Ingen efterfrågan på hojar nu?

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Haha, så jäkla bra ni resonerar ibland. Snart får man köpa hus utan att få titta på de invändigt först :rolleyes:

Jag hade aldrig köpt en hoj av en säljare som förbjöd mig att provköra den. Bryr mig väl inte om han är nojjig för sin hoj, jag hade ju blivit nojjig för dolda fel istället.
 

Kryckan

Twintorsk!
Gick med
19 Nov 2007
Ort
Ljusdal
Hoj
KTM SD990
Nu är jag inte så insatt i snöskotervärlden men vill folk inte gärna testa dom också? :näsblod

Du har en väldigt bra poäng där Storfot.
Det är det negativa med skoterköp på barmarkssäsongen, man får inte tillfälle att provköra.

Är man någorlunda kunnig så kan man ofta avgöra skicket utan provkörning.

Sen fattar jag inte snacket om att man inte ska provköra? Klart man måste testa det man ska köpa? :)
 

Slif

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2009
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 650 -81 -> Café
håller med om att man självklart ska provköra hojjar av nyare modell på en firma istället för att utsätta privatmarknaden för sina egna tester, men hur fan ska man göra om man t ex som jag letar efter en 30 år gammal hoj för ombyggnadsprojekt till en caféracer? Jag har provat 5 st olika modeller (som jag aldrig kört tidigare) och inte fastnat för någon. Detta berodde inte enbart på diverse fel som jag upptäckte med bl a trasiga växel-lådor, läckande motorer och dålig kompresion utan även att själva hojjmodellen inte tilltalade mig i form av chassi och motor.
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Klart som fan att man provkör det ex man är intresserad av. Kul att få hem ett ök med massa vibrationer och vevlagerbyte för att man ska vara snäll mot säljaren.
 

conkers

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2010
Ort
Trollhättan
Hoj
Triumph Daytona 955i Centennial Edition 2002. Norton Commando '69 Cafe
Prisbilden på Blocket visar vad folk vill ha, inte vad dom får.

Kul att ni fick sålt den.

Lite sent, men Besserwisser håller jag med om... samt att hojar (bilar..vad som helst) som finns kvar på blocket längre en 2-3 dagar är helt enkelt för dyrt.... problemet är att amn oftast sätter pris baserade på vad "dom andra" begär..

Gyllene regel... har man inte haft mail eller telefon samtal inom 48 timmar... sänk priset...

Conk.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Hojar är dyra nu generellt, för 2år sen köpte jag min TL, killen begärde 23, fick den för 21. Nu när jag kollade blocket var billigaste gammel TL 27k.

Innan dess hade jag en zx9r 03-a, köpte den för 4 år sen för 50bagis, nu ligger billigaste på 48k på blocket, altså tappat 2k i värde på 4år :va
 

Speedgirl

Ducatislyna
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Skåneland med Tazadar
Hoj
Ducati 848 -10
Som sagt du måste ligga under i pris, eftersom de flesta ligger för högt. Sen har du så speciell lack, så tyvär är nog risken stor att andra inte gillar den. Det är lättare att sälje en orginalhoj

men kan inte folk bara höra av sig och säga vad de vill ge? jo jag vet den jäkla lacken förstör nog en del. :död
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Men då får dom väl fan åka till en firma fattaruväl :kulspruta
Här provkörs fan ingenting :fatta!




Undra på att folk inte får något sålt :rolleyes:

Ja så måste det ju vara, handlarna fixar väl fram en hektar konstgjord snö så man kan prova i lugn och ro. :rolleyes:

Eller så finns det snöskoterhallar så man kan köra året runt, vad vet jag, jag är från Stockholm. :huvet

Du har en väldigt bra poäng där Storfot.
Det är det negativa med skoterköp på barmarkssäsongen, man får inte tillfälle att provköra.

Är man någorlunda kunnig så kan man ofta avgöra skicket utan provkörning.

Sen fattar jag inte snacket om att man inte ska provköra? Klart man måste testa det man ska köpa? :)

Jo man kan säkert avgöra det utan att provköra, blir bara lite surt om det visar sig att skotern är kinkig vid kallstart eller något. :D
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Ja men om du säljer din hoj och tillåter att 13 "skojare" kommer och bara vill prova. Det finns inte i din värld heller, hur mycket du än vill få det att låta i den här tråden. Kan lova att du gjort på samma sätt fast du inte skrivit det i annonsen.

