Hvor går Laplisan ikke?

bonnel

Medlem
Gick med
29 Sep 2018
Ort
Limhamn
Hoj
Suzuki V-Strom
Kørte en aftentur her i Malmö i dag, og hvor er det ærgeligt, at man ikke bare kan parkere sin MC mere eller mindre hvor man vil.... gratis. Det kan man i næsten hele Europa... kun Skandinavien er strikse med dette.

Malmö især er blevet mere og mere bil/MC fjendsk. Her på Stortorget i Malmö har man f.eks. før kunnet mødes (gratis) med andre MC'er og sparke dæk:

IMG_20230718_212213.jpg

Selv bænken, hvor man kunne sidde og nyde udsigten til MC'erne har "de" fjernet. Er det fordi der larmes for meget? Nu kører man jo bare endnu mere rundt i stedet for at stoppe op.

Var nyligen på gennemrejse i de baltiske lande. I Riga centrum mødtes jeg med nogle lokale MC'er. De fortalte mig, at de normalt samles på torget, men (angiveligt) fordi nogle af MC'førerne spillede høj, russisk musik fra deres MC'er, blev det forbudt ved at man lavede torget trafikfrit. Fordi man må parkere MC'er på fortovet i Letland, rykkede de bare 20 m længere væk.

Generelt er jeg imod parkeringsafgifter; det skal ikke være nogen hemmelighed. Det er ikke størrelsen af afgiften, men bare det, at den er der. Jeg kan eksempelvis ikke se ideen i, at Christianiacykler kan parkeres gratis, og at div. el-løbehjul smides overalt... men MC-førere, der ellers kan parkere deres MC'er ansvarligt skal betale - og betale som var det en bil.

Det får mig frem til overskriften. Jeg har fået fortalt, at man bare kan parkere, hvor LapLisan ikke kommer. Men holder det? Hvor kommer hun ikke? Synes aldrig rigtigt at jeg ser nogle svensk indregistrerede MC'er parkere ulovligt. Ser man en MC parkeret ulovligt, er det en udenlandsk indregistreret udenfor Skandinavien, som formodentligt tænker, at "her må man da naturligvis gerne holde".

Da der for nyligt var valg, berørte jeg problemet overfor en af lokalpolitikerne. Han kunne ikke se, hvad der skulle være i vejen med at stille MCer på fortovet... det gør man jo allerede med 50cc'ere. Faktisk troede han, at større MC'er også måtte. Han lovede, at han ville fremsætte forslag, der tillader MC'er at parkere gratis på fortovet, men det er jo altså så ikke blevet til noget.

Vh, Lars.
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Hej Lars!

Det är något fel på ditt tangentbord tror jag.

jag gillar inte heller parkeringsavgifterna. Idiotiskt. Men i Malmö lämnar man inte hojen mer än 2m bort för då kommer det någon och tar den ??
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Lars, du säger att man ska parkera på ställen dit parkeringsvakterna inte kommer. Ja, det är ju en jättebra lösning OM du vetat var det är. Problemet är då att parkeringsbolagen inte är särskilt benägna att dela med sig av kartor över var de utför kontroller eller ej men hittar du en sån karta får du gärna dela med dig ;)

edit- du skriver att det borde vara tillåtet att parkera på gångbanan (fortovet) med mc. Men tanke på hur smala Malmös trottoarer är låter det som ett recept på kaos. Men däremot hade jag gärna sett fler mc-platser och i övrigt reducerat pris för mc-parkering.
 

bonnel

Medlem
Gick med
29 Sep 2018
Ort
Limhamn
Hoj
Suzuki V-Strom
edit- du skriver att det borde vara tillåtet att parkera på gångbanan (fortovet) med mc. Men tanke på hur smala Malmös trottoarer är låter det som ett recept på kaos. Men däremot hade jag gärna sett fler mc-platser och i övrigt reducerat pris för mc-parkering.
Tænk på, hvor smalle gångbanan er i Sydeuropa. Eksempelvis i Spanien. Her er det tilladt at parkere MC, og det fungerer fint. Og Barcelona i Spanien har MANGE motorcykler. Vist det sted i Europa med flest MC pr. invånare.

