Hur ska svenska handlare överleva 2014? Blueprint - Den ENDA tråden

Nalle74

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Hisings-Kärra
Hoj
KTM 690 SMC-R -13, KTM 300 EXC -12, VTR1000F-98, m fl
Sorry boris för att jag drar igång den här men jag kände att din tråd
"Varför tvingas svenska handlare lägga ned. Den ENDA tråden"
var mer om vad som hänt, och denna tråden ville jag diskutera bara konstruktiv kritik och rena "hur går vi vidare"

Alltså: Vad vill vi se hos en svensk handlare för att vi ska handla där. Jag kommer ta med mig en sammanställning av denna tråden och åka runt till Alqvist (honda mc), Zäta motor (yamahacenter), Bike Göteborg och JohansMC i Göteborg när vi fått fram något vettigt, och be ägarna läsa igenom vad deras KUNDER tycker. Kanske kan någon annan göra liknande hos sina lokala handlare.
-----------------------------------------------------
Förslag på hur en mc-handlare i sverige ska ha byggt upp sin verksamhet 2014:

Mc-försäljning:
* Öppettider som passar kunderna
* Trevlig påläst SERVICEMINDED säljpersonal
* Ta inbyten till ok pris, ha tillräckligt av DEMO hojar av nya modeller (får man inte provköra kan man lika gärna beställa på internet),
*ha "temadagar/happenings/roliga event)

Verkstad:
* Duktiga mekaniker (utbildade/erfarna)
* Skälig timpeng (ej ocker)
* Serviceminded kundmottagare, som te x byter däck trots att du inte köpt däcket där
* Öppettider?

Butik:
* Lägre priser (kanske genom byte av leverantör)
* Öppettider
* Kompetent personal som kan sina produkter
* Serviceminded personal som förstår att kunden är kung
* Mer artiklar i lager, ej 4v beställningsvara

Postorder/E-Butik
* Priser
* Snabbare leveranser
* Större sortiment

Så, någon som vill fylla på listan med något konstruktivt? Momserna på skyddsutrustning diskuterades men det är mer ett ärende för SMR än för den enskilde handlaren, så det tar jag inte upp här :)
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Inte för att vara sån.... Men du känner verkligen att kombinationen kompetent personal, kundanpassade öppettider (bör innebära före och efter ord. arbetstid), låga priser och många demofordon är realistisk? Speciellt med tanke på att försäljningen har gått från 20 000 motorcyklar till drygt 7000 som beräknas säljas i år?

Jag vet inte vad du tror att det finns för marginaler på motorcyklar och tillbehör, men uppenbarligen bra mycket större än vad den är. Speciellt om handlarna då dessutom ska ha låga priser i butiken, i verkstad samt ge bra betalt för inbyten (där dom dessutom tar en risk då dom är skyldiga att lämna garanti på den beggade hojen som säljs.)

Som jag ser det är enda lösning för hojhandlarna att bredda sig, d v s komplettera motorcyklarna med andra produkter så dom tillsammans kan finansiera verksamheten. Dom handlare som har fler ben att stå på blir inte lika beroende av den vikande hojförsäljningen.
 

Ivil

In Priest we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Dom får väll göra som mackarna, dvs börja sälja mjölk och korv för att dryga ut kassan. Honda MC-Center/7-eleven låter ju som ett vinnande koncept.:tummenupp
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Använder handlarna den listan som rättesnöre, lär dom försvinna inom kort.
Därefter kan trådskaparen byta sina däck på internet, eller nåt.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag tror det finns för många handlare, iaf om man talar om enbart MC (ej tillbehör).
Marknaden är för liten för att ha en i varenda håla.

Betr postorder/e-butik så måste jag säga att jag är hyfsat insatt i ämnet. Det är, tvärtemot vad många tror, resurskrävande. Det är inte bara att smälla upp en web och tro att affärerna skall drälla in. Det krävs integrationer, utvecklare, webmasters, kontinuerligt hårt arbete osv för att det skall funka.
Skitsvårt och dyrt för någon som är van att driva en "vanlig" butik.
 
