J35 Draken till salu!

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Kan du inte ta bilden på cockpit (original) som jag la upp, och förklara vad som är vad? :tummenupp
Det mesta har väl blivit förklarat redan. Vill du veta nåt speciellt som inte går att Googla fram så kanske jag kan vidarebefordra frågan. Gasreglaget är i nedre vänstra hörnet på din bild.

Farbror var inte intresserad av att köpa kärran. Han tyckte att den hade för dålig bränsleekonomi :D

"Vore häftigt du, men soppaförbrukningen ligger på c:a 3 kubik per timme, så det får nog va. Vet att en del sålts till USA för längesen. Kommer t.o.m. ihåg att vid en av mina USA-resor med Hercules hade vi med startbränsle till en av dem. (Isopropylnitrat) giftigt och vasst att andas in. Kul ändå att du mailade detta. Lycka till på älgjakten i höst. Hlsn farbror!"
 

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Dalby
Hoj
En svart Qvarna 701
Det mesta har väl blivit förklarat redan. Vill du veta nåt speciellt som inte går att Googla fram så kanske jag kan vidarebefordra frågan. Gasreglaget är i nedre vänstra hörnet på din bild.

Farbror var inte intresserad av att köpa kärran. Han tyckte att den hade för dålig bränsleekonomi :D

"Vore häftigt du, men soppaförbrukningen ligger på c:a 3 kubik per timme, så det får nog va. Vet att en del sålts till USA för längesen. Kommer t.o.m. ihåg att vid en av mina USA-resor med Hercules hade vi med startbränsle till en av dem. (Isopropylnitrat) giftigt och vasst att andas in. Kul ändå att du mailade detta. Lycka till på älgjakten i höst. Hlsn farbror!"

Ja den där skiten var inget kul att handskas med... det hände mer än en gång att man fick en skvätt rinnande längs armen när man skulle sträcka sig upp och fästa slangjäveln vid munstycket på planet :mad:
 

Scorpiojn

Medlem
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
Ducati 998s FE
Hittade denna textsnutt som beskriver händelsen.

Ska ha varit en Draken från F13, året var 1967.....

Okontrollerat flygläge pga rodermomentbegränsningar? "Vi hade gjort en 'spiral' (halvroll i överljudsfart) och jag kunde inte komma ur den. Fpl fortsatte att rusa rakt ner mot vattnet. Jag jobbade för att få planet på rätt köl. Hann inte ens meddela min rotekamrat i radon om vad som hänt. Jag hoppades klara kärran. Men till slut förstod jag att jag måste ut ur den. Och det snabbt. Just då gick det undan ordentligt. Överljudsfart? Jaa, säkert! Katapultstolen fungerade och jag åkte i väg ut. Det kändes som om ansiktet skulle slitas sönder i vinddraget." Fpl störtade från 7.000-8.000 m höjd. Fsk-hopp på 800 m höjd. Ff i vattenfylld livbåt 1,5 tim i 4-5 m höga vågor och 3-4-gradigt vatten. Efter räddningen tvingades hkp att nödlanda pga det mycket dåliga vädret. Detta var det första lyckade fsk-hopp i överljudsfart i FV. (Exp,Se)

Jag är då verkligen ingen expert inom dessa områden. Men för något år sedan såg jag ett program på Discovery Channel om en man som skjutit ut sig ur ett SR71 Blackbird efter att planet fått något problem och brutits sönder. Jag har för mig att det var i en hastighet kring Mach 3. Han överlevde mirakulöst nog även om han blev svårt sargad av fartvinden..
 

ICEMANnen

Koi-karpar är fina fisken
Gick med
21 Feb 2004
Ort
mest hemma
Hoj
None whatsoever
Att han överlevde en utskjutning ur en sr71 beror nog enbart på att han hade en astronautdräkt på sig vilket skyddar inte enbart mot trycksänkningen utan även är ganska
"vindtålig" skulle jag tro.

