ISLE Of MAN - racerapport!

pitbabe

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2007
Ort
Arvika
Hoj
-01, diversion xj600s
Hej Björn!

Jag har tappat bort ditt mobilnummer vid nåt telefonbyte så jag skriver här. Skadar väl inte att fler får reda på att du fyller år idag? ;-)

Grattis på födelsedagen.
Kul att höra (läsa) att foten läker så bra och att du återigen är i gammal fin form och vinner race som om inget hänt.

Kram på dig. Esmeralda
 

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Hittade klippet på youtube. Fy fasen, vilken kunglig körning! Skönt att du
kom runt med alla bitar i behåll ;)
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Tack!

Hej Björn!

Jag har tappat bort ditt mobilnummer vid nåt telefonbyte så jag skriver här. Skadar väl inte att fler får reda på att du fyller år idag? ;-)

Grattis på födelsedagen.
Kul att höra (läsa) att foten läker så bra och att du återigen är i gammal fin form och vinner race som om inget hänt.

Kram på dig. Esmeralda

Grattis på födelsedagen Björn:yoparty:rock:banana

Dubbelgrattis till dig grabben.


Oj då! Tackar tackar allesamman!:)

Hittade klippet på youtube. Fy fasen, vilken kunglig körning! Skönt att du
kom runt med alla bitar i behåll ;)
Kul att du hittade fram till den där körningen från Senior-racet, även om det börjar bli ett tag sedan. Jag och Kris955 kollade på youtubestatestiken i våras för det där klippet och det var lite kul att se att det var tittare från lite varstans i världen. Flest besökare var det dock i Sverige, Storbitannien och Danmark om jag inte minns alldeles galet. Förresten måste jag inflika att jag till och med kom runt med fler bitar i behåll än när jag startade, eftersom öborna hade vänligheten att fylla min fot med skruv innan de skickade hem mig...:näsblod

På återhörande!
/Björn
 
Last edited:

Henric#13

30 FAT FAST
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Täby
Hoj
2016 Husqvarna 701 Enduro,2013 Ninja 636 såld, 2010 BMW F800R - såld
Jag kollade just DVD:n du skickade, shit vad du står på :dummer:D verkligen imponerande med tanke på att du inte kört "banan" tidigare. Tjejen blev åksjuk av filmen sa hon. :D
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Jag kollade just DVD:n du skickade, shit vad du står på :dummer:D verkligen imponerande med tanke på att du inte kört "banan" tidigare. Tjejen blev åksjuk av filmen sa hon. :D

Haha... kul att höra att du uppskattar filmen. Hälsa tjejen att jag ber om ursäkt för den ryckiga framfarten som fick hennes sinnen ur balans...:näsblod

Var ju på årsracet och tävlade i helgen och en liten rapport därifrån kommer inom kort. Det slog mig nyligen att ett av de första inläggen jag gjorde här i tråden rörde just årsracet i fjol (http://www.sporthoj.com/forum/showt...racerapport!&p=5610551&viewfull=1#post5610551), vilket måste innebära att vi har lyckats hålla liv i vad som numera har utvecklats till något av en blogg, under ganska precis ett år vid det här laget. F*n vad tiden går...:3freak

Om ytterligare ett år är det förhoppningsvis dags för avresa mot Isle of Man på nytt. Responsen från er läsare har varit fantastisk så här långt och med närmare 110 000 besök i tråden under det gångna året är det lätt att motivera sig till att försöka hålla er uppdaterade om mina förehavanden även framigenom...:)

På återhörande!
/Björn
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Depån på IoM börjades fylldas på med folk redan förra veckan. Så det är ett år sen nu.

1146545_10151740448152710_1761503492_n.jpg


Jag flög över ön förra veckan men kunde inte se så mycket. :)
En del av dom som tävlat där i flera år klagar en del på sämre platser i depån. Dom bra platserna i depå A och B går till toppförarna i Classic med mycket pengar..

Jonathan Woodward som kraschade framför Björn och bröt sin rygg har uppdaterat sin Triumph med massor av kit och har tränat mycket på den hojen. Så han laddar för fullt för årets race verkar det som!
208651_10151306407936086_147572515_n.jpg


Nya förare på ön i år som kan vara intressanta att hålla koll på och som vi som kör RRR har koll på är Wolfgan Schuster, 25-åring som kört RRR i 8 år och varit Tysk och Tjeckisk RRR-Mästare och vinnare i DRC och kör IRRC i år.
1000576_10200413337285056_1535108602_n.jpg


Även 35-åriga Kenny Hinck kan vara intressant att ha koll på då han är son till arrangören av racet i Bremerhaven och har kört RRR i många år även han med allt från Classic till Superbike.
988623_670787242947445_1727242105_n.jpg
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Haha... kul att höra att du uppskattar filmen. Hälsa tjejen att jag ber om ursäkt för den ryckiga framfarten som fick hennes sinnen ur balans...:näsblod

Var ju på årsracet och tävlade i helgen och en liten rapport därifrån kommer inom kort. Det slog mig nyligen att ett av de första inläggen jag gjorde här i tråden rörde just årsracet i fjol (http://www.sporthoj.com/forum/showt...racerapport!&p=5610551&viewfull=1#post5610551), vilket måste innebära att vi har lyckats hålla liv i vad som numera har utvecklats till något av en blogg, under ganska precis ett år vid det här laget. F*n vad tiden går...:3freak

Om ytterligare ett år är det förhoppningsvis dags för avresa mot Isle of Man på nytt. Responsen från er läsare har varit fantastisk så här långt och med närmare 110 000 besök i tråden under det gångna året är det lätt att motivera sig till att försöka hålla er uppdaterade om mina förehavanden även framigenom...:)

På återhörande!
/Björn

Ja va fan, du är ju lite av en nationalskatt inom svensk roadrejsing nu när du börjat slå dig in på RRR. :fakta
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Ja va fan, du är ju lite av en nationalskatt inom svensk roadrejsing nu när du börjat slå dig in på RRR. :fakta

Jo tjena, sporthoj.coms motsvarighet till diktarsveriges Verner von Heidenstam...:rolleyes::hihi

Men för all del; Tackar, tackar...:krama

På återhörande!
/Björn
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Tack Björn, för kaffe och en insyn i hur Classic Racing ser ut.

Tänkte bara dela med mig av mina intryck från 48-årsracet.

Åkte till Linköping i lördags för att kolla när Björn skulle tävla i något som tydligen hette Classic Racing.
När jag kommer fram har kvalet redan börjat, så jag börjar med att fota och ställa in kameran lite, efter kvalet för den klassen som körde är över, knallar jag över banan in i depån och går runt ett varv innan jag ser Björns hoj och stannar till och får en pratstund.
thmb_IMG_4990.JPG

Imponeras över hur många deltagare och hojar det är på plats, även mängden publik, vilket jag inte trodde innan.
Har läst lite om Classic Racing bla i ett repotage i Highsider, så jag hade hyffsad koll på klasser och så.
Hade nog lite förutfattade meningar om classic racing, att det skulle vara veteranhojar som mer eller mindre "puttrande runt så fort de orkade", att det var så seriösa hojar och förarna skulle ladda på så mycket trodde jag inte.

Lite kul att se 250GP och supermono också, även F1-klassen.

Kommer åka på fler tävlingar efter det här, något ska man ju göra och att se racing är aldrig fel.

/Fredrik

IMG_5138.jpgIMG_5190.jpgIMG_5276.jpgIMG_5315.jpgIMG_5382.jpgIMG_5465.jpg
 

FredrikEkl

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Ort
Nyköping
Hoj
-97 CBR600, -07 CBR1000RR, -02 Transalp
Men hur gick det?????? :brinnerup

Det gick bra, kvala pole i 500 -72, körde även kvalet till supermono till en 9:e startplats men körde inte supermono-racet.

I övrigt väntar jag på Björns racerapport för att läsa hur det gick =)
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
Men hur gick det?????? :brinnerup

Hej MrsZ!
Jag är ledsen över att min uppdatering från årsracet dröjer ytterligare några dagar...:( Min tillvaro består just nu så gott som enbart av arbete. Med en bit över 100 övertidstimmar sedan mitten på juni, när foten tillät mig att återgå till ordinarie tjänst, så gör jag vad jag kan för att jobba ikapp den skrala kassan från sjukledigheten i vintras och på så sätt skapa grundplåten inför nästa års satsning. FredrikEkl hälsade på i depån och tog några riktigt snygga bilder under lördagsracen som jag fått lov att illustrera mitt kommande inlägg med. (För övrigt ett riktigt snyggt inlägg från Fredrik ovan om hur man kan uppleva sitt första besök på en klassisk RR-tävling!:tummenupp) Dessutom väntar jag på några bilder från annat håll från tävlingarna på söndagen.

Närmast väntar dock en arbetshelg med tre tolvtimmars pass innan jag har tid att sätta mig framför datorn på nytt. I väntan på nästa fridag kommer jag bara att hinna titta in här som hastigast för att administrera utskicken av DVD-skivor. Den som väntar på något gott väntar ju som bekant ALLTID för länge...:tungan

På återhörande!
/Björn
 

bg

"Probably the best Bear in the world"
Gick med
9 Jan 2005
Ort
Västkusten
Hoj
BMW S1000RR (BG-edition)
48-ÅrsRacet - racerapport.

