Inköp av Yamaha R1

gasenibotten

Ny medlem
Gick med
14 Feb 2013
Ort
vårgårda/Hjo
Hoj
Honda CBR 1000rr
Ska gå ifrån att köra r6 till att börja köra r1 hade jag tänkt, någon som vet något om vilka årsmodeller man ska undvika, har hört att visa modeller får problem med förgasararen när man kör på bakhjulet med dom?
några tips?
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Köper du 03 och nyare så är det insprutning...

Köp så nytt du kan och har råd med då dom alltid blir bättre!

Vill du riktigt bra råd så får du specificera budgeten bättre osv.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
2002 kom sprutet . ca 150 hk. Lika som 2003. 2004-2006 kom en ny modell. ca 172hk . 2007-2008 ytterligare uppdatering, ett par hk till. Tillbaka till 4-ventils topp.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Som Aryey skriver.. vad har du för budget? Är det någon/några speciella årsmodeller du siktar in dig på?

Står bara att du går till en R1:a, och det finns ju skillnader mellan t ex en R1 -99 och en R1 -09. :)
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Vad ska du använda hojen till?
Bankörning
Gata
Bakhjulskörning
Blandat

Har du råd. Välj nyare än 04
Är det 04-06 du siktar in dig på o vill köra bakhjul. Undvik 06 då den har 20 mm längre sving

Är det 07-08. Unvik 07. Då den har trängre smörj kanaler och rasar vid för mycket bakhjulskörninh.

04 kom radiella bromsok fram
07 kom 6 kolvs ok
09 kom den med variabel tändföljd. Dock inte lika kul att slanga med. Samt sämre framgaffel än tidigare årsmodeller
 

jika

Medlem
Gick med
11 Jun 2008
Ort
Malmö
Hoj
XT660Z Teneré, Thunderace -96 (till salu)
Är det 04-06 du siktar in dig på o vill köra bakhjul. Undvik 06 då den har 20 mm längre sving

Förlåt för att jag kapar tråden lite snabbt.

Sitter de två extra cm bara i svingen? Som den tvåmeterskarl man är, jagar man ju gärna annars extracentimeter som påverkar sittställningen till det bättre :tungan

Edit: Anledningen till att jag frågar är att det oftast bara står 20mm längre hjulbas.
 
Last edited:

Ceara

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2012
Ort
Oxelösund
Hoj
Aprilia Tuono v4r aprc abs -14
Måste älska när någon gör en tråd, folk börjar hjälpa till & ställer frågor för att sedan inte få några gensvar :glömdet :crash
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Förlåt för att jag kapar tråden lite snabbt.

Sitter de två extra cm bara i svingen? Som den tvåmeterskarl man är, jagar man ju gärna annars extracentimeter som påverkar sittställningen till det bättre :tungan

Edit: Anledningen till att jag frågar är att det oftast bara står 20mm längre hjulbas.

Köp inte Yamaha om du är lång, jag sitter som en sköldpadda på dom.
Kawa och Ducati är bättre för långa personer.
Har inte kört varken en sukka eller honda och kan inte uttala mig om dom.

OBS, nu menar jag sportmodeller.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Som flera redan har sagt, om du har råd så sikta på att köpa -04 eller nyare. En helt ny och modernare uppbyggd hoj jämfört med 98-03. Och ja, -06 fick längre sving vilket de flesta ser som en fördel och det är ingen märkbar nackdel för den dom kan slanga. Om du har ännu mer stålar så är 07-08 den R1 som haft mest effekt. YCC-I, YCC-T och fyrventilstopp vilket inte finns på tidigare. Vill du ha trevligast motorkaraktär (men varken mest effekt eller lägst vikt) så är det -09 kross-plejn och senare som gäller.

Och som vanligt då du shoppar sporthoj så är det skicket som avgör priset. Oskruvad originalhoj med fullstämplad servicebok alla dagar i veckan före miniblinkersbestyckat ex med tveksam historia.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Sitter de två extra cm bara i svingen? Som den tvåmeterskarl man är, jagar man ju gärna annars extracentimeter som påverkar sittställningen till det bättre :tungan

Detta påverkar inte sittställningen. Enda skillnaden mot 04-05 är att hjulaxeljusteringarna sitter lite längre bak. Svingens infästning är fortfarande densamma.
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Som flera redan har sagt, om du har råd så sikta på att köpa -04 eller nyare. En helt ny och modernare uppbyggd hoj jämfört med 98-03. Och ja, -06 fick längre sving vilket de flesta ser som en fördel och det är ingen märkbar nackdel för den dom kan slanga. Om du har ännu mer stålar så är 07-08 den R1 som haft mest effekt. YCC-I, YCC-T och fyrventilstopp vilket inte finns på tidigare. Vill du ha trevligast motorkaraktär (men varken mest effekt eller lägst vikt) så är det -09 kross-plejn och senare som gäller.

Och som vanligt då du shoppar sporthoj så är det skicket som avgör priset. Oskruvad originalhoj med fullstämplad servicebok alla dagar i veckan före miniblinkersbestyckat ex med tveksam historia.

Se där tvista de lärde, jag provkörde en R1 -14 och det var nog det tråkigaste sömnpiller jag har kört, med anti ditten och anti datten.
Full malle resulterade i lätt framände och tyst och elmotor-jämn acceleration. Hela poängen med att köra hoj var borta.

En hoj ska bråka och bröla, skaka och stöna.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Säg det till Rossi och Lorenzo då.

Anti det ena och det andra finns nog på alla moderna sporthojar. Tricket är att lära sig att använda dem till sin fördel. Eller helt enkelt slå av dem.
 
Last edited:
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Säg det till Rossi och Lorenzo då.

Anti det ena och det andra finns nog på alla moderna sporthojar. Tricket är att lära sig att använda dem till sin fördel. Eller helt enkelt slå av dem.

Mjo men nu kör jag hoj för nöjes skull och då är inte en symaskin att föredra.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Se där tvista de lärde, jag provkörde en R1 -14 och det var nog det tråkigaste sömnpiller jag har kört, med anti ditten och anti datten.
Full malle resulterade i lätt framände och tyst och elmotor-jämn acceleration. Hela poängen med att köra hoj var borta.

En hoj ska bråka och bröla, skaka och stöna.

hmm.. låter som om du beskriver en HD
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Bröla kan väl möjligtvis stämma in på en kross-plejn på mellanvarv, men de övriga stämmer knappast in på vare sig kross-plejn eller konventionell radfyra.

Och stöna...? Vad gör du egentligen med dina hojar...?
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
hmm.. låter som om du beskriver en HD
Du passa dig :arsele

Bröla kan väl möjligtvis stämma in på en kross-plejn på mellanvarv, men de övriga stämmer knappast in på vare sig kross-plejn eller konventionell radfyra.

Och stöna...? Vad gör du egentligen med dina hojar...?

HAha, njä en förgasarradfyra med slip on kan låta fint.
Men jag är ju twin-frälst nuförtiden. Min Ducati stånkar och stönar massor :banana
 

nico113

Medlem
Gick med
17 Jun 2013
Ort
s
Hoj
Yamaha r1 2010 stulen. zx10r 2011 SÅLD. Hojlös
Lånar tråden lite. så egnetligen är 08 den r1an som är bäst att köpa? eller har jag missuppfattat. ska själv köpa r1a och kollar på en 06a, alternativ 04. Men kan självklart skaka fram mera pengar. haft 10a förut och var super nöjd med den hojen

sen undrar jag lite om cbr/gsx-r om man väljer en av dessa vilka modeller ska man passa sig för för och nackdelar.
 
Last edited:
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top