Husaberg

the_spirit

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
lund
Hoj
yamaha
Hejsan har en Husaberg fc550 -02 och den vill inte gå igång...
här e sakerna vi har provat:
1 bytat tändstift från dcpr6e till ett dcpr8e
2 rensat förgasarn och kollat så att flottörena inte hängt sig.
3 andvändt startgas
3springa igång
4 hade för 1 timme sedan av tändplatan..den var väldigt kletig invändigt men det rengjorde vi men den vill endå inte....

Och så fort man har satt ner stiftet och kickar 1 gång sen e stiftet genomsurt..och det hjälper inte att ta av det och bränna det för det funkar inte.. vi har även kopplat till batteriet som hjälp men den vill endå inte


tacksam för svar vill ha igång och höra ljudet och få den till att rulla igen!!! mvh Johan
 

RaceMe

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Hände det något sist den fungerade?
 

RaceMe

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Då kan det räcka att göra en ventiljustering. Och kicka igång den. Skit i att ens försöka att använda startmotorn. Leta tdc (övre dödläge innan du kickar hela vägen ner). Efter ett tag känner man det utan problem i foten när man kickar runt den sakta. Det är en teknik att kicka igång en Husaberg. Gör man rätt så startar den, gör man fel så startar den inte. Så är det bara. Lika säkert som naturlagarna. Och dom ska man aldrig försöka att gå emot ju. Det e lite lätt stressigt att det är så när man får motorstopp mitt i en tävling. Då är det lätt hänt att man inte tar sig den tiden att göra rätt. Man bara kickar och kickar, tills man e helt slut. Med tiden så sitter det i ryggmärgen.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Då kan det räcka att göra en ventiljustering. Och kicka igång den. Skit i att ens försöka att använda startmotorn. Leta tdc (övre dödläge innan du kickar hela vägen ner). Efter ett tag känner man det utan problem i foten när man kickar runt den sakta. Det är en teknik att kicka igång en Husaberg. Gör man rätt så startar den, gör man fel så startar den inte. Så är det bara. Lika säkert som naturlagarna. Och dom ska man aldrig försöka att gå emot ju. Det e lite lätt stressigt att det är så när man får motorstopp mitt i en tävling. Då är det lätt hänt att man inte tar sig den tiden att göra rätt. Man bara kickar och kickar, tills man e helt slut. Med tiden så sitter det i ryggmärgen.

Kunde inte sagt det bättre själv :)

550 -02 har autodekomp via vajer på kicken va (+den "vanliga" på kammen??)!? Kolla så inte den mekanismen spökar efter du kollat ventilerna (eller samtidigt).
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Och så fort man har satt ner stiftet och kickar 1 gång sen e stiftet genomsurt..och det hjälper inte att ta av det och bränna det för det funkar inte.. mvh Johan

Som nämnts så är det speciellt att sparka igång en Husa. Speciellt när det är lite större kubik och motstånd. Hamnar man inte i rätt kolvläge så händer inte mycket (mer än att man riskerar att bli psykiskt sjuk om man bara fortsätter kicka).

När du säger surt stift så funderar jag direkt på om den är felbestyckad i fuggen?
Har du haft den länge eller är den nyinköpt? Har den funkat bra tidigare?
 

the_spirit

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
lund
Hoj
yamaha
tackar för era svar...ska kolla det med ventilerna på lördag...men kan svara på era frågor och det är att jag bytade min beach buggy mott husan och hn som hade den starta den på 5 kickar. och han hade bara haft den i 2 veckor....innan dess har den inte blivit besiktiad på 5 år så den har bara varit körd på åkrar.

sen kommer min fråga: Han som jag köpte den av sa att man skulle kicka tills det kommer ett sug ljud sen var det bara till att ge allt man har. Är det så ni som kör husa själva?? mvh Johan
 

RaceMe

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
tackar för era svar...ska kolla det med ventilerna på lördag...men kan svara på era frågor och det är att jag bytade min beach buggy mott husan och hn som hade den starta den på 5 kickar. och han hade bara haft den i 2 veckor....innan dess har den inte blivit besiktiad på 5 år så den har bara varit körd på åkrar.

sen kommer min fråga: Han som jag köpte den av sa att man skulle kicka tills det kommer ett sug ljud sen var det bara till att ge allt man har. Är det så ni som kör husa själva?? mvh Johan
Det du skrev innehöll svaret på din första fråga. Du behöver inte ens kolla ventilerna. Du behöver bara lära dig kicka. Det låter kaxigt att skriva detta, men det är inte alls menat så. Hoppas du inte tar illa vid dig nu. Flera gamla rävar nickar nu instämmande kan jag tänka mig.
 

