maveric
hojfreak
- Gick med
- 19 Jul 2007
- Ort
- Blekinge
- Hoj
- suzuki gsx 1400 (1550)k7, Apollo z11 -56. FD hojar GSX 1400 K5, honda xl500r, Monark monarped -56 Suzuki XN85 Turbo -83 Honda CB400n -83 Suxuki GT125 -74
Hej!
Här kommer en liten reseberättelse.
Har lagt upp den i gsx1400 tråden men tyckte att den passar här bättre
Körde hemifrån den 20/7 kl 5.30 för transport till Trelleborg för att ta färjan till Travemunde sen vidare till Hamburg lasta på hojen o oss på Autozug tåget till Munchen över natten.
Vilken resa hamnade i en kupe med tre tyskar varav den ena snarkade så man kunde väcka döda o tåget kändes ibland som dom körde offroad man hoppade fram o tillbaka, trots allt lyckades vi sova några timmar innan det rullade in i Munchen kl 8 på morgonen den 21/7.
Drog iväg därifrån så fort allt var avlastat, och när vi började närma oss Österrikiska gränsen började alp topparna synas mer o mer(bild 1).
Tog oss ner till Zell am See till vårat boende på Haus Elisabeth, rekommenderas trevliga o har ett humant pris(bild 2-3) .
Startade den 22/7 från Zell am See nytankad för att köra över Grossglockner, vilken runda körde först upp till bikers point Edelweiss spitze 2571möh.
Vilken utsikt o vilka vägar det är så en vuxen karl både skrattar o gråter samtidigt(bild 4-5) .
Tog oss därifrån till Franz Josefs höhe 2369möh.
Kollade på murmeldjur o fikade klart gött o ha hoj inga parkerings problem bara att köra hela vägen fram.
Körde sen ner till Heiligenblut o kollade läget hittade en ny kompis(bild 6) ,för att sen lämna Grossglockner för vidare körning till Lienz.
Bestämde väl där att vi inte skulle köra någon motorväg så gps’n fick bestämma vägen till Tolmezzo upp över Plöckenpass o in i Italien kanonhäftiga bergsvägar.
Pausade i Tolmezzo med en glass körde där ifrån till Pielungo fler bergsvägar o ingen trafik kunde marscha på rejält vilket frugan inte alltid gillade ;-).
Från Pielungo (bild 7) till Spilimibergo nu började man märka att landet planade ut så smått, vidare till Pordenone där vi tankade då hade vi kört 26 mil på 16liter o de flesta var alp pass.
Konstigt borde tagit mer såååå snällt körde jag inte o med full packad hoj dessutom .
Drog sen vidare till Treviso vilket var målet för dags etappen landade där trött o svettig vid 8 tiden på kvällen, vi hade tur med vädret hela vägen, 90% sol o inget regn.
Avslutade kvällen med att gå på pizzeria o beställa vår livs första italienska pizza, dom kunde inte ett ord engelska men vi lyckades ändå få både mat o birra (öl).
Om ni har möjligheten att köra över Grossglockner tveka inte garanterat ett minne för livet o risk för återbesök
Lade hela dagen den 23/7. på ett besök i Venedig så hojen fick vila vi traskade i väg till tågstationen i stället lite spännande att beställa biljetter iom. Att vi kan ingen italienska men det löste sig så vi kom iväg bara 30 grader varmt ,
Kolossalt mycket turister där men när vi gjort de vanliga turist platserna (bild 10) gick vi en runda på de lite mindre gränderna o hittade en återvänds gränd som slutade vid grande canale deras båtmotorväg där vi satte oss på kaj kanten o vilade i skuggan vilket behövdes efter allt ståhej.
Senare på eftermiddagen tog vi tåget hem till treviso kostar 4,7 euro för två enkel resa.
Avslutade kvällen med mat på en trattoria o beställde spagetti alla carbonara o till dessert tiramizou hmmmmmm.
Go natt.
24/7 Blev en dag till i Venedig men inriktade oss på att åka vaporetto en typ av vattenbuss, tog 41’an runt Venedig o ut till cimentero alltså kyrkogården för att kolla hur en italiensk sådan ser ut.
Var klart mäktigt att se tog dock inga kort av hänsyn till de boende så att säga.
Där efter tog vi båten till Murano känd för sin konstglas tillverkning fanns en hel del att se från billigt till riktigt jä*lar dyrt .
Sen tillbaka till tågstationen i Venedig för att åka vaporetton nr 2 genom grande canale till St. Marcus platsen o tillbaka sedan tåget hem till Treviso.
Kom hem trötta men tillfreds med dessa två dagar i Venedig o cirka 2 Gb bilder o film.
