Indraget körkort

Jack90

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2010
Ort
Farsta
Hoj
R1 -98
Körde 51 på 30 vägar! Blev av med kortet, var tvungen att ta om det då jag hade en månad kvar på prövotiden :huvet

Hade spärrtid i 2 månader, fick körkortstillståndet tillbaka efter 5 månader då jag vart lägst prioriterad hos VV.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Det var mars månad, jag hade köpt en spretans ny Yamaha R1! Suget efter att köra var så jävla stort så jag var bara tvungen att ha något att åka med tills all snö hade smält. Ringer och lägger undan en minicross hos en firma. Sätter mig i skåpbilen och åker iväg för att hämta minicrossen :) Kommer ut på en raksträcka med superfin sikt och inte ett liv eller bil så långt ögat kan nå, telefonjäveln ringer! jag har ju såklart tappat den på golvet. Sträcker mig efter den och kör ner i diket:rodnar första bilen som passerar är ju såklart en polisbil! Jaha vad har hänt här då frågar den "hjälpsamma" konstapeln? ärlig som jag är så berättar jag hela sanningen :huvet 4000kr i böter och 4 månader indraget körkort för vårdslöshet i trafik!
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
HAHA där kom det! :gnissla

Men inte ska du väl posera för Polisen också? Trodde vi hade något speciellt på bulten! :crash
View attachment 411946

Haha! Nädu jag får hålla mig till att styla för paparazzin endast. Polismannen gillade verkligen inte bakhjulskörningen, vilket jag kan förstå med tanke på platsen...

Utan att vinka in mig så springer han rakt ut i körfältet med den största teleskopbatong jag någonsin sett fullt redo på att mata slag mot mig, trodde väl att jag skulle försöka smita. Såg rätt konstigt ut från mitt håll, tänk er någon som plötsligt springer ut i vägen beredd att slå nå er... behövde komma rätt nära innan jag kände igen hans uniform.

Förklarade det där för honom och sa att i mitt fall helt klart hade räckt med att vinka in mig så hade jag stannat.
 

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Ort
Utanför
Hoj
Yamahahaha
Det där känns extremt hårt bedömt, fyfan vad surt.

Ska jag vara helt ärlig så körde jag högt upp på bakan också direkt efter att dom mätt min hastighet(körde antagligen snabbare än 57 då), men han bortsåg från det eftersom jag stannade direkt och inte försökte smita.

Nu vet du att lägga i 4:an och smita nästa gång :rock
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Nu vet du att lägga i 4:an och smita nästa gång :rock
På en trött xr650 mot 2 snut-hojar som stod redo?

Tar hellre straffet som en man och undviker riskerna man utsätter sig för när man ska försöka smita. Hellre indraget kort + böter istället för att hamna i minneslunden...

Mogen kommentar förresten
 

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
Finns ingen större poäng genom att riskera livet på sig själv genom att försöka smita undan en vanlig fortkörning.I verkligheten så stannar säkert mer än 90% och tar sitt straff men på diverse nätforum så smiter dessa 90% helt plötsligt.Hur nu det kan komma sig. :rolleyes:
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jaha vad har hänt här då frågar den "hjälpsamma" konstapeln? ärlig som jag är så berättar jag hela sanningen :huvet 4000kr i böter och 4 månader indraget körkort för vårdslöshet i trafik!

"Väjde för en grävling" är bra att arbeta in i bakhuvudet som defaultförklaring, så man säkert drar den oavsett hur yr i knoppen man än är när man blir hörd.
...om det inte är vinter när man kör av. Är det en vaken polisman så blir just den förklaringen plötsligt en redig bajsmacka att tugga i sig.


@ TS
Bra att du stannade och redde ut din egen situation. Batongen framme säger en del om hur less dom är att blir dragna vid näsan av balla hojåkare, och den frustrationen bidrar högst troligt till att nästa hojåkare möts av en tristare attityd vad ärendet än må vara.

Bra att du inte byggde vidare på det negativa kapitalet.


