Inte bara Anderstorp som har problem med buller!

freestyle

Live on the edge
Gick med
19 Sep 2005
Ort
BORÅS
Hoj
gsxr 1000 K5 fighter gata, k5 bana
ja vet inte vad de svåra i disskussionen är, om orginal klarar sig vid mätningarna och orginal hänger med hojjen vid köpet. varför då lägga 15000 på ett system som gör att man inte får köra? de är nog få på detta forum som verkligen använder hojjen till den gränsen att 10 hästar till presterar värdefulla tider på en träningsdag? om hojjen är ful eller inte? många åker vurpade spacklade olackade hojjar på banan och de verkar ju gå åka fort på dom me.

ja personligen åker 1000cc med 178 hästkrafter. ändå är de folk på äldre 600or som kör ifrån mig överallt utom på rakorna. så effekten som ett helsystem eller slipon ger. är de värt alla dessa disskussioner och svartflagg de innebär?

ja kan köpa att man på tävlingsdagen vill ha maximala effekten ur sin hoj. men när man tränar känns de som att någon häst hit eller dit kan kvitta. dom hästarna använder man bara rakt fram ändå. och där behöver man itne tärna för å åka fort.?

regeln gäller ju alla. dock kan jag förstå om man får svartflagg med orginal system. för då är de inte mycket kvar å göra åt problemet.
 

Knixen

www.knixracing.se
Gick med
28 Apr 2003
Ort
Kungälv
Hoj
rr -07 (superstock 600)
Va gött det hade varit om alla körde me orginal avgasystem! Då hade jag sparat 15k på avgasystem och 4k på powercommandern och sen 4k på injustering i bänk och va gav det 8 hk på en 600.

Då hade alla kunnat åka mer istället för att lägga massa onödiga slantar på trim för att kunna ha en chans på rakorna.

Ingen hade behövt vara sur över att bli svartflaggad för förhög ljudninvå och folk omkring banorna hade kanske haft lite mer förstålse när man GÖR något åt bullerproblemet som faktiskt finns.
 
Last edited:

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
Främsta argumentet för mitt effektsystem är vikten, jag sparade 9 kilo, och största nackdelen är att det låter för mycket.

Jag goppas att mina db-killers gör hojen tyst nog att få vara med på banan och att inte "Endast orginal avgassystem är tillåtet. Har du inte orginalsystem så får du inte åka på banan" börjar gälla för då måste man ju släpa runt på massa kilon i onödan!

Mao jag vill vara tyst men lätt, det är inte för effektökningen som jag monterat systemet. Hade tillverkarna kunnat bygga allt i titan och kolfiber så hade jag inte behövt byta!

Jag ska köpa en bullermätare och kontrollera hojen (på alla varvtal och föripasserande så gott det går) innan jag åker till bana, och jag tar med mig orginalsystemet också - men gud vad surt att behöva byta bara för att det inte är orginal och inte för att det bullrar!
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Jag ska köpa en bullermätare och kontrollera hojen (på alla varvtal och föripasserande så gott det går) innan jag åker till bana,
Problemet är bara att alla bullermätare du köper i konsumenthandeln och för mindre än ca 5000 kr har så stora toleranser att de bara ger dig en grov fingervisning om sakernas verkliga tillstånd. Det enda som räknas i lagens mening är en mätare i klass 2 (SS-EN 61672) eller bättre, nyligen kalibrerad med en kalibrator av motsvarande instrumentklass (som i sin tur kalibrerats årligen). Om vi bortser från den osäkerhet i mätresultat som kommer av brister i själva mätförfarandet och tittar på endast instrumentfelet, kan det utan problem uppgå till storleksordningen +/- 2 dB eller mer mellan en kalibrerad klass 2 mätare och en okalibrerad hobbymätare för nån tusenlapp.

