbhelfetet visste att det var perfekt tillfällen att såga uppkörare den dagen. Ingen pardon pga vattnet/vattenplaning eller så.

fy fan

Pardon? Hur tänker du då?

Att låsa bromsen under sådana förhållande gör ju bara låsningen ännu värre. Du måste ju anpassa körningen till förhållandena.

Själv körde jag upp i slutet av året med frost på morgonen och lite vatten kvar efter nattens regn. Då var det slalombana, broms + undanmanöver på tid som gällde.

Klarade dock inte tiden då jag tog det lugnare än vanligt (och då trodde jag det var kört) men kontrollanten tyckte det var jättebra jag inte körde "racerbana" i sådana förhållanden.
 

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Malmö
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
Det där med framhjulslåsningarna råkade jag ut för på en av mina uppkörningar också. De konstaterade att det låg för mycket gummi på marken och flyttade helt sonika hela banan ett par meter till sidan. Det var lite vanskligt att köra först (otroligt vad lite det skall till för att komma i obalans), men hjulet låste sig inte mer i alla fall.

Som du, så lärde jag mig att låsa framhjulet och har aldrig varit rädd för det sedan dess.

pilsner
 

Vantskruv

Övning ger färdighet
Gick med
17 Aug 2005
Ort
Sillfittan
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -06, CRF300L
Jag själv låste bakhjulet vid broms-testet. Instruktören sa ingenting, och jag märkte knappast inget heller (hävde den av ren instinkt). Fick reda på det när jag var klar med manöverproven av min handledare som sa att det rykte från bakdäcket, och han stod på några hundra meters håll. I och för sig så var det näst sista uppkörningsveckan på hösten, så instruktörern var lite snäll kanske. Tråkigt att din instruktör var så hård. :pannkyss
 

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Sveg/Härjedalen
Hoj
Mellan hojar
Vantskruv skrev:
2303077 Jag själv låste bakhjulet vid broms-testet. Instruktören sa ingenting, och jag märkte knappast inget heller (hävde den av ren instinkt). Fick reda på det när jag var klar med manöverproven av min handledare som sa att det rykte från bakdäcket, och han stod på några hundra meters håll. I och för sig så var det näst sista uppkörningsveckan på hösten, så instruktörern var lite snäll kanske. Tråkigt att din instruktör var så hård. :pannkyss

Hård och hård var han väl inte. Testet går ju ut på att man ska göra undanmanöver, slalom och sedan en kontrollerad broms, låser man framdäcket är den knappast kontrollerad. Men jag sätter det nästa gång :tummenupp
Ska börja ringa efter uppkörningstid imorgon och se om jag får tag på någon. Här i byn så kör dom bara var 3'dje vecka, så det blir någon annan stans jag får köra upp, men det går nog bra det också.
 

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Skåne
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Min mc lärar berättade att det är ok att låsa bakhjulet vid inbromsningen men bara om man släpper bakbromsen när det låser sig och bromsar om igen samtidigt som man håller samma tryck på frambromsen hela tiden. Jag lyckades med detta konststycke idag. :tomten
 

Hård

Retro-sportis
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Borås
Hoj
YZF 600
När jag körde upp så låste jag oxå framdäcket vid inbromsning från 90 på fuktig asfalt. Lite ovant, så jag blev väl lite skärrad av det. Försökte fortsätta inbromsningen, men som sagt kanske inte med full skärpa.

Det var just det som gjorde att handledaren kuggade mig, sade han.
Låsningen i sig gjorde inget, men han ville att jag skulle släppt och sen på det (nästan) lika hårt igen. Istället så softade jag väl lite för mycket.

Så om man visar att man har full kontroll och kan känna en låsning i tid, klara ut den och sen fortsätta inbromsningen med kontroll, så ska det nog inte vara några problem.
Det kanske var där det knep sig för dig också, inte bara faktumet att däcket låste sig?
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Det kan hända oss alla ... Kan också kalla mig för klantig då jag fick TOTALT hjärnsläpp vid trafikkörningen.. fick köra på ställen där jag kört mycket.. gjorde ändå fel.. Körde fel på 2 ställen osv osv.. helt sanslöst men du behöver inte vara orolig för att ingen annan klantar sig... På det igen bara.. jag väntar otåligt på min andra chans.
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Själv låste jag bakhjulet två gånger vid undanmanövern till A-begr. men fick ändå göra bromsningen från 70 och 90 eftersom jag haft killen innan. Det gick vägen där och sen gick körningen bra så då fick jag lappen. En vecka senare när jag tyckte att bakhjulet låst sig lite för lätt lite för många gånger kollade jag bromsbelägget, det var HELT slut, körde på metallen :3freak Nu biter bromsen uuunderbart :tungan

Fick framhjulssläpp på 125an också men fick ändå fortsätta eftersom jag släppte och bromsade igen och klarade undanmanövern trots att jag kom in för fort enligt honom (tur att man inte kan kuggas för det). Det första han sa när jag stannade var "Jag trodde aldrig du skulle klara det!" :hihi
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top