Fredagen 2 augusti var det så äntligen dags att rulla in genom grindarna på ett av de absoluta toppevenemangen i Sverige för oss som fascineras av roadracing och dess historia. Det var nämligen dags för 48-årsracet på Sviestad. Ett livs levande, rullande, bitvis hårdkörande museum av racerhojar från 1930-talet och fram till våra dagar.

En snabb kik i prisskåpet efter hemkomsten visar att det här var 7:e gången jag hade förmånen att delta som förare. Jag tog licens och inledde min karriär på racerbanan på en Ducati 250cc av -69 års modell 1995, samma år som jag också körde mitt första årsrace i Linköping. Sedan dess har jag tagit tillfället i akt att stå på startlinjen där varje år (-95, -97, -98, -08, -09, -12, -13) som jag haft tillgång till en hoj som klassat in i något av classicracingens reglementen.

Fredagsträningen flöt på enligt förväntningarna. Sviestadbanan är relativt oförändrad i sträckningen sedan invigningen i slutet av 60-talet, frånsett chikanen på långrakan som lades till för en dryg handfull år sedan. Sedan ett par säsonger har man dock asfalterat om stora delar av banan, vilket var mycket välbehövligt eftersom bilracingens intåg på det som från början var en ren mc-bana, medfört att beläggningen försämrats i snabb takt under 2000-talet. Något som inte har förändrats i nämnvärd omfattning är emellertid bredden på banan och i jämförelse med förra deltävlingen på Andertorpsbanan så upplevs Sviestad som rena cykelstigen. För classic roadracing är dock Sviestad en utmärkt arena som ofta bjuder på jämna, täta fighter.


FredrikEkl här på forumet kom förbi med sin kamera och tog några detaljbilder på Seeleyn i solskenet på lördagen...
IMG_4988.jpgIMG_4989.jpgIMG_4990.jpg

Fredagens andra pass på banan var en tidsträning och där kunde jag sätta en poletid som var ca. en sekund snabbare än andremannen Klas Eriksson, som är tävlandes för Kalmar MK. Helgens andra tidsträning skedde på lördagsmorgonen och här fanns chans för alla att förbättra sina startpositioner eftersom startgridden i race 1 skulle avgöras efter en sammanlagd lista från kval 1 och kval 2. Tyvärr skedde dock en ganska elak krasch i 500cc-klassen där jag tävlar, i utgången av chikanen ner mot Bergskurvan efter bara några få varv. Tidsträningen gulflaggades och då det vanligen renderar i repressalier från tävlingsledningen om man sätter sitt snabbaste varv under gulflagg, valde jag att gå i depå lagom till värmen i däcken började infinna sig tillräckligt för att kunna satsa mot lite snabbare tider. Vi får ju inte använda däcksvärmare i de ursprungliga classicklasserna fram t.o.m. -72, eftersom förvärmning av däcken inte tillämpades ännu under den epoken.


Ut ur esset under något av de sista varven på lördagsracet, bevakandes avståndet till bakomvarande...
IMG_5383.jpg

Min poletid från fredagen räckte dock till även i den sammalagda listan och på lördagseftermiddagen startade jag först på gridden i race 1. Traditionen från Anderstorp med halvknackiga starter upprepades och jag tappade ett startled fram till första böj (min efterhandskonstruktion gör så klart gällande att det är fullt medvetet och handlar om att skapa lite spänning för den ärade publikum...) Sakta men säkert kunde jag dock knappa in på Sandberg, Eriksson och våra nordiska vänner Helgerud från Norge och Lattunen från Finland. Den som bjöd på hårdast motstånd denna gång var Klas Eriksson som bromsade kusligt sent över oljesaneringsresterna in i nya chikanen, där han kom studsandes på innern ett par gånger efter det att jag varit rätt säker på att jag lyckats lämna honom bakom mig. Efter gissningsvis halva racet hade jag dock fått en liten lucka på ett par sekunder som jag kunde bevaka resterande distans in i mål. Prispallen kom till sist att bestå av mig, Helgerud och Eriksson i nämnd ordning med Sandberg och ett par finska Honda CB500-förare därefter.


En kul tradition på årsracen är att som omväxling till pokalerna, istället dela ut en tavla av konstnären Alf Löfquist i begränsad upplaga till vinnarna föreställandes ett historiskt RR-motiv. Motivet den här gången var Ago på MV3:an...
IMG_1665.jpg

