Husaberg-tråden

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
БОБАН: Ta av däcken och få dem balanserade. Kolla även upp styrlager. Palla upp hojen, ta tag i nedre delen av gafflarna och "rucka" in och ut. Ska absolut inte finnas nått glapp
:mattias

Tackar såg att blansvikterna till framhjulet var borta, så antagligen är det de.

Är det bara jag som har problem att få i neutralen om motorn är igång?
Känns helt omöjligt, samt att det klonkar till ordentligt när motorn är kall.

Kan tillägga att jag inte har hört några missljud från koppling osv.
 

gbr

4-stroke force
Gick med
6 May 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Husaberg FS650e -06, FE450 -09, XR650R, GASGAS 300
okej, tack för infon! knacka för att lättare få bort kåpan eller?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
БОБАН;4810375 skrev:
Glöm inte att knacka lätt på kickaxeln medans du tar bort motorkåpan.
:confused:Det räcker ju att ta bort locket över kopplingen om man bara ska byta lameller.Om man har en -04 eller nyare vill säga.
 

gbr

4-stroke force
Gick med
6 May 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Husaberg FS650e -06, FE450 -09, XR650R, GASGAS 300
aa precis, tar bara bort lilla kåpan som är över lamellkorgen, ska nog gå att byta därifrån. Sen dra dom bultarna i korgen med 8nm och en droppe Loctite 243 och samma sak på kåpan fast 10nm?
Har dom gammla lamellerna bränts eller nötts ner eller varför började kopplingen att tjuta för att jag körde på en 10w40 istället för en 10w50 olja som det ska vara?
 

jonesy76

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Ort
Storvik
Hoj
Husaberg & Suzuki
Nån mer än jag som har problem
med motorn och olje läckage?
Min decomp axel åker ut
och läcker olja
 

gbr

4-stroke force
Gick med
6 May 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Husaberg FS650e -06, FE450 -09, XR650R, GASGAS 300
Ny koppling men samma ljud fortfarande! Vad kan det vara? Lagret på axeln till kopplingskorgen? Några tips på vad det kan vara? Det låter helt klart från den sidan av motorn. Tacksam för svar. Inte vill man riva allt mitt i sommaren!
 

Dezeo

When in doubt, throttle out.
Gick med
24 May 2009
Ort
Gbg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro - 17 & Triumph Bobberville -66
Problem á la Carte.

Tjenna, jag behöver konsultera Husabergsgudarna, och beger mig därför hit till Husabergs eTempel där alla präster, mullor och titaner är samlade.

Jag fick problem med min FS650e-2006 (uttagen 07) igår när jag skulle rädda söndagskvällen.
Klockan är lite sent, sådär 20 i stängdags på affären som ligger 25min bort. Så jag hoppar på hojen och puttrar ner i lite lagom tempo, låter hojen värma sig på väg ut ur området där jag bor (mycket nedförsbackar så man behöver inte gasa, utan jag bara rullar den första biten).
När jag kommer fram till affären så stänger jag av hojen, låser den och springer in till affären men märker att den stängde för två minuter sedan. Vänder och bestiger monstret igen och rejsar bort till närmsta mack.
Är inne i macken i två minuter, och när jag kommer ut igen och ska starta hojen så är den inte intresserad längre. Får igång den två gånger á 15 sec, men han låter illa, och har ingen tomgång så jag låter den dö.


Talade med Husa-ÅF idag och han hävdade att det var en ventilfjäder som hade gått. Har köpt delar osv för att kunna göra reparationen själv, men tänkte höra med er här om ni har gjort en sådan reparation innan och hur svår den är.

Kan man göra reparationen / bytet själv?
Hur svårt är det?
Är det säkert att det är det som är felet?
Några allmänna tips och trix / tillvägagångs sätt?

Tackar för svar!
 

gbr

4-stroke force
Gick med
6 May 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Husaberg FS650e -06, FE450 -09, XR650R, GASGAS 300
det måste ju vara kamkedjan på min som är slut? har gått 80timmar..
 