Det du gjorde är skitkass, men det vet du redan. Ditt agerande efteråt är däremot så bra att jag skall ta och göra ett undantag och PM;a ett par förslag som faktiskt brukar funka för att förkorta tiden man är utan körkort. PMar för att om man postar öppet så förlorar dom sitt värde. Stay tuned.
 
Last edited:

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Det är bara om spärrtiden blir mer än 12 månader som man behöver ta om körkortet och det lär inte hända i detta fall där det "bara" är en fortkörning.

Har du ett blankt brottsregister i övrigt är min gissning att det blir 3 månader.

Du kommer att få chans att yttra dig och givetvis ska du göra det och försöka skriva en snyftare att du behöver körkort i jobbet eller studierna. Du har ju inget att förlora och det är helt gratis att göra ett försök :)
 

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Ort
Utanför
Hoj
Yamahahaha
På en trött xr650 mot 2 snut-hojar som stod redo?

Tar hellre straffet som en man och undviker riskerna man utsätter sig för när man ska försöka smita. Hellre indraget kort + böter istället för att hamna i minneslunden...

Mogen kommentar förresten

Vet inte riktigt vad moget har med saken att göra, jag drar dem för att det är praktiskt att inte bli av med kortet månader + tusentals kronor i böter. Visst har de hojar är det nog inte så smart att åka vidare, men en bil drar man löjligt lätt, som sagt 4:an räcker mer än väl (på en sporthoj dårå), så på det viset är det tryggare än en vanlig bombrepa :dummer
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Den frågan drog jag upp i somras när jag blivit stannad efter att ha kört förbi en bil-kö på trottoaren och jag fick ett klart "nä det har vi inte". Frågan sen hur mycket bötern skulle hamna på, 800 svarade konstapeln.. kände att den lilla piss-boten är inget att tjafsa om så jag drog inte "har ni video på det" vidare.

Men om han, som i mitt fall då, svarade nej på har ni video på det. Skulle du inte erkänna/skriva på papperna då?
Om det som i abethebabe fall rörde sig om en skit grej som inte berörde en kotte fast man ändå får böter på mer än 800 samt indraget körkort skulle jag tackat snicksnacket och åkt därifrån.

Inte fan kan dom ge dig någon böter när ord står mot ord. Lite som att åka fast för fortkörning utan att veta hur fort du körde, funkar liksom inte.
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Vet inte riktigt vad moget har med saken att göra, jag drar dem för att det är praktiskt att inte bli av med kortet månader + tusentals kronor i böter. Visst har de hojar är det nog inte så smart att åka vidare, men en bil drar man löjligt lätt, som sagt 4:an räcker mer än väl (på en sporthoj dårå), så på det viset är det tryggare än en vanlig bombrepa :dummer
Dom som kör ifrån har jag full förståelse för, det är upp till var och en att välja om man vill ta den risken eller inte. Men att ge kommentarer som uppmanar/uppmuntrar till ett körsätt som du inte har aning om hon/han kan hantera ser jag som omoget.

Du ger oerfarna kids en bild av att det är självklart att dra ifrån snuten när man kör hoj, oavsett körförmåga/förutsättningar.

Har fått höra ett par riktiga skräckexempel på folk som vart nära att köra ihjäl sig när de kört ifrån snuten den här säsongen...

Vill du ta riskerna när du kör ifrån snuten så gör det du, men strunta i att hetsa andra till att göra det.
 

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Var det en invandrad amerikan du hade att göra med? :rofl Jag fick knappt en utskällning när jag låg i 90 på en 30-sträcka, 140 på 70-sträcka (men klockades till 90,7km/h) och körde över en spärrlinje.
En liten bot på 3150kr och ett trevlig samtal om både min hoj samt poliskårens olika hojar.
Sen dess har jag mer eller mindre hållt hastighetsbegränsningen med anledning till det trevliga bemötandet jag fick av polisen. Han visade mig väldigt fin respekt trots mina fel, och därför påminner jag mig själv att köra ordentligt där det bör göras, med respekt till honom :)
Blev stoppad för ett år sedan ungefär och enligt konstapeln körde jag 130 på 50 väg. Tänkte att där har han fel, det var faktiskt 70 väg men sparade tanken och väntade med det. Vi snackade lite hoj kollade körkortet där jag påpekade att jag arbetar som bussförare, efter en kanske 30 minuter snack så tackar dom för sig och jag för mig. Behövde aldrig fråga om film eller eller om att de faktiskt hade fel om gällande hastighet. De var trevliga, jag var trevlig.