O nu verkar det som det drar ihop till åska blixtrar rätt rejält norrut vi får se vad som händer over and out.
Fortsättning följer
/Maveric
Här kommer en liten reseberättelse.
Har lagt upp den i gsx1400 tråden men tyckte att den passar här bättre
Körde hemifrån den 20/7 kl 5.30 för transport till Trelleborg för att ta färjan till Travemunde sen vidare till Hamburg lasta på hojen o oss på Autozug tåget till Munchen över natten.
Vilken resa hamnade i en kupe med tre tyskar varav den ena snarkade så man kunde väcka döda o tåget kändes ibland som dom körde offroad man hoppade fram o tillbaka, trots allt lyckades vi sova några timmar innan det rullade in i Munchen kl 8 på morgonen den 21/7.
Drog iväg därifrån så fort allt var avlastat, och när vi började närma oss Österrikiska gränsen började alp topparna synas mer o mer(bild 1).
Tog oss ner till Zell am See till vårat boende på Haus Elisabeth, rekommenderas trevliga o har ett humant pris(bild 2-3) .
Startade den 22/7 från Zell am See nytankad för att köra över Grossglockner, vilken runda körde först upp till bikers point Edelweiss spitze 2571möh.
Vilken utsikt o vilka vägar det är så en vuxen karl både skrattar o gråter samtidigt(bild 4-5) .
Tog oss därifrån till Franz Josefs höhe 2369möh.
Kollade på murmeldjur o fikade klart gött o ha hoj inga parkerings problem bara att köra hela vägen fram.
Körde sen ner till Heiligenblut o kollade läget hittade en ny kompis(bild 6) ,för att sen lämna Grossglockner för vidare körning till Lienz.
Bestämde väl där att vi inte skulle köra någon motorväg så gps’n fick bestämma vägen till Tolmezzo upp över Plöckenpass o in i Italien kanonhäftiga bergsvägar.
Pausade i Tolmezzo med en glass körde där ifrån till Pielungo fler bergsvägar o ingen trafik kunde marscha på rejält vilket frugan inte alltid gillade ;-).
Från Pielungo (bild 7) till Spilimibergo nu började man märka att landet planade ut så smått, vidare till Pordenone där vi tankade då hade vi kört 26 mil på 16liter o de flesta var alp pass.
Konstigt borde tagit mer såååå snällt körde jag inte o med full packad hoj dessutom .
Drog sen vidare till Treviso vilket var målet för dags etappen landade där trött o svettig vid 8 tiden på kvällen, vi hade tur med vädret hela vägen, 90% sol o inget regn.
Avslutade kvällen med att gå på pizzeria o beställa vår livs första italienska pizza, dom kunde inte ett ord engelska men vi lyckades ändå få både mat o birra (öl).
Om ni har möjligheten att köra över Grossglockner tveka inte garanterat ett minne för livet o risk för återbesök
Lade hela dagen den 23/7. på ett besök i Venedig så hojen fick vila vi traskade i väg till tågstationen i stället lite spännande att beställa biljetter iom. Att vi kan ingen italienska men det löste sig så vi kom iväg bara 30 grader varmt ,
Kolossalt mycket turister där men när vi gjort de vanliga turist platserna (bild 10) gick vi en runda på de lite mindre gränderna o hittade en återvänds gränd som slutade vid grande canale deras båtmotorväg där vi satte oss på kaj kanten o vilade i skuggan vilket behövdes efter allt ståhej.
Senare på eftermiddagen tog vi tåget hem till treviso kostar 4,7 euro för två enkel resa.
Avslutade kvällen med mat på en trattoria o beställde spagetti alla carbonara o till dessert tiramizou hmmmmmm.
Go natt.
24/7 Blev en dag till i Venedig men inriktade oss på att åka vaporetto en typ av vattenbuss, tog 41’an runt Venedig o ut till cimentero alltså kyrkogården för att kolla hur en italiensk sådan ser ut.
Var klart mäktigt att se tog dock inga kort av hänsyn till de boende så att säga.
Där efter tog vi båten till Murano känd för sin konstglas tillverkning fanns en hel del att se från billigt till riktigt jä*lar dyrt .
Sen tillbaka till tågstationen i Venedig för att åka vaporetton nr 2 genom grande canale till St. Marcus platsen o tillbaka sedan tåget hem till Treviso.
Kom hem trötta men tillfreds med dessa två dagar i Venedig o cirka 2 Gb bilder o film.
O nu verkar det som det drar ihop till åska blixtrar rätt rejält norrut vi får se vad som händer over and out.
Fortsättning följer
/Maveric
Bifogat
Last edited: