Ingen efterfrågan på hojar nu?

Sannefjord

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2010
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha YZF R1 -01
Håller med till 100 procent. Den skrivelsen innebär ju inte att pengarna de facto ska ligga på bordet. Men köparen ska fan i mig visa ett seriöst köpintresse innan provkörning.

Det är väl för fan inte provkörningen som ska göra köparen sugen på att stänga dealen...jag har iaf ingen lust att ställa ut min mc som demohoj på blocket.

Först ska man vara överens om affären (och priset) sedan sker provkörning. Om då provkörningen visar sig inte motsvara förväntningarna går affären tillbaka.

Precis :) Tack och bock för det. Skönt med folk som förstår mig och kan lägga fram det bättre :)

Jag vill nog påstå att du konkurerar med alla 1000cc sportcyklar, men han skrev ju att han hade jämfört med R1or oxå!

Men vad fan ... -.- När jag var på jakt efter min ville jag just ha en "blå literklubba som det står Yamaha på tanken" va. Kollade inte ens andra
 
Last edited:

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Ort
Bromma
Hoj
MT-09 2020
Det är väldigt enkelt att sälja en hoj!
Varkens väder eller årstid (läs vår, sommar och höst) spelar någon större roll.
"Rätt" hoj till rätt pris säljs inom 1-5 dagar på blocket.
Med "rätt" hoj menar jag främst vilken färgsättning som är "inne"
och att en 1000cc alltid är lättare att sälja än motsvarande 600cc, spelar ingen roll hur billig försäkring man har i annonsen.

Oavsett rätt pris så får man ALLTID en massa idioter som budar en fjärdedel av priset man begär, även fast det är låååångt under "marknadspris".
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Ja men om du säljer din hoj och tillåter att 13 "skojare" kommer och bara vill prova. Det finns inte i din värld heller, hur mycket du än vill få det att låta i den här tråden. Kan lova att du gjort på samma sätt fast du inte skrivit det i annonsen.

Självklart är man selektiv med provkörningen. Kommer någon som ser lite konstig ut så får man ta ställning till det då. Men att skriva som du gör är att utesluta en del seriösa köpare
 

ciparn

Medlem
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Ed
Hoj
MT-09 SP , BMW R100 scrambler
Jaha vad kan du få för bekräftelse ?...

Då cdi boxen på hojar inte registrerar miltal.....:va


Servicebok, besiktningsprotokoll, om den varit påställd alla säsonger sedan 01 osv.

Om en mc från t.ex. 2001 endast har gått 2000mil så ska man nog kolla så att allt verkar stämma med åvanstående punkter.
 

Sannefjord

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2010
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha YZF R1 -01
Självklart är man selektiv med provkörningen. Kommer någon som ser lite konstig ut så får man ta ställning till det då. Men att skriva som du gör är att utesluta en del seriösa köpare

Det kan jag inte hålla med om ... Är du en seriös köpare har du väl pengarna? Rätta mig om jag har fel?
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Driver du med mig????????? 1. Jag har INGEN Gixxer. Så jämför inte med dem. Jämför med likasinnade R1:eek:r? Miltal, pris, ägare you name it. Det där var det sjukaste mottugg jag läst på länge haha. Som att jag skulle leta efter en Supra, men väljer en Skylline GT-S pga det lägre priset :huvet

Det där tror jag inte var nåt "mottugg". Det är bara defacto hur man kollar efter hoj. Det är inte alltid man är ute efter en R1:a. Ibland kanske man tänker "tja, retta, en gixxer eller en 954, låt se vad jag hittar" Prestandamässigt är de väl likvärdiga, den ena är inte snyggare än den andra, och om jag får betala 7k mindre för en CBR än för en R1 med liknande miltal etc, så varför inte ? speciellt när det handlar om en liten budget på 30-40k
 

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
Precis :) Tack och bock för det. Skönt med folk som förstår mig och kan lägga fram det bättre :)

Du har rätt i ditt resonemang rent generellt, men även jag håller med om du ligger 5 000 kr för högt i ditt utpris på blocket. Sänk till 40 jämnt (eller 39900 :tummenupp) och gå med på prut till 38 så har du sålt din hoj innan nästa helg är över.
 
