Inköp av Yamaha R1

gasenibotten

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2013
Ort
vårgårda/Hjo
Hoj
Honda CBR 1000rr
jag har kikat på typ 00 - 02:eek:r. så inget nytt, blir både gata o bana o bakhjulet...hur är dom med förgasare gentemot dom med sprut då?
tusen tack för alla svar!
 

maki_n

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2010
Ort
Skauune
Hoj
R1 -98 m.m.
02-03an e en schysst hoj väldigt lätt och köra på bakhjulet med och kolla dock bara om den orkar varva ut 5an. hade 2 st förra året den ena orkade ej varva ur 5an medans den andra orkade, polaren hade samma "fel" på sin r1 02 som han hade för något år sen.

Förgasar r1orna dricker mycket olja 1 liter per 100 mil ca och dom dricker mkt bensin
 

WheelieWingård

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Hyltebruk
Hoj
Yamaha YZF R1 -03, Honda VFR RC36 -90
Har en 03 och är kanonnöjd. Däremot är bromsarna under all kritik, långt efter prestandamässigt mot hojen i övrigt. Prestandamässigt skiljer det givetvis en del, kanske från ca 200 och uppåt pga mer effekt i de nyare men när de börjar kröka är det med fräscht gummi inte svårt att hålla jämnt skägg med värre maskiner förutsatt att alla är relativt lika duktiga på att köra.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha FZR600R -94, tidigare Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92
Insprutet på 02-03:eek:rna är uppbyggt nästan som förgasare så den beter sig ungefär likadant som förgasarmodellen. Det hela handlar väl mest om hur mycket pengar du tänkt lägga. Har du en budget på 30 papp, köp en 02, har du mer pengar så kan du ju gå upp ett par årsmodeller. Det är värt att provköra ett par olika med innan man handlar.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
..... Förgasar r1orna dricker mycket olja 1 liter per 100 mil ca och dom dricker mkt bensin
Nja, det där lär ju inte vara generellt, körde 5000mil med min -99 och det var inte som att den "drog" olja...
Vet inte det där med soppaförbrukningen men jag hade min på justering samt kittade den med dynojet steg2 och körde man inte som en blådåre låg den på 0,50-0,55L/mil..

R1 -99 var en väldigt trevlig och pålitlig hoj men instämmer med många andra, köp något efter -04.
Har haft R1 -99, -05 och -07.
 

Achtung!

Snigeln
Gick med
15 May 2011
Ort
Mölndal
Hoj
R1 1999 såklart!
Samma med min 99, drog nästan ingen olja alls! Den bästa banhojen jag någonsin haft var min r1a 99! Det enda negativa jag kan komma på med r1or mellan 98-01 är att de har alldeles för mycket effekt för att köra bana med!
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Samma med min 99, drog nästan ingen olja alls! Den bästa banhojen jag någonsin haft var min r1a 99! Det enda negativa jag kan komma på med r1or mellan 98-01 är att de har alldeles för mycket effekt för att köra bana med!

du har alldeles rätt, men har du testat större bana än de för rc bilar eller go-kart ?
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Lånar tråden lite. så egnetligen är 08 den r1an som är bäst att köpa? eller har jag missuppfattat. ska själv köpa r1a och kollar på en 06a, alternativ 04. Men kan självklart skaka fram mera pengar. haft 10a förut och var super nöjd med den hojen

sen undrar jag lite om cbr/gsx-r om man väljer en av dessa vilka modeller ska man passa sig för för och nackdelar.

Allt är relativt, smaken är som baken och de enda svar du får på sådana frågor är personliga tyckanden. En -08 är utan tvekan den R1 som har mest effekt. De efterföljande -09 och senare har inte lika mycket effekt och de är dessutom lite tyngre på grund av motorkonceptet. Men blir den en sämre hoj på grund av detta, då...? Inte enligt mig. Min åsikt är att crossplanemotorn gör hojen till en bättre gathoj. Detta i kombination med att jag är ganska less på alla intetsägande radfyrakaraktärer och att jag vill ha en driftsäker hoj med japansk kvalitet gjorde att jag avsiktligt valde en sådan. Yamaha är inne på en tydlig linje med att bygga hojar med användvar effekt och jag delar den uppfattningen.

