Idag är jag förbannad därför att...

Proximus

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2010
Ort
Uppsala
Hoj
ZX10R - 04 KTM 250 EXC-F - 07
Har du inte ditt bagage vid den tidpunkt du beställt taxin så har du ingen rätt öht att gnälla på chauffören för annat än uppträdande om du inte själv erbjöd betalning för väntan. Jag litar inte ett skit på din beskrivning efter allt jag läst av vad du skrivt. Jag räknar förvisso med att chauffören kan vara kass. Har bara en erfarenhet av bolaget och den var inte bra men inte mycket att orda om heller.

Edit;

Ja, jag tycker 10 min låter lite tight utifrån mina erfarenheter av Sturup, särskilt om du har mer än handbagage.

Va fan, är du taxichaffis på Sverigetaxi eller?
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Uber, så man kan bli blåst av enskilda aktörer stället för en firma.

Jag åker sällan taxi, men vad jag hört är oftast Uber betydligt bättre än vanlig taxi.
Systemet som sådant har en hel del fördelar för både kund och förare, t.ex. att ingen riskerar inte bli blåst på körningen. Dessutom har de en massa återkopplingsfunktioner som inte vanlig taxi har.

Personligen tror jag tjänster som Uber är framtiden. Det är därför som den traditionella taxibranschen är så skitskraja och försöker stoppa dessa tjänster.

Har man accepterat en beställd körning från en flygplats till ett fast pris, då tycker jag att det absolut minsta man kan förvänta sig är att föraren faktiskt utför körningen och inte tröttnar på att vänta när kunden vill ha sitt bagage. Mer text...

Det normala för de flesta taxibolag är att förare förbjuds neka körningar som skickas ut via deras datasystem. Föraren har alltså inte "accepterat" körningen, utan det har beställningscentralen gjort.
Föraren har däremot rätt att neka köra kund ifall kund t.ex. är full/påtänd/sen/etc.

I ditt fall gjorde föraren fel som lämnade körningen innan beställningstiden.
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Hade bokat en flygtaxi till fyra kollegor en gång, mycket bagage så jag sade till att jag ville ha en stor bil, en kombibil, vilket beställningscentralen bekräftade.

Sverigetaxi skickade fram en..... Prius.

Dessutom hittade chauffören inte till Bromma flygplats från innerstaden.

Well....
 

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Ort
Trollhättan
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Hade bokat en flygtaxi till fyra kollegor en gång, mycket bagage så jag sade till att jag ville ha en stor bil, en kombibil, vilket beställningscentralen bekräftade.

Sverigetaxi skickade fram en..... Prius.

Dessutom hittade chauffören inte till Bromma flygplats från innerstaden.

Well....

IS kör ju Toyota, eller kör de med kartor? Dålig gps...
 

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Man måste kunna skriva för att kunna mata in en adress i GPSn, det var där det sprack.....
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Borde nog vara i "vad fick dig att le idag", för jag blev omkörd av en Sverigetaxi häromdagen. En Tesla Model S. Vad jag förstått god för 0-100 på 3 sek. Kostar en bra bit över miljonen. Då tänkte jag på den här tråden och log.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Borde nog vara i "vad fick dig att le idag", för jag blev omkörd av en Sverigetaxi häromdagen. En Tesla Model S. Vad jag förstått god för 0-100 på 3 sek. Kostar en bra bit över miljonen. Då tänkte jag på den här tråden och log.

Det är alltså åt helvitte för dyrt att åka taxi i sverige... :näsblod
 

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Syd
Hoj
Hojlös...
Fick intrycket att du förväntade att han gratis skulle rulla tummarna i +5 minuter efter beställd tid och, rätta mig om jag har fel, så tror jag du beskrev det någonstans i textmassorna.

Nä, jag tänker inte dumförklara mig men inte heller kan jag hindra dig. Lite nyfiken är jag trots allt på din världsbild och hur du ser på din egen roll i förhållande till de krav du har på andra även om jag tror mig ha en ganska bra bild. Bli inte en rättshaverist efter allt grymt du åstadkommit på häpnadsväckande kort tid! Slutdebatterat i ämnet från mig.

