ISLE Of MAN - racerapport!

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Idag är det EN månad kvar tills träningen börjar på Isle of Man. Ingen har skrivit på den här tråden på två veckor. Hur är det egentligen med intresset för tävlingarna därborta på "motorcyklarnas ö"?

Kul att se att ni är på hugget och håller tråden levande!

Kan kort berätta att träningslägret i Slovakien avlöpte utan intermesson och hojen kändes riktigt förtroendeingivande chassimässigt på den släta men mycket snabba banan där nere. Då det var strul med bilduppladdningen här på SH.com så lade vi upp lite bilder på facebooksidan istället:
https://www.facebook.com/pages/BG-racing/713755865357358?fref=photo

Till helgen är det dags för sista shakedown innan avresan till Isle of Man. Det är SM-premiär på Anderstorp i Småland och jag kommer att starta i superstock 600-klassen. Det är sista chansen att experimentera med inställningarna på hojen för direkt efter tävlingen på söndag ska hojen rivas i molekyler och byggas ihop enligt IoM-specifikation.

Målsättningen är att få lite racetempo i kroppen genom att få lite draghjälp att de snabba grabbarna (och tjejen;)) i SM-toppen. Det viktigaste är dock att hålla sig skadefri och inte köra sönder hojen så här nära inpå avresan till ön. Om det är någon läsare här som tänkt sig besöka SM-premiären på lördag eller söndag (det körs tävlingar båda dagarna) så hoppas jag att ni kommer förbi och önskar mig lycka till inför TT. Alla som medför ett BG-racing plagg lovar jag fixa fram en kopp kaffe till i depån som bonus för besväret att komma och heja på plats!:tummenupp

View attachment Team Nordgren.jpg
Håll utkik efter den gulaste depåboxen på Anderstorp. Där huserar vi...:)

På återhörande!
/Björn

P.S. Det finns fortfarande möjlighet att följa med över till Isle of Man i juni och heja på plats genom vår supporterresa. Sprid gärna detta till alla som kan tänkas vara intresserade! D.S.
 

Joe Dalton

Kör så de' ryker
Gick med
15 Jun 2007
Ort
Kungliga Hufvudstaden
Hoj
Moddad RD500LC-84 och RZV500 bygge på G. RGV250M -90, RD350F2 -86, RD250 -80, RD125 -78, TZ350 -80
Nu är det snart dags att börja fundera ut vad man ska packa ner inför resan... för min och Ma Daltons flygstol pröjsades igår kväll:tummenupp:yoparty
 

MC-bruden

Galvad kärlek rostar aldrig!
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Kalmar
Hoj
Benelli Tre 899 K, Honda CBR 600 RR
För er som inte kan vara på plats på Anderstorp nu i helgen och följa Björns framfart i SM, kan jag tipsa om den här länken
http://www.mylaps.com/en/events/1131181

Här publiceras tider allt eftersom...


Hittills har Björn hunnit köra ett kval idag.
Efter vad jag hört är det lite luriga förhållande idag i och med att det är väldigt kallt
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)

Kanonfina bilder Fredrik:tummenupp:tummenupp:tummenupp

Vi sågs ju i depån men mycket mer än en vinkning hann det inte bli denna gång. Vi får ta igen det nästa gång vi ses i en depå i sommar. Näramste svenska framträdande blir sannolikt 50-årsracet på Sviestad i början på augusti. Har jobbat som en gnu för att kompensera för frånvaron från arbetet under tävlingshelger och träningsläger. Imorgon när jag vaknar efter nattpasset och under helgen ska jag dock sätta mig framför datorn och fylla på med lite tränings- och racerapporter från de senaste veckorna.

På återhörande!
/Björn
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Kommer att besöka ön med motorcykel, rägnar dagarna till avresan nu (24), ska bli sjukt fett, och givetvis kommer jag och min reskamrat att hålla tummarna för dig!
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Det såg ut som du inte va helt sysslolös ändå och vi ses nästa gång.