Det behøver ikke bare være gångbanen... det kan også være et torg... Stortorget for eksempel. Fungerer også fint udenfor Skandinavien.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Lars, du säger att man ska parkera på ställen dit parkeringsvakterna inte kommer. Ja, det är ju en jättebra lösning OM du vetat var det är. Problemet är då att parkeringsbolagen inte är särskilt benägna att dela med sig av kartor över var de utför kontroller eller ej men hittar du en sån karta får du gärna dela med dig ;)

edit- du skriver att det borde vara tillåtet att parkera på gångbanan (fortovet) med mc. Men tanke på hur smala Malmös trottoarer är låter det som ett recept på kaos. Men däremot hade jag gärna sett fler mc-platser och i övrigt reducerat pris för mc-parkering.

Jag frågade tekniska nämnden i värnersborg som har hela 5 mc parkeringar i centrum om det går bra att parkera på trottoar längs med en husvägg.

En mc tar ju inte upp mycket mer plats noggrant parkerad än ex ett par slängda elsparkcyckkar eller ett par registrerade EU moppar på tvären så som 15 åringar gärna parkerar.

Men att ställa en hoj längsmed en husvägg var totalt förbjudet att göra det gick inte att gämföra en mc med moped.

Försökte förklara att nya EU mopeder är mc i andra länder o det är ingen skillnad på en Yamaha Aerox 50cc o en Aerox 100cc det är exakt likadan maskin den ena är regad EU moppe och gör 45 i Sverige o 70 i många andra länder, en Aerox 100 är regad som mc o gör ca 100 men är i princip exakt samma sak.

Men som sagt Aerox moped får man ställa på tvären hursomhelst varsomhelst utan böter iallafall i värnersborg, en Aerox mc finns det 5 platser på torget o står den Någon annans blir det böter i värnersborg.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Belgien. Ingen parkering inom 300 meter, smal trottoar, inget garage men hotellet har en innegård.

IMG_2054.jpeg

Efter receptionen och baren genom restaurangen.

IMG_2051.jpeg

Hade aldrig gått i Sverige.

IMG_2032.jpeg

Hotellet hade en innergård där jag stod gratis. Kapell på. Känns bättre så.

IMG_2075.jpeg
Neråt Normandie. Hotellets garage. Konan inget problem för mig.

Utöver dessa spännande parkeringsbilder så parkerade jag några gånger på trottoaren utanför ingången till hotellen. Helt ok. Jag frågade. Cest interdit in Suede you see mademoiselle.

I München hann jag knappt lasta av packningen i regnet förrän lapplisorna närmade sig. Parkerade två kvarter bort.

Hojparkering borde vara gratis i Sverige. Men myndigheter och politiker tycker inte det. Det skapas dock parkeringsytor för hyrelcyklar och hyrelsparkcyklar. Det är ju något heelt annat.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Belgien. Ingen parkering inom 300 meter, smal trottoar, inget garage men hotellet har en innegård.

View attachment 487005

Efter receptionen och baren genom restaurangen.

View attachment 487006

Hade aldrig gått i Sverige.

View attachment 487008

Hotellet hade en innergård där jag stod gratis. Kapell på. Känns bättre så.

View attachment 487007
Neråt Normandie. Hotellets garage. Konan inget problem för mig.

Utöver dessa spännande parkeringsbilder så parkerade jag några gånger på trottoaren utanför ingången till hotellen. Helt ok. Jag frågade. Cest interdit in Suede you see mademoiselle.

I München hann jag knappt lasta av packningen i regnet förrän lapplisorna närmade sig. Parkerade två kvarter bort.

Hojparkering borde vara gratis i Sverige. Men myndigheter och politiker tycker inte det. Det skapas dock parkeringsytor för hyrelcyklar och hyrelsparkcyklar. Det är ju något heelt annat.
På ett hotell i Polen (i tjottahejti typ) fick jag parkera _i_ matsalen!
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Tænk på, hvor smalle gångbanan er i Sydeuropa. Eksempelvis i Spanien. Her er det tilladt at parkere MC, og det fungerer fint. Og Barcelona i Spanien har MANGE motorcykler. Vist det sted i Europa med flest MC pr. invånare.