Last edited:

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Enkelt:)

De dominerande distributörerna - läs "mellanhänder" måste sluta sno åt sig så mycket marginal, effekten blir då två:
1. Priserna blir lägre på marknaden = alla vi kommer hitta färre varor på nätet som är så otroligt mycket billigare att det lönar sig att köpa utomlands
2. I rena TB kronor så kommer handlarna i och för sig tjäna mindre per produkt men den ökade försäljningen gör att de i alla alla kommer att få in mer pengar

Till skillnad mot andra branscher som måst anpassa sig mot EU så skär distributörerna i Sverige minst 25% marginal, ovanpå detta skall handlarna lägga på sin marginal.

Skulle faktiskt vara roligt med en poll där vi fyller i hur mycket vi handlat för de senast två åren och hur mycket av det som är från Sverige respektive utomlands. Jag tror att det kan vara en väckarklocka även för t.ex. Duells.

En annan grej som jag skulle försöka ordna om jag var butiksdrivare är att bilda en inköpskedja/samarbete tillsammans med några andra handlare för att på så sätt få upp volymen och kunna kräva större rabatter av leverantören eller distributören. I samma vända skulle jag slå ihop så vi såg varandras lagersaldon vilket skulle göra att vi kanske skulle kunna få fram produkterna ännu fortare.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
När det gäller priser utomlands så vore det intressant att veta om det är i fysisk butik eller på nätet ni menar?

Att jämföra butikspriser i Sverige med nätpriser utomlands är menlöst, en butik med personal och lokalkostnader kommer aldrig att kunna konkurrera med näthandeln vad det gäller pris. Är det dessutom en stor aktör inom näthandeln så kan dom självklart få bättre inköpspriser än vad en mc-butik i Sverige kan få, dom köper ju mycket större kvantiteter.

Jämför man en fysisk svensk butik med en fysisk utländsk butik så bör skillnaderna vara mindre, men då dom flesta länder har mycket större mc-marknad (Tyskland, Frankrike, Spanien, England) så innebär det att importörerna av dom olika märkena kan lägga större order hos tillverkaren. Detta i sin tur ger ett bättre inköpspris vilket även bör speglas i återförsäljarnas utpriser till kund.

Sedan finns det säkerligen tullavgifter och skatter som skiljer sig åt ganska mycket mellan länderna, och Sverige har väll aldrig varit känt för att vara billigt i sådana avseenden.

Visst skulle det säkert gå att kapa några procent hos mellanhanden i Sverige, men ska det finnas något intresse för att importera produkter så måste det finnas bra lönsamhet i det också. Det är stora summor importörerna får ligga ute med och det är långt ifrån riskfritt.

När det gäller importörernas kostnader så måste man även ta med garantikostnader i beräkningen, Sverige har ju väldigt konsumentvänliga regler gällande reklamationsrätt vilket skiljer sig en hel del från många andra länder. Det är importören som får stå för dessa kostnader och huruvida det finns någon täckning för dem från tillverkaren är helt upp till hur bra dom har förhandlat villkoren. Men jag tvivlar starkt på att någon importör har fullt teckning från fabriken för dom 3-års reklamationsrätt som vi har i Sverige.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Gå samman i ett kooperativ som kan göra större beställningar och hålla lager i sverige istället för generalagenterna, och ta inte ut vinst i det ledet. Döda generalagenterna, eller tvinga dem att sänka marginalerna.

Ha säljare som faktiskt vill sälja. När jag våren 2012 åkte runt till säljarna i Sthlm för att köpa en hoj så var det endast ETT enda ställe som jag fick provköra en hoj på, de andra var över huvud taget inte intresserade av att sälja något alls. Tyvärr var den hojmodellen på det stället för liten så jag köpte den inte. Istället ringde jag en säljare i Jönköping, de var duktiga, intresserade säljare som gärna lät mig provköra och de såg till att hela affären gick smidigt, de hade tom färdigställt hojen i förväg. Därtill fick jag hojen för närmare 20 000 mindre än vad de ville ha i sthlm. Efter ett par veckor ringde de och undrade om jag var nöjd med köpet och om de kunde göra något mer för mig. Serviceminded! Jag blev närmast ledsen för att jag inte kunde serva hojen där med för att de var så förbaskat trevliga och intresserade.

