Invaliditetsbedöming, olika försäkringsbolag ger olika bedömningar?

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Någon som kan rekommendera en läkare inom Stockholmsområdet att vända sig till gällande invaliditetsbedömning orsakad av trafikskada?

Som även konstaterats i denna tråd så verkar bedömningen från bolagen variera enormt, där läkarens metod för bedömning är väldigt avgörande för ersättningsnivåer.

Kort och gott, man vill ha någon meriterad med expertis inom området istället för slumpmässig stafettläkare från lokal vårdcentral. Gäller whiplash samt besvär efter benbrott från olycka där det fanns en vållande part, där motparten är ett företag.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Intressant tråd detta. Jag har precis dragit igång en process gällande min nacke efter en olycka på (hör och häpna :crash) på Barnens lekstad :fakta Sprang upp för en ramp och drog huvudet rakt upp i en regel så huvudet trycktes rakt ner med en överjävlig smärta som följd. Jag var helt övertygad att jag bröt nacken i det ögonblicket. Närmsta tiden efter det var inte rolig och nu drygt ett år senare har jag konstanta smärtor och är spänd och är väldigt oskönt att vrida huvudet till ändlägen.

Men hur fan bedömmer man en "spökskada" om dom inte ser något på röntgen? Väntar på svar från röntgen som gjordes förra veckan..
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Intressant detta. Jag var med om en bilolycka 2010 och låg på sjukhus länge osv... Fick bland annat 19st frakturer och för bara 7½v sedan gjorde jag en höftledsoperation och för 2v sedan opererade jag ett knäckt hörselben...

MEN nu till det roliga. Jag ansökte om ersättning 4-5mån för sent då preskriptionstiden tydligen är 3år. Så jag fick ett avslag med den motiveringen.

Finns det NÅGON mikroskopisk chans att ändå få ersättning???
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Någon som kan rekommendera en läkare inom Stockholmsområdet att vända sig till gällande invaliditetsbedömning orsakad av trafikskada?

Som även konstaterats i denna tråd så verkar bedömningen från bolagen variera enormt, där läkarens metod för bedömning är väldigt avgörande för ersättningsnivåer.

Kort och gott, man vill ha någon meriterad med expertis inom området istället för slumpmässig stafettläkare från lokal vårdcentral. Gäller whiplash samt besvär efter benbrott från olycka där det fanns en vållande part, där motparten är ett företag.

Fick tips om http://www.sophiahemmetrehabcenter....itetsintyg.4.cd1771b11927f1f0c6800051149.html
 

Ripster

Crash boom bang
Gick med
13 Aug 2009
Ort
I landet där man böjer bananerna
Hoj
Japanese steeeeeel
Intressant detta. Jag var med om en bilolycka 2010 och låg på sjukhus länge osv... Fick bland annat 19st frakturer och för bara 7½v sedan gjorde jag en höftledsoperation och för 2v sedan opererade jag ett knäckt hörselben...

MEN nu till det roliga. Jag ansökte om ersättning 4-5mån för sent då preskriptionstiden tydligen är 3år. Så jag fick ett avslag med den motiveringen.

Finns det NÅGON mikroskopisk chans att ändå få ersättning???

ehh va ?! de kan inte göra någon bedömning förrän du är slutbehandlad. Vad är det för roligt bolag du har ifråga? Kontakta jurist omgående!
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Finns det NÅGON mikroskopisk chans att ändå få ersättning???

Utan att lova skulle jag säga att den möjligheten är långt större än mikroskopisk.

Lagen om 3 års preskriptionstid togs bort som lag nåt år runt 2005. Du verkar ju ha varit och är rätt busy med sviterna sen olyckstillfället men det är bara som jag gissar.

Jag tycker som Ripster, skaffa ett ombud! Först kan du prata med http://bankforsakring.konsumenternas.se/ lite guidning och hjälp till rättshjälp mm. Har du ordning på dokumentationen?

Slutbedömning kan de inte göra nu. Förresten, finns det ett ärende?

Du verkar ha ådragit dig en hel del skador så kan de komma undan det med att hävda 3 år så... Du lär bli rätt dyr sas.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Intressant detta. Jag var med om en bilolycka 2010 och låg på sjukhus länge osv... Fick bland annat 19st frakturer och för bara 7½v sedan gjorde jag en höftledsoperation och för 2v sedan opererade jag ett knäckt hörselben...

