Hur tänker ni börja säsongen 2013?

M@rtin84

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Åstorp
Hoj
Ingen atm
Börjar säsongen me att dregla över alla hojar man vill köpa :)
Men i april börjar jag med kortet och går allt som de ska så har man de till sommaren och sen
får man se va plånboken säger om hoj :p
 

Tinaplinius

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2012
Ort
Hästveda
Hoj
Kawasaki ZR 7S-04
Jaha, då får man väl öva att köra stillastående, och ja vi tjejer får köra kanon fort i 2 km/t, det är nästan så man blir fartblind!:va
Fick lära mig att köra mellan 0-1km/t så det går, och det kan vara för att ni är tjejer som ni får köra lite fortare:hihi vid4km/yt är det ju inte så svårt:va
 

Tinaplinius

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2012
Ort
Hästveda
Hoj
Kawasaki ZR 7S-04
Lycka till, jag håller ochså på med mitt kort...suck för lågfartsbanan..
Börjar säsongen me att dregla över alla hojar man vill köpa :)
Men i april börjar jag med kortet och går allt som de ska så har man de till sommaren och sen
får man se va plånboken säger om hoj :p
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
  • Steka några literhojar på bana

Ser du en ängslig fetknopp med knät en halvmeter ovanför asfalten på en vit crossplane så kan du väl hålla lite marginal va?

Jag motardkittade 450in igår och börnade lite i allt grus jag hittade. Moppefukko Extravaganza. Jätteroligt men lite kallt.
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Ingen bra idé.

Motorcykeln får vara utrustad med ABS-bromsar men inbromsningen från 70 resp 90 km/h ska vara en kontrollerad hård inbromsning. Att ABS går in betyder att du låst hjulen och det är inte godkänt, då har du bromsat för hårt.
Det kommer du garanterat kugga på.

Du ska visa att du kan bromsa hårt men ändå ha full kontroll på motorcykeln.

Då sägs det olika... Körde upp med ABS och har fått lära mig att det bara var att pallnita. Gäller ju inte bak dock. Gjorde så på uppkörningen, ABS:en smattrade så det stod härliga till, inga kommentarer om det ens...
 

Tinaplinius

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2012
Ort
Hästveda
Hoj
Kawasaki ZR 7S-04
Jag kör i Hässleholm ja, och jag bromsar hur bra som helst med min egen Mc utan ABS men trodde bara inte det var godkänt på prov med en Mc utan... har kört många mil och aldrig råkat ut för nåt. Nej min körlärare säger att varken jag eller min väninna får bestämma det utan han ska bestämma det, hon har kört längre än jag har på skolan, inte i trafik som jag med handledare, men jag körde ju moppe som ung. Nej vi kan inte göra nåt av det då vi ska gör R1 och R2 först och det ska han ochså vara med o bestämma, men det finns ju fler skolor, så det löser sig, jag tror de är olika mot tjejer och killar...:banana
 

Tinaplinius

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2012
Ort
Hästveda
Hoj
Kawasaki ZR 7S-04
Trodde de var tvungna att ha ABS på provet, och jag har aldrig låst några bromsar, jag sätter bakbromsen först sen bara frambromsen, min egen Mc är lättare att köra än körskolans Bandit 650, min kille satt bakom några körlärare på tåget som diskuterade just körningen på denna modellen bandit, och de hånade cykeln att det var den sämsta körskole cykel de hade provat, så man tänker... Min kille har 30 års körvana på mc och han tycker det hade varit lättare med en cross modell typ en Motard att ta kortet på, men då han tog sitt var det 125a som gällde, och han fick tungt efter 2 år... Jag skulle tagit mitt för länge sen, men med småbarn o så vidare var det ju inte enkelt.. :)
 

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Stan
Hoj
En sån med klocka :/
Körde sporthoj till jobbet idag 27KM och cirka 2-3 grader varmt :rock
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Då sägs det olika... Körde upp med ABS och har fått lära mig att det bara var att pallnita. Gäller ju inte bak dock. Gjorde så på uppkörningen, ABS:en smattrade så det stod härliga till, inga kommentarer om det ens...

