Ibland dessa SHOEI-hjälmar

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Det pratas mycket om tysta hjälmar. Spelar det så stor roll när man ändå kör med öronproppar?
Har en Shoei xr 1100 som ersatte min Shoei raid 2.

Det där med tysta hjälmar beror helt på körställningen. Min 1100 låter knappt nått om jag böjer bak huvudet lite men så fort jag sitter normalt låter det en del.
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Det där med tysta hjälmar beror helt på körställningen. Min 1100 låter knappt nått om jag böjer bak huvudet lite men så fort jag sitter normalt låter det en del.

Fick även med någon tyg-grej som man sätterfast i framkanten på hjälmen och den minskar ljudnivån men vad spelar det för roll när man endå kör med proppar.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Jag kör själv med Shoei NXR sedan 1 vecka tillbaka.
Tyst, lätt & snygg hjälm! gott om plats för Scala G9 t.e.x om man vill det.

GT-Air är ännu lite tystare. Men den väger mer, det finns inte visir att köpa till den. Och personligen tycker jag NRX är snyggare.

Finns 2 visir att köpa.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Jag har köpt en GT Air för ett tag sen och nyligen en NXR för jag ville ha en svart hjälm och en med motiv. Har inte hunnit provköra NXR´en alls, men GT´n är riktigt najs. Solvisiret är klockrent, men vill man ha cool visir för bilderna (och för att byta på kvällen och ha i ryggan) kan man beställa. Tror det finns typ 2 st spegelaktiga visir. Jag har svårt att se på vilket sätt ett litet smidigt solvisir skulle vara ett problem. Det rör sig om några cm. Slippa byta visir på kvällen är rätt smidigt. Solbrillor får jag oftast inte plats med inne i hjälmen.

GT´n sitter bättre känns det som och jag tror att den kommer att vara tystare. Viktigt för mig för jag kör inte med proppar. Känns som om GT funkar bättre om man ska drälla runt en hel dag på hojen.

D ring eller snabbfäste har i detta fall ingen som helst betydelse. Båda är fullgoda säkerhetsmässigt på bra hjälmar från välkända tillverkare.
 

Blåå1

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R6 -05
Solvisir:
+ Positivt: Smidigt om man åker mycket väg, har alltid möjlighet att ändra utifrån vädret, tunnlar etc. Praktiskt om man föredrar klarglas men vill ha skydd när det det blir riktigt ljust och man kan enkelt ändra när det börjar skymma på vägen hem.
- Negativt: Ser inte lika tufft ut (låg kompensationsfaktor för liten...). För de som åker mer bana än väg kanske den skillnaden i vikt har betydelse men för en vanlig dödlig, mer oklart..
 

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Jag har läst flera internationella recensioner som klagat på att GT-AIR bullrar mer samt kanske det viktigaste. GT-AIR är för mer "runda" huvudformer än X-spirit och Xr-1100 som är ovalt och något smalt. och att ventilationen inte fungerade pga solvisiret.

Ligger det någon sanning i det ni som kört med båda ?

Själv köpte jag en XR1100 just pga dessa dåliga recentioner av GT-air.

Som någon nämnt tidigare är 3 stjärnor anmärkningsvärt i testresultat.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Dessa tester...

http://www.webbikeworld.com/r2/shoei/gt-air/review.htm

Av det jag kört med GT´n är det inga som helst problem med ventilationen (just det testet hävdar att det är en av de bäst vetilerade integralhjälmar). Den är också tyst (lite samma som står i detta test). Nu har jag kört med Suomy / Ducati hjälmar innan som dessutom var väldigt gamla så i princip vad som helst skulle vara bättre, men hittills har jag inte upplevt några ventilationsproblem med GT´n. Hur ett solvisir skulle påverka ventilationen har jag svårt att se. Får se om NXR´en når upp till samma nivå. Samma gäller ljudet. Jag kör utan proppar så det är en bit som är rätt viktig för mig.
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Solvisir:
+ Positivt: Smidigt om man åker mycket väg, har alltid möjlighet att ändra utifrån vädret, tunnlar etc. Praktiskt om man föredrar klarglas men vill ha skydd när det det blir riktigt ljust och man kan enkelt ändra när det börjar skymma på vägen hem.
- Negativt: Ser inte lika tufft ut (låg kompensationsfaktor för liten...). För de som åker mer bana än väg kanske den skillnaden i vikt har betydelse men för en vanlig dödlig, mer oklart..

Det går att köpa till extra visir om man vill se snigg ut på bilder. Klart visir funkar inte lika bra då. Ett blått spegelvisir är ett måste tycker jag.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Dessutom får man automatiskt alltid maximalt spänd hakrem med dubbel-D-ring, snabbfästena glider med tiden, och måste justeras med jämna mellanrum.