Ha ett fik för hojtomtar med priser för att locka dit dem, med lokaler, längs någon populär hojväg? Rosen hade nog kunnat vara ett bra ställe att efterlikna. Ett stort flöde med folk, ha hojar att provköra, ställ man kan köpa och smidig hemleverans utan extra kostnad för ställ/hjämar m.m.?

Ha öppet när kunderna kan komma. 8-16 är arbetstid för de allra flesta, och hojaffärer brukar behöva stora ytor för att ställa upp hojarna på så de kan inte finnas centralt där folk finns när de jobbar och då kan man inte gå dit från jobbet under lunchen och ta en halvtimme kläm/känn...
 

Challe

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2012
Ort
Lidköping
Hoj
Inte just nu...
Jag tycker att man ska anställa mc säljare, butikspersonal med genuint mc intresse och inte nån som kan sälja.
Sen hjälper det med om man inte vill ha 2100kr! för att klicka fast original väskor i original fästena som tar 5 minuter som en handlare i gbg erbjöd sig att göra.

Liksom jag hade 160 000kr jag ville spendera hos dom och samt ge dom min smc som dom hade tjänat 10k på.

Sen för att komma med ursäkter som inte betyder något så skulle man erbjuda nån kompensation istället. Det handlar ju tyvärr alltid om pengar i slutändan. Nu kan ju dom istället sälja den nästa år med rabatt och förlora 10-20k samt förlusten på mitt inbyte.

--------------------------------

Duells tycker jag är lite arroganta för dom vägrar ta hem produkter dom inte tror säljer.
Sen fråga jag dom vad det skulle kosta att ta hem en hjälm. Det blir väldigt dyrt, men dom menade väl att dom inte tänker göra det oavsett vad jag betalar.

Jag maila dom flera gånger och sen fick nej. Då köpte jag på ebay.uk och fick den 1600kr billigare och hade den inom 5 dagar. Perfekt skick och ärlig säljare.
Då ledsnar man ju på att köpa i sverige.

---------------------------------

Däck är också ett problem tycker jag. Jag köpte ett nytt däck för 1200kr i tyskland när det kosta 2200kr i sverige. När det skilljer så mycket så har man inte råd att köpa i sverige. Hade det skilt 300-400kr så hade jag inte köpt utomlands.

Samt firman hade ju fått 400kr i montering. 1000kr skillnad är inte acceptabelt.

--------------------------------
 
Last edited:

fiffe

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2010
Ort
Ukraina och ibland Borås eller GBG
Hoj
SÅLD honda cbr1000rr bmw r1200gs adventure 2010
Tror det finns för många som säljer hojjar och tillbehör. Längre öppet tider osv kommer inte hjälpa på sikt, man köper inte mer för det. Det är en svår marknad om man nu enbart ska hålla sig till mc branchen. Annars får man hitta någon sidoverksamhet ev sälja något annat i samma butik. Jag skulle tycka att det blir lite tråkigt för det ska inte kännas som att man kommer in i en stor matkedje affär. Mc butik skall vara en mc butik.

Folk har mest blivit för bekväma och sitter hemma och beställer det man vill ha. Tittar man på några svenska web butiker som går bra så har dom samma pris som i en fysisk butik. Varför är det inte billigare på nätet? Tror knappast att dom har så mycket export leveranser.

För en fysisk butik som köper in utan generalagent kommer inte överleva länge heller. Mc tillverkarna har ett krav dom med. Kolla bara hur det blev med bilhandeln för dom som började sidoimportera.
 

