Husaberg-tråden

Danken

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2010
Ort
Pennybridge
Hoj
Husaberg FS570
Skulle råda dig att först snacka med någon som har bänk och vill använda JD-tunern, då får du det gjort rätt. Att inte bänka är ju lite som att skjuta lerduvor i mörker, man kan träffa men lika gärna orsaka annan skada.

Jo det är sant. Känns bäst i kroppen när man vet det är rätt gjort från början. Jahopp bara börja mejla runt lite då.
 

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
O-hamn
Hoj
570FS -11
Vad är skillnaden mellan Powercommander / JD och Husabergs egna mjukvara (UST) som man kan ändra sprutet med? Vem i södra Sverige kan med å bänka/justera in JD?
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Vad är skillnaden mellan Powercommander / JD och Husabergs egna mjukvara (UST) som man kan ändra sprutet med? Vem i södra Sverige kan med å bänka/justera in JD?
Powercommander (som görs av Dynojet) är inte samma sak som JD. Har inte sett att det görs PC till husa.
Skillnaden mellan JD och Husas egna utrustning är priset och att du inte kan ändra så värsta mkt med husas egen utrustning (den som gemene man kan köpa alltså).
 

Danken

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2010
Ort
Pennybridge
Hoj
Husaberg FS570
Skulle man kunna koppla på en egen lambdamätare och ställa in allt eftersom på gatan? Jag tänkte bara om någon firma inte skulle vilja bänka med JD kitet.
 

Danken

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2010
Ort
Pennybridge
Hoj
Husaberg FS570
Och en till fråga om någon vet. Är det closed loop eller open loop på 570n?

Har mejlat JD och fick detta som svar:

The lambda sensor must not be giving feedback to the ECU, so it must be disconnected from the wiring harness. The US model Husabergs do not have a lambda sensor. On the Husqvarna motorcycles in the US, they have a bypass plug that is placed on the wiring harness connector when the lambda sensor is removed.

I do not know if that is an option for your Husaberg motorcycle.

We see these bypass resistor-plugs on nearly all the street legal Husqvarna motorcycles, and it MUST be installed for the tuner to work on these bikes. If the sensor remains connected, then the ECU keeps removing fuel when the tuner tries to add fuel.

Kan den lokala husaåterförsäljaren fixa detta? Koppla in till dator o bara ta bort?
 
Last edited:

MCR

Ny medlem
Gick med
6 May 2008
Ort
O-hamn
Hoj
570FS -11
På min ER6:a monterade jag en "closed loop" kontakt ist för lambdan. Borde ju finnas till Husan? Ebay?
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Och en till fråga om någon vet. Är det closed loop eller open loop på 570n?

Har mejlat JD och fick detta som svar:

The lambda sensor must not be giving feedback to the ECU, so it must be disconnected from the wiring harness. The US model Husabergs do not have a lambda sensor. On the Husqvarna motorcycles in the US, they have a bypass plug that is placed on the wiring harness connector when the lambda sensor is removed.

I do not know if that is an option for your Husaberg motorcycle.

We see these bypass resistor-plugs on nearly all the street legal Husqvarna motorcycles, and it MUST be installed for the tuner to work on these bikes. If the sensor remains connected, then the ECU keeps removing fuel when the tuner tries to add fuel.

Kan den lokala husaåterförsäljaren fixa detta? Koppla in till dator o bara ta bort?

I homoläge (dvs strypt homologeringsläge) finns den. I "normalt" läge används den ej.
 

Danken

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2010
Ort
Pennybridge
Hoj
Husaberg FS570
I homoläge (dvs strypt homologeringsläge) finns den. I "normalt" läge används den ej.


Har jag "Normalt" läge på min då? Den är ju avstrypt, görs det något med ecu då ochså? Har hört talas om Green Map och Competition Map, green map låter ju som att jag inte vill ha.....