Stämmer inte riktigt alltid, köpte en Premier med snabbspänne och det är ett spänne typ slalompjäxa. en läpp med flera hack som man stoppar in i spännets andra del, ställer man in lagom spänning på yttre hacken så har man 3 cm till att spänna innan man måste ändra spännet.

Är det typ gamla Tommy-hjälmens snabbspänne som enbart hade ett hack håller jag med Hoztic. :)
 

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Solvisir:
+ Positivt: Smidigt om man åker mycket väg, har alltid möjlighet att ändra utifrån vädret, tunnlar etc. Praktiskt om man föredrar klarglas men vill ha skydd när det det blir riktigt ljust och man kan enkelt ändra när det börjar skymma på vägen hem.
- Negativt: Ser inte lika tufft ut (låg kompensationsfaktor för liten...). För de som åker mer bana än väg kanske den skillnaden i vikt har betydelse men för en vanlig dödlig, mer oklart..

Så jag som har stor k#k och kör med mörkt visir får en dubbelt så stor en?? Fan vad jobbigt med 41cm.. Jag ska nog byta till en hjälm med solvisir på insidan;)
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Solvisir:
+ Positivt: Smidigt om man åker mycket väg, har alltid möjlighet att ändra utifrån vädret, tunnlar etc. Praktiskt om man föredrar klarglas men vill ha skydd när det det blir riktigt ljust och man kan enkelt ändra när det börjar skymma på vägen hem.
- Negativt: Ser inte lika tufft ut (låg kompensationsfaktor för liten...). För de som åker mer bana än väg kanske den skillnaden i vikt har betydelse men för en vanlig dödlig, mer oklart..
Jag är stark förespråkare av funktion framför design men just solvisir ser så sjukt jäkla muppigt ut. :zpy:zpy:zpy:zpy:zpy:zpy:zpy:zpy:zpy:zpy:zpy:zpy:zpy:zpy:zpy:zpy:zpy:zpy:zpy:zpy:zpy:zpy:zpy:zpy:zpy:zpy:zpy:zpy
 

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
Jag blev väldigt sugen på Shoei NXR hjälmen.. Börjar kanske bli dags att reklamera min X-Lite 702 efter två års flitigt användande, beställde egentligen en X-Lite 701 men fick 702 (med inbyggt solvisir) och det rätt så praktiskt. Blir nog dock att inhandla till nästa säsong.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Jag är stark förespråkare av funktion framför design men just solvisir ser så sjukt jäkla muppigt ut.

Jaha och det säger du nu :smasha Var just och hämtade min nya hjälm på posten och när jag provade den (en stl för liten precis som jag vill ha det) så upptäckte jag att det fanns ett solvisir inbyggt. Får väl se ut som en jävla mupp då :tungan Här är hjälmen:

shark-speed-r-avenger-integral-mc-hjalm-vit.jpg
 

Jumpers

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000RR
Finns det någon som har kört och jämfört Shoei XR 1100 och Shoei X-Spirit II...? Jag antar att XR 1100 är tystare då X-Spirit II har mer ventialtion, men i övrigt då...? Intryck...?

Dessutom, finns det tear-off visir till Shoei XR 1100 och NXR (ett absolut krav om man åker hoj i myggrik miljö...)...?

XR-1100 har jag kört med en hel del i trafikskolan... Den låter lite mer än vad dom nya hjälmarna gör. Ett litet visslande hörs när man kör på motorvägen. Åtminstone med nakna hojar. Men kör man i 90 med sporthoj så lär man inte ligga i raceposition heller.

X spirit 2 har inte fått något vidare betyg tyvärr. Många menar att X spirit 1 är bättre en nykomlingen.. Dålig ventilation och visiret immar tydligen igen trots pinlock.

Visiret du länkade till är ju transparent? =P

Finns 2 visir att köpa.

Någon länk? Jag har googlat men inte funnit något..
Jag tycker personligen solvisiret är lika fult som korvkioskhjälmar (Neotech) och föredrarar därmed ett tonat visir och ett extra visir i den klassiska midjeväskan :D
 

Pönan

Medlem
Gick med
27 Jun 2007
Ort
Småland
Hoj
Drömhojen
XR-1100 har jag kört med en hel del i trafikskolan... Den låter lite mer än vad dom nya hjälmarna gör. Ett litet visslande hörs när man kör på motorvägen. Åtminstone med nakna hojar. Men kör man i 90 med sporthoj så lär man inte ligga i raceposition heller.

X spirit 2 har inte fått något vidare betyg tyvärr. Många menar att X spirit 1 är bättre en nykomlingen.. Dålig ventilation och visiret immar tydligen igen trots pinlock.


Visiret du länkade till är ju transparent? =P



Någon länk? Jag har googlat men inte funnit något..
Jag tycker personligen solvisiret är lika fult som korvkioskhjälmar (Neotech) och föredrarar därmed ett tonat visir och ett extra visir i den klassiska midjeväskan :D

Tryck på color så får du lite alternativ! :)
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top