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Med risk för att inlägget blir en smula politisk...
Alltså, det vi betalar för i Sverige inkluderar moms. Det gäller allt, alkohol, mat MC, tjänster. Tack vare det kan vi bygga välfärden i Sverige. Vi får fri skolgång, extremt billig sjukvård och andra delar som väldfärdssamhället för med sig. Det börjar urholkas, och att inte gynna den inhemska marknaden gör att våra skattepengar hamnar nån annanstans där en annan marknad kan växa och konkurrera ut vår egen. Men det är det värt, vi fick ju en hjälm 500:- billigare, eller en platta öl 70:- billigare...
Det knepiga i kråksången är att dom som jagar priser billigare överallt på Internet (utlandssiter) knappast går till chefen å säger: "För att företaget jag jobbar på ska kunna sänka kostnaderna och därmed bli konkurrenskraftigare så är jag villig att sänka min lön". Nej, snarare tvärtom. Jag som är så j-la bra ska ha mer! (fast kanske i andra ordalag)

What if low price does not go with high salary?
What if the only ones who really benefit from the constant bargain hunt are big sharks that have the resources to hunt where it’s even cheaper?
What if todays fantastic SALE means your kids will be unemployed tomorrow?
What if anger over growing inequality and environmental problems shouldn’t be directed against capitalists and politicians, but against consumers?
You and me!
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Med risk för att inlägget blir en smula politisk...
Alltså, det vi betalar för i Sverige inkluderar moms. Det gäller allt, alkohol, mat MC, tjänster. Tack vare det kan vi bygga välfärden i Sverige. Vi får fri skolgång, extremt billig sjukvård och andra delar som väldfärdssamhället för med sig. Det börjar urholkas, och att inte gynna den inhemska marknaden gör att våra skattepengar hamnar nån annanstans där en annan marknad kan växa och konkurrera ut vår egen. Men det är det värt, vi fick ju en hjälm 500:- billigare, eller en platta öl 70:- billigare...
Det knepiga i kråksången är att dom som jagar priser billigare överallt på Internet (utlandssiter) knappast går till chefen å säger: "För att företaget jag jobbar på ska kunna sänka kostnaderna och därmed bli konkurrenskraftigare så är jag villig att sänka min lön". Nej, snarare tvärtom. Jag som är så j-la bra ska ha mer! (fast kanske i andra ordalag)

What if low price does not go with high salary?
What if the only ones who really benefit from the constant bargain hunt are big sharks that have the resources to hunt where it’s even cheaper?
What if todays fantastic SALE means your kids will be unemployed tomorrow?
What if anger over growing inequality and environmental problems shouldn’t be directed against capitalists and politicians, but against consumers?
You and me!

Vi kanske får inse att vår skattemodell/välfärd inte längre fungerar. Vi kan inte längre upprätthålla våra höga priser/skatter i en global värld där vi ska konkurrera. Då får vi stänga gränserna och köra vårt eget race. Kanske lika bra att lägga ner detta när vi nu ändå inte längre använder svenska folkets skattepengar till svenska folkets väl och ve. Nu ska vi vara hela världens socialbyrå och varenda korrupt politiker är där och gräver i skattkistan. Vi betalar världens (näst) högsta skatter och har en högst medelmåttig (i bästa fall) skola, sjukvård och äldrevård. Men vi anser oss likförbannat ha råd med att betala ett rikligt utlandsbistånd och årligen ta in en massa människor som aldrig kommer att göra annat än att tära på skattemedlen (äldre anhöriginvandrare). Ska du ändå styra in diskussionen politiskt så gör vi det grundligt. Jag tror att Svenska folket börjar ruttna på detta och då är det ju inte konstigt att om man har höga levnadsomkostnader på saker man inte kan påverka (mat, tjänster, mediciner) så kommer man att köpa billigt där man kan (ebay tex). I en global värld uppmuntras dessutom folk att göra just detta. Det kommer nog att bli som i USA att folk själva får köpa sina försäkringar och ta mer ansvar själva eftersom respekten för våra gemensamma tillgångar helt enkelt förslösades utan eftertanke.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Usa är knappast något att ha som ekonomisk förebild. De om några har levt över sina tillgångar i 50 års tid. Nu kommer verkligheten ikapp med dunder o brak.