Har mejlat Bergos igen angående mappning, fick detta svar: You defenetly dont ave to remap you ecu, cause in the original mapping, the bike runs so very rich, that you have with our exhaust and our airfilter a lambda from richer than 0,8. So you have no problem with the standart map
 
Last edited:

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Vad för däck kör man om man inte kör slicks? orginal är ju 150/60/17. finns betydligt större utbud bland 160/70/17
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Har jag "Normalt" läge på min då? Den är ju avstrypt, görs det något med ecu då ochså? Har hört talas om Green Map och Competition Map, green map låter ju som att jag inte vill ha.....

Har mejlat Bergos igen angående mappning, fick detta svar: You defenetly dont ave to remap you ecu, cause in the original mapping, the bike runs so very rich, that you have with our exhaust and our airfilter a lambda from richer than 0,8. So you have no problem with the standart map
Med normalt läge menade jag helt enkelt det alla cyklar går med. Standard ostrypt.
Låter ju rätt logiskt det Bergos säger och styrker vad jag säger till de som blir hysteriska när de byter enbart filter på sin 690, t.ex. Från fabrik går cyklarna så fett att de klarar lite bättre ändning utan problem.
Men. Du har ju gjort minst sagt stora ändringar med både DNA och helsystem som ger klart bättre ändning. Om "originalfettningen" s.a.s räcker till kan jag inte svara på. Sen är det sålkart skillnad på "duger" jämfört med "optimalt"...
Som sämst bör du göra en burn-in iaf.
 

Danken

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2010
Ort
Pennybridge
Hoj
Husaberg FS570
Med normalt läge menade jag helt enkelt det alla cyklar går med. Standard ostrypt.
Låter ju rätt logiskt det Bergos säger och styrker vad jag säger till de som blir hysteriska när de byter enbart filter på sin 690, t.ex. Från fabrik går cyklarna så fett att de klarar lite bättre ändning utan problem.
Men. Du har ju gjort minst sagt stora ändringar med både DNA och helsystem som ger klart bättre ändning. Om "originalfettningen" s.a.s räcker till kan jag inte svara på. Sen är det sålkart skillnad på "duger" jämfört med "optimalt"...
Som sämst bör du göra en burn-in iaf.

Jag får testa ochse hur det blir, ett jd kit är inhandlat med, hur länge skall den här burn-in pågå?
 

Christopher

Bombrepa.se
Gick med
11 Dec 2007
Ort
-
Hoj
BRrrraaaaaaap
Fick ett trevligt samtal idag. Åker till örebro å hämtar hojen på lördag \o/
 

Kabajo

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650, Aprilia RS 125
Med risk för att bli tjatig:

Har någon haft problem med överhettning på Husaberg FS 650? (jag har 04)
Har monterat fläktar och givit den en fetare blandning med 98-oktanig bensin som sänkte temperaturen ett steg.
Topplockspackningen går dock ändå sönder och det sprutar glykol om den får stå still för länge!!! Gissar ca 10-15min från start stillastående Eller efter körning (50km/h) i tätbebyggt område med rödlysen (ca 30min) är vad den klarar innnan det smäller.

Tips eller egna erfarenheter välkomnas!
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Med risk för att bli tjatig:

Har någon haft problem med överhettning på Husaberg FS 650? (jag har 04)
Har monterat fläktar och givit den en fetare blandning med 98-oktanig bensin som sänkte temperaturen ett steg.
Topplockspackningen går dock ändå sönder och det sprutar glykol om den får stå still för länge!!! Gissar ca 10-15min från start stillastående Eller efter körning (50km/h) i tätbebyggt område med rödlysen (ca 30min) är vad den klarar innnan det smäller.

Tips eller egna erfarenheter välkomnas!

Min -08 har på sin höjd droppat ur spillslangen nån enstaka gång vid nåt rödljus... Har din kokat kanske de e läge å riktplana toppen? Ganska märkligt att den skjuter toppackningen innan den lättar på trycket via slangen...