Driver du med mig????????? 1. Jag har INGEN Gixxer. Så jämför inte med dem. Jämför med likasinnade R1:eek:r? Miltal, pris, ägare you name it. Det där var det sjukaste mottugg jag läst på länge haha. Som att jag skulle leta efter en Supra, men väljer en Skylline GT-S pga det lägre priset :huvet

Precis :) Tack och bock för det. Skönt med folk som förstår mig och kan lägga fram det bättre :)



Men vad fan ... -.- När jag var på jakt efter min ville jag just ha en "blå literklubba som det står Yamaha på tanken" va. Kollade inte ens andra

Det kan jag inte hålla med om ... Är du en seriös köpare har du väl pengarna? Rätta mig om jag har fel?

Jag quotade ett par välvalda inlägg jag tänker svara på.

Lika mycket som du anser att provkörning är det sista som sker innan affären är klar så anser du säkert också att eventuell köpare in tappar hojen, raggar på din fru eller pinkar i din rabatt... men du skriver det inte!
Att i annonsen skriva förhållningsregler gör att man som köpare ryggar tillbaka och letar efter en mer medgörlig säljare.

Sen vad gäller sökning och vad du jämför med så måste jag säga att du verkar utgå väldigt mycket från dig själv och hur du letar hoj... men det är ju inte du som är målgrupp för din annons eller hur? ;)
Du måste utgå från hur många andra tänker, och många andra som tittar på gamla hojar kan säkert tänka sig att tumma på vad det står på tanken.

Du verkar allmänt ganska insnöad på att det skall funka så som du vill att det skall funka istället för att försöka förstå marknaden, jag säger, tänk om och ta till dig av allt som många här har skrivit och öppna sinnet lite. :tummenupp

Vad gäller att ha med pengar, jag skulle ALDRIG ta med mig 40k i vare sig pantväxel eller kontanter till en helt främmande person jag aldrig sett. Första mötet är kontantlöst men med möjlighet att få fram dem på momangen.
 
Last edited:

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Du har en väldigt bra poäng där Storfot.
Det är det negativa med skoterköp på barmarkssäsongen, man får inte tillfälle att provköra.

Är man någorlunda kunnig så kan man ofta avgöra skicket utan provkörning.

Sen fattar jag inte snacket om att man inte ska provköra? Klart man måste testa det man ska köpa? :)


Finns ju alltid sjöar?:rolleyes:

Nä men, skotrar har ju fördelen(?) att dom har en förmåga att aldrig vara felfria..=) Men de äre värt!:yoparty
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Ja så måste det ju vara, handlarna fixar väl fram en hektar konstgjord snö så man kan prova i lugn och ro. :rolleyes:

Eller så finns det snöskoterhallar så man kan köra året runt, vad vet jag, jag är från Stockholm. :huvet

Ja handlarna är gudar på att låta en provköra deras prylar för att sedan gå och handla hos någon privatist. Samma sak gäller även skinställ och annan säkerhetsutrustning. Det är absolut inte meningen att man ska handla det där man provar det, utan handlarna är enbart till för att prova saker så att man kan handla det privat eller på internet. För gud vad jobbigt det skulle vara om någon ville provköra ens privata fordon för ett ev. köp :rolleyes:


För tydlighetensskull kan jag väl poängtera att det här inlägget var lika ironiskt som det förra :katt
 

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
Ja handlarna är gudar på att låta en provköra deras prylar för att sedan gå och handla hos någon privatist. Samma sak gäller även skinställ och annan säkerhetsutrustning. Det är absolut inte meningen att man ska handla det där man provar det, utan handlarna är enbart till för att prova saker så att man kan handla det privat eller på internet. För gud vad jobbigt det skulle vara om någon ville provköra ens privata fordon för ett ev. köp :rolleyes:


För tydlighetensskull kan jag väl poängtera att det här inlägget var lika ironiskt som det förra :katt

Knallar du runt hos andra motorcyklister och provar deras skinställ innan köp istället för att gå till en affär menaru? :va

Det lär finnas ett visst intresse hos varje fabrikat att deras utvalda märkeshandlare/återförsäljare står med provhojar till förfogande för presumtiva. kunder. Så kallade democyklar. Det borde inte vara en nyhet för någon, eller??
 