Håller med i övrigt.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Med risk för att inlägget blir en smula politisk...
Alltså, det vi betalar för i Sverige inkluderar moms. Det gäller allt, alkohol, mat MC, tjänster. Tack vare det kan vi bygga välfärden i Sverige. Vi får fri skolgång, extremt billig sjukvård och andra delar som väldfärdssamhället för med sig. Det börjar urholkas, och att inte gynna den inhemska marknaden gör att våra skattepengar hamnar nån annanstans där en annan marknad kan växa och konkurrera ut vår egen.

Inte för att vara sån men det är inte pga att folk köper grejer på ebay den svenska välfärden urholkas, kanske ska börja kika på vad saker som uppeldade bilar, bidrag osv kostar först!
 

chrismalm

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
giiiiixxxxxxeeerr K2
Tja, Ralf och de andra på Yamaha center säljer båtar och motorcyklar och
en massa annat. Jag gissar att det bidrog till att de finns kvar...

(Köpte min Yamaha DT av Ralf för ett århundrade sedan :banana, 1988 :3freak )
 

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Arguing on the Internet is like winning the special olympics, you may win but you are still retarded...

Skämt åsido, visst det finns massor av orsaker till varför det ser ut som det gör. Men kombinationen hög tillgänglighet, stor lagerhållning, hög kompetens och låga priser i ett begränsat upptagningsområde kommer aldrig att funka. Å så länge vi konsumenter inte begriper att dessa faktorer är förknippat med en hög prisbild. Jag då ser det ut som det gör... Ekvationen är ganska enkel.

(Å jag förnekar inte att ni andra har rätt i era påståenden heller).
 

Nalle74

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Hisings-Kärra
Hoj
KTM 690 SMC-R -13, KTM 300 EXC -12, VTR1000F-98, m fl
Intressant. Den konstruktiva kritiken här syntetiseras ner till : "Det är kört" ?

Min lista var ett förslag, det är självklart att "24/7 öppettider" =! låga priser och kompetent personal.
Men en ändring måste till, är det lägre priser som är det viktigaste, så får man sänka lönerna (största kostnaden), flytta till decentraliserade platser, eller börja importera större partier av färre olika artiklar. Detta är väl i princip företagsekonomi på gymnasienivå.
Är det KOMPETENS och Service, får man hitta ett sätt att locka kompetent serviceminded personal UTAN att lönekostnaderna skenar, osv..
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Naturlig utveckling. Alla företag jobbar med att sänka kostnader. Konsumenter gör såklart likadant. Varför är Lidl stora? Willys? ÖoB? Biltema?

Företagen i Sverige var otroligt positiva till EU och öste in stålar i kampanjer för att omröstningen skulle sluta med ett ja. De såg förstås den potentiella kundkretsen i övriga Europa. Vad de verkade missa var att även konsumenterna i Sverige skulle börja handla utomlands.

Fortfarande pågår väl pinsamma försök att stoppa den fria handeln med varor och tjänster, främst genom att måla ut utländsk arbetskraft som dålig och sen påstå att allt som säljs på internet är piratkopior av låg kvalitet.

Nä, det kommer landa i att svenska löner kommer stanna i utvecklingen, främst på hantverkarsidan kommer det inte gå att hålla upp sina prisnivåer länge till.

Det går ju att utveckla det här i evighet, men kortisen blir att det är inte en isolerad MC-handlarfråga utan vad som kommer hända med samhällsekonomin i stort.
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Får göra som den fantastiska byggbranchen, hyra in polska meckare över sommaren som gör standardjobb för någon hundring i timmen, då kanske de har tid med kunder under sommaren och får buffert till vintern?
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top