iPadtråden

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Inte för att jag hade stora förväntningar på iPad då jag inte skulle köpt en hur bra den än var men Apple har faktiskt gjort i byxan lite här. Hade iPad kört OSX och haft USB/firewire-portar samt kamera för skype, mm så hade den varit den fantastiska mojäng nördar väntat på.

Jo, OSX med ett "iPhone skin" på en hårt bantad kärna, med alla anslutningsmöjligheter in/ut som man behöver för att interagera med alla andra prylar.

Då skulle den ha träffat en större målgrupp.

Nu är ju inte ens fanatikerna på Macworld säkra på att dom har någon användning för den
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Jag tror inte tanken var att ersätta en laptop, de var mycket tydliga med att den är mellan mobiler och laptops och det är det som gör den ointressant för mig som är nöjd med både iPhone och MacBook, den fyller inget syfte för mig. Hade jag dock inte haft en laptop, utan bara en stationär dator, så hade den varit cool i vardagsrummet som en surfplatta.

Tydligen är grejen med e-böcker mycket större i USA än här, Amazons Kindle har sålt väldigt bra och det är nog den marknaden Apple är ute efter då de tecknar avtal med bokförlag. Inte så konstigt att teknikintresserade som inte läser böcker är besvikna då. :D

Att de inte har allt möjligt i den är nog högst medvetet, likaså att det är iPhone OS och inte Mac OS X i den. Mer möjligheter ökar komplexiteten och för en casual surf/spel/läsplatta i vardagsrummet så är enkelheten bara en fördel, det är det som gjort iPod Touch/iPhone populära. Det är enkelt, roligt och snyggt att få funktion.

För oss mer teknikintresserade så är nog en laptop ett mycket bättre val, det håller jag med om men jag tror inte Apple vänder sig till oss med iPad.
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Jag tror inte tanken var att ersätta en laptop, de var mycket tydliga med att den är mellan mobiler och laptops och det är det som gör den ointressant för mig som är nöjd med både iPhone och MacBook, den fyller inget syfte för mig. Hade jag dock inte haft en laptop, utan bara en stationär dator, så hade den varit cool i vardagsrummet som en surfplatta.

Tydligen är grejen med e-böcker mycket större i USA än här, Amazons Kindle har sålt väldigt bra och det är nog den marknaden Apple är ute efter då de tecknar avtal med bokförlag. Inte så konstigt att teknikintresserade som inte läser böcker är besvikna då. :D

Att de inte har allt möjligt i den är nog högst medvetet, likaså att det är iPhone OS och inte Mac OS X i den. Mer möjligheter ökar komplexiteten och för en casual surf/spel/läsplatta i vardagsrummet så är enkelheten bara en fördel, det är det som gjort iPod Touch/iPhone populära. Det är enkelt, roligt och snyggt att få funktion.

För oss mer teknikintresserade så är nog en laptop ett mycket bättre val, det håller jag med om men jag tror inte Apple vänder sig till oss med iPad.

Så man släpper alltså en svindyr sak att läsa böcker på?
Starkt jobbat...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
För oss mer teknikintresserade så är nog en laptop ett mycket bättre val, det håller jag med om men jag tror inte Apple vänder sig till oss med iPad.

Jo, men tilltalar en sån här produkt människor som inte är teknikintresserade då?

Vill såna människor läsa tidningar och böcker på en bildskärm?

Och om dom vill det så finns ju betydligt billigare produkter att gör det på.

Jag tror att vägen att gå är att som vissa andra intergrera två processorer/operativ i samma enhet.

En "mobiltelefonprocessor" med låg strömförbrukning som kör ett eneklt bas OS med några enkla appar, samt en kraftigare processor som eldar igång ett vassare OS med mera möjligheter när man behöver det.

Alternativt bara strömsnålare processorer, och snabb-bootande OS.
Där har man ju mycket att hämta genom att använda microkärnor som bootar vid behov.

