Hur vanligt är detta, spridarna i luftburken?

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har i princip aldrig hållit på med insprutningar och tycker det låter ut tjorvigt men blur mer och mer sugen pö det til, turbo Hondan. Då jag satt och googlade på plenum för inspiration till turbo bygget så hittade jag nåt turbobygge (tror det var en bil) där spridarna satt i plenumet innan spjällen. Sen fick jag en avisering på Youtube att han Allan pysslade med en Norton och då jag kollade på den videon ser jag att denna Norton med V8 har spridarna i luftburken.

Hur vanligt är detta finns det nån fördel med detta mot att ha spridarna nära portarna efter gasspjällen viljet väl är det vanliga?

Sen blev jag lite sugen på att testa bygga egna spjällhus med roterade spjäll för det såg jäkligt fränt ut men det tror jag man ska skippa då jag nog har för dålig fräs för nåt sånt arbete.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det finns säkert nån här med bättre kunskap om det än mig.
Men som jag förstått det så finns det fördelar med att ha spridaren längre bak i luftflödet vid högre varv/lufthastigheter. Ducati 1299 har dubbla spridare med 1 i spjällhuset och 1 i luftburken.

Den spridaren som ska sitta i luftburken kan det vara bra att välja till en annan spridare än spjällhuset. I spjällhuset så vill man sprida bränslet ut i luftmängden och kan då välja en med t.-ex 45gr spridning. Medans den du vill ha i luftburken behöver träffa hålet i spjällhuset så den bör ha tightare spridningsvinkel. Annars hamnar all soppa på väggarna och skapar droppar.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Kan det ha varit dubbla spridare på det bygget?
Spridare före spjällen får problem att förse motorn med bränsle på tomgång och små spjällöppningar, men om du trimmar en motor så kan standardpositionen ge bränsle vid låg belastning för att sedan kompletteras av stora spridare innan spjällen som öser på rejält med bränsle när det behövs.
Fördelen med spridarna långt från förbränningsrummen är att bränslet hinner blandas med luften
Mer att läsa här https://www.motortrend.com/how-to/hrdp-0704-pitstop-fuel-injector-location/
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Kuriosa: En lösning innan man utvecklat insprutning och den egentliga förgasaren och som verkligen försåg motorn med "förgasat" bränsle till skillnad från "små droppar" var den s.k. "ytförgasaren" som bla fanns på Benz första fordon.
Insugningsröret gick ända ner till bränsletankens ovansida där fanns förhoppningsvis en gasblandning som kunde tända i motorns förbränningsrum.
Den kunde säkert tända på andra ställen också, men det förtäljer inte historien. Antagligen rätt så svårt att få den körbar i alla väderleksförhållanden och temperaturer.

En lösning jag sett på trehjulig mc/bil var att dra avgassystemet genom tanken för att hjälpa till med förgasningen (spännande)

 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Kan det ha varit dubbla spridare på det bygget?
Spridare före spjällen får problem att förse motorn med bränsle på tomgång och små spjällöppningar, men om du trimmar en motor så kan standardpositionen ge bränsle vid låg belastning för att sedan kompletteras av stora spridare innan spjällen som öser på rejält med bränsle när det behövs.
Fördelen med spridarna långt från förbränningsrummen är att bränslet hinner blandas med luften
Mer att läsa här https://www.motortrend.com/how-to/hrdp-0704-pitstop-fuel-injector-location/
Norton, som han nämner, har bara en spridare innan spjällhuset. Men den hojen verkar vara lika genomtänkt som en mjölkförpackning med ett sånt där plastlock som inte går att tappa...

Del 1

Del 2
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
En fd granne hade (har?) en jänk, smallblock med kompressor och ett single point injektor sprut, spridarn sitter före spjället och det var ett h-e att få den att gå rent genom hela registret, rent på toppen men kass tomgång och lågfart blev kompromissen.
Hade ev kunnat löst sig med en tomgångsmotor med egen spridare. Moderna spridare har ju en fin sprutdimma för att kunna sitta nära insugsventilerna.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En gång i tiden i insprutningens begynnelse kunde det sitta en spridare till flera cylindrar av budgetskäl precis som en v8 kan fungera bra med bara en förgasare.

Men det har sina skäl att alla bilar idag har spridarna nära cylindrarna.
Det verkar dock inte finns någon fullständig konsensus, några sprutar mot stängd ventil för att bränslet ska förångas och samtidigt kyla insugsventilen andra sprutar vid öppen ventil för att bränslet ska förångas under kompressionstakten och därmed minska kompressionsarbetet.
Jag har inte läst någon publikation som lyckats bevisa att den ena metoden var bättre än den andra men det är snart 10 år sedan jag höll mig ajour med den forskningen.

Har man en bra anledning kan man alltså flytta spridare långt från cylindrar men då är det kompromisser som inte kommer gynna motorn på något sätt.

Ett exempel är ifall man trimmar en flercylindrig motor så mycket att original spridare inte klarar att ge tillräckligt med bränsle då kan man istället för att byta alla spridare sätta en spridare tidigare så att den ger extra bränsle till samtliga cylindrar. Alltså återigen en budgetlösning.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det finns säkert nån här med bättre kunskap om det än mig.
Men som jag förstått det så finns det fördelar med att ha spridaren längre bak i luftflödet vid högre varv/lufthastigheter. Ducati 1299 har dubbla spridare med 1 i spjällhuset och 1 i luftburken.

Den spridaren som ska sitta i luftburken kan det vara bra att välja till en annan spridare än spjällhuset. I spjällhuset så vill man sprida bränslet ut i luftmängden och kan då välja en med t.-ex 45gr spridning. Medans den du vill ha i luftburken behöver träffa hålet i spjällhuset så den bör ha tightare spridningsvinkel. Annars hamnar all soppa på väggarna och skapar droppar.

Anledningen till dubbla spridare här är nog att en stor spridare har sämre noggrannhet vid små bränslemängder så man använder då dubbla för att både få bra finjusteringar på lågfart men samtidigt kunna ge tillräcklig mängd på hög last.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Spridare i luftburk är vanligt förekommande i turbovärlden som extra sprut från ett vist laddtryck. Motorn går på org spridare i spjällhus som vanligt tills man klämmer på högre laddtryck då öppnas dessa luftburksspridare som både kyler laddluften och ger mer sås.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag blev som bara nyfiken på hur Norton tänkt, jag tycker bara att det känns konstigt med att spruta in soppan innan spjället. Om man har dubbla spridare med en innan gasspjället är jag med men det verkar ju inte Norton ha fast en sån där hoj kanske det inte är så noga hur den går i lägre registret.

Finns det nån mening med de roterande spjällen jämfört med ettspjäll på en axel, det var ju om inte annat en lite frän konstruktion.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Spjällaxeln sitter i vägen när man ger full gas.

Jag det gör den ju när du säger det så det är ju logiskt och det låter ju som ett problem på en turbomatad CB250N 🤣

Hembygda spjällhus med roterade spjäll låter ju om inte annat ut som häftigt
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Måste man hålla sig till nåt slags reglemente som begränsar storleken på spjäll/förgasare så är det väl ide men har man inget sånt reglemente så är har man nog mer att tjäna på att lägga sin tid och energi på andra delar gissar jag.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Måste man hålla sig till nåt slags reglemente som begränsar storleken på spjäll/förgasare så är det väl ide men har man inget sånt reglemente så är har man nog mer att tjäna på att lägga sin tid och energi på andra delar gissar jag.

Det tror jag med, men det såg ju som fränt ut 😉 Reglementet som möjligen skulle gälla är nog fränt, tokigt och maximal stolleprov🙃
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top