MEN nu till det roliga. Jag ansökte om ersättning 4-5mån för sent då preskriptionstiden tydligen är 3år. Så jag fick ett avslag med den motiveringen.

Finns det NÅGON mikroskopisk chans att ändå få ersättning???

Är du medlem i SMC? Ta hjälp av deras jurister du får en stunds gratis konsultation som medlem. Är ju värt bara att ringa och fråga om dina chanser...
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
http://bankforsakring.konsumenterna...ch-skyldigheter/anmala-skada-och-preskription

Utan att lova skulle jag säga att den möjligheten är långt större än mikroskopisk.

Lagen om 3 års preskriptionstid togs bort som lag nåt år runt 2005. Du verkar ju ha varit och är rätt busy med sviterna sen olyckstillfället men det är bara som jag gissar.

Jag tycker som Ripster, skaffa ett ombud! Först kan du prata med http://bankforsakring.konsumenternas.se/ lite guidning och hjälp till rättshjälp mm. Har du ordning på dokumentationen?

Slutbedömning kan de inte göra nu. Förresten, finns det ett ärende?

Du verkar ha ådragit dig en hel del skador så kan de komma undan det med att hävda 3 år så... Du lär bli rätt dyr sas.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts

Du har alltså inte anmält skadan öht, inte fordon heller? Finns det ett ärende eller ej rörande någon del av olyckan?

Får se om jag orkar ge mig in i flyttlådan med mitt gamla ärende och leta upp brevet med de uppgifterna. Uppgiften var irrelevant för mig eftersom ärendet var i full gång.

Det står egentligen bara att du inte kan göra anspråk efter 10 år. Dock vet jag exempel där folk i vuxen ålder fått ersättning för men och ärr från barndomen.

Jag tror nog att ett bra ombud kan reda ut den saken.

Tycker du inte det är värt att kolla?
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Klart det är värt att kolla men min energi slutar ungefär där. Jag ORKAR inte dra detta, tjabba med surgubbar eller rota fram massa information och prata med advokater.

Hela första året efter olyckan var ett rent helvete och jag önskade att jag hade dött istället för att genomlida den skiten. Självklart finns det alltid folk som har det värre men det vill jag uppriktigt inte veta för inte ens min värsta ovän önskar jag mina smärtor.

I höstas beslutades om en höftplastik och självklart kan jag söka för det då det inte gått 3år sedan jag fick kännedom om detta, likaså örat. Och jag hittade Advokatlistan.se tidigare idag och skickade ett mail men inte fått svar ännu.

Jag kan bara hoppas att det finns någon juridikstuderande eller liknande som tar sig an detta Pro-Bono.

Du har alltså inte anmält skadan öht, inte fordon heller? Finns det ett ärende eller ej rörande någon del av olyckan?

Får se om jag orkar ge mig in i flyttlådan med mitt gamla ärende och leta upp brevet med de uppgifterna. Uppgiften var irrelevant för mig eftersom ärendet var i full gång.

Det står egentligen bara att du inte kan göra anspråk efter 10 år. Dock vet jag exempel där folk i vuxen ålder fått ersättning för men och ärr från barndomen.

Jag tror nog att ett bra ombud kan reda ut den saken.

Tycker du inte det är värt att kolla?
 

Faster

Snabbare än du!
Gick med
23 May 2005
Ort
Karlskrona
Hoj
GSX-R 1000 K7 (svart) KTM 640 motard
Olyckan drog naturligtvis polis, brandkår och ambulans så visst är den registrerad så sett, men jag har inte ansökt om ersättning och det är där det faller.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Jag ORKAR inte dra detta, tjabba med surgubbar eller rota fram massa information och prata med advokater.

Det är ju därför du ska ha ett ombud, du ska bevilja fullmakt... Normalt sett är det den skadade som förser ombudet med material men även detta kan du få hjälp med beroende på skadornas art och ditt tillstånd.

Du beskriver att du varit och är oförmögen att ta i det själv, torde förklara varför du inte anmält inom 3 år. 3 år att betrakta som ett slags praxis, inte lag om skäl finns som förklarar varför du varit oförmögen att anmäla. Pågående behandlingar, sjukdomstillstånd, möjlig depression eller nedstämdhet som gjort och gör det svårt mentalt att ta ihop med uppgiften. Det där kan lagvrängarna.

Hade jag kunnat rekommendera någon hade jag gjort det.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top