Dezeo

When in doubt, throttle out.
Gick med
24 May 2009
Ort
Gbg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro - 17 & Triumph Bobberville -66
Någon som vet hur jag får bort ventilfjädern utan att ta bort topplocket?
och kan jag på något sätt alls i det stadiet veta om ventilen är hel eller ej?
 

gbr

4-stroke force
Gick med
6 May 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Husaberg FS650e -06, FE450 -09, XR650R, GASGAS 300
dåligt med svar här.. någon som tar på sig att byta kedjan? vad skulle vara lämplig att betala en "kvälls mekaniker" att byta den?
 

Dezeo

When in doubt, throttle out.
Gick med
24 May 2009
Ort
Gbg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro - 17 & Triumph Bobberville -66
Någon som vet vart man kan få tag på ett kam-kedjelås till en 06a 650? gärna i GBG-området och gärna från hyllan, inte beställas alltså. Behöver en omgående ^^
 

gbr

4-stroke force
Gick med
6 May 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Husaberg FS650e -06, FE450 -09, XR650R, GASGAS 300
Någon som vet vart man kan få tag på ett kam-kedjelås till en 06a 650? gärna i GBG-området och gärna från hyllan, inte beställas alltså. Behöver en omgående ^^

Karlströmsmotor har annars, tar 2 dagar att få de.
 

Dezeo

When in doubt, throttle out.
Gick med
24 May 2009
Ort
Gbg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro - 17 & Triumph Bobberville -66
Karlströmsmotor har annars, tar 2 dagar att få de.

Tack! ska kolla med dem.
-----------------------

Varför får jag inte ut min rambult på min husa 650? ska man behöva skruva själva stången eller något? jag står och bankar som en galning! men den har bara kommit ut ca 2cm.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Tack! ska kolla med dem.
-----------------------

Varför får jag inte ut min rambult på min husa 650? ska man behöva skruva själva stången eller något? jag står och bankar som en galning! men den har bara kommit ut ca 2cm.

Rambult = ?
Svingbulten kanske?
Eller någon av de i främre fästet?

Är det svingbulten skulle jag tipsa om att lägga ett däckjärn eller liknaden mellan motor och under ramrören och försöka vicka på motorn så att du lätt får ut den.
 

Dezeo

When in doubt, throttle out.
Gick med
24 May 2009
Ort
Gbg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro - 17 & Triumph Bobberville -66
Rambult = ?
Svingbulten kanske?
Eller någon av de i främre fästet?

Är det svingbulten skulle jag tipsa om att lägga ett däckjärn eller liknaden mellan motor och under ramrören och försöka vicka på motorn så att du lätt får ut den.


Jaja, rambult heter det uppe på berget där jag bor iaf..
den som sitter igenom ramen, swingen och motorn.

Vi döper om den till rambultsmotor med swingers funktion!.

la ner hojen på sida och spraya lite 556 för att smörja upp lite. Ska prova din teknik sen. Känns ju som att det kilar sig någonstans. Har släppt på bakdämpen med, men det gav ingen skillnad.
 

Klyrre

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Speed Triple -03, Husky SMR 570 -01, Husa FS650 -08
dåligt med svar här.. någon som tar på sig att byta kedjan? vad skulle vara lämplig att betala en "kvälls mekaniker" att byta den?

E ganska lätt å byta kedjan även om man inte skruvat så mycket... Sen om man vågar sej på de e en annan femma... Har skrivit hur ja gjorde nån/nåra sidor bakåt å ingen har viftat me fingret åt metoden... Min hoj har gått ca 40h utan strul efter de...
 

gbr

4-stroke force
Gick med
6 May 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Husaberg FS650e -06, FE450 -09, XR650R, GASGAS 300
ska byta kedjan imorrn, slipade du bort och tog bort en länk och kopplade på nya kedjan och drog runt? och när jag ska nita ihop den ska jag bara ta ett don och en hammare?
 
Nyheter
”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Top