Innan jag drar sönder pinnbultarna till avgassystemet...

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
Jag ska ta loss avgassystemet. Några av muttrarna på pinnbultarna sitter som f-n. Visserligen har jag inte tagit i med det tunga artilleriet ännu men redan med en vanlig 10:ans lednyckel känns det läskigt klent. Det är c:a 2cm långa M6 muttrar som sitter på pinnbultarna. Jag tror inte dom är gängade hela vägen. Redan i höstas fick dom första duschen 5-56.

Några andra goda råd innan jag vrider sönder bultarna och sätter en dit en grispitt som jag sedan bryter av? :galen

/Peter
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Ta i lite till du..det som brukar hända är att man skuvar ur pinnbulten ur toppen.
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Retep skrev:
Jag ska ta loss avgassystemet. Några av muttrarna på pinnbultarna sitter som f-n. Visserligen har jag inte tagit i med det tunga artilleriet ännu men redan med en vanlig 10:ans lednyckel känns det läskigt klent. Det är c:a 2cm långa M6 muttrar som sitter på pinnbultarna. Jag tror inte dom är gängade hela vägen. Redan i höstas fick dom första duschen 5-56.

Några andra goda råd innan jag vrider sönder bultarna och sätter en dit en grispitt som jag sedan bryter av? :galen

/Peter


:mattias Värme! Ta fram gasolen eller acetylenen och värm ordentligt. Låt det sen svalna och det brukar lossna lätt.
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Se till att ta en 6kants hylsa så du inte få muttern rund nu!

Som Kawwa skrev så fungerar värme riktigt bra, men låt det inte svalna innan du lo(s)sar :tummenupp
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Gassvets suverän för sånt. Annars klappa till på skruven ordentligt ett par ggr.
Troligen släpper den i toppen då. Sätt lite kopparpasta på muttern v monteringen.
Helst inte koppar i alugängorna, känns det som...
Finns alupasta oxå tror jag.
/u
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
Tack alla för goda råd. Jag har hammare, gasol, alu-pasta, koppar-pasta. Köper 6-kanthylsa. Lossar bultarna från toppen så är ju det inget problem.

Tack!

/Peter
 

Falafelbabianen

Pessimist (Leg)
Gick med
9 Dec 2003
Ort
i en kartong på botten av en sjö
Hoj
Honda VFR 03
Jag skulle plocka av krökarna och i en veckas tid så sprayade jag på 5-56 och wd-40 på alla muttrar... och det funkade ändå inte.

Bered dig på att slipa ut resterna av pinnbulten (g-pittar funkar ju som bekant inte)
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
ulf_lundin skrev:
Gassvets suverän för sånt. Annars klappa till på skruven ordentligt ett par ggr.
Troligen släpper den i toppen då. Sätt lite kopparpasta på muttern v monteringen.
Helst inte koppar i alugängorna, känns det som...
Finns alupasta oxå tror jag.
/u

Inte mening att sabba tråden men, när kan man INTE använda alupasta?

(finns f.ö på biltema för 20kr/tuben)
 
Last edited:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
PD skrev:
... låt det inte svalna innan du lo(s)sar ...
Jo, det ska visst svalna. Försöker man dra loss medan bitarna är varma så ökar risken att muttern skär på skruven markant.

Muttern ska alltså glödgas med gassvetsen. Gasol fungerar inte lika bra eftersom det inte ger lika koncenterad värme.

Och skruven ska inte monteras med koppar/alupasta i toppen, den ska monteras med starkt låsmedel (typ Loctite lagermontering eller liknande) så att den blir kvar i toppen. Däremot ska mutten monteras med koppar/alupasta enligt vad som skrivits ovan.
 

Ulfis

aka Retep
Gick med
13 Oct 2004
Ort
Sollentuna
Hoj
VFR800 -08, CBR600 -96
Robban_C skrev:
.....[snip]Och skruven ska inte monteras med koppar/alupasta i toppen, den ska monteras med starkt låsmedel (typ Loctite lagermontering eller liknande) så att den blir kvar i toppen. Däremot ska mutten monteras med koppar/alupasta enligt vad som skrivits ovan.

Nu blev det svårt, när Robban_C och ulf_lundin säger olika saker. Jag kan tänka mig att det är bättre att pinnbulten lossnar än att den går av?????

/P
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Retep skrev:
Nu blev det svårt, när Robban_C och ulf_lundin säger olika saker. Jag kan tänka mig att det är bättre att pinnbulten lossnar än att den går av?????

/P

Nja dom sa väl samma sak? Kopparpasta på muttern
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
där skulle jag kört locktite :tummenupp




men som med värmen tidigare så gör vi alla inte lika! ......... rörigt? :va :hihi
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Vilken Loctite som helst håller för typ 120-130 grader. Toppen blir normalt sett ungefär så varm MEN låsmedlet ger sig inte helt vid dessa temperaturer. Det klarar alltså ännu högre temp men med försämrad hållfasthet. 120-130 är vad dom tål med helt bibehållen styrka.
Alltså höghållfast Loctite (eller liknande av annat fabrikat) på skruven mot toppen vid montering. Behöver man sen lossa skruven nån gång så värmer man skruven och området i dess närhet. Når man 100-150 grader i närområdet och glödgning av skruven så lossnar den sen utan några större problem. :tummenupp
 

RIOTS

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2005
Ort
överallt
Hoj
retta äntligen
Robban_C skrev:
Jo, det ska visst svalna. Försöker man dra loss medan bitarna är varma så ökar risken att muttern skär på skruven markant.

Muttern ska alltså glödgas med gassvetsen. Gasol fungerar inte lika bra eftersom det inte ger lika koncenterad värme.

Och skruven ska inte monteras med koppar/alupasta i toppen, den ska monteras med starkt låsmedel (typ Loctite lagermontering eller liknande) så att den blir kvar i toppen. Däremot ska mutten monteras med koppar/alupasta enligt vad som skrivits ovan.
när du värmer så sväller ju muttern sedan när den svalnar så krymper den igen värm bara på muttern om det går och dra lös den (varm)
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Värmer du muttern så värmer du ju skruven i stort sett lika mycket! De sitter ju ihop för satan! Kolla hur mycket kontaktyta det är mellan skruv och mutter (i gängorna) om du inte tror på det. Alltså sväller mutter och skruv lika mycket! Eller tror du att skruven är helt immun mot värmen?
Och en het gänga skär lättare än en kall gänga. Punkt.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top