En manick som bootar på 1-3 sekunder när man sätter sig på bussen och har en 5 minuters resa, så man kan stänga av och spara ström mellan gångerna man lattjar helt enkelt.

http://www.youtube.com/watch?v=yTUweJKAUfk
Spola fram till 3.40 om ni vill slippa en massa tekniskt mumbojumbo.
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Jo, men tilltalar en sån här produkt människor som inte är teknikintresserade då?

Vill såna människor läsa tidningar och böcker på en bildskärm?

Och om dom vill det så finns ju betydligt billigare produkter att gör det på.

Jag tror att vägen att gå är att som vissa andra intergrera två processorer/operativ i samma enhet.

En "mobiltelefonprocessor" med låg strömförbrukning som kör ett eneklt bas OS med några enkla appar, samt en kraftigare processor som eldar igång ett vassare OS med mera möjligheter när man behöver det.

Alternativt bara strömsnålare processorer, och snabb-bootande OS.
Där har man ju mycket att hämta genom att använda microkärnor som bootar vid behov.

En manick som bootar på 1-3 sekunder när man sätter sig på bussen och har en 5 minuters resa, så man kan stänga av och spara ström mellan gångerna man lattjar helt enkelt.

http://www.youtube.com/watch?v=yTUweJKAUfk
Spola fram till 3.40 om ni vill slippa en massa tekniskt mumbojumbo.

Kanske, Apple vill ju inte bara att man ska läsa en pdf på skärmen utan att e-böckerna ska innehålla mer illustrationer/video i framtiden. Dessutom är det ju en fördel att kunna ha många böcker med sig på en resa. Det tror jag även icke teknikintresserade kan inse. Kindle har ju sålt bra och den ena modellen är billigare än iPad och den andra är dyrare så Apple ligger inte helt fel i pris jämfört med konkurrenterna.

Vad är den praktiska skillnaden av att boota eller att vakna från standby? Apple anger en månads standby-tid på iPad, räcker inte det?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vad är den praktiska skillnaden av att boota eller att vakna från standby? Apple anger en månads standby-tid på iPad, räcker inte det?

I det här fallet, ingen alls, i det Apple kallar "standby" är maskinen helt avslagen sånär som på någon diod möjligen.
Den lagrar bara vissa data från förra gången den användes innan den stänger ner så att allt ska se ut som när man stängde av den.

iPad gör precis det jag efterlyser, bootar upp från stendöd, den startar lika snabbt om du "kallbootar" från helt strömlös.

Men iPaden botar ju bara ett mobiltelefon OS på en mobiltelefonprocessor, det jag efterfrågar (och det dom gör i den kassa videon) är att boota ett fullstort OS snabbt, oavsett processor.
 

MikkE

Guest
Det kommer säkert en iPad (2nd generation?) senare som har webkamera, stöder flash och där man kan köra flera program samtidigt. Då blir det roligare.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Det kommer säkert en iPad (2nd generation?) senare som har webkamera, stöder flash och där man kan köra flera program samtidigt. Då blir det roligare.

Men utan OSX så vinner den ingen mark från ajfan/ipod-touch. Klantigt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det kommer säkert en iPad (2nd generation?) senare som har webkamera, stöder flash och där man kan köra flera program samtidigt. Då blir det roligare.

Oja, det här ska man nog se som en trevare, kolla intresset helt enkelt.

Förhoppningsvis har GenII även stöd för både WiFi/3G/4G från början, samt en USB port där man kan ansluta vad som helst (kamera/MP3 spelare av annat fabrikat osv).

Men utan OSX så vinner den ingen mark från ajfan/ipod-touch. Klantigt.

Det blir nog ett vassare operativ också, men med iPhone utseende.
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Oja, det här ska man nog se som en trevare, kolla intresset helt enkelt.

Förhoppningsvis har GenII även stöd för både WiFi/3G/4G från början, samt en USB port där man kan ansluta vad som helst (kamera/MP3 spelare av annat fabrikat osv).
...gamekontroll för att få greppe om spelmarknaden på riktigt.



Det blir nog ett vassare operativ också, men med iPhone utseende.