Last edited:

Raesmus

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2011
Ort
Eslöv
Hoj
Honda CBR 600 F2 -92
Jag har precis köpt min första hoj, och kikade runt VÄLDIGT mycket, i prisklasserna 15-25k.

Det jag kan säga att rätt pris krävdes för att jag skulle gå in på annonsen öht. Sen om allt såg bra ut i förhållande till priset med service, miltal och skick så slog jag kanske en pling.

MÅNGA på blocket har fantasipriser, därmed inte sagt att du har det. Min enda förklaring är att du inte har satt ett pris som folk är beredda att betala för just din hoj, annars hade du haft den såld just nu. Det är ju absolut nu folk kikar. Hunnit få suget efter det när man sett hojjar på vägarna, kanske tagit nån lektion osv.

Så jag tror definitivt det är priset.
 

Sannefjord

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2010
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha YZF R1 -01
Servicebok, besiktningsprotokoll, om den varit påställd alla säsonger sedan 01 osv.

Om en mc från t.ex. 2001 endast har gått 2000mil så ska man nog kolla så att allt verkar stämma med åvanstående punkter.

Skrev precis samma sak :) Det går ju att få begrepp om saken på andra sätt med ju
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Oavsett rätt pris så får man ALLTID en massa idioter som budar en fjärdedel av priset man begär, även fast det är låååångt under "marknadspris".

Vissa har ju inget annat för sig än att mejla skambud men jag skulle rent av säga att inte ens skambjudarna orkar vara särskillt aktiva när man begär för mycket och det är när skambudsmejlen börjar regna in som man vet att man ligger rätt i pris och snart har sålt.

dvs
ett eller två skambud i veckan = man är för dyr
ett eller två skambud om dagen = priset är rätt och hojen snart såld.
 

Sannefjord

Ny medlem
Gick med
30 Oct 2010
Ort
Eskilstuna
Hoj
Yamaha YZF R1 -01
Jag har precis köpt min första hoj, och kikade runt VÄLDIGT mycket, i prisklasserna 15-25k.

Det jag kan säga att rätt pris krävdes för att jag skulle gå in på annonsen öht. Sen om allt såg bra ut i förhållande till priset med service, miltal och skick så slog jag kanske en pling.

MÅNGA på blocket har fantasipriser, därmed inte sagt att du har det. Min enda förklaring är att du inte har satt ett pris som folk är beredda att betala för just din hoj, annars hade du haft den såld just nu. Det är ju absolut nu folk kikar. Hunnit få suget efter det när man sett hojjar på vägarna, kanske tagit nån lektion osv.

Så jag tror definitivt det är priset.

Tack för ett bra, och klokt, men kort svar :) Sänker priset ...
 

{Sleipner}

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2009
Ort
stockholm
Hoj
Förbrukade. Kawasaki er6 F. R1 06 Röd. R1 07 Vit Röd. R1 07 Svart. R1 08 Svart
Besiktningspapper och servicebok ... Har du rimligt ökade mil mellan dessa så känns det ju äkta


Känns äkta :D. Är man bara ute efter en falsk äkthet så ja varför inte.

urdragen mätare eller annat hus. Så kan du få hojen att gå sina 50-100 mil per år. Som sagt mil-talen på samtliga hojar ska man inte lita för skarpt på.

Man får gå på de man ser. låga mil-tals-försäljare är oftast de sämsta hojarna. Har man de som ståndpunkt när man säljer hojen trots att man vet hur mycket de fuskas så får man nog svårt att få ut sina pengar. Bedyra de fina skicket på hojen istället. Då låter de mer intressant :)
 
Last edited:

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Det kan jag inte hålla med om ... Är du en seriös köpare har du väl pengarna? Rätta mig om jag har fel?

jo, är jag seriös så har jag pengarna. Men kanske inte med mig i fickan. Jag tar inte ut 40k från banken för att du ska titta på dem, det fattar du väl. Jag kanske vill titta på och provköra 2-3 objekt innan jag bestämmer mig för vilken jag ska ha. Då springer jag inte runt och riskerar bli rånad. Jag vet ju inte vem du är, och vilka homeboys du har med dig när jag kommer med 40k i fickan.
 