Ja, det är olika. Var en stackare som fick ABSen att gå in när jag gjorde uppkörning och pga det inte fick köra trafiken. Uppkörningsförrättaren bad snubben att göra om bromsprovet utan att ABSen gick in, vilket han inte klarade så han bevisade ju iofs att han inte kunde bromsa.
 
Last edited:

j0cke

Retired
Gick med
16 Sep 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Tuono V4 1100 Factory: RIP BMW HP4, GSXR1000 K5+K6, Triumph S3
Hur ser de det? Är det när hjulet "hackar" väldigt mycket? Det är ju knappt så man märker det själv vid hård inbromsning i 90km/h enligt mig...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hur ser de det? Är det när hjulet "hackar" väldigt mycket? Det är ju knappt så man märker det själv vid hård inbromsning i 90km/h enligt mig...

Det låter när ABSen arbetar, så det är rätt lätt att märka när någon pallnitar på en hoj med ABS om man står vid sidan av.
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Nu är vi ju rätt OT men är inte själva vitsen med ABS att man ska kunna nypa till fullt utan att framhjulet låser sig och hojen blir ostyrbar? Verkar ju rätt meningslöst att ha ABS om man ändå inte kan/får utnyttja det..?
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Nu är vi ju rätt OT men är inte själva vitsen med ABS att man ska kunna nypa till fullt utan att framhjulet låser sig och hojen blir ostyrbar? Verkar ju rätt meningslöst att ha ABS om man ändå inte kan/får utnyttja det..?

Hade behörigheten "A-abs" funnits hade jag förstått ditt resonemang, nog brukar väl en uppkörning gå ut på att visa att man behärskar fordonet? Annars vore väl steget till stödhjul på lågfarten inte långt?
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Hade behörigheten "A-abs" funnits hade jag förstått ditt resonemang, nog brukar väl en uppkörning gå ut på att visa att man behärskar fordonet? Annars vore väl steget till stödhjul på lågfarten inte långt?

Sant, men då borde ju ABS inte vara tillåtet alls på uppkörning, gränsen mellan en "perfekt inbromsning" och att ABS:en kopplar i är lite väl hårfin kan jag tycka. I så fall blir det ju till och med svårare att bromsa "bäst" med ABS än utan..?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sant, men då borde ju ABS inte vara tillåtet alls på uppkörning, gränsen mellan en "perfekt inbromsning" och att ABS:en kopplar i är lite väl hårfin kan jag tycka. I så fall blir det ju till och med svårare att bromsa "bäst" med ABS än utan..?

När ABSen går in och arbetar bromsar man ju inte bäst, iaf inte på torrt väglag. Det blir lite längre bromssträcka då. ABSen är till för att rädda situationer när man paniknyper. Paniknypa bör man inte göra jämt och ständigt. Sedan är det inte helt hiskanes svårt att fixa bromsprovet utan att pallnita, så klarar man inte att bromsa utan att ABSen går i så har man ju med ganska stor tydlighet visat att man faktiskt inte kan bromsa ordentligt.
 

wests

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2012
Ort
Malmö
Hoj
Kawasaki ER6-N 2007
JAG ska påbörja MC-året 2013 med att inviga min nya hoj, och köra den från Stockholm till mitt nya hem i Malmö. Blir en lång resa, men tror att, färsk som man är, det kommer bli grymt skoj! Vet bara inte vad det är för ställ jag ska köpa :/
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Nå, det må vara hur det vill med det rent bromstekniska, jag kanske inte ens ska uttala mig då jag inte kört ABShoj sedan uppkörningen (och då jäklar pallnitade jag!).
Det är i vilket fall som helst underligt att det tydligen bedöms olika, sååå svårt kan det ju inte vara att tolka regelverket tycker man. Nå'n som vet vad (om) det står i uppkörningsinstruktionerna som kontrollanterna använder?
 

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Ort
Danderyd
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
JAG ska påbörja MC-året 2013 med att inviga min nya hoj, och köra den från Stockholm till mitt nya hem i Malmö. Blir en lång resa, men tror att, färsk som man är, det kommer bli grymt skoj! Vet bara inte vad det är för ställ jag ska köpa :/

Bredställ, uppställ, fullt ställ... Pick one or all!:banana
 
Nyheter
ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

Top