I Axels lägenhet - Kawasaki H1 1971

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Ha! Den här tråden hade jag glömt bort. Vi är ju grannar nu. Det är en fröjd att se Kawan varje gång jag rullar ut kronvickan.
 

axelg

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Tranås
Hoj
KTM 525SX & Kawasaki H1 1971
Vad är era rekommendationer angående bläster? Har tillgång till glasbläster genom plugget men förstår att jag i sådana fall får vara väldigt noggrann när jag tvättar efter..

Alternativet är isblästring/kolsyreblästring... Någon som vet vad det i runda svängar rör sig om att blästra en motor? Någon som har rekommendationer på ställe?

Ha! Den här tråden hade jag glömt bort. Vi är ju grannar nu. Det är en fröjd att se Kawan varje gång jag rullar ut kronvickan.

haha kul sammanträffande!
 

Petterabborre

Medlem
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Lund
Hoj
2x Kawasaki 500 H1 -71, KTM 525 EXC -07
Vad är era rekommendationer angående bläster? Har tillgång till glasbläster genom plugget men förstår att jag i sådana fall får vara väldigt noggrann när jag tvättar efter..

Alternativet är isblästring/kolsyreblästring... Någon som vet vad det i runda svängar rör sig om att blästra en motor? Någon som har rekommendationer på ställe?



haha kul sammanträffande!

Lämnade in mina H1 block på kolsyreblästring (kolla med Proswede), blev helt ok men inte riktigt som förväntat. Det bästa resultatet får du med kulpolering men det kostar därefter.
 

axelg

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Tranås
Hoj
KTM 525SX & Kawasaki H1 1971
Det har hänt en del sedan min senaste uppdatering och här kommer då lite trådupdate också. Rubriken blir nu mindre och mindre aktuell

Jag har gått och köpt på mig ett litet nytt projekt vid sidan av H1an som under våren ska göras iordning och sättas ihop. Återkommer med mer info senare men här kommer några små teasers från upphämtningen:
IMG_9622_zpssupnts9w.jpg

IMG_9630_zpsh3lim2nf.jpg



Sen när man kommer till garaget och möts av den här bilden kan man ju inte hålla sig utan givetvis blev det en tur till några cafér och barer över helgen. Nån annan som också tagit tidigt avstamp med hojandet?
IMG_9763_zps83iuifyh.jpg

IMG_9753_zpsgqhd6bf6.jpg


Kommer tillbringa en del tid i Göteborg i vår och undrar lite hur många här inne som är från Götet. Finns det något aktivt hojcommunity med träffar och sådär som man borde/kan åka på? :yoparty:banana
 

baggen1970

Medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ZRX1200s
Om du åker till Götaplatsen längst upp på avenyn kl 12,00 så kommer du träffa lite folk , dom har stående träff där varje dag typ eller nått :)
Kommer se en och annan svart huv tröja med tryckt : Sporthoj & motard Göteborg på ryggen .
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
....Kommer tillbringa en del tid i Göteborg i vår och undrar lite hur många här inne som är från Götet. Finns det något aktivt hojcommunity med träffar och sådär som man borde/kan åka på? :yoparty:banana
Du kan ju också leta upp Rockers Göteborg på Facebook. Där samlas många som gillar klassiska hojar. Eller (ny-)ombyggda. Eller något annat....

Ganska högt i tak, men det är inte gruppen för den som kör Virago 250 med reflexväst! ;)

Din gamla fina tvåtaktare skulle nog bli ett väldigt uppskattat inslag. Så länge man slipper köra bakom dig - mitt i blåröken! :)
 
Last edited:

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Varje onsdag är det stor träff i Stora Höga (strax söder om Stenungsund). Brukar vara blandat utbud men mest glidare. Fina hojvägar från Göteborg är det dock gott om :)

Har inte exakt koll på när det börjar men gissar på mitten av april.
 

axelg

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Tranås
Hoj
KTM 525SX & Kawasaki H1 1971
tack för alla svar! Kul med så mycket träffar!!

Jag var i garaget igår och började lägga pussel, något sånt här såg det ut efter ett tag:
D4DCF7CE-4B75-49E2-A5DF-D3B039A0A9C9_zpso3iyxmk7.jpg


Tog även av en topp och tittade ner på en ny smidd kolv och ett nytt borr. Förbränningsrummet i toppen var dock fortfarande svart av sot. Bör man nöja sig med att tvätta av det eller ska man polera förbränningsrum?
38060AC7-FEEB-4507-9D8C-363E47A4AAA7_zpsjapezymu.jpg


Tog med mig lite delar hem som ska få sig en omgång med autosolen innan nästa garagebesök. Även en fråga om vart ni köper bultar i Göteborg?
 

R-Oil

Spring start, tillbaka flyttat och clip on.
Gick med
1 Jan 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha TZR 125 TURBO, Yamaha TZ 250 4TW, Yamaha RD 350 YPVS, Yamaha TZR 392, Yamaha RD 421, Yamarilla 421, Aprilia RS 250x6, Aprilia RSV Mille, Aprilia RSV Tuono 1127 och några till i olika status.
tack för alla svar! Kul med så mycket träffar!!

Jag var i garaget igår och började lägga pussel, något sånt här såg det ut efter ett tag:
D4DCF7CE-4B75-49E2-A5DF-D3B039A0A9C9_zpso3iyxmk7.jpg


Tog även av en topp och tittade ner på en ny smidd kolv och ett nytt borr. Förbränningsrummet i toppen var dock fortfarande svart av sot. Bör man nöja sig med att tvätta av det eller ska man polera förbränningsrum?
38060AC7-FEEB-4507-9D8C-363E47A4AAA7_zpsjapezymu.jpg


Tog med mig lite delar hem som ska få sig en omgång med autosolen innan nästa garagebesök. Även en fråga om vart ni köper bultar i Göteborg?

