Hyra skåpbil för att hämta hoj i Tyskland

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
När du ändå e där så tjackar du på dig sprit å öl,bara sälja det här hemma så har du gjort resan gratis:tummenupp
 

nick burn

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2012
Ort
Norrköping
Hoj
bana ducati 999ish... gata monster 1000sie
Tänk på all sprit o öl som får plats oxo ;)
Lätt att satsa på en Tysklandsresa!
 

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Har varit i Tyskland ca 5ggr. Tre Ducati Hyper och resten bilar. Varit hyr -minibuss ner för hojarna. Inklusive regbes så kostade det totalt 6500kr/hoj (två st hojar hämtade hos samma säljare) och då åkte vi ändå över dagen utan hotelövernattning, var nog 8-9 år sen och det har antagligen inte blivit billigare. Lämnade Göteborg vid 05:00 och tillbaka vid två-tiden på natten.

Så billiga hojar som 40000kr är tveksamt om det kan vara affär öht. Alternativt slå sig ihop med en kompis och ta hem två samtidigt.

Köpte en hoj på E-bay i södra/mellersta tyskland. Säljarn fixade frakt till Kiel och jag fixade så att Stena rullade på den på Kiel-färjan. Kostade 1700 + 1000 för transporten + regbes hemma sen. Tror det är svårt att få till det billigare än så.


Visst e det kul, lite roadtrip och ljuga och snacka skit med en polare men det är inte kul att gå back. Ha det färdigprutat innan du åker, det är jävligt svårt att pruta på plats när säljarn vet att man åkt 90 mil enkel resa.

Ha alternativ att titta på om den första är skit. Begär jävligt mycket bilder innan, (inte från 12 meter i motljus med en mobiltelefon).

Även bilder på alla nycklar och dokumentation och ramnummer. Det är inte säkert att du och säljarn har samma uppfattning om vad som är normalt slitage eller skada.

Det var flera år sen jag åkte senast men då var det kontanter som gällde i Tyskland även hos handlare. Då talade man om för säljarn att man behövde en bank för att få ut kontanter för att inte bli rånad. Var inte helt avslappnat med 40000€ i kallingarna.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Köpte en hoj på E-bay i södra/mellersta tyskland. Säljarn fixade frakt till Kiel och jag fixade så att Stena rullade på den på Kiel-färjan. Kostade 1700 + 1000 för transporten + regbes hemma sen. Tror det är svårt att få till det billigare än så.
Visst e det kul, lite roadtrip och ljuga och snacka skit med en polare men det är inte kul att gå back. Ha det färdigprutat innan du åker, det är jävligt svårt att pruta på plats när säljarn vet att man åkt 90 mil enkel resa.
Det var flera år sen jag åkte senast men då var det kontanter som gällde i Tyskland även hos handlare. Då talade man om för säljarn att man behövde en bank för att få ut kontanter för att inte bli rånad. Var inte helt avslappnat med 40000€ i kallingarna.
Finns ju många aspekter att tänka på.
Ska man hyra skåp är ju bara hyran rätt rejäl, tillkommer en ansenlig mängd soppa (+km-kostnad?) för att inte tala om bro/färjeavgifter för "skåpbil".
Plus ev övernattning
Mycket god pre-research med kalkylator anbefalles...:tummenupp

Har väl tidigare berättat om min hämtning i allra södraste Holland?
RyanAir från Skavsta, (120:) lokaltåg till stan med handlaren.(60:) Övernattning. (600:)
Hojen inte klar nästa dag så jag fick 15% rabatt utan att fråga och fick köra på hans försäkring hem (1500:)
Totalt 110 mil hem.
Blev en övernattning till i Danmark på väg mot Grenaa då det började bli både mörkt och uberblött värre! (Läs: ösregn, obra på okänd hoj med uselt lyse..)
Dvs missade färjan kl 00.45
Övenattningen gjordes på en träbänk på en mack i sö Danmark. (Kolding nånstans..)
Ett bra Goretexställ gjorde det tämligen angenämt, faktiskt! T o m för en 60+ som jag.....
Problem? Ja säljaren gillade inte mina €500 sedlar och det gick ingen färja på morgonen, "lågsäsong" kalldes det..:gnissla så det blev en lång dag i Grenaa...

För mig blev det en roadtrip med nyinköpt hoj inkl en del oväntade upplevelser.

Som sagt planering och koll av tider och priser är bra. Och ev alternativ och objektet är skrot, i mitt fall hade vi talats vid per tel ett antal ggr innan.
VIKTIGT: ALLA papper som går ska följa med! Är Trptstyrelsen på dåligt humör kan det gå illa...:tummenupp
Blev långt men det kanske gläjder någon???
 

Bifogat

  • DSCI0428-1.jpg
    DSCI0428-1.jpg
    212.1 KB · Visningar: 76
  • DSCI0430-1.jpg
    DSCI0430-1.jpg
    535.1 KB · Visningar: 84
  • DSCI0431-1.jpg
    DSCI0431-1.jpg
    118.5 KB · Visningar: 67

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Finns ju många aspekter att tänka på.
Ska man hyra skåp är ju bara hyran rätt rejäl, tillkommer en ansenlig mängd soppa (+km-kostnad?) för att inte tala om bro/färjeavgifter för "skåpbil".
Plus ev övernattning
Mycket god pre-research med kalkylator anbefalles...:tummenupp

Har väl tidigare berättat om min hämtning i allra södraste Holland?
RyanAir från Skavsta, (120:) lokaltåg till stan med handlaren.(60:) Övernattning. (600:)
Hojen inte klar nästa dag så jag fick 15% rabatt utan att fråga och fick köra på hans försäkring hem (1500:)
Totalt 110 mil hem.
Blev en övernattning till i Danmark på väg mot Grenaa då det började bli både mörkt och uberblött värre! (Läs: ösregn, obra på okänd hoj med uselt lyse..)
Dvs missade färjan kl 00.45
Övenattningen gjordes på en träbänk på en mack i sö Danmark. (Kolding nånstans..)
Ett bra Goretexställ gjorde det tämligen angenämt, faktiskt! T o m för en 60+ som jag.....
Problem? Ja säljaren gillade inte mina €500 sedlar och det gick ingen färja på morgonen, "lågsäsong" kalldes det..:gnissla så det blev en lång dag i Grenaa...