Det fanns väl någon årsmodell CBR1000 som ville dricka olja och någon som hade lite strul med växellådan, men annars är de väl ganska skottsäkra. Samma sak med GSX-R 1000, har inte hört just något om dem. Sådan information får du lätt fram genom att surfa runt lite på respektive märkesforum, om det finns något "kvalitetsproblem" så kommer det garanterat fram på dessa forum.
 

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Ort
varberg
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
Säg det till Rossi och Lorenzo då.

Anti det ena och det andra finns nog på alla moderna sporthojar. Tricket är att lära sig att använda dem till sin fördel. Eller helt enkelt slå av dem.

Som sagt. Bara slå av anti ditt och datt med ett knapptryck
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
R1 2012 och framåt har bara Anti ditt o inget anti datt... Ett leovince slipon senare så är symaskinen borta ! Jag va grymt nöjd med min 05a och dom har ju kommit ner riktigt bra i pris med så kan man lägga till några tusen o få den modellen så hade inte jag tvekat i alla fall ! Men nu när man kört 12an ett tag så känns en 05a som helt utan botten o mellanregister men när jag hade en så va det ju inget man tänkte på !
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Yeah, förgasarhästar...!

Glöm allt vi sagt, köp en 98-01. Alla vet att hundratrettio förgasarhästar är som tvåhundra insprutningshästar...!

Grattis till VM i att missförstå, sa jag förgasarhästar någonstans?
Nej jag sa att en förgasarhoj har ett härligt ljud enligt mig.

:huvet
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
sen undrar jag lite om cbr/gsx-r om man väljer en av dessa vilka modeller ska man passa sig för för och nackdelar.

Suzuki har en world wide recall ute nu på bromspumpen på de flesta gsxr-modeller. Så kan vara värt att kolla så att det är gjort (annars se till att det blir gjort) om man ska köpa en sån.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Grattis till VM i att missförstå, sa jag förgasarhästar någonstans?
Nej jag sa att en förgasarhoj har ett härligt ljud enligt mig.

:huvet

Jag missförstår dig inte, jag ironiserar bara över forummedlemmen som på fullaste allvar hävdade att förgasarhästar visst var starkare än insprutningshästar...

Som någon redan nämnt, R1 från 2012 har endast traction control, inga andra former av anti-elektronik. Precis som Aprilia men till skillnad från BMW en mycket väl fungerande sådan. Som går att slå av för den som vill så.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag kan inte sluta att förundras över de här akademiska diskussionerna som uppstår kring sporthojar med ojämna mellanrum.

Som jag ser det finns det bara ett sätt att köpa en sporthoj:
Köp den hoj som får ditt hjärta att klappa extra hårt som är så nära din budgetgräns som möjligt.

Sporthojar köper man med hjärtat, inte med hjärnan. Att hålla på och diskutera huruvida en modell har 5 hästar eller 3 Nm mer än en annan modell är strunt samma. Jag vågar påstå att det endast är en handfull personer i Sverige idag som verkligen kan utnyttja den sista droppen kraft i vilken modern sporthoj som helst, oavsett märke, modell eller tillverkningsår. För alla oss andra är det oväsentligt att diskutera om det är bättre att köpa en -XX än en -YY med motiveringen att -XX faktiskt har mer effekt, vi kommer aldrig att märka skillnaden.

Nej, döda spargrisen, sälj en njure, panta tomburkarna. Sedan tar du de pengarna och köper den hoj du tycker är snyggast som du har råd med (självklart måste du sitta okej på den också...).
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Jag missförstår dig inte, jag ironiserar bara över forummedlemmen som på fullaste allvar hävdade att förgasarhästar visst var starkare än insprutningshästar...

Som någon redan nämnt, R1 från 2012 har endast traction control, inga andra former av anti-elektronik. Precis som Aprilia men till skillnad från BMW en mycket väl fungerande sådan. Som går att slå av för den som vill så.

Lite svårt för mig att veta som inte har läst det där :arsele
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top