Det behøver ikke bare være gångbanen... det kan også være et torg... Stortorget for eksempel. Fungerer også fint udenfor Skandinavien.
Jo, håller med om torg och liknande. Det finns så få motorcyklar i Sverige att det knappast skulle bli ett problem med missbruk/platsbrist. Fast man skulle nog få exkludera scootrar och mopeder för att ha det under kontroll…
 

bonnel

Medlem
Gick med
29 Sep 2018
Ort
Limhamn
Hoj
Suzuki V-Strom
Jo, håller med om torg och liknande. Det finns så få motorcyklar i Sverige att det knappast skulle bli ett problem med missbruk/platsbrist. Fast man skulle nog få exkludera scootrar och mopeder för att ha det under kontroll…

Men min pointe er, at der altid er plads til en MC. Som i Barcelona, hvor der er maser af MCere.

Det er meget værre med cykler og elløbehjul, som smides alle steder
 

bonnel

Medlem
Gick med
29 Sep 2018
Ort
Limhamn
Hoj
Suzuki V-Strom
Men som sagt Aerox moped får man ställa på tvären hursomhelst varsomhelst utan böter iallafall i värnersborg, en Aerox mc finns det 5 platser på torget o står den Någon annans blir det böter i värnersborg.

Nu siger du Värnersborg. Har aldrig været der, men tog et kig på to forskellige steder... der kan altid presses MCer ind uden at de er til gene. Eksempelvis ved det røde pile:

1689776692170.png
1689777058029.png

I modsætning til et eksempel i Danmark, hvordan man parkerer e-bike-sharing:

1689777951191.png
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Den mittre bilden från värnersborg dör din röda pil svänger vid trampcykeln precis innanför cyckelstället är mc parkeringen bredvid korvkiosken..
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Är inget fel på Lars tangentbord han skriver på norska.
Dersom Lars skrevet på norsk ville det sett slik ut.
Jeg er rimelig sikker han ikke skrevet på Norsk, fordi da ville jeg skjønt det umiddelbart.

Det er bare de plagsomme svenskene som ikke skjønner norsk og dansk, ikke veldig rart siden de i følge dansker å nordmenn ikke skjønner noe uansett. Tenker folk fra Finland er helt enig i den saken.

Og så har vi Danskene som ikke skjønner dansk en gang.. Cant blame them. Fordi hvem fæn skjønner dansk? Jeg syns uansett danskene gjør det ganske greit.

Anbefales:
Slik ble det når jeg tok en tur for å handle en Kamelåså..<---- Youtube video

Jeg er helt enig med Lars, det er skikkelig rart man ikke har lov å parkere motorsykkelen likt man parkerer andre kjøretøy med lik størrelse.

Vi går mot en sämre värld för alla motordrivna fordon. Jag var just på kort campingtur i sverige och upptäckte att de satt upp skyltar med "motortrafik förbjudet" "privat väg" osv på ställen där jag tidigare älskat att fri-campa. Förbudsskyltarna poppar upp som svamp på hösten. Gissar att folk börjar bli trötta på turister från sydöstra europa som tagit campingbegreppet ett hack upp.
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vi går mot en sämre värld för alla motordrivna fordon. Jag var just på kort campingtur i sverige och upptäckte att de satt upp skyltar med "motortrafik förbjudet" "privat väg" osv på ställen där jag tidigare älskat att fri-campa. Förbudsskyltarna poppar upp som svamp på hösten. Gissar att folk börjar bli trötta på turister från sydöstra europa som tagit campingbegreppet ett hack upp.

Jag gissar att det är husbilarnas fel.
Jag följer ett gäng Van-lifers på youtube, och i England (där det redan var svårt att stå på annat än arrangerade ställplatser) och till viss del Europa har man löst det med fler bommar, men även en klurig variant, höjd-barriärer.