Söndagen inleddes på traditionellt årsrace-manér med en kort "shake down" på några varv under morgontimmarna för att se så att allt sitter där det ska. Dessutom hade min gamle sportproduktionkombatant från slutet av 90-talet, Thomas Grandell, haft vänligheten att lova mig en provkörning av hans nyligen ihopsatta Peckett Mcnabb-enduranceracer i samband med detta. P&M var brittiska rambyggare och hade sin storhetstid under 70-talet när man levererade konkurrenskraftiga byggen åt privatstallen för att utmana de stora drakarna i endurance-VM med Hondafabriken i spetsen. Som jag fattat det så var dessa chassin på den tiden det begav sig huvudsakligen bestyckade med Kawasaki motorer i likhet med den P&M-racer som Peter Lindén för tillfället tävlar med för Phase One i den classic endurance-serie som körs ute i Europa. Grandells maskin har dock en 8-ventilad GS1000-spis från Suzuki som enligt byggherren ska vara ett hållbart alternativ. Som "sucker" inför allt som har med klassiska RR-maskiner att göra såg jag självklart fram emot en provkörning av ett så specialiserat roadracingbygge. Allt som allt lär det enbart ha producerats ett hundratal rullande chassin och Grandell visste dessutom att upplysa mig om att just detta exemplar såldes nytt i Sverige i början på 80-talet till Olle "The hole in the wall" på Luntmakargatan för er som minns honom.

Dagen började dock illa med att jag körde sönder min Seeley G50 efter ett varv på uppvärmningen och inte blev det bättre när Grandell, som bara skulle ut och värma däcken inför min provkörning, fick rulla åt sidan nästan lika fort efter ett bränsleläckage till följd av att en förgasare hängt sig. Med bara en kvarts träningspass fanns inget utrymme för några mekanikerinsatser och provkörningen gick följaktligen om intet. Efter en rivning av Matchless G50-motorn i Seeleyn en stund senare visade det sig som lök på laxen att felet var av sådan art att det var irreparabelt på plats i depån. Det var nämligen kamdrivningen som gett upp och även om vi skulle kunna låna ihop delar från kollegorna i depån var vi osäkra på hur mycket stryk topp och ventiler tagit vid haveriet.


G50-gurun Sandberg utövar handpåläggning på vår Seeley, men den här gången lyckades dock inte ens hans magiska fingrar väcka liv i liket...
IMG_1667.jpg

När allt såg utsiktslöst ut inför helgens andra 500cc-race dök så plötsligt Tomas Sandstöm upp i vårt tält. Tomas representerar Sveriges kanske finaste MC-museum, MC-Collection i Sollentuna, och tävlar även han på en snarlik Seeley G50. Årets tema för 48årsracet var "Moto Da Corsa Italiane" (=italienska tävlingsmotorcyklar) och för att ge publiken en chans att njuta av en verkligt exklusiv italiensk 70-tals racermaskin i full frihet hade MC-Collection bemödat sig om att iordningställa den 700 000-kronors Paton GP500 som man har i samlingarna. Dessutom hade man skakat fram en italiensk gästchaufför till hojen för att öka på autenticitetn ytterligare. Ryan Farquhar vann 500cc-loppet på Isle of Man under Manx GP i fjol på en exakt likadan maskin, men mig veterligen var detta första gången något liknande har rullat i svensk classic racing. Tomas berättade dock att han hade fullt upp med att hjälpa till att hålla Patonen igång, köra den italienska Aermacchi han också hade med sig för deltagande i 350cc-klassen och att han dessutom skulle tycka det vore kul att få se Patonen i rörelse från bankanten under 500cc-racet. Därför erbjöd han mig att få låna hans Seeley under eftermiddagen. Snacka om att man har schyssta konkurrenter omkring sig i classic racingdepån...

Paton GP500: 2 cylindrar, 8 ventiler och en faslig massa effekt i jämförelse med en G50...:brinnerup
IMG_1662.jpg

Utan att ha kört Tomas hoj en enda meter i racetempo fick jag parkera på "stage in" i polerutan efter utvarvet, tack vare föregående dags vinst. Någon provstart förekommer inte i Classic, bortsett från i de modernaste slicks-klasserna. På en helt okänd hoj, som dessutom är värd en ansenlig bunt tusenlappar, tog jag det försiktigt under de inledande varven. Jag fick dock snabbt förtroende för chassit och även om frambromsen inte riktigt passade min körstil fick jag till hyggliga varvtider på slutet och korsade mållinjen på en femteplats, efter en rolig duell med Örjan Sjöström under slutvarven där han till sist lyckades snuva mig på fjärdeplatsen med 5 hundradelar av en sekund.

Startgridden på söndagsracet med i fallande ordning Gunnarsson, Helgerud, Eriksson, Sandberg, Molstad, Sjöström, Lehtimäki och Lattunen i de två första leden...
IMG_1673.jpg

Ett stort tack till team, racingkollegor, publik och inte minst Tomas Sandstöm och MC-Collection för lån av hoj. Ni som läsare av tråden missar väl förresten inte sista chansen att gå och se MC-Collections temautställning om Racing som har pågått sedan 24/5 2012 men som snart ska ersättas av ett nytt tema 1/9 2013.

u7768.jpg

http://www.mc-collection.com/tema-racing.html


På återhörande!
/Björn
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top