Husaberg-tråden

marcuscarlsson

bygger nytt.
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Nacka, Stockholm
Hoj
TL1000s bygge = Husqvarna V1000 Gran Turismo, Ducati 996 bygge = F1 Tracker, CRF450-06 bygge = CRF Tracker , FC250 -16, KTM 250 tvåtakt -11 bygge = KX500 lookalike, Husaberg FE450-09, Honda CRF450-05, CAKE Makka, KTM 250sxf-16
Japp, ser mer intressant ut med nya priset! Är det du som säljer? Kan du skicka bilder på dem? De var SÅLDA när jag fick tag i honom tyvärr.
 
Last edited:

marcuscarlsson

bygger nytt.
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Nacka, Stockholm
Hoj
TL1000s bygge = Husqvarna V1000 Gran Turismo, Ducati 996 bygge = F1 Tracker, CRF450-06 bygge = CRF Tracker , FC250 -16, KTM 250 tvåtakt -11 bygge = KX500 lookalike, Husaberg FE450-09, Honda CRF450-05, CAKE Makka, KTM 250sxf-16
Hej! Nu har jag endurofälgar på ingång till min FS570-11a. Men på samma tema: Vilka gafflar och bakdämpare passar så att den blir en "riktig" FX570? :tummenupp Tack, Marcus

Framhjul alla KTM/Husaberg cross och enduro från -03 och framåt och bakhjulen ytterligare några årsmodeller tidigare.Förmodligen kommer 4-kolvsoket att ta i ekrarna så att du får flytta hjulet några mm i sidled och shimsa ur bromsskivan motsvarande.

husaberg-FX450_2010_1.jpg
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Nu när man åkt och skadat sig i skogen på Enduron, så tänkte jag bygga om den till Motard.
Så här såg den ut i Fredags (31/10). IMG_1145.JPGSkitig o Jävlig.
Började pula lite idag IMG_1217.JPGIMG_1221.JPGIMG_1225.JPG Tänkte hänga på dessa, IMG_1153.JPG
Men Ska skaffa en Husa skiva, Vill ju inte åka i Ktm färger :)
Har även beställt lite annat Godis. Tänkte köra på 14-40 drevning?
Har även lite funderingar på Nya Husqvarna plasten?husqvarna-fs-450-420x315.jpg Vad tycker Ni?. Eller ska jag köra Blått. Må gott..
 

Mike.L

Mike.L
Gick med
9 Feb 2011
Ort
STOCKHOLM
Hoj
KTM 890 r-2022
Nu är det Motard däck/hjul på Husan :) samt ett 6-kolvs ok (Beringer-Husaberg) med brembo Broms pump.
Pipa beställt samt blir ny Original plast, sitter ett 40 kugg bak samt 14 fram.
Sen blir det till att lämna in för att fixa All fjädring så att det blir en riktig :rolleyes: Motard.
Så här såg den ut för några dagar sen IMG_1361.JPG IMG_1270.JPG
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Körde en liten sväng med nin Husaberg fs650e från 2002. Efter en liten wheelie så hostade den till, gick lite ojämnt och sen dog. Nu är kicken helt stum och hojen går inte att rulla igång heller. Den verkar vara låst. Vad är er bästa gissning? Skurit? Eller något annat? Och bästa tillvägagångssätt för att fixa? Ut med motorn och klyva den? Vad är lättaste sättet att se om den skurit? Och varför skar den? (Om den nu skar...)
Tacksam för alla svar.
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Börja lyfta toppen.
Kanske bara är kamlagret som tokskutit om du har "tur".
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Vevlagerhaveri! Även lagret/lagren till balansskivan. Resten ser ut att ha klarat sig :)

Jag vägrar tro att man bara kan köpa lagrena till balansskivan från Husaberg. Har inte hunnit dra av skivan ännu, men är de lagerna 61909 som är slipade till rätt höjd? Eller annat?

Vevlagerna på en -02:a är ju egentligen 6206, dvs kullager, men denna är uppdaterad till -04:ans rullager.

20141205_204739.jpg

20141205_204607.jpg

20141205_204236.jpg
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Vevlagerhaveri! Även lagret/lagren till balansskivan. Resten ser ut att ha klarat sig :)

Jag vägrar tro att man bara kan köpa lagrena till balansskivan från Husaberg. Har inte hunnit dra av skivan ännu, men är de lagerna 61909 som är slipade till rätt höjd? Eller annat?

Vevlagerna på en -02:a är ju egentligen 6206, dvs kullager, men denna är uppdaterad till -04:ans rullager.