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Ort
Sthlm
Hoj
HD V-ROD Muscle
Det du skrev innehöll svaret på din första fråga. Du behöver inte ens kolla ventilerna. Du behöver bara lära dig kicka. Det låter kaxigt att skriva detta, men det är inte alls menat så. Hoppas du inte tar illa vid dig nu. Flera gamla rävar nickar nu instämmande kan jag tänka mig.

*nickar* :D
 

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Jag hade en 03 som var hopplös. Fick dra igång den med bil om den var kall, men väl varm så funka den ok.
 

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
Polarn hade en sån tidigare, och precis som ovanstående skriver, så måste man göra rätt för att den ska starta.

Tryck ner kicken långsamt några gånger så du lär dig känna när kompressionen kommer. Och när det känns som att kolven är högst upp (går trögare i kicken), så drar du bara liiiite till. Sen släpper du upp kicken helt, och sedan kickar du till ordentligt en gång. Det är viktigt att man kickar hela vägen ner. Startar den inte så börjar du om proceduren med att hitta rätt läge. Kika på youtube, finns massor med filmer om hur man ska starta en husa. :)


 

henke-76

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2008
Ort
järvsö
Hoj
honda cb 750 -82
jo men.. ska man dra till allt man har på kicken.. ja väger ändå 80 kg å sopar i rejält med benet. å den vill fan oftast inte starta ändå. min kära FE 501:a.. men att dra igång den tar ca 2 meter efter bil... är det bara ja som måste lära mej att hitta rätt läge? ja kan utan problem kicka i 15 min å då känns det ändå som att det bara är ren tur om den hoppar igång. men sen jääääääääääävlaaaaaaar. haha vilket vrål på alla växlarna..... haha
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Hitta tdc, sen går du tills nästa gång du får motstånd ca 1/8 kick.
Efter det kickar du så att skenbenet spricker!
 

RaceMe

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Ta i??? Man behöver inte ta i eller kicka särskilt snabbt om man bara gör rätt. Och hojjen är i sin ordning. Foppatofflor är inga problem att ha på sig. Har kickat igång barfota, dock då med gummislang på kicken.
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Lite OT nu men de tjutande ljudet i filmen ovan... E de så de låter om man slängt i fel kickdrev? Inget ljud ja känner igen från min eller polarens cyklar iaf...
 

prahna

Lallare
Gick med
23 Nov 2008
Ort
Sickla
Hoj
Kollar på ny
Kolla på styret, sitter det en swithch där? Som en vippa? Om så då har du två tändningslägen, testa att slå om switchen så kanske den startar lättare.
 
Last edited:

RaceMe

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Lite OT nu men de tjutande ljudet i filmen ovan... E de så de låter om man slängt i fel kickdrev? Inget ljud ja känner igen från min eller polarens cyklar iaf...
Blandar du med drev från 01 kan det låta så. Kugghjulen årsmodell 01 hade en egen profil på tänderna. Men det kan vara taskig bearbetning av blocken oxå. Kommer kugghjulen för nära varandra (snackar delar av tiondelar nu) så låter det så. Det kan vara andra orsaker oxå som gör att kuggarna går i för hårt ingrepp i varandra.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Att kicka en Husa är inte så jäkla avancerat. Min procedur på min 650:
1. In med dekompen och kicka ca. 5 ggr för att få in lite soppa.
2. Stäng dekompen
3. Blippa med gasen
4. Kicka med höger fot, Leta reda på TDC om du orkar. Se till att kicken är högst upp när du börjar
5. Upprepa 3-4 tills den tänder. På med choke om den är kall. Sätter du på choken så blippa inte med gasen.

Jag hade precis samma problem när jag kickade med vänsterfoten men efter det att jag bytte ben blev det löjligt lätt.
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Allt har me teknik å göra... Ja har lättare å få igång Husan än en crf 250, men så va de länge sen som attans ja kickade me högern oxå...

Va en kille på lelle som tyckte hans Husa va svår, han behövde stå breve å kicka me högern... Ja va rätt bra på lyset men den startade på andra kicken för mej, dock gick den runt tyngre kändes de som...
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top