När jag tittar på bilden så ser det ej ut som kanalerna är fasade efter borrning ! Är det så rekommenderar jag att demontera cylindrarna och göra det innan uppstart.
 

axelg

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Tranås
Hoj
KTM 525SX & Kawasaki H1 1971
Vill du beskriva lite mer vad du menar? Har du någon källa?

Ebbe på EBOS har borrat cylindrarna så jag antog att han skulle gjort lämpligt efterjobb...
 

R-Oil

Spring start, tillbaka flyttat och clip on.
Gick med
1 Jan 2012
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha TZR 125 TURBO, Yamaha TZ 250 4TW, Yamaha RD 350 YPVS, Yamaha TZR 392, Yamaha RD 421, Yamarilla 421, Aprilia RS 250x6, Aprilia RSV Mille, Aprilia RSV Tuono 1127 och några till i olika status.
Googla Chamfering 2 stroke ports. Allmänt känt bland verkstäder som borrar och kan 2-takt ! att man fasar kanalerna efter borrning för att kolvringarna ej ska slitas ner så fort. Är det gjort av Ebos så är det säkerligen riktigt utfört men bilden kanske inte visar verkligheten pga kameravinkeln ?
 

axelg

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Tranås
Hoj
KTM 525SX & Kawasaki H1 1971
Jag kollade och upplever att alla portar mycket riktigt är fasade. Vad nog kameravinken som stökade till det.

Här har inte hänt alls lika mycket som man tänkt sig utan ett exjobb och massa övrigt har istället kommit i vägen. Även fått ett jobb i Malmö till hösten så om det är någon på forumet som bor därnere och söker garagekompis till hösten är jag väldigt intresserad.

Angående H2an har jag polerat upp gaffelbenen, monterat gaffeln och svingen samt lackat en del smådelar sedan sist. Har även beställt en faslig massa delar, det är svårt att förstå hur mycket småsaker man missar när man köper i delar, det var iof inget jag inte räknat med. Har även fått den lilla skruven i mätaren inskruvad av Instrument JIGE och slipat av nån märklig fästanordning som någon svetsat på under sadeln. Så nu återstår verkligen bara monteringen av alltihop.

Har bokat en besiktningstid den 16/6 så en deadline har jag skaffat mig också :biggrin:


Mer kommer :)
 

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Ort
gbg
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Bultar göteborg. Dom har en del på järnia vid järntorget. Men tror dim har ännu bredare automotivt sortiment i wurth på ringön. Strax efter göta älv bron.
 

axelg

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Tranås
Hoj
KTM 525SX & Kawasaki H1 1971
Idag gjordes ett litet ryck i garaget...

Inledde naturligtvis med att rada upp alla delar som kommit med poster de senaste dagarna. En del är nytt repro medan annat är begagnat. Mätarna är mina som varit förbi JIGE i leksand för att skruva åt skruvarna som håller fast mätartavlan.


Fortsatte sedan med att lägga ett lager tanksealer på insidan av tanken för att förhindra framtida rostangrepp i den hitintills fina tanken




Lackade även en massa smådelar


Slutligen kunde en del nylackade och fina delar få hitta upp på hojen vilket var en riktigt go känsla




More to follow!
 

axelg

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Tranås
Hoj
KTM 525SX & Kawasaki H1 1971
Igår blev det ytterligare lite mer gjort i garaget :smasha:banana

Började med att sätta dit dom första motorfästena och korta samt montera kedjan på hojen.


Därefter tog jag tag i framändan med allt vad det innebar. Bromsar monterades med nya belägg och polerade upp bromsrör och lackade smådelar längst vägen. Resultat tycker jag själv blev riktigt bra.








Även om det här tar längre tid än vad jag kanske hade hoppats på blir resultatet bra vilket är kul. Ikväll blir det nog ytterligare en del gjort skulle jag tro :yoparty
 

axelg

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Tranås
Hoj
KTM 525SX & Kawasaki H1 1971
Så två dagar senare...

Sadeln såg bara för bedrövlig ut. Om jag hade anat vad jag gav mig in på kanske jag hade låtit bli men det gjorde jag iaf inte...


Vek försiktigt ut alla flärpar 90 grader och tog bort klädseln, den såg inte alls bättre ut på insidan




Efter en faslig massa blästring såg iaf botten skaplig ut varpå den fick några lager grundfärg ovanpå och halvmatt svart färg under. Putsade upp listen med lite färgförtunning och monterade den åter




Sen var det dags att klä sadeln igen. Foamet passade ganska bra men jag fick lägga till lite skumgummi i framkant. Tricket visade sig efter ett tag vara att fästa mittenlinjen både fram och bak för att sedan gå bakåt på båda sidor samtidigt. Blev ändå skapligt nöjd med resultatet




Kunde sen inte hålla mig från att polera upp alla reglage och montera lite mer av lack och övriga lyxdelar. Kul när saker nu börjar falla på plats




Har tyvärr fått inse att jag inte kommer klara besiktningen imorgon utan får senarelägga denna. Jag trodde att det skulle finnas mer tid den här veckan men jobbet bestämde sig för att ta ett gäng timmar också. Well well en del har hänt iaf!
 
Last edited:
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top