Efter detta har jag kört mer lagligt där det är mycket trafik och stad, speciellt på 30-50 sträckor. Lite som Fordon, trevliga snutar med respekt och inte så dömande eller spydiga.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Inte fan kan dom ge dig någon böter när ord står mot ord. Lite som att åka fast för fortkörning utan att veta hur fort du körde, funkar liksom inte.

Nu är du allt ute och cyklar... de kan ge dig böter för hur många trafikförseelser som helst utan att ha filmat. Men är det ju inte sagt att du måste skriva på :rolleyes:

Tyvärr får de ju ta ditt körkort på plats om de anser att du "med stor sannolikhet" kommer att få indraget körkort från transportstyrelsen, oavsett om du skriver på böteslappen eller ej.
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Nu är du allt ute och cyklar... de kan ge dig böter för hur många trafikförseelser som helst utan att ha filmat. Men är det ju inte sagt att du måste skriva på :rolleyes:

Tyvärr får de ju ta ditt körkort på plats om de anser att du "med stor sannolikhet" kommer att få indraget körkort från länsstyrelsen, oavsett om du skriver på böteslappen eller ej.
Och vad händer om du går till rättegång med saken och det ord står mot ord utan bevismaterial åt något av hållen? Blir du dömd för något då så är det något allvarligt fel i rättsprocessen, för det finns inget som styrker polisens påstående. Har man däremot vittnen är det en annan femma.
 

Vb

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2010
Ort
Utanför
Hoj
Yamahahaha
Du ger oerfarna kids en bild av att det är självklart att dra ifrån snuten när man kör hoj, oavsett körförmåga/förutsättningar.

Har fått höra ett par riktiga skräckexempel på folk som vart nära att köra ihjäl sig när de kört ifrån snuten den här säsongen...

Vill du ta riskerna när du kör ifrån snuten så gör det du, men strunta i att hetsa andra till att göra det.

Åldern för sporthoj är nu 24 år, man kan ju tycka att folk kan tänka själva vid den åldern och att sporthoj inte är ett forum där vi oroar oss för vad "kidsen" tycker och tänker.
 

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Ort
Trollhättan
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Och vad händer om du går till rättegång med saken och det ord står mot ord utan bevismaterial åt något av hållen? Blir du dömd för något då så är det något allvarligt fel i rättsprocessen, för det finns inget som styrker polisens påstående. Har man däremot vittnen är det en annan femma.

Alltså, du kan argumentera hur mycket du vill... det är inte min åsikt jag skriver om. Verkligheten är tyvärr sådan att ett vittnesmål från en polisman alltid väger tyngre och med största sannolikhet kommer du att bli dömd i tingsrätten.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Alltså, du kan argumentera hur mycket du vill... det är inte min åsikt jag skriver om. Verkligheten är tyvärr sådan att ett vittnesmål från en polisman alltid väger tyngre och med största sannolikhet kommer du att bli dömd i tingsrätten.
Inte om man messar upp polismannen innan, ger honom lite laxerande extasy! :tummenupp
Jaja, tycker polismän skulle väga så mycket... Och dom kan allt konsten att improvisera dom också...
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Åldern för sporthoj är nu 24 år, man kan ju tycka att folk kan tänka själva vid den åldern och att sporthoj inte är ett forum där vi oroar oss för vad "kidsen" tycker och tänker.
Är du go eller!? Åldern för att få köra sporthoj är inte 24 iaf inte i mitt Sverige! Eller du kanske menade att regga sig här?
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top