Hur smörjer man detta lager samt vad är det för hydralikdelar?

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Jag trodde först att bakom insex skruven så skulle man trycka in fett men det var snustorrt där.
Så frågan är finns det något annat sätt och vad brukar man ha för lager på denna typ av konstruktion
Det är en lift som tar 300kg max byggd 1990
På vissa ställe sitter det smörjniplar

Samt vad reglerar ventilerna? tryck eller flöde eller båda eller rent av något annat?
 

Bifogat

  • SNC01955.jpg
    SNC01955.jpg
    225 KB · Visningar: 101
  • SNC01956.jpg
    SNC01956.jpg
    224.2 KB · Visningar: 104
  • SNC01957.jpg
    SNC01957.jpg
    216.8 KB · Visningar: 90
  • SNC01958.jpg
    SNC01958.jpg
    216.9 KB · Visningar: 92
  • SNC01959.jpg
    SNC01959.jpg
    222.3 KB · Visningar: 87
  • SNC01960.jpg
    SNC01960.jpg
    218.1 KB · Visningar: 83

Lövet1

Ny medlem
Gick med
9 Jul 2005
Ort
...
Hoj
...
hur stort är hålet? förmodligen har det suttit en fettnippel där. Om det är gängat så att en fettnippel kan gängas in där äre bara skruva i en och börja pumpa i fett.
 

Murdoc

Ge mig pengar!
Gick med
16 Apr 2010
Ort
Tungelsta
Hoj
Banhoj GSX-R 750 -04, Superduperduke 990 -05
Det ser ut att vara samma konstruktion som på hydrauliska bygghissar. I så fall är det bara att skruva dit en fettnippel som Lövet skriver och börja pumpa. Det är lagom mycket när det precis börjar tränga ut på kanterna.
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
skruven är m10 eller m12 så jag är lite skeptisk till att de skulle suttit smörjnipplar.
Det är dessutom helt torrt där i hålet samt runt "lagret" dvs inget spår av fett alls.,.

Det sitter smörjnipplar på andra ställe men inte vid detta lager.
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
skruven är m10 eller m12 så jag är lite skeptisk till att de skulle suttit smörjnipplar.
Det är dessutom helt torrt där i hålet samt runt "lagret" dvs inget spår av fett alls.,.

Det sitter smörjnipplar på andra ställe men inte vid detta lager.

Kanske dags att smörja lite då :7peta :hihi
 

Ingoberra

Leg Byfåne
Gick med
19 Jul 2003
Ort
Sandviken
Hoj
24 växlad Trek
Det röda vredet är väl en strypventil som troligtvis reglerar hastighet på lyft eller sänk. Den blå vette fanken.
 
Last edited:

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Ort
Peppes Bodega
Hoj
Dnepr
Båda ventilerna är strypventiler. Du har ju tagit bild på symbolen som säger det. Dom reglerar bara flöde men du kommer uppfatta det som hastighet på rörelsen.

Som nämnts innan skall du med all säkerhet sätta dit en smörjnippel å smörja. Anledningen till att det sitter en skruv där är att dom är betydligt oömmare i utsatta lägen. Smörjnipplar går sönder av stryk eller bekar igen när den inte används på 22 år.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Kan det bara vara smörjfria bussningar ?

Det är ju ingen högre fart eller jättelika tryck på en sådan där.
 
Nyheter
Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top