Har lite bättre bilder här: http://wastegate.se/images.php?cat=hojar&mod=SM_Anderstorp_2015-05-03

Nja, det var rätt bra snurr hela helgen både på och vid sidan om banan. Men det är alltid trevligt att växla några ord med gamla bekanta! Du verkar ju dessutom vara en av de flitigare RR-åskådarna i det här landet och sådana som dig måste vi förare vara rädda om...:tummenupp


Kommer att besöka ön med motorcykel, räknar dagarna till avresan nu (24), ska bli sjukt fett, och givetvis kommer jag och min reskamrat att hålla tummarna för dig!

"Krassligt tjockt" var ordet sa Bull! Jag behöver allt stöd jag kan få på läktarna! Åker du själv eller med SMC? Jag har lovat att jag ska försöka träffa SMC-delegationen i slutet på träningsveckan och berätta lite om mina erfarenheter.

Hoppas vi ses där borta!

P.S. Har du kompisar som är avundsjuka på dig som faktiskt tagit dig i kragen och bokat in dig på en resa till årets TT så hälsa dem att vi fortfarande har platser kvar i supporterplanet. 15900 kr för resa, transfer, boende och allt annat fixat innebär att man nog inte kan få en häftigare upplevese på ett enklare vis med så här kort varsel. Allt som behövs är att de kan frigöra sig mellan 5-13 juni! D.S.
:yoparty

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Slovakia Ring - träningsrapport!

Det är nu några veckor sedan hemkomsten från träningslägret i Slovakien, men när jag nu har fått lite tid över i natt så tänkte jag i alla fall passa på att delge er lite om hur TT-förberedelserna fortskred där nere. Några bilder hann Karin presentera på facebook direkt från depån därifrån men här följer lite mer text från arbetet bakom kulisserna.

Slovakia-Ring-Piste.jpg

Första träningsdagen avlöpte i strålande solsken och det var nästan på gränsen till för varmt då kroppen inte hunnit acklimatisera sig till att köra MC i 28 graders värme efter vintern. Banan passar mina styrkor som förare med flera riktigt snabba svängar och ett varv mäter 6 km (att jämföra med Anderstorp som med sina 4 km är den längsta svenska RR-banan). På bortre långsidan finns en lång högersväng som man tar med knäskrap i gissningsvis ca. 200 km/h. På innerplan finns dessutom en knixigare, teknisk sektion men som ändå är böjande och rytmisk på ett mycket trevligt sätt. Banan är bred och helt befriad från yxiga chikaner och andra efterhandskonstruktioner i syfte att sänka medelhastigheten. Dessutom är asfalten helt slät och tillåter därför att man provocerar däcken i långa kontrollerade sladdar utan att man behöver riskera att bli avslängd för att hjulen träffar en ojämnhet.


DSC_0757.jpg
Lägret jag deltog i på kurviga Cartagena-banan i Spanien en månad tidigare var oerhört nyttigt på sitt sätt, men de snabba kurvorna i Slovakien var perfekta att använda sig av för att justera balansen på hojen. Första dagen upplevde jag att hojen var lite understyrd när jag gick på gas i utgångarna av de snabba svängarna och på kvällen gjorde vi därför justeringar av styrets placering för att ge mig lite mer kontakt med hojen och vikt på framhjulet. Dessutom förlängde vi ride height på bakstötdämparen med 1 mm för att ytterligare förstärka den effekten.

Dag två hade vädret svängt fullständigt och bjöd på kallt och delvis blött underlag. Kylan gjorde det svårt att få däcken att hålla utan att ruggas sönder men jag fick ändå ett bra kvitto på att förändringarna var i rätt riktning.

De två avslutande dagarna blev vädret på nytt lite bättre och jag prövade ytterligare några alternativa justeringar men utan att jag kände att det var något som nödvändigtvis är att satsa på inför TT. Det viktigaste beskedet var att hojen äntligen verkar vara högfartstabil, något som vi kämpade med att försöka uppnå under hela fjolårssäsongen, men tyvärr utan att vi riktigt nådde hela vägen fram.

