Hvor går Laplisan ikke?

Zebra6

Sporthojsnörd
Gick med
7 Nov 2011
Ort
Malmö
Hoj
Honda cbr1000rr, Husqvarna 701-sm, 1955 DKW RT125
Avsaknad gratis mc-parkering i Malmö, är det förvånande i en stad där man smäller upp parkeringsautomater i villaområden? Skapande av trafikkaos i nybyggda bostadsområden med tvåfiliga gator, busshållplatser utan parkeringsfickor, fartgupp varje 100 m, miljözon innanför inre ringvägen mm. Nej i Malmö kör man inte hoj utan ut på åsarna på landsbygden / skogen och när man är klar parkerar man hojen i eget garage.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Ni får göra som i en Bostadsrättsförening här i stan, där dök det helt plötsligt upp en MC-ruta utanför varje port en natt...

Två plankor som mall för linjerna och en enkel "MC" stencil ur kraftigt papper och en burk vit sprayfärg är allt som behövs.

Det viktiga är dock att det inte bara är utanför sin egen port det händer, det måste se ut som att det är ett beslut som är taget på ett möte att alla portar ska ha en ruta.
Då är det ingen som ifrågasätter det.

Så borde man egentligen göra allt oftare. Jag var på väg att riva ned skyltarna sist jag såg att de spärrat av en väg. Nånstans fattar man ju att de är trött på folk. men andra gånger är det bara ren jävla girighet.

Att parkera en MC där det står cyklar är inget problem, den tar upp lika mycket plats som 2-3 cyklar MAX. Och det är inte många hojar.

När det tar betalt ställer jag mig demonstrativt på en hel ruta, även om man får plats med 3-4 hojar i en parkeringsruta.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ni får göra som i en Bostadsrättsförening här i stan, där dök det helt plötsligt upp en MC-ruta utanför varje port en natt...

Två plankor som mall för linjerna och en enkel "MC" stencil ur kraftigt papper och en burk vit sprayfärg är allt som behövs.

Det viktiga är dock att det inte bara är utanför sin egen port det händer, det måste se ut som att det är ett beslut som är taget på ett möte att alla portar ska ha en ruta.
Då är det ingen som ifrågasätter det.
Jag har funderat på att fråga om jag kan få pynta för en friggebod att ha hojen i på föreningens mark, som de kan få efteråt.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det er bare de plagsomme svenskene som ikke skjønner norsk og dansk, ikke veldig rart siden de i følge dansker å nordmenn ikke skjønner noe uansett.
Hahahaha, shots fired….

Og så har vi Danskene som ikke skjønner dansk en gang.. Cant blame them. Fordi hvem fæn skjønner dansk? Jeg syns uansett danskene gjør det ganske greit.
Haha, shots fired igen…
Får se om någon nappar
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Hahahaha, shots fired….


Haha, shots fired igen…
Får se om någon nappar

Det är en våldsam ironi.. Danskar är sköna jävlar, och norrmänn är trygg, lugn och ärliga. Det är kul bara att svenskar är så sämst på grannländernas språk, men grannländerna väldigt väl känner till svenska, och många kan även tala det.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det är en våldsam ironi.. Danskar är sköna jävlar, och norrmänn är trygg, lugn och ärliga. Det är kul bara att svenskar är så sämst på grannländernas språk, men grannländerna väldigt väl känner till svenska, och många kan även tala det.
Danskar i gemen kan INTE förstå svenska, än mindre tala det.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kørte en aftentur her i Malmö i dag, og hvor er det ærgeligt, at man ikke bare kan parkere sin MC mere eller mindre hvor man vil.... gratis. Det kan man i næsten hele Europa... kun Skandinavien er strikse med dette.

Malmö især er blevet mere og mere bil/MC fjendsk. Her på Stortorget i Malmö har man f.eks. før kunnet mødes (gratis) med andre MC'er og sparke dæk:

View attachment 486971

Selv bænken, hvor man kunne sidde og nyde udsigten til MC'erne har "de" fjernet. Er det fordi der larmes for meget? Nu kører man jo bare endnu mere rundt i stedet for at stoppe op.

Var nyligen på gennemrejse i de baltiske lande. I Riga centrum mødtes jeg med nogle lokale MC'er. De fortalte mig, at de normalt samles på torget, men (angiveligt) fordi nogle af MC'førerne spillede høj, russisk musik fra deres MC'er, blev det forbudt ved at man lavede torget trafikfrit. Fordi man må parkere MC'er på fortovet i Letland, rykkede de bare 20 m længere væk.

Generelt er jeg imod parkeringsafgifter; det skal ikke være nogen hemmelighed. Det er ikke størrelsen af afgiften, men bare det, at den er der. Jeg kan eksempelvis ikke se ideen i, at Christianiacykler kan parkeres gratis, og at div. el-løbehjul smides overalt... men MC-førere, der ellers kan parkere deres MC'er ansvarligt skal betale - og betale som var det en bil.

Det får mig frem til overskriften. Jeg har fået fortalt, at man bare kan parkere, hvor LapLisan ikke kommer. Men holder det? Hvor kommer hun ikke? Synes aldrig rigtigt at jeg ser nogle svensk indregistrerede MC'er parkere ulovligt. Ser man en MC parkeret ulovligt, er det en udenlandsk indregistreret udenfor Skandinavien, som formodentligt tænker, at "her må man da naturligvis gerne holde".

Da der for nyligt var valg, berørte jeg problemet overfor en af lokalpolitikerne. Han kunne ikke se, hvad der skulle være i vejen med at stille MCer på fortovet... det gør man jo allerede med 50cc'ere. Faktisk troede han, at større MC'er også måtte. Han lovede, at han ville fremsætte forslag, der tillader MC'er at parkere gratis på fortovet, men det er jo altså så ikke blevet til noget.

Vh, Lars.
Enklast Lars för att få reda på var Lapplisa inte går är kanske att jobba ett tag som Lapplisa i Malmö. Tyvärr.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Enklast Lars för att få reda på var Lapplisa inte går är kanske att jobba ett tag som Lapplisa i Malmö. Tyvärr.

lapplisan styr nog undan samma ställen som man själv styr undan. Alltså där man blir hotad, spottad på, knuffat, förföljd och utsatt för andra repressalier.

mycket lättare att hänga i centan och lappa svenne, Dansken och tysken.

jag vet ju vart jag inte ens saktar ned hojen i Malmö iallafall. Hahahahah
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top