Man sätter en barriär på typ 220 cm, då går bilar och motorcyklar in, (utom dom som ståkör sin korvlådeförsedda BMW när det blir grusväg) men husbilar tar sig inte in.

Därför börjar nu Microcampers och Westfalia-tak (popup tak) att bli populärt igen, dom tar sig under.

Sen har IAF England ett annat problem, alla hyfsat avsides platser där det går att campa har blivit s.k "dogging-spots" (det har ingenting med hundrastning eller ens hundar att göra)
Platser dit man åker för att grupp-kn*lla byaslampan på kvällarna

Ett par av vanlifersarna jag följer har en ovana att hamna på såna ställen, nu senast hade dom med sig mamma/svärmor, men det var ingen fara, hon satt som klistrad vid fönstret i husbilen med kikaren och höll koll på vem som gick till vilken buske och hur länge det tog. :lol
 

kebarb

Sporthojsnörd
Gick med
9 Jan 2010
Ort
ÖSD
Hoj
FZ6 2007 & 1125CR & MT03 & MT09
Jag gissar att det är husbilarnas fel.
Jag följer ett gäng Van-lifers på youtube, och i England (där det redan var svårt att stå på annat än arrangerade ställplatser) och till viss del Europa har man löst det med fler bommar, men även en klurig variant, höjd-barriärer.

Man sätter en barriär på typ 220 cm, då går bilar och motorcyklar in, (utom dom som ståkör sin korvlådeförsedda BMW när det blir grusväg) men husbilar tar sig inte in.

Därför börjar nu Microcampers och Westfalia-tak (popup tak) att bli populärt igen, dom tar sig under.

Sen har IAF England ett annat problem, alla hyfsat avsides platser där det går att campa har blivit s.k "dogging-spots" (det har ingenting med hundrastning eller ens hundar att göra)
Platser dit man åker för att grupp-kn*lla byaslampan på kvällarna

Ett par av vanlifersarna jag följer har en ovana att hamna på såna ställen, nu senast hade dom med sig mamma/svärmor, men det var ingen fara, hon satt som klistrad vid fönstret i husbilen med kikaren och höll koll på vem som gick till vilken buske och hur länge det tog. :lol

Tråkig utveckling. Har ju funnits camping i så många år. Men den typen av campare som folk blir förbannad på är ju de som svinar, lämnar sopor eller beter sig illa i omgivningen. (knycker båtmotorer och cyklar).

Jag har fricampat runt hela sverige/norge och delar av finland. I peronbil och skåpbil. Det har aldrig varit ett problem fram tills för ca 3 år sedan då man började uppleva obehag, bommar, sura blickar osv.

Om folk kunde bete sig och lämna stället som det såg ut när man kom så skulle det inte vara ett problem. Nu får man ju stanna och sova på en lastbilsparkering, pendlarparkering eller något annat mindre rogivande ställe bredvid motorvägen typ.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Tidigare var det i Göteborg tillåtet att parkera MC vid cykelställ, fungerade rätt bra men regeln togs bort 2009 med motiveringen att det ska bli enhetliga regler i hela landet.

Hade ju varit bättre om de istället gjort tvärt om och gjort det tillåtet i alla kommuner :)

Här i Borås har vi en fin gratis MC parkering mitt i centrum, så när jag har ärenden där blir det oftast att man tar hojen (när det är möjligt) bara för gratis parkering.

Tyvärr har den blivit mindre då de gjort om halva till cykelparkering så nu kan det vara fullt ibland på somrarna.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ni får göra som i en Bostadsrättsförening här i stan, där dök det helt plötsligt upp en MC-ruta utanför varje port en natt...

Två plankor som mall för linjerna och en enkel "MC" stencil ur kraftigt papper och en burk vit sprayfärg är allt som behövs.

Det viktiga är dock att det inte bara är utanför sin egen port det händer, det måste se ut som att det är ett beslut som är taget på ett möte att alla portar ska ha en ruta.
Då är det ingen som ifrågasätter det.
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top