View attachment 413858

View attachment 413859

View attachment 413860

Jag råkade ut för exakt samma ras å min 650 01a. Det rek att ner/uppdatera den till kullager på varje sida ramlager för det har visat sig vevaxeln flexar för mycket så vanliga c3 eller c4 kullager höll bäst. Rullager på drivsida & kullager på magnetsida funkar också rätt bra men kul/kul är tydligen bäst.

Lagren till balansen köptes jag av Husaberg och balansen modifierades genom att slipa av den så den blev lättare (samma som 400cc) för 650iens balanslager med org vikt skär ofta och då rasar även ramlagren mm. 400ans balans är lättare och håller därmed bättre därav lättningen på 650ien. Dessa balanslager snurrar dubbla farten mot varandra = varvar 16000v vid 8000 motorvarv!!!!Lättningen märks inte ens av så gör det!!
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Jag råkade ut för exakt samma ras å min 650 01a. Det rek att ner/uppdatera den till kullager på varje sida ramlager för det har visat sig vevaxeln flexar för mycket så vanliga c3 eller c4 kullager höll bäst. Rullager på drivsida & kullager på magnetsida funkar också rätt bra men kul/kul är tydligen bäst.
Det är bättre med kullagret på drivsidan om man ska köra ett av varje för att minska risken för såna här ras.Innerringen till ramlagret(rullager)har inget stöd mot balansaxellagret och spricker och sen är det skit av alltihop.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Snart dags att sätta ihop allt igen med nya grejor! Yaaay! Den är kanske igång igen innan nyår. Får se vad jag hinner med.

Jo, hojen är ju en Husaberg FS650e från 2002 med Dellorto-fuggen. Vet att många byter till Keihin eller liknande. Varför? Mer effekt, jämnare gång eller annat?

Kan det vara den som ger mig detta problem:
Med lite belastad motor (över 70 km/h eller lätt gas) så går den jämt och fint och vid full gas går den som ett skott. Men ligger jag i t.ex. 50 km/h och har jämn gas så boggar den varannan sekund eller nåt. Känns som den hoppar över tändningen på något slag, men det är antagligen sopparelaterat. Förgasaren är rengjord efter nästan alla konstens regler och nål, emulsionsrör är nytt. Huvudmunstycke 190 om jag minns rätt (iallafall samma storlek som det satt i original). PJ är 33 nu. Nytt även det. Original är väl 40, men jag bytte till mindre dimension i två omgångar. Blev lite bättre, men inte bra. Hjälpte även lite att skruva in blandningsskruven.
Vad kan vara felet? Är det kanske pga detta som många bytt till Keihin?

Sitter även ett välljudande och mer friflödanden FP-system på hojen. Det kanske också spelar in lite?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Är här verkligen ingen som vet varför ni bytt till Keihin-förgasare på er Husaberg? Ingen som vet på soe.se heller :4skrika :rolleyes:
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Är här verkligen ingen som vet varför ni bytt till Keihin-förgasare på er Husaberg? Ingen som vet på soe.se heller :4skrika :rolleyes:

Jag är förgasarkräsen men jag tyckte Dellorton funkade väldigt bra på min 01a och en 02a jag kört. Enda jag kunde klaga på var att den stöp en aning om man slog full mutter från låga varv samt att den ger mindre hk vs FCR eller Mikuni med samma borr. Stupningen fick jag bort nästan helt med stort högfartsmunstycke på minst 200". Jämn fart samt all annan typ av körning funkade klockrent inga missar.

Vill man ha senaste förgasarteknik till billig peng så köp en Kehin FCR 41mm från valfri crosshoj. Du vinner då ca 2 hk och kan justera in den nästa lika bra som ett insprut. Mikuni HSR 42 eller mikuni tm 40 funkar också lika bra som FCR men brukar vara dyrare beg.

Bestyckar man in Dellorton perfekt så funkar de skitbra förutsatt att inte nål och nålmunstycke är slitet. Har motorn gått 200 +tim är det fördel köpa nytt nålmunstycke och ta sig en noga koll på nålen om den är sliten.

Orolig gång i jämn fart bruka vara för högt ställd trottelnål!
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag är förgasarkräsen men jag tyckte Dellorton funkade väldigt bra på min 01a och en 02a jag kört. Enda jag kunde klaga på var att den stöp en aning om man slog full mutter från låga varv samt att den ger mindre hk vs FCR eller Mikuni med samma borr. Stupningen fick jag bort nästan helt med stort högfartsmunstycke på minst 200". Jämn fart samt all annan typ av körning funkade klockrent inga missar.