Med detta vill jag bara säga att man inte skall lägga allt för stor vikt och tillit vid egna mätningar om man inte vet exakt vad man gör. Annars riskerar man att bli besviken. Och arg.:tungan
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vet att det är trådlyft av rang....Men det gäller faktiskt buller på Anderstorp
Sprang på denna artikeln på ett annat motorrelaterat forum


qntNZze.jpeg

GBNEARi.jpeg

djTPGt9.jpeg

iwlIECN.jpeg
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Jag hoppas verkligen på elhojar, inte bara för att de är tysta utan även för att slippa oroa sig för olja, brända ventiler, rasade lådor och allt sånt. Och att slippa växla. Bara sikta och ladda. Tänk att kunna köra till 23:00 ifall man vill det.
 

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Ort
Halland
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Jag hoppas verkligen på elhojar, inte bara för att de är tysta utan även för att slippa oroa sig för olja, brända ventiler, rasade lådor och allt sånt. Och att slippa växla. Bara sikta och ladda. Tänk att kunna köra till 23:00 ifall man vill det.
Men du vet, de kommer börja brinna!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Ja fy! Men mest orolig för "Gunnel, Gudrun" eller vad fan hon nu hette. Kan hon sova om det blir tyst runt mossen? Kanske börjar känna sig ensam?
Jag tror inte det räcker med "ljudlösa" elektriska fordon, det kommer alltid finnas något att klaga på.

Samma som stadsbor flyttar ut på landet och störs av höns, hästar och kossor och ibland lyckas få bort det de störs av.
Men dessa personers "störning" kommer vi aldrig ifrån, deras störningsgräns flyttas bara. :(
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Jag tror inte det räcker med "ljudlösa" elektriska fordon, det kommer alltid finnas något att klaga på.

Samma som stadsbor flyttar ut på landet och störs av höns, hästar och kossor och ibland lyckas få bort det de störs av.
Men dessa personers "störning" kommer vi aldrig ifrån, deras störningsgräns flyttas bara. :(
Like my neighbour, she calls the cops on the cops because the sirens are bothering her.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
"Hon medger att hon visste att banan fanns där när de flyttade dit.

-...men inte att det skulle låta så in i helsike."

Nehe? Det var ju synd att du tog ett beslut som du i efterhand inte är helt nöjd med. Sånt händer, bara att gå vidare med livet.
För det var ju helt och hållet ditt beslut att flytta dit utan att veta - och inte heller ta reda på - hur mycket det skulle låta. Helt och hållet ditt val.
 
Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
"Hon medger att hon visste att banan fanns där när de flyttade dit.

-...men inte att det skulle låta så in i helsike."

Nehe? Det var ju synd att du tog ett beslut som du i efterhand inte är helt nöjd med. Sånt händer, bara att gå vidare med livet.
För det var ju helt och hållet ditt beslut att flytta dit utan att veta - och inte heller ta reda på! - hur mycket det skulle låta. Helt och hållet ditt val.
Men nu är det Sverige och då är det andra som ska ändra sig. :gnissla
Det finns alldeles för många som vill ha bort allt som de störs av.

Men om jag ogillar ljudet när en golfboll slås iväg och skulle jag väl inte bosätta mig nära en golfbana?

Jag är annorlunda och låter bli att läsa inlägg på detta forum som jag tycker är ointressanta istället för att få dem att sluta skriva, för mig, ointressanta inlägg.

Jag låter också bli att läsa inlägg av forummedlemmar som jag inte gillar istället för att få dem att lämna forumet.
 

JockeP22

Rak höger
Gick med
23 Jun 2007
Ort
Gimli, Manitoba
Hoj
.
case closed.jpg

Case. Closed.

Jag drar en parallell till en viss sverigefinsk programledare (PH). Han köpte en bostadsrätt på Kungholmen i Stockholm 2013 och fyra år senare fick han igenom sitt klagomål om att kyrkan som ligger i närheten (Kungholms kyrka) skulle sluta ringa i sina klockor som de gjort i nästan 400 år. För stackars PH tyckte det var irriterande att behöva höra klockorna i sin fina lägenhet.

Hur har man mage att bosätta sig 60 meter från en kyrka med klockor (ja det är så pass nära han bor) och yttra sig om något sådant? Att klaga över något sådant.

Vidrigt. Samma med folk som bosätter sig nära banorna vid Mantorp, Anderstorp, Spa, Monza, Imola osv och sedan klagar över ljuden.
 
Last edited:
Nyheter
Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Top