Va har du för fläktar? Ja köpte orginalfläkten å ifall du bara strajpat dit nåra typ "datorfläktar" så lär dom inte göra nån större nytta, e rätt bra flås i orginalet nämligen (som ändå inte räcker till vid tjuriga rödljus en varm sommardag)...
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
När jag byter min olja (Var 7:e timme) så är den inte helt svart utan har fortfarande en del av den gula nyansen kvar, det känns lite onödigt att byta en olja som ser fräsch ut.
Det är bilen jag relaterar till (ca 1500mil), då den både luktar, är kolsvart och segare i sin viskositet.

Hur ofta bör man byta vevstaken/kolven?

Jag har en Husaberg FS650 -04
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
När jag byter min olja (Var 7:e timme) så är den inte helt svart utan har fortfarande en del av den gula nyansen kvar, det känns lite onödigt att byta en olja som ser fräsch ut.
Det är bilen jag relaterar till (ca 1500mil), då den både luktar, är kolsvart och segare i sin viskositet.

Hur ofta bör man byta vevstaken/kolven?

Jag har en Husaberg FS650 -04

Byter min mellan 5-7h, enbart gatkörning å min e alltid kolsvart... När ja fick motorn genomgången så fick ja faktiskt beröm för mina oljebyten, motorn va ovanligt fräsch för timmarna den gått...

Filterbyten har ja personligen börjat tumma på, körde strikt filterbyte vid vartannat oljebyte... Tills ja skar upp ett å verkligen kikade på de... Byter man olja ofta, maskin e frisk å man inte missväxlar ofta så håller filtrena klart längre... Byter fortfarande filter vid vartannat oljebyte normalt men har ja olja hemma men missat å köpa filter så får de allt gå nåra timmar te...

Allt beror ju givetvis på hur man kör men ja renoverade min vid 140h, 100h e enligt bok för genomgång vill ja minnas... Min kolv va tillräckligt fräsch för å hänga me en säsong te iaf...

Sen vet ja inte hur mycke de skiljer för va inte -04 enda me 644cc? Resten 628cc?

När man väl river så brukar de bli mer... I min byttes: vevstake, ramlager, balansvikt, vipprullar å kamkedja... Enligt expertisen brukar man även få byta shims i lådan...

Ha i åtanke att kamkedja samt vipprullar har kortare serviceintervall än "storservicen"...
 

none

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2011
Ort
Nära asfalten
Hoj
Ingen
Då måste jag börja köra hårdare, för hade oljan i bilen sett ut som den göra på husan vid ett byte så hade jag nog övervägt att köra ett tag till på den. Men att börja snåla i den delen av kostnaderna är kontraproduktivt i längden misstänker jag.
Den har gått totalt 168h och är helrenoverad vid 150h, så det ska nog allt hålla ihop ett tag till. Kamkedjespännaren
Vevstaken som byttes såg helt fräsch ut, inget slitage i fästet till kolvbulten eller liknande, därav fundera jag på att återanvända den.

Hur gör jag för att granska och mäta min egen kolv/vevstake för att kontrollera statusen?
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
Då måste jag börja köra hårdare, för hade oljan i bilen sett ut som den göra på husan vid ett byte så hade jag nog övervägt att köra ett tag till på den. Men att börja snåla i den delen av kostnaderna är kontraproduktivt i längden misstänker jag.
Den har gått totalt 168h och är helrenoverad vid 150h, så det ska nog allt hålla ihop ett tag till. Kamkedjespännaren
Vevstaken som byttes såg helt fräsch ut, inget slitage i fästet till kolvbulten eller liknande, därav fundera jag på att återanvända den.

Hur gör jag för att granska och mäta min egen kolv/vevstake för att kontrollera statusen?

Nä, släng inte i begagnade pryttlar igen! När de gäller staken så e de ju inte i lilländen den slits hårdast... Bulten som håller ihop vevskinkorna agerar inre lagerbana å storänden på staken yttre... På 650in har vi ju inte ens lös cylinder så de e svårt (omöjligt) å kolla utan å riva, å när de väl e rivet e de lika bra å byta :D... Men vill du spara nåra kronor kan du ju slå Husans spillolja i bilen :gnissla... Gör ja, men å andra sidan kör ja gammal volvo oxå :yoparty
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top