Annars är väl ryssarna ledande på det här med höghastighetsdebarkering ur plan där stolarna har inbyggda skydd som drar in armar o ben mot kroppen samt fäller en "gardin" över fejset på föraren för att skydda mot vinden.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Jag är då verkligen ingen expert inom dessa områden. Men för något år sedan såg jag ett program på Discovery Channel om en man som skjutit ut sig ur ett SR71 Blackbird efter att planet fått något problem och brutits sönder. Jag har för mig att det var i en hastighet kring Mach 3. Han överlevde mirakulöst nog även om han blev svårt sargad av fartvinden..

Bil Weaver, han sköt inte ut sig utan stöttes bort när planet gick i bitar runt honom. Man ska dock ha klart för sig att Mach 3 på de höjder SR-71 flög, cirka 24-25 000 meter ger ett luftmotstånd som motsvarar en betydligt lägre fart vid säg 1000-2000 meters höjd på grund av den avsevärt tunnare luften. Utan att ha räknat på det skulle jag säga att det nog är betydligt farligare att skjuta ut sig i farter kring Mach 1 på ett par tusen meters höjd.

Riktigt snabba flygplan hade ofta en skyddande kapsel, tex Mach 2 bombaren B-58 Hustler, som man sköt ut sig i. Tryckdräkten som man hade i SR-71 gav också ett betydligt bättre skydd än en vanlig öppen hjälm och flygstridsdräkt som man hade i tex J35 Draken.

Edit: En kritisk punkt vid en Mach 3-utskjutning på hög höjd borde vara återinträdet i tjockare luftlager på lägre höjd där du ska tillbaka genom ljudvallen.....
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Annars är väl ryssarna ledande på det här med höghastighetsdebarkering ur plan där stolarna har inbyggda skydd som drar in armar o ben mot kroppen samt fäller en "gardin" över fejset på föraren för att skydda mot vinden.

Det har vi i våra plan också, fötterna dras in mot stolen och armarna håller man fast i utskjutningshandtagen.

Jag har en släkting i USA (tyvärr död nu) som har varit stridspilot/bombflygare i USA, på slutet var han någon slags chef på strategiska bombflyget, jag besökte honom många år efter hans pension, och det var tänkt att vi skulle åka på besök på en flygbas i Nord Dakota där han hade jobbat på slutet (han garanterade att vi skulle bli insläppta), det blev dock inte av, men där skulle det enligt uppgift finnas SR71 emellanåt.

Det var synd att det inte blev av, för det var nog min chans att få se många amerikanska plan "live"
 

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Dalby
Hoj
En svart Qvarna 701
Det har vi i våra plan också, fötterna dras in mot stolen och armarna håller man fast i utskjutningshandtagen.

Jag har en släkting i USA (tyvärr död nu) som har varit stridspilot/bombflygare i USA, på slutet var han någon slags chef på strategiska bombflyget, jag besökte honom många år efter hans pension, och det var tänkt att vi skulle åka på besök på en flygbas i Nord Dakota där han hade jobbat på slutet (han garanterade att vi skulle bli insläppta), det blev dock inte av, men där skulle det enligt uppgift finnas SR71 emellanåt.

Det var synd att det inte blev av, för det var nog min chans att få se många amerikanska plan "live"

Har du vägarna förbi Huntsville, AL, någon gång finns/fanns det en SR71 uppställd utanför deras U.S. Space & Rocket Center. Var där senast 2004 så jag vet inte hur det ser ut idag. Jäkla imponerande kärra iaf, kul att få se den i verkligheten :)

2110472284_5e759a5d02.jpg
 

Shadow

"Bhyggde?!.. nää!..."
Gick med
7 Aug 2008
Ort
STHLM
Hoj
2007 Honda CBR600RR
Draken har ju iaf en likhet med sporthojar.. luffarturbo!(a.k.a "ram air")
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Har du vägarna förbi Huntsville, AL, någon gång finns/fanns det en SR71 uppställd utanför deras U.S. Space & Rocket Center. Var där senast 2004 så jag vet inte hur det ser ut idag. Jäkla imponerande kärra iaf, kul att få se den i verkligheten :)

