Husa på bakan = ras?

Dezeo

When in doubt, throttle out.
Gick med
24 May 2009
Ort
Gbg
Hoj
Husqvarna 701 Enduro - 17 & Triumph Bobberville -66
Snacka med en polare som hade gått någon kurs om ämnet..

han hävdar iaf att husan kan skära efter en längre sträcka på bakan (3km).
då ska tydligen all olja rinna bort från roterande delar och inte längre smörja motorn..

asså, visst det låter rätt troligt att all oljan lägger sig lite fel och så, men att den ska skära tycker jag låter knepigt :S

Kan någon bekräfta detta?

Mvh Zeo
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Oljepumpen suger luft och då tappar man trycket och smörjningen går åt helvete....

Vanligen rasar det inte direkt men du får ett abnormalt stort slitage....
 

Jeipår77

Ny medlem
Gick med
20 Jun 2009
Ort
SKÅNE
Hoj
Husaberg 650 Å R6a
Jag har oxå hört detta,men de e värre på äldre modeller!! På de nyare har de ändrat på oljepumpen (sänkt) så att den lättare får smörjning!!:yoparty
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Är väll ett allmänt känt fenomen att man inte skall köra längre sträckor på bakhjulet på husan pga av smörjningen?
 

Schimpy

Ny medlem
Gick med
22 Nov 2008
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TTR 600
Gäller inte bara husan. Ingen motorcykel mår bra av längre sträckor på slangen då smörjningen som sagt blir lite taskig. även på sporthojarna..
dock kanske husan är lite extra känslig, inget jag är säker på
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Det är sant. Fram till årsm 06 tror jag det var, då blev det bättre. :yoparty
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Och vad skulle ha ändrats nollsex då?:confused:




Motorerna är i princip identiska från 04-08.

Vad jag har hört så skulle det ha skett nån ändring smörj mässigt år 2005 eller 2006.

Men du av alla borde ju veta. så jag tar tillbaka mitt påstående:)
 

Åmotar´n

Open #34
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Åmotsbruk,7mil norr om Gefle
Hoj
-09 Husaberg FE570, -05 Husaberg FS650,-89 Gixxer 1100 Streetfighter, -88 Husky 510 Enduro,-76 Husqvarna WR 250
Vad jag har hört så skulle det ha skett nån ändring smörj mässigt år 2005 eller 2006.

Men du av alla borde ju veta. så jag tar tillbaka mitt påstående:)

Nollfem tillkom ett munstycke som spolar under kolven,men om oljepumpen suger luft så gör det nog inte så mycket nytta.....

Jag fattar inte heller varför man envisas med att köpa en racer bara för att köra flera kilometer på bakhjulet?
Är det körglädje? Jag tycker det är betydligt roligare att smiska bana.Annars kan man väl lika gärna köpa en enhjulig cykel och börja på cirkus?:va


Men det är vad jag tycker,andra för väl göra som de vill.:krama
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Är det inte så att de bara hade stänksmörjning av toppen förut?
Dvs. att den enda smörjning som kom upp dit kom via kamkedjan. Kedjan badar i olja och när den roterar så drar den med olja upp som sedan "släpper" när kedjan vänder i toppen.

Så har jag förstått iaf, och att det är där problemet till största del ligger. På de nyare modellerna kör de väl dubbla oljepumpar (som på tex. KTM 525) där ena pumpar direkt upp till toppen vilket ska minska risken för haveri betydligt.

Rätta mig gärna om jag har fel.
 

Åmotar´n

Open #34
Gick med
28 Sep 2003
Ort
Åmotsbruk,7mil norr om Gefle
Hoj
-09 Husaberg FE570, -05 Husaberg FS650,-89 Gixxer 1100 Streetfighter, -88 Husky 510 Enduro,-76 Husqvarna WR 250
Är det inte så att de bara hade stänksmörjning av toppen förut?
Dvs. att den enda smörjning som kom upp dit kom via kamkedjan. Kedjan badar i olja och när den roterar så drar den med olja upp som sedan "släpper" när kedjan vänder i toppen.

Så har jag förstått iaf, och att det är där problemet till största del ligger. På de nyare modellerna kör de väl dubbla oljepumpar (som på tex. KTM 525) där ena pumpar direkt upp till toppen vilket ska minska risken för haveri betydligt.

Rätta mig gärna om jag har fel.

Ja,du har fel.

01-03 hade trycksmörjning till vipporna.04-08 har det inte.
Husaberg har bara en oljepump.
KTM525 har två oljepumpar,men den ena pumpen suger oljan från vevhuset och tömmer den i växellådan,den andra pumpen trycker ojan till sina smörjställen.

Husaberg har en backventil mellan vevhus och växellåda.När kolven går nedåt skapar den ett övertryck i vevhuset och då öppnar backventilen och oljan trycks ut till växellådan.När kolven går upp stänger backventilen och det bildas undertryck i vevhuset.Oljepumpen trycker olja till vevaxel och eventuellt oljemunstycke i vevhuset (endast 05-08).Trycker olja till vipporna (01-03).
 
Nyheter
Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Top