Det är ju inte så att det motsatta aldrig händer, alltså att jag som kund får vänta på flygtaxi. Framför allt på Arlanda och Bromma men det händer ute i landet också. Kanske inte alltid chaffisarnas fel men för mig som kund blir effekten den samma vems fel det än är. I Umeå har jag fått irra runt på parkeringen och fråga runt land bilarna om någon var bokad i mitt namn.

/R
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Taxibranschen är inte vad den varit. Alldeles för många mindre seriösa aktörer bakom kulisserna och alldeles för lågt ställda krav för att få bli chaufför.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Det är ju inte så att det motsatta aldrig händer, alltså att jag som kund får vänta på flygtaxi. Framför allt på Arlanda och Bromma men det händer ute i landet också. Kanske inte alltid chaffisarnas fel men för mig som kund blir effekten den samma vems fel det än är. I Umeå har jag fått irra runt på parkeringen och fråga runt land bilarna om någon var bokad i mitt namn.

/R

Så kan det va'. Branschen är kaputt och mycket handlar, som Harmon Rabb mycket riktigt påpekar, om att statusen för yrket urholkats, kraven sänkts/försvunnit i konkurrensen och att man då slutligen får precis de chaufförer man betalar för. Blir då aktörer som försöker erbjuda bättre standard utkonkurrerade för att kunden tar det billigaste...vad/vilka blir kvar på marknaden med återkommande konkurser, ombildningar och allsköns fiffel? Vilka anställer de?

Ytterst bestämmer kunden, förutom de samhällsbetalda körningarna och där ser det än värre ut.

Edit;

För övrigt anser jag att Umeå bör förstöras.
 
Last edited:

Täppas

Guest
Så kan det va'. Branschen är kaputt och mycket handlar, som Harmon Rabb mycket riktigt påpekar, om att statusen för yrket urholkats, kraven sänkts/försvunnit i konkurrensen och att man då slutligen får precis de chaufförer man betalar för. Blir då aktörer som försöker erbjuda bättre standard utkonkurrerade för att kunden tar det billigaste...vad/vilka blir kvar på marknaden med återkommande konkurser, ombildningar och allsköns fiffel? Vilka anställer de?

Ytterst bestämmer kunden, förutom de samhällsbetalda körningarna och där ser det än värre ut.

Edit;

För övrigt anser jag att Umeå bör förstöras.

Logiken att uselt skötta företag med lika usla chaufförer är kundernas fel är helt underbar!
Jag förstår den inte men rolig var den :)
 

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Taxibranschen är inte vad den varit. Alldeles för många mindre seriösa aktörer bakom kulisserna och alldeles för lågt ställda krav för att få bli chaufför.
Logiken att uselt skötta företag med lika usla chaufförer är kundernas fel är helt underbar!
Jag förstår den inte men rolig var den :)
Utbud och efterfrågan styr.
Taxibranschen är ett utmärkt exempel på en i det närmaste helt avreglerad marknad.
Branschen översvämmas av bolag som vill ha en del av kakan.
Kunderna väljer det billigaste alternativet och det pressar priserna på hela marknaden.
Så långt allt väl.
Tyvärr innebär en överetablerad marknad (färre körningar per förare) och pressade priser (mindre lönsamhet per körning) också mindre pengar i plånboken för förarna, som dessutom måste jobba under sämre förhållanden. Det blir då väldigt snabbt ett låglöne- och lågstatusyrke. De bra förarna söker sej direkt vidare till andra yrken/arbetsuppgifter och kvar blir slöddret.

Sen klagar kunderna på den usla taxibranschen...

...om man nu inte råkar vara landstiingspolitiker med persontransporter på sitt bord.
Här tar jag gärna tillfället att dra upp Samtrans och Stockholms landsting. :crash
Finns säkert fler exempel från andra delar av landet.
 
Nyheter
2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Top