Vill man ha senaste förgasarteknik till billig peng så köp en Kehin FCR 41mm från valfri crosshoj. Du vinner då ca 2 hk och kan justera in den nästa lika bra som ett insprut. Mikuni HSR 42 eller mikuni tm 40 funkar också lika bra som FCR men brukar vara dyrare beg.

Bestyckar man in Dellorton perfekt så funkar de skitbra förutsatt att inte nål och nålmunstycke är slitet. Har motorn gått 200 +tim är det fördel köpa nytt nålmunstycke och ta sig en noga koll på nålen om den är sliten.

Orolig gång i jämn fart bruka vara för högt ställd trottelnål!

Tackar för svaret! Ja, i övrigt är jag mycket nöjd med fuggen. Tycker den fjongar på bra. Min är på 41,5 mm inner och man ser att den är uppsvarvad.
Nål, emulsionsrör och munstycken är nya sedan 10 driftstimmar tillbaka. Så inget slitet där inte.

Ska prova sänka nålen ett snäpp och se om det är därför den bluddrar på låg last. Jag kör på originalinställningarna på förgasaren och allt annat original också förutom pj33 istället för 40.
 

Alledenstore

Medlem
Gick med
17 Jul 2013
Ort
Ulricehamn
Hoj
Husaberg FS570
Hej på er alla andra Husanördar! :hej Kör en renovering av min 501:a, -03, nu under den tråkiga vintern!:smasha Ville bara göra mig säker och höra här först.. När jag söker på Karlströms sida på t.ex. ramlagrens artikelnummer (36004001) i min gamla katalog från -03 så står det att "artikeln utgått" så blir jag omdirigerad till lager med annat artikelnummer (50330082000) och så är det med de flesta andra prylar man söker på..:va Är det så att grejerna passar ändå? Att de helt enkelt fått uppdaterade art nr? :)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hej på er alla andra Husanördar! :hej Kör en renovering av min 501:a, -03, nu under den tråkiga vintern!:smasha Ville bara göra mig säker och höra här först.. När jag söker på Karlströms sida på t.ex. ramlagrens artikelnummer (36004001) i min gamla katalog från -03 så står det att "artikeln utgått" så blir jag omdirigerad till lager med annat artikelnummer (50330082000) och så är det med de flesta andra prylar man söker på..:va Är det så att grejerna passar ändå? Att de helt enkelt fått uppdaterade art nr? :)

Ring dem och fråga. Riktigt trevliga även på telefon. Men kollar man på det nya artikelnumret hos Karlströms så är det ett nj206-lager, och googlar man på det gamla numret så hittade jag på en tysk sida att det numret är ett nj206-lager. Så antagligen är det samma.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Förresten, en ny kolv kom häromdagen. Shiny :) Pilen mot avgasport?

20150109_221904_zpsfkcwx0rp.jpg
 

Triumph-Jocke

Medlem
Gick med
6 Feb 2014
Ort
Hagfors
Hoj
2010, Triumph Speed Triple
Hej på er alla andra Husanördar! :hej Kör en renovering av min 501:a, -03, nu under den tråkiga vintern!:smasha Ville bara göra mig säker och höra här först.. När jag söker på Karlströms sida på t.ex. ramlagrens artikelnummer (36004001) i min gamla katalog från -03 så står det att "artikeln utgått" så blir jag omdirigerad till lager med annat artikelnummer (50330082000) och så är det med de flesta andra prylar man söker på..:va Är det så att grejerna passar ändå? Att de helt enkelt fått uppdaterade art nr? :)

Jag hade en 501:a en -02:a som jag helrenoverade motorn på. Det va som du säger att man blev omdirigerad till ett annat artikelnummer allt som oftast, men det va alltid rätt grejer som dök upp.

-02 va sista svensktillverkade modellen, om jag inte är ute på en cykeltur nu, och när "KTM-gruppen" tog över ägandet så blev art.nr.en "KTM-konverterade"...

Tror att -03 fick rullager som ramlager, -02 hade kullager.

Saknar den lite faktiskt. Den va så gött brutal...
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
DEN LEVER!!!!!

Stoppade in motorn i ramen igår, fixade allt som behövde fixas och sen var det bara att kicka. Bara och bara förresten... med lite olja i cylinderloppet (släcker nog gnistan...) efter ihopsättningen så behövdes det 30 kickningar innan den tog sig. Började med tjock jacka och mössa, och slutade med t-shirt... men sen brappade den igång! Kunde dock inte ha igång den mer än kanske 10 sekunder eftersom klockan var 01 på natten och mina tre barn sov. Grannarna med sina två barn sov nog också, så lite hänsyn får man väl visa... FP-pipan låter ganska mycket.



20150119_001238_zpsdeqwrsxj.jpg
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top