11175021_10152687671051968_3067548234891967770_n.jpg
Ett par race hade arrangören också kastat in i slutet av respektive dag och där lyckades jag köra till mig två andraplatser i Pro-Supersport-klassen. Ena dagen bakom snabbe Niklas Långkvist som är en regelbunden podiumbesökare hemma i SM och andra dagen bakom danske Michael Barth.

På det hela taget ett mycket bra och givande träningsläger som gav mig de kvarvarande beskeden jag hoppats på efter genombrottet med chassiinställningarna som vi gjorde under Cartagena-träningslägret. Inom kort kommer en racerapport från förra helgens SM-deltävling på Anderstorp som var sista körtillfället innan avresan mot Isle of Man.

På återhörande!
/Björn
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Ett tips för er som skall flyga till Isle of Man och the TT nu i sommar. Det finns ett lokalt transportsystem på ön med buss eller tåg. Här finns tidtabeller som kan variera lite de dagar som det är träning eller tävling.
http://www.gov.im/categories/travel-traffic-and-motoring/bus-and-rail/

Och kontantkort till mobilen köper man här:
http://www.manxtelecom.com/mobile/tariff-plans/pay-as-you-go/sim-pack--top-up.aspx
Affären ligger på Strand Street i Douglas, en parallellgata till strandpromenaden. Lätt att hitta då man är vid postkontoret!
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Jag kanske skall tillägga att lokalt kontant SIM-kort på IoM bara funkar om telefonen inte är operatörslåst, såvitt jag vet. Om den är operatörslåst så kostar det ett par hundralappar att låsa upp den i Sverige före avresan.
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Det finns en karta över banan på IoM att titta på, ladda hem eller skriva ut gratis på: http://www.luff.org.uk/tt_map/ Den är i olika storlekar och olika filformat. Bra att ha med för dem som skall åka till ön eller lyssna på TT-loppen på Manx Radio: http://www.manxradio.com/ Klicka på radioplayer AM. Där sänds tävlingarna direkt. Första race lördag 6/6 12.00 svensk tid!
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Silja's TT map!

Det finns en karta över banan på IoM att titta på, ladda hem eller skriva ut gratis på: http://www.luff.org.uk/tt_map/ Den är i olika storlekar och olika filformat. Bra att ha med för dem som skall åka till ön eller lyssna på TT-loppen på Manx Radio: http://www.manxradio.com/ Klicka på radioplayer AM. Där sänds tävlingarna direkt. Första race lördag 6/6 12.00 svensk tid!

Jag kan verkligen rekommendera denna karta som jag förstått det som att det är du som är skapare av Silja? Det är den mest kompletta översikt över banans alla namn som jag har lyckats hitta under de fyra år som jag på allvar ägnat mig åt studera "The Mountain Course"! Det finns en mängd olika namn att hålla reda på runt det 6 mil långa varvet och saken förenklas knappast av att vissa sektioner och platser har gått under 3-4 olika benämningar sedan starten på TT 1907.

A4.jpg

På återhörande!
/Björn
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Jag kan verkligen rekommendera denna karta som jag förstått det som att det är du som är skapare av Silja? Det är den mest kompletta översikt över banans alla namn som jag har lyckats hitta under de fyra år som jag på allvar ägnat mig åt studera "The Mountain Course"! Det finns en mängd olika namn att hålla reda på runt det 6 mil långa varvet och saken förenklas knappast av att vissa sektioner och platser har gått under 3-4 olika benämningar sedan starten på TT 1907.

View attachment 419539

På återhörande!
/Björn

Jo det är jag som har varit "redaktör" för all information som finns på kartan och jag har också klippt och klistrat för att få till den. Den är mycket uppskattad runt hela vår planet, vet jag. Många har hjälpt till med sina kunskaper på det forum som tidigare fanns på den "officiella" hemsidan för the TT. Numera håller gubbarna från det gamla forumet till på http://www.ttwebsite.com
 
Last edited:

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
SM-premiär på Anderstorp - racerapport!