I samband med nya ajfan som då plockar poäng igen. Nej en OSX-iPad med nödvändiga anslutningar så kan de skrota Mac-Airen (som förvisso är sjukt tuff men då skulle bli överflödig, polaren har en).
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Så man släpper alltså en svindyr sak att läsa böcker på?
Starkt jobbat...

Kindle DX kostar $489, har lika stor skärm som visar hela 16 olika nyanser av grått och går bara att läsa eböcker/tidningar på. iPad kostar tio dollar mer och kan, i jämförelse, göra nästan oändligt mycket fler saker.

Vill såna människor läsa tidningar och böcker på en bildskärm?

Och om dom vill det så finns ju betydligt billigare produkter att gör det på.

Som sagt, Kindle DX kostar tio dollar mindre och kan inte göra särskilt mycket. Amazon är dock mycket hemliga när det kommer till hur många Kindle som faktiskt sålts men i kvartalsrapporten för Q4 2009 sa nån officiell person att 'millions already own a Kindle' och runt tre miljoner verkar ju troligt. Marknaden är betydligt större på andra sidan Atlanten än här och med tanke på allt man faktiskt kan göra med iPad jämfört med Kindle så har man garanterat en stor målgrupp.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Som sagt, Kindle DX kostar tio dollar mindre och kan inte göra särskilt mycket.

Jag tycker väl inte att e-readers heller är en så lysande produkt, men till KindleDX's försvar så ingår trådlös datatrafik i det priset.

Det verkar som att USA har andra behov än övriga världen, för där har det ju slagit.
 

speedfreak404

Touring Fantast
Gick med
20 May 2009
Ort
Mellansverige
Hoj
;)
+ Perfekt när man Reser ( Filmer, GPS)
+ Perfekt för kalender ( När du inte vill sitta och skriva upp vad du ska komma ihåg )
+ E-Mail och Internet vart du än är

/ Designen är oslagbar, ser verkligen ut som den är gjord för frammtiden.. får mig att tänka på "PDA" som man har på arbetet som ger en arbetsuppgifter eftersom..

- Ja den är ju stor, bra i väska eller att fästa i bilen...

Gillar man apple gillar man denna.. Själv tycker jag om iPhone och denna produkt.. men kör endast Windows på dator !
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jo, OSX med ett "iPhone skin" på en hårt bantad kärna, med alla anslutningsmöjligheter in/ut som man behöver för att interagera med alla andra prylar.

Är det inte i princip vad den är då? Den kör OS X Mobile (samma kärna som "vanliga" OS X, fast för ARM-arkitektur, och med en bantad uppsättning API:er). Man verkar ju kunna ansluta ganska mycket med hjälp av de olika adaptrarna dessutom.
 

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
"otydligt användningsområde"??????????

Går det inte att porrsurfa med den?
 

Norman

Får jag vara här?
Gick med
2 Aug 2009
Ort
Örebro
Hoj
CRF450R -06, EXC 250 -09
Haaha,, Robert Aschberg "Gratis? Har äppelnissarna verkligen godkänt dehär..."
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
Som sagt, Kindle DX kostar tio dollar mindre och kan inte göra särskilt mycket. Amazon är dock mycket hemliga när det kommer till hur många Kindle som faktiskt sålts men i kvartalsrapporten för Q4 2009 sa nån officiell person att 'millions already own a Kindle' och runt tre miljoner verkar ju troligt. Marknaden är betydligt större på andra sidan Atlanten än här och med tanke på allt man faktiskt kan göra med iPad jämfört med Kindle så har man garanterat en stor målgrupp.

Men iPad kan inte jämföras med en kindle. Hade iPad varit avseed för att läsas på hade de satt dit en EP skärm och fått typ ett halvårs standbytid och dessutom varit 10ggr trevligare att läsa på.

iPad är likCsom inte bra på något.
 

Dickhead

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2004
Ort
stan
Hoj
jävligt snabb hynda
Men iPad kan inte jämföras med en kindle. Hade iPad varit avseed för att läsas på hade de satt dit en EP skärm och fått typ ett halvårs standbytid och dessutom varit 10ggr trevligare att läsa på.

iPad är likCsom inte bra på något.

Har du använt iPad länge eller?
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top