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Ort
Göteborg
Hoj
brum brum..
säg som det är du med R1:an du vill egentligen inte sälja:tummenupp


ps. jag och många med mig är nog ganska överens, ÖVERPRIS ! ds..

Men lycka till, än är inte sista idioten född och vips så kanske det står en gó gubbe vid din dörr och köper den...
 

{Sleipner}

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2009
Ort
stockholm
Hoj
Förbrukade. Kawasaki er6 F. R1 06 Röd. R1 07 Vit Röd. R1 07 Svart. R1 08 Svart
jo, är jag seriös så har jag pengarna. Men kanske inte med mig i fickan. Jag tar inte ut 40k från banken för att du ska titta på dem, det fattar du väl. Jag kanske vill titta på och provköra 2-3 objekt innan jag bestämmer mig för vilken jag ska ha. Då springer jag inte runt och riskerar bli rånad. Jag vet ju inte vem du är, och vilka homeboys du har med dig när jag kommer med 40k i fickan.


Är de så de funkar. Jag brukar inte ta upp folks tid i onödan. jag har med mig pengarna och tar hojen för de priset man sagt på telefonen. Om den är i bra skick och inga konstigheter dvs.

Hört talas om postväxel?

Homeboys.... Annars kan man ju alltid själv ta med en kompis. Brukar alltid vara enklast. :tummenupp
 

ciparn

Medlem
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Ed
Hoj
MT-09 SP , BMW R100 scrambler
jo, är jag seriös så har jag pengarna. Men kanske inte med mig i fickan. Jag tar inte ut 40k från banken för att du ska titta på dem, det fattar du väl. Jag kanske vill titta på och provköra 2-3 objekt innan jag bestämmer mig för vilken jag ska ha. Då springer jag inte runt och riskerar bli rånad. Jag vet ju inte vem du är, och vilka homeboys du har med dig när jag kommer med 40k i fickan.

Om jag ska provköra en massa hojjar så åker jag hellre till en firma och provkör för att se vilken modell som skulle kunna passa just mig, inte åker jag och provkör fyra olika mc från privatannonsörer. Men men... det är kanska så man skulle göra för att få den lite mer villiga att sänka sina priser, låta dem förhandla sinsemellan. För att inte bli rånad är en postväxel ett säkrare alternativ.
 
Last edited:

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
Det är alltid ett förbannat provkärande.
Som säljare har ja ingen lust att låna ut cykeln för provkörning i första läget. Är vi nära överens om priset och köparen verkar reko så, ok!
Som köpare har jag ingen lust att åka runt på andra, vilt okända, människors motorcyklar i tid och otid.

Edit: NVM...
 
Last edited:

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Växjö
Hoj
Speed Triple -16
jo, är jag seriös så har jag pengarna. Men kanske inte med mig i fickan. Jag tar inte ut 40k från banken för att du ska titta på dem, det fattar du väl. Jag kanske vill titta på och provköra 2-3 objekt innan jag bestämmer mig för vilken jag ska ha. Då springer jag inte runt och riskerar bli rånad. Jag vet ju inte vem du är, och vilka homeboys du har med dig när jag kommer med 40k i fickan.

Men innan man kommer och tittar har man väl en dialog med säljaren om hur denne vill ha betalt. Alla vill ju inte ha kontanter, en del föredrar växel eller internetöverföring. Detta är man ju överens om ,eller åtminstone har man diskuterat detta, innan man åker x mil för en titt och provkörning. Sedan, handen på hjärtat, det där med att provköra 2-3 objekt innan man bestämmer sig. Hur många har egentligen en sådan köpprocess i verkligen livet? För min egen del hittar jag ETT tänkbart objekt på blocket...frågar ihjäl säljaren över telefon (och t o m förhandlar klart slutpriset) sedan åker jag och tittar, visar att jag är seriöst intresserad (utan att lägga pengarna på bordet), sedan provkörning och affär om provkörning är till belåtelse.

Jag kanske är udda, men jag är sjukt noga med vad jag vill ha...och det är extremt sällan min målbild finns representerad i flera annonser på blocket samtidigt...
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top