Då jag i år varit tvungen att toppa formen redan till slutet av maj när TT-tävlingarna startar så har jag sökt mig ut i Europa för att försäsongsträna i större omfattning än vad som krävts av mig för att köra Manx GP i augusti de tidigare åren.

För att få tävla på The Mountain Corse på Isle of Man räcker dock inte bara en vanlig svensk elitlicens för deltagande i internationella tävlingar. Man måste också fylla i en ansökan till det brittiska föbundet Auto Cycle Union (ACU) om en särskild Mountain Course Licence. Reglerna är samma oavsett om du ska deltaga i amatörtävlingen Manx GP eller proffstävlingen TT (som ju båda äger rum på samma bana) och innebär att man förutom licensavgift på 25£, foto m.m. också måste bifoga 6 raceresultat från de senaste 13 månaderna. Reglerna säger att om man kvalat in OCH gått i mål i minst ett MGP eller TT-lopp så räknas det som två genomförda tävlingar. Detta kriterium uppnådde jag som bekant i höstas och av de 4 tävlingar som jag hade kvar att redovisa måste minst två vara genomförda samma säsong som det år man avser att tävla på IoM enligt statuten.

img_6251_low1.jpg


För att uppnå mina två målgångar så smidigt som möjligt, utan kostnaderna som är förknippade med att släpa hela racingekipaget ner på kontinenten där tävlingssäsongen startar betydligt tidigare än i kalla norden, hade vi planerat att deltaga i SM-premiären på Anderstorp 2-3 maj. Dessutom skulle det innebära en sista viktig möjlighet att stämma av hur fjädringen betedde sig i relation till Slovakia Ring, på den inte fullt lika snabba men betydligt gropigare Anderstop Raceway.

Fredagsträningen bestod av 4 pass. Jag tog tillfället i akt och ägnade dagen åt att prova olika sittpositioner på den ca 1 km långa flygrakan för att se om jag kunde framkalla den högfartspendling som vi besvärades av i fjol. Med de spetsiga chassimåtten på en modern sporthoj är det inga problem att få den att uppträda nervöst och framkalla wobbeltendenser om man verkligen går in för att provocera den. Den stora skillnaden är att med årets inställningar så förefaller min Honda ha den där inneboende stabiliteten som en frisk racerhoj ska ha. Efter att framhjulet träffade en hålighet på rakan ruskade den på styret ett par tre gånger, för att sen räta ut sig på nytt. Istället för att som tidigare bara förstärka wobblet mer och mer om jag inte kvickt som ögat flyttade fram tyngdpunkten.

https://www.youtube.com/watch?v=onjNniPuUOk
Genom karusellen och ut på start&mål-rakan

Den enda plumpen i chassiprotokollet blev att hojen tenderade att bete sig lite instabilt om man gick på hård broms in i Anderstorps bankade, ojämna kurvor. Denna typ av svårigheter fanns inte på den mycket jämna banan i Slovakien och därför var fenomenet aldrig något bekymmer där nere. På landsvägarna på Isle of Man är det dock inte osannolikt att jag skulle kunna få liknande problem och efter konsultation av depåns store fjädringsguru, Jocke Jansson på FJJ Racing, monterade han ett par styvare gaffelfjädrar.

Lördagsmorgonen bjöd på kyla och dimma över mossen på Anderstorp efter nattens regn. Kvalet blev därför hasardartat och inte blev det bättre av att det började dugga på visiret på den norra halvan av banan. Jag som inte har för avsikt att köra hela SM-serien utan bara var på plats för att få mina två målgångar för Mountain Course Licensen samt göra de sista chassijusteringarna inför avresan till IoM tog det mycket varligt. Mycket riktigt blev blev kvalet stoppat efter en kvart p.g.a. en elak highsider-krasch ut på den snabba flygrakan. Dessvärre visade det sig vara min teamkamrat i Nordgren Racing, Martin Svensson, som planterat sin Honda hårt i asfalten efter ett tekniskt fel som föranlett vurpan. Det var en olycklig inledning på Martins premiärtävling i Superstock 600 efter att han inför årets säsong tagit steget upp från Moto 3 där han tog ett SM-silver i fjol. Martin kom dock lindrigt undan med blott en handskada enligt rapporterna men hojen blev rejält stukad och helgen var tyvärr över för teamets andre SST600-chaufför.