2110472284_5e759a5d02.jpg

Finns även en A12a (snarlik modell som SR71 utvecklades ur) på hangarfartyget Intrepid som är flytande museum i New Yorks hamn och värt ett besök om man har vägarna förbi.

http://en.wikipedia.org/wiki/Lockheed_A-12
http://en.wikipedia.org/wiki/Intrepid_Sea-Air-Space_Museum
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har du vägarna förbi Huntsville, AL, någon gång finns/fanns det en SR71 uppställd utanför deras U.S. Space & Rocket Center. Var där senast 2004 så jag vet inte hur det ser ut idag. Jäkla imponerande kärra iaf, kul att få se den i verkligheten :)

2110472284_5e759a5d02.jpg

Där snackar vi slankt och elegant flygplan., kalla kriget piskade verkligen utvecklingen framåt!
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Det är bara i filmen "Iron Eagle" man kan koppa in musik i systemet.

Eller om man har ett headset med bluetooth och AUX-ingång. Man kan t o m ställa in så det automatiskt dämpar musiken när radion går igång. :tummenupp
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Har du vägarna förbi Huntsville, AL, någon gång finns/fanns det en SR71 uppställd utanför deras U.S. Space & Rocket Center. Var där senast 2004 så jag vet inte hur det ser ut idag. Jäkla imponerande kärra iaf, kul att få se den i verkligheten :)

<skrytläge>
Eller så tittar man på dem på Lockheed Skunk Works, när man ändå är där och hälsar på... :tungan
</skrytläge>
 

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Ort
Vänersborg
Hoj
Triumph Tiger SE
Tänkte bara avsluta med lite fakta om just denna 35:a.
Fpl 35350 blev godkänd 1964-10-07, hamnade på F13, F3, F4, SAAB
i nu nämnd ordning hela tiden med taktiskt nr 50. Där finns också markeringen (35OE) vilket betyder att den var vikt för Österrike, men den är dock inte angivet på samma sätt som övriga Ö-rike maskiner. Den användes som övningsflygplan för Österrikepiloter som var i Sverige och övade men köptes alltså inte ut av Österrikarna. Flygvapenmuseum har en polsktillverkad LIM-1 i sina samlingar som hittills stått i magasin. Flygplanet kom till museet 5 oktober 1987 och byttes via Aces High Ltd. in mot just detta flygplan som levererades till USA och företaget Warplanes Inc i Burlington.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nu har vi äntligen fått upp en J35'a till motormuseumet i Vännäs också, en given utflykt för folk som besöker trakten.

Vem säger att museum måste vara tråkiga?
s8v0vrl9kc1gg8r_468.jpg
 

Johnnie

Que?
Gick med
1 Mar 2007
Ort
Tibro
Hoj
MV Agusta F4:a, Aprilia RS250, Aprilia AF1 samt en Compact
Mycket imponerande, vore nåt att frakta hem till trädgården hemma och dricka öl på sommaren och stå och skryta över. :D


Nu har vi äntligen fått upp en J35'a till motormuseumet i Vännäs också, en given utflykt för folk som besöker trakten.

Vem säger att museum måste vara tråkiga?
s8v0vrl9kc1gg8r_468.jpg
 

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Aeroseum i Säve (Gbg) har massor av svenska stridsflygplan som man får undersöka i detalj om man vill - besök rekommenderas!

Mest imponerande: Draken/Viggens och liknande plans vingar! De är väl byggda av relativt tunn plåt på balkar/spryglar (?) men man kan hoppa var som helst, t.o.m. längst ut på en vingspets utan tillstymmelse till flex eller ihåligt ljud. Knackar man känns det som att banka på granit.
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top