Hur transporterar ni era hojar?

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Har du panikbromsat så någon gång ?

Att surra en hoj i gubbhandtagen är mycket tveksamt att det kommer hålla vid ev olycka/panikbroms.

nu har jag som sagt inte använt Shuttlen ännu så gubbhandtagen är oprövade men annars: ja. Framhjulet står mot en stoppbock.
för att vara HELT ärlig drar jag en rem igenom bakhjulen och fäster bakåt när jag ska långt så att hojen inte voltar framåt.

linan åt sidan är bara för balansen. Hojen står mot ett stopp på sina egna hjul vid transport.
en rem om hjulen och nedåt är jag med på men att spänna nedåt för balansen verkar ge ett våldsamt moment när man svänger eller?
jag bara frågar. Hade jag haft en ren skåpbil hade jag bara bultat i öglor men nu måste det se lite fint ut också.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Jag hade en transporter, i den hade jag lastöglor (finns att köpa på biltema) monterade i golvet. Jag hade satt tre stycken precis bakom stolarna (en på var sida och en i mitten) och två rakt bakom hojarna.

Jag rullade in hojarna och ställde den i ett hojställ, typ en sån här (fast hemgjord):

http://www.maltek.se/1253342725_resized.jpg-for-web-small.jpg

Spände sedan ett spännband från nedre gaffelkronan till två av lastöglorna framför varje hoj och sedan ett spännband runt bakfälgen till lastöglan bakom varje hoj.

Jag använde ganska grova spännband som skulle tåla 5 ton. Hojen stod stabilt som berget och klarade nödbromsningar utan problem. Den borde nog tåla en kollision utan att man fått den i ryggen men det har jag (som tur är) inte provat...

Mvh,
Ingvar
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Ett alternativ! ! Den här killen visa på fb upp en "cross lösning" för sin Ninja bancykel (borde väl funka på andra märken oxå eller? hehe ..) han har iofs förstärkt crosshållaren ..men tydligen kört till olika banor runt om i usa i flera år o den håller enligt honom suveränt

Screenshot_2016-09-05-05-42-28.jpg
 
Last edited:

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Jag ställer min rakt in mot mellanväggen, i med depåstödet och ett kort spänband från varje fotpinne rakt ner.
Inga incidenter ännu, men å andra sidan gör Ivecon bara 160km/h (givetvis på avlyst räserbana) ..
Oftast är det massa däck och jox runt omkring så den kommer ingenstans...
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
"...ja, ja asså - jag hystar upp grabben på kärran när moppen skall till verkstad, så får han hålla balansen bäst han vill. Det är ju hans moppe jue...? Spännband är både dyra och så jobbiga att förstå sig på."


001_zps4zl8h8tg.jpg



Plats: Söderleden, Mölndal
Tid: I dag på morgonen
Fart: Över hastighetsbegränsningen för både den aktuella sträckan och för släpkärra.



Man häpnar över hur fort förnuft och omdöme försvinner när folk blir medvetna om att vi inte har några poliser ute på vägarna längre.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
"...ja, ja asså - jag hystar upp grabben på kärran när moppen skall till verkstad, så får han hålla balansen bäst han vill. Det är ju hans moppe jue...? Spännband är både dyra och så jobbiga att förstå sig på."


001_zps4zl8h8tg.jpg



Plats: Söderleden, Mölndal
Tid: I dag på morgonen
Fart: Över hastighetsbegränsningen för både den aktuella sträckan och för släpkärra.



Man häpnar över hur fort förnuft och omdöme försvinner när folk blir medvetna om att vi inte har några poliser ute på vägarna längre.

Äsch, det är ju bara en skamkärra som smitit från en bana i närheten. :hihi
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
"...ja, ja asså - jag hystar upp grabben på kärran när moppen skall till verkstad, så får han hålla balansen bäst han vill. Det är ju hans moppe jue...? Spännband är både dyra och så jobbiga att förstå sig på."


001_zps4zl8h8tg.jpg



Plats: Söderleden, Mölndal
Tid: I dag på morgonen
Fart: Över hastighetsbegränsningen för både den aktuella sträckan och för släpkärra.



Man häpnar över hur fort förnuft och omdöme försvinner när folk blir medvetna om att vi inte har några poliser ute på vägarna längre.
Äsch, den på släpet har ju hjälmen på sig så det är bara att brassa på :fakta:crash
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
"...ja, ja asså - jag hystar upp grabben på kärran när moppen skall till verkstad, så får han hålla balansen bäst han vill. Det är ju hans moppe jue...? Spännband är både dyra och så jobbiga att förstå sig på."


001_zps4zl8h8tg.jpg



Plats: Söderleden, Mölndal
Tid: I dag på morgonen
Fart: Över hastighetsbegränsningen för både den aktuella sträckan och för släpkärra.



Man häpnar över hur fort förnuft och omdöme försvinner när folk blir medvetna om att vi inte har några poliser ute på vägarna längre.

Vet inte hur de tänkte men en kompis till mig hade iden att han skulle stå inne i skåpbilen och hålla i hojen istället för att spänna fast den med spännband. Anledningen vara att han var så pass rädd om hojen att han inte litade på spännbanden.

Jag övertygade honom iofs ganska snabbt att risken vore större att han skulle tappa hojen i någon kurva, bromsning eller acceleration än att spännbanden släpper.

Ibland tänker folk inte igenom saken och vad som kan hända. Vi har det ju ändå ganska lindrigt gentemot hur de gör i Asien, ALLIHOP.
 
Last edited:

Fredrikmehlin

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Triumph Street Triple 675R -13
Jag känner bara varför övertygade du han?
Jag hade bara okej, vi gör det på ditt sätt.

Pang boom krasch!
Varför höll du inte i hojjen?!? :p
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top