Själv rullade jag in på en stillsam 17:e plats, men jag hann i alla fall konstara att de nya gaffelfjädrarna gjort susen. Däremot styde hojen inte riktigt lika bra som innan, vilket gjorde att vi planerade en justering av chassigeometrin till eftermiddagens race i samråd med Jocke. Först fick vi dock köra de avslutande 7-8 minuterna från vårt avbrutna kval. Vädret var nu aningen bättre och utan att ta några större risker kunde jag förbättra min kvalposition till en 11:e plats av 27 deltagare.

IMG_5875.jpg
Djäklar vad kul det är att köra hoj när den styr som man vill! Tack Fredrik för bilden.

När det väl blev dags för race hade jag/vi missat att de angivna tiderna i tidschemat inte gällde utsläpp på banan för respektive klass som det gjort dagen före på fredagsträningen, utan den tid då racestarten faktiskt var tänkt att flaggas i väg. I modern racing ska man då ha hunnit med ett avsyningsvarv och ett uppvärmningsvarv vilket innebar att utsläppet på banan skedde en kvart tidigare än den angivna tiden på tidschemat. Jag och ytterligare två förare missade därför avsyningsvarvet och fick starta uppvärmningsvarvet från depån. När jag väl kom fram till startplattan var jag osäker på var min startruta var belägen och när jag väl hittat rätt "fuckade" jag upp starten och fick på tok för mycket framhjulslyft p.g.a. min oordning. Det är skönt att man aldrig blir för gammal för att göra rookie-misstag. ;)

Alla som någonsin gjort en racestart vet att risken för incidenter är som allra störst under det första varvet när hela fältet är samlat och ska kriga till sig så bra positioner som möjligt. Min racestrategi var att ta det så försiktigt som möjligt under de första varven för att inte riskera att bli omkullkörd av någon het konkurrent som var där för att hävda sig i SM-sammandraget. När sedan fältet utkristalliserat sig och blivit mer utdraget skulle jag kunna öka tempot succesivt och fortsätta känna på hojens inställningar och samtidigt förhopningsvis få draghjälp av någon snabbare konkurrent. Träning i alla ära men inget är så effektivt som tävling när det gäller att få till den där sista skärpan i körningen. Samtidigt hade jag hela helgen i bakhuvudet att en vurpa eller sammanstötning skulle riskera hela Isle of Man-resan eftersom en kraschad hoj eller även en mindre blessyr som t.ex. ett brutet nyckelben skulle kunna kullkasta hela uppladdningen inför TT när avresan bara är 2 veckor bort.

Som ett resultat av den usla starten hamnade jag i den största klungan genom de första böjarna och med min defensiva strategi rasade jag ner till någonstans 18-20 plats efter första halva varvet. Därefter började dock fältet bli lite mer stabilt och jag kunde börja hitta mitt eget tempo. Jag plockade förare efter förare och efter en kul men juste fight med Magnus Mossberg och snabbe Aurore Milton lyckades jag tillslut besegra dem båda med någon tiondel och kunde säkra 8:e platsen, drygt 15 sekunder efter norske Samuel Love på 7:e.

https://www.youtube.com/watch?v=yHMu7b18gag
9:e startposition är det samma som först i 3:e startled. Den svarta pricken med vita kåpan närmast muren är jag...:tungan