Yami

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jul 2009
Ort
På landet
Hoj
XJR1300
Min Retta gick på under en vecka, såldes i slutet på april.
Den som kom och tittade åkte också hem med den.
Jag baserade priset på vad jag givit för den, adderade priset för alla extra grejer, nya däck och motorbyte.
Lade till några tusen = 39500:-.
Kollade sedan blocket och såg då att jag låg i de lägre prisskikten.
Den som kom prutade 5500:- och vi slutade med en prutning på 3000:- dvs 36500:-.
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
men kan inte folk bara höra av sig och säga vad de vill ge? jo jag vet den jäkla lacken förstör nog en del. :död

Kass tid på året dessutom. Jag försökte sälja min Hornet i fjol. Ett par tusen över andra annonser dessutom, men jag var inte desperat så jag sket i det. Ingen hörde av sig ens.

Sedan försökte jag igen i April i år, till samma pris. 3st hörde av sig nästan samtidigt och den gick till den som nappade först till samma pris som året innan.

Timing på året är skiten. Nu har de flesta redan köpt för säsongen.
Detta tips tar jag betalt för, jag skickar kontonummer via PM :)
 
Last edited:

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Lade ut min för ett tag sen för 42k, bara en person som hört av sig.... Har jag satt för högt pris???
http://www.blocket.se/vastmanland/Kawasaki_ZX9R_Ninja_ev__byte_mot_motard_34027259.htm?ca=9&w=3

Enligt mig så är det priset för högt. Finns det många liknande hojar för 32-36k så är 42 för mycket.
Du får tänka på att de för 32-36 kommer prutas runt 10-15% med.

Som ett exempel kan jag hänvisa till en polare som köpte en -04 för 3veckor sen. 1200mil och absolut nyskick. Den gick för 45k efter en del diskussioner. Säljaren ville ha lite drygt 50+ men det visade sig inte marknaden anse vara rätt.

http://www.blocket.se/hela_sverige?...=s&ps=&pe=&rs=20&re=21&c=0&ca=23_10&l=0&md=th
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Enligt mig så är det priset för högt. Finns det många liknande hojar för 32-36k så är 42 för mycket.
Du får tänka på att de för 32-36 kommer prutas runt 10-15% med.

Som ett exempel kan jag hänvisa till en polare som köpte en -04 för 3veckor sen. 1200mil och absolut nyskick. Den gick för 45k efter en del diskussioner. Säljaren ville ha lite drygt 50+ men det visade sig inte marknaden anse var rätt.

http://www.blocket.se/hela_sverige?...=s&ps=&pe=&rs=20&re=21&c=0&ca=23_10&l=0&md=th

OT men konstigt han köpte en 04 när de bara tillverkades t.o.m 03,
04 ersattes de av zx10r. Möjligtvis en 03'a utplockad 04, men är ju endå en 03'a
 

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Ort
Kävlinge
Hoj
Speed Triple 1050 -05
OT men konstigt han köpte en 04 när de bara tillverkades t.o.m 03,
04 ersattes de av zx10r. Möjligtvis en 03'a utplockad 04, men är ju endå en 03'a

Sorry, my bad. Fick ringa honom och kolla. -03a var det uttag -04.
 

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Knallar du runt hos andra motorcyklister och provar deras skinställ innan köp istället för att gå till en affär menaru? :va

Det lär finnas ett visst intresse hos varje fabrikat att deras utvalda märkeshandlare/återförsäljare står med provhojar till förfogande för presumtiva. kunder. Så kallade democyklar. Det borde inte vara en nyhet för någon, eller??


Tror nog inte att någon fabrikatör har något intresse av att deras 10år gamla dussinhojar finns för demo hos någon märkeshandlare nej.

Om jag skulle få för mig att köpa ett begagnat skinställ så skulle jag definitivt vilja prova det först, och inte gå till en återförsäljare och prova ersättaren 2led frammåt i tiden nej...
 

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
Tror nog inte att någon fabrikatör har något intresse av att deras 10år gamla dussinhojar finns för demo hos någon märkeshandlare nej.
Där har du förvisso en poäng. Men dom kan antagligen se till så du får provköra den senaste årsmodellen. En R1 från -01 och en från -11 är väl inte som natt och dag i körupplevelse för de allra flesta skulle jag tro. Sporthoj som sporthoj, liksom.

Om jag skulle få för mig att köpa ett begagnat skinställ så skulle jag definitivt vilja prova det först, och inte gå till en återförsäljare och prova ersättaren 2led frammåt i tiden nej... I vilken internetbutik köper du dina begagnade skinnställ? :va
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top