För mig blev det en roadtrip med nyinköpt hoj inkl en del oväntade upplevelser.

Som sagt planering och koll av tider och priser är bra. Och ev alternativ och objektet är skrot, i mitt fall hade vi talats vid per tel ett antal ggr innan.
VIKTIGT: ALLA papper som går ska följa med! Är Trptstyrelsen på dåligt humör kan det gå illa...:tummenupp
Blev långt men det kanske gläjder någon???

Att köpa en flygbiljett med Ryan för 120kr är kanske inte anmärkningsvärt men att få med Gore-Tex ställ, handskar, stövlar, hjälm mm utan att behöva betala en femhundring för extrabagage låter inte rimligt ��

Sen så förvånar färjevalet Grenå. Trots Holland borde Puttgarden-Rödby och Helsingör-Helsingborg vara effektivare. Hur och var tog du dig över Elbe?

Alternativt upp i Danmark via Flensburg ungefär och lilla/stora belt och sen färjan Helsingör.

Sen är det säkerhetsaspekten, vi har alltid åkt två. Trevligt med sällskap och det är säkrare.

Det optimala måste vara att flyga ner, köpa sig en prisvärd bas till "racebuss" och sen fylla på den med en eller två hojar på vägen hem.

Jag tittar själv efter en nyare familjekombi samt efter en rolig leksaksbil ( typ Porsche Cayman S) och kan bara konstatera att det med kronans försvagning mot € inte är lika självklart att titta utanför Sverige längre.
 
Last edited:

Jemej

Medlem
Gick med
12 May 2008
Ort
Mönsterås
Hoj
06 Yamaha R6 Såld!! BMW S1000RR Såld!! Mv Agusta F4 R312 Såld! GSXR 750 L0 Såld! GSXR 750 K9 Såld! CBR1000RR 08 Såld! GSX-R 750 L1 Såld S1000rr 2012 Såld
Har själv hämtat ett gäng hojar i Tyskland & brukar räkna med 10K i kostnader för att vara på säkra sidan.
Det springer lätt iväg med bro, färja & soppa. Du har ingen polare som kan låna ut sin minibuss typ
Voyager lr liknande för några flak öl? :tummenupp

Däremot så har jag inte drabbats av högre premier fast det är import :va Har alltid försäkrat via TH förutom min S1000rr som togs vi IF´s märkesförsäkring & den fick jag för samma premie som en svensksåld.
 

Tommy.exe

Världens bästa virus.
Gick med
12 Apr 2013
Ort
På landet
Hoj
Oooooolika.
De hojarna som nu ligger på blocket är samma som legat sedan i höstas i stort sett.
Förmodligen rejält överprissatta.

Nu till våren så kommer det att börja rasa in hojar på blocket. En del kommer att ha störda priser, men en god del kommer ut till rimliga priser. För tack och lov så är inte alla dumma i huvet, och några vill hellre sälja än få 3000 mailkompisar. :)

Men visst, ska du ha hoj riktigt snorbilligt så ska du handla i Sep-Dec-perioden. Då är dom nästan gratis.

Själv gör jag ju tvärtom. Köper när det är dyrt och säljer när det är billigt. :gnissla
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Att köpa en flygbiljett med Ryan för 120kr är kanske inte anmärkningsvärt men att få med Gore-Tex ställ, handskar, stövlar, hjälm mm utan att behöva betala en femhundring för extrabagage låter inte rimligt ��

Sen så förvånar färjevalet Grenå. Trots Holland borde Puttgarden-Rödby och Helsingör-Helsingborg vara effektivare. Hur och var tog du dig över Elbe?

Alternativt upp i Danmark via Flensburg ungefär och lilla/stora belt och sen färjan Helsingör.

e.
Den lilla gröna väskan (se bild) innehåller en tunn bag typ hockeybag som användes på ditresan för bla hjälm) och jag reste dit i mc-stället (utan extraisoleringen) och retur med bagen (och ombyte) i den gröna, nu med extarisoleringen.
Travelling light nästan in absurdum.
Funkade utmärkt, Inte blöt ett dugg, IXS gör bra grejor.
Vägvalet?.
Naturligt anser jag, Jylland är mindre trafikerat färre stessade svenskar och bara en färja.
Resan började i Herleen ( Mln Maastricht-Aaachen, NL) och jag hade en GPS med men den behövdes inte. Bara raka vägen Duisburg Osnabruck Bremen Hamburg Flenburg Grenaa. Summa 88 mil på kontinenten.
Avsikten var att vara i Grenaa kl 00.45 och få några timmar på färjan för vila i rätt tidpunkt. (Nu blev det ju inte så pga ösregnet)
Bor man i Jkpg är det sen bara 10-12 mil från Varberg,

https://www.google.se/maps/@50.8762613,5.9714709,9z

Elbe?, körde nog inte över, snarare UNDER...)

Som sagt flera aspekter, visade sig att hojen var ett USA-importerat objekt med en del USA-specialiteter monterade. (sealed-beam t ex, röda sidoreflexer etc..)
Inget som var svårkurerat dock
 
Last edited:
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top