Söndagens program var identiskt med lördagens och innehöll alltså ett kval på förmiddagen och ett race på eftermiddagen. Vädret var bättre än det varit föregående dag och kvalet avlöpte denna gång utan incidenter. När de 25 minuterna var till ända befann jag mig i 9:e startposition. Denna gång gick mina raceförberedelser enligt plan och jag kom iväg hyffsat från linjen. Min defensiva strategi straffade sig i bemärkelsen av att jag återigen tappade några placeringar under det första varvet men lönade sig så tillvida att både jag och motorcykel var hela efter tävlingen. Det samma gällde dock tyvärr inte ett par av fältets snabbaste gossar som krokade ihop i kamp om topplaceringarna och kraschade svårt in i GP-kurvan på bortre delen av banan under första varvet. Resten av den 14 varv långa tävlingen skedde därför under gulflagg genom den sektionen, vilket betydde att kvarvarande förare måste visa extra hänsyn, ej göra omkörningar och sänka tempot förbi den olycksdrabbade sektionen. För att understryka allvaret stod banans båda ambulanser uppställda som en barriär mitt i kurvan för att ge läkare och sköterskor arbetsro.

Med facit i hand kanske man skulle kunna önskat sig att tävlingsledningen rödflaggat racet, genomfört skadeomhändertagandet i lugnare miljö för att sen starta om heatet. Nu blev det hela en lite avslagen tillställning för oss som var kvar på banan men som vanligt är det alltid lätt att vara efterklok. Såvitt jag vet var det lyckligtvis aldrig frågan om något livshotande tillstånd för de inblandade i kraschen, även om en krossad fot, brutet lårben och lite andra frakturer är nog så tidsödande att återhämta sig ifrån. All lycka med tillfrisknandet!!

Resultatet då? Det blev till sist en fullt godkänd 6:e plats för min del, 34 sekunder efter i mål bakom helgens suverän Pontus Duerlund som vann båda helgens Superstock-heat. Viktigast var dock beskedet om att Hondan förefaller bete sig som jag vill, även om man aldrig kan vara helt säker på den saken förrän man gjort första träningspasset på Mountain Course. Upplevelsen och påfrestningarna på den banan går inte att simulera någon annanstans i världen sägs det!:)

11205085_885379198195023_1415636904658423139_n.jpg
En fin tävlingshelg och en lyckad avslutande test inför avresan till TT på Isle of Man om 2 veckor! Tack Henke för bilden.

På återhörande!
/Björn
 

silja

Ljuset i tunneln kan vara ett tåg!
Gick med
16 Jan 2006
Ort
Örebro
Hoj
Min Honda RVF400 -94 vid Point of Ayre, Isle of Man. Såld numera.
Då man befinner sig på Isle of Man så gäller inte det Europeiska sjukförsäkringskortet. Kan innebära problem om något skulle hända som föranleder besök på sjukhus eller hos läkare eller tandläkare. Man måste ha ett speciellt intyg, FK 6395, som man beställer kostnadsfritt på Försäkringskassan. Det visar att man är sjukförsäkrad i Sverige. Tryggt att ha med sig detta papper!
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Jag plockade förare efter förare och efter en kul men juste fight med Magnus Mossberg och snabbe Aurore Milton lyckades jag tillslut besegra dem båda med någon tiondel
/Björn

Skoj var det Björn!!! Lycka TILL med IoM nu, håller alla tummar!
TJO!!!

MM
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
North West 200, 2015

https://www.youtube.com/watch?v=oENSWL_u4QE

Träningarna inför NW200 är i full gång uppe på Nordirland och Alastair Seeley verkar ha kopplat ett stabilt grepp om eventet då han är snabbast i 3 av 4 klasser hittills.

Tävlingen brukar anses som uppladdning inför Isle of Man TT och lockar de största namnen inom landsvägsracing, både med avseende på team och förare. Det är Nordirlands enskilt största sportevenemang och brukar redovisa publiksiffror på uppemot 150 000 åskådare.

BBC rapporterar live från träningar och race på länken nedan:

http://www.bbc.com/sport/live/motorsport/32543648

På